Nekromanti Uppdateringar

Ymir

Liten kantbaron
Re: Sumo-problemet igen

Som tidigare sagt i ett flertal debatter, tex här och här, spelar kombatanternas storlek/vikt alldeles för liten roll i Eon. En henéaalv borde ha lite att komma med gentemot en fullvuxen man, även om de är lika starka, just för att henéaalven har mindre utgångsenergi. Någon form av storleksattribut vore således önskvärt.

I övrigt är systemet i stort sett perfekt. Dess enda problem är att +Ob1T6 är en lite för grov modifikation i vissa sammanhang, tex när man fått blodförlust och smärta. Man ska helt klart påverkas av sådant, det är ju en viktig del av Eons imo geniala skadesystem, men det borde gå att sätta sig över det i någon mån i kritiska situationer - jag gillar när man kan lyckas med något svårt trots att man är halvdöd, liksom. Å andra sidan, den biten friformar jag rätt bra, så det är nog bäst att ni behåller den som den är. Annars blir det bara fel :gremfrown:

Bryt-reglerna är förvisso lite snea (vapen går sönder för lätt), och blödningstakt lite för likt en högtryckspump. Man får lätt intrycket av att ett papercut vore direkt dödligt i Eon - blödningstaktreglerna borde kanske ses över lite.

Annars, utöver storleksproblemet, tycker jag att Eons stridssystem är nästintill perfekt och bör ändras så lite som möjligt, liksom resten av regelsystemet.

- Ymir, konservativ

Ymir

Liten kantbaron
Re: Överlåt sådant åt rollspelandet

Psykosreglerna hör inte hemma i Eon - jag gillar dem inte ens i Neotech. Dylika regler gör ingenting annat än att begränsa min bestämmanderätt över min karaktärs psyke, och därigenom hämma mitt rollspelande. Med Sanity Loss i CoC funkar det en smula, så länge SL låter en agera ut sanityförlusten som man vill, men i Neotech, för att inte tala om Eon? Usch nej, aldrig.

Jag är rollspelare nog att kunna rollspela samvetskval och psykoser utan regler för att rama in begreppen, och därmed min karaktärsgestaltning. Om andra inte är det, visst, lägg på sådana regler, men be inte mig att göra det.

- Ymir, elit

Pendragon

Swashbuckler
Re: Snabbhetsindex

Mjo... jag har gjort så att den bara går upp till +Ob1t6 och ej är kumulativ med teknikerna Hugg, Stick och Kross.

Och frostjättar är snälla så länge man håller sig till ämnet, som just är eons stridssystem.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Överlåt sådant åt rollspelandet

Jag tycker psykosreglerna funkar i Neotech, men sen tolkar jag dem ganska liberalt. Det är mer en riktlinje på hur jävla fuckad man är som spelarna får agera fritt på. Möjligtvis kan jag slå ett psykosslag då och då dolt bakom min spelledarskärm för att sen, när ett dylikt misslyckas, glatt skicka en lapp till spelaren i fråga som meddelar att nu blir det psykbryt, och sen överlåta resten till spelaren.

Det mest underliga i min mening min psykosreglerna är att avtrubbning gör dig mer normal. Ungefär som att Marijuana är enbart positivt. Det förvånar mig att nån morlaist inte gått ut och kallat N2 från drogliberalt än, eftersom det regeltekniskt innebär enbart för delar att surra omkring på ett marijuanarus konstant. :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Majja, man...

Jo, förvisso.

Men angående marijuanan...fråga The Dude om den saken.

- Ymir, hävdar att det lugnt kan vara en fördel att surra omkring på ett marijuanarus konstant ;-)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Blödningar

Blödningen har jag alltid tyckt varit knas i Eon. Man kan helt enkelt för av alldeles för lite blodförlust. Kihlbergs blödningsregel torde vara intressant att titta på.

Annars tycker jag att Eons stridssystem är bra.

Möjligen att man har ett litet avsnitt konkreta tips som förklarar hur man gör systemet snabbare genom att dissa massa frivilliga regler osv. En ännu mer pedagogisk struktur på stridskaptilet kanske också skulle hjälpa i detta avseende.

/Naug

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Mina åsikter: (obs, åsikter byggda på erfarenheten av ca 5 års intensivt Eonspelande, ingen "diss")

Långvariga effekter av skador, t ex kapade muskler som ger -1 i styrka osv. Alltså en expansion av stridssystemet - sas. Detta behöver inte vara särskilt mer komplicerat än det redan är, och det ger en känsla av att man verkligen blir "crippled" av att slåss (så man undviker det mer i fortsättningen...).

Dessutom borde du verkligen ta och pilla till infektionsreglerna lite. De är för mesiga, man bryr sig praktiskt taget inte om infektioner. Jag har fått för mig att väldigt ytliga sår kunde vara mycket dödliga förr i världen pga bristande läkarvård. Detta illustreras inte särskilt bra i Eon - det känns lite D&D över det faktiskt, typ "Jahapp, jag lägger mig och vilar och healar upp HPn till max och slayar några orcher till".

Jag hade också gärna sett lite mer dödliga vapen (oj, detta kommer jag få deadly kritik för att jag sa :gremwink:), t ex så gör en dolk i händerna på en vanlig man Ob2T6 i skada. Det är väldigt sällan det går över 10, vilket innebär att man inte bara får hugga två, tre gånger, utan snarare åtta, tio gånger innan man dödar något. Vikings skadesystem såg väldigt lovande ut (förutom att det var totalt omöjligt att göra saker).

När (om) du väl håller på, så tycker jag också att saker är svåra att utföra. Ja, jag har läst bortförklaringen i Spelarens Handbok men jag tycker inte att den duger. En normal människa (vilket tjat om normala människor! Men världen består ju trots allt nästan uteslutande av sådana :gremwink:) har färdighetschans Rör/2 i Slagsmål - alltså 5. Prova med Ob3T6 mot 5 några gånger. Eller ännu bättre, gör rollpersoner med 6-7 i Slagsmål och kör en exempelstrid, så ser du vad jag menar.

Det var nåt mer jag tänkte på också... hmmm... äsch, jag har kritiserat stridssystemet nog :gremwink:. Jag hoppas verkligen att du omarbetar det (nej, det är inte dåligt, men det kan bli bättre) i Eon III och tar åt dig av allas synpunkter, good luck. :gremsmile: You is having my aura of good luck around you and everything you do will therefor become sacred :gremgrin:.

Hmm, jo, nu kom jag på det. Ta en kik i husregeldokumentet och sök efter Kihlbergs Blödningsregel, den är genial.

Aa... just my two cents...

Emil

Hero
Stridsfärdigheter

Se över systemet med stridsfärdigheter och stridskonster. Stridskonsterna ska inte kunna bli lika extrema, men framför allt borde alla kunna lära sig vanliga stridskonster för valfria enheter. Detta för att "vanliga stridskonster" beskrivs som lättare milisträning. Helt enkelt att man inte lärt sig hantera vapnen på gården. Det ska således bli möjligt för en rollperson att ha fått en lättare milisträning i sin ungdom utan att för den delen behöva vara professionell krigare. Vill man begränsa det hela kan man i så fall sätta en gräns på tio från start eller nåt i den stilen. Detta är väl en tips till båda Eon III och Vapenmästaren som du väl skriver på...

Och så några mindre saker:

Insikt - Förklara hur det fungerar om man utför flera handlingar.

Styrkekrav - Ändra så att en svag person kan hålla ett enhandssvärd i två händer utan att få snuskigt mycket minus. Det är ju en sak att man inte ska få göra extra mycket skada med ett enhandsvapen i två händer, men en helt annan att ett svärd inte blir lättare att bära om man håller det i två händer. Och eftersom motsatsen gäller (STYK*2 för 2H-vapen i en hand) så blir det hela en fråga om inkonsekvens.

Olika typer av undvikanden - Ta bort den frivilliga reglerna om Sidosteg och Gå bakåt. Om spelarna en gång läst vad dessa hjälper emot kan de i fortsättningen undvika lite väl enkelt.

Motanfall - Om anfallaren gör flera anfall tycker jag att motanfallen skall komma direkt efter det första anfallet. Annars blir det som att anfallaren gör en massa snabba hugg, medan försvaren långsamt långsamt höjer vapnet och slår till anfallaren.

Ta bort regeln om Försvar mot olika anfallstyper, eftersom denna gör snabba anfall lite väl bra.

/Emil

swazze

Swordsman
En hel del verkar klaga på hur pass slött skadesystemet är. Jag vet inte om Neogames har släppt något förenklat skadesystem för att använda på namnlösa SLPs (det gamla e hur bra som helst till karaktärer). Om inte så är nått i stilen med det som gjordes till V&N helt perfekt(Man slår inga T10or efter extraskadorna utan det är ett fast värde) . Är det inte tillräckligt detaljerat dvs att man vill ha träffar på vitala organ och inte bara kroppsdelar så kan man ha ett ökat antal träffområden istället. Då skulle man istället för att slå en T10 för att avgöra vilket träffområde som skulle träffas istället slå en T100 och därefter ha intervall på 5 eller nått i den stilen.

Staffan

Myrmidon
Jag hade också gärna sett lite mer dödliga vapen (oj, detta kommer jag få deadly kritik för att jag sa ), t ex så gör en dolk i händerna på en vanlig man Ob2T6 i skada. Det är väldigt sällan det går över 10, vilket innebär att man inte bara får hugga två, tre gånger, utan snarare åtta, tio gånger innan man dödar något.
Och din punkt är? I de flesta fall är inte ett knivhugg direkt dödande. På lite sikt kanske det kan vara det, men det är i så fall en fråga om blödning.
Angående sannolikheter så är ObT6:or näst intill omöjliga att beräkna sannolikhetsfunktioner på, men på två vanliga T6 så är chansen att slå 10+ 1/6. Jag skulle uppskatta att den är ungefär 1/5 eller kanske 1/4 på Ob2T6.

Arvid

Warrior
Re: Nja, det är inte ett måste...

Arvid: Visst, du har till viss del rätt i det du säger. Det finns inget som säger att skadan kan växa oändligt - ergo; det kan vara bra att göra flera attacker mot en underlägsen motståndare, men är motståndet bättre, kan det vara vettigt att koncentrera attackerna....

Och det är det som kruppar lite mot de övriga systmet enligt mig. Det blir en avvägning, en attack kan ge mer skada medan det vid två attacker är större chans att en går in. Dock så är det ju inte riktigt som du säger. Möter man bra motstånd är det ju bättre att göra fler attacker eftersom det är stor chans att åtminstonde en går in (om du nu inte använder den kassa regeln om att man träffar med bättre effekt).

Rising

Vila i frid
Marigu-ano

"Det mest underliga i min mening min psykosreglerna är att avtrubbning gör dig mer normal. Ungefär som att Marijuana är enbart positivt."

Well, de terapeutiska effekterna av cannabis har faktiskt varit kända sedan 1860, och det orsakade ju en del protester från erkända forskare i USA när man till slut drev igenom anti-marijuana-lagen 1937.

"There are exceptions in treatment in which cannabis cannot apparently be successfully subsituted for. The work of Pascal seems to show that Indian Hemp has remarkable properties in revealing the subconscious; hence, it can be used for psychological, psychoanalytic and psychotherapeutic research" -Dr. William C. Woodward

och under mitten av nittonhundratalet har det genomförts flera tester där marijuana har använts på patienter med neurologiska depressioner med tillfredsställande resultat.

...men såklart, det finns anledningar till varför man ogärna använder majja på det sättet, också:

- Dels är det alldeles för svårt att dosera med hög precision, jämfört med moderna liknande medel och de krav som ställs i seriös läkarvård.

- dels tar det för lång tid innan det börjar verka.

- och dels så kan höga doser medföra perceptionsförändringar som kan förvirra och skrämma vissa patienter.

(och dels har man förstås alla vanliga negativa effekter också; illamående, hjärnskador och ångestattacker, m.m)

---

Det är dock svårt att skriva vettiga, fungerande drogregler, så om man bara ska göra en spelbar förenklad modell verkar N2 fungera på ett tillfredsställande vis. Om någon rollperson tokar i sig för mycket majja så är det ju enkelt för SL att frångå regelboken och börja improvisera de lite mer oberäknerliga effekterna...

Rätt åt den lille powergejmaren! :^)

/Riz

Pendragon

Swashbuckler
Re: Marigu-ano

Om någon rollperson tokar i sig för mycket majja så är det ju enkelt för SL att frångå regelboken och börja improvisera de lite mer oberäknerliga effekterna...

Rätt åt den lille powergejmaren! :^)
Lugnt.... jag är inte främmande för att släppa en haschpsykos på nån av mina spelare...

Droger kan man ha skitskoj med... fråga bara Eleas vad som händer om man tar för vana att knarka i sig amfetaminet med tredubbel dos.... :gremlaugh:

Big Marco

Läskig
Jag ligger fortfarande inom "Neogames-konventionen" för hur regler och dess mekanismer skall beskrivas/fungera. Vad jag vill göra är att få strids- och skadesystem strömlinjeformade, mindre omständliga (=enklare regler), minska ned mängder specialfall (exvis göra Greppa generell), göra om Utmattning och Blödning. Jag kommer antagligen att försöka införa Phobias skadesystem, eftersom det är snabbt och smidigt, men ändå är besläktat med Eons och N2:s dito. Ett flertal av manövrerna skall göras enklare. Stödet för stridsfärdigheter skall ses över likså.

Jag har inga tankar på att göra om systemet till 1T100, kortspel, d20 eller något annat - det blir en för stor förändring. Däremot jobbar jag mot att få allt mer lättfattligt och enklare. Utan att bekosta realismkänsla eller närvarokänsla.

Många bra förslag och idéer har dryftats här. Keep 'em coming!

Åter, som jag skrev i urpsurngsinlägget - det är inte säkert att något kommer med i Eon III. Det beror på Calle, om han gillar idéerna eller inte. Om han inte gör det så är det mycket möjligt att det kommer en PDF någonstans med "Marcos egna Eon-regler". =)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Och din punkt är?"

Min "punkt" är att en dolk är 20-30 cm lång, om man kör in den i magen på någon så tar säkert något emot, t ex ett organ eller något i den stilen. Huden är inte hur tjock som helst. För att få en hyfsad chans att ha sönder något nu krävs en skada på 10 eller 20, och det är inte svårt (och absolut inte omöjligt - "ObT6:or näst intill omöjliga att beräkna sannolikhetsfunktioner") att räkna ut att man oftast inte uppnår det med Ob2T6.

Och oavsett om du kommer fram till att det är 43,298375 % chans så funkar det inte i praktiken, jag har slagit oändligt många Ob2T6 så jag borde veta.

Dolkar är så gott som ofarliga i Eon. Det är de inte i verkligheten.

"I de flesta fall är inte ett knivhugg direkt dödande. På lite sikt kanske det kan vara det, men det är i så fall en fråga om blödning."

Hur vet du det? Har du blivit knivhuggen många gånger? Känner du tillräckligt många som har det så att du kan göra någon form av statistik av det?

Vad bygger du ditt uttalande på? Hänvisa till en kompetent källa?

Själv har jag hört att man oftast är väldigt "ur funktion" (av såväl läkare som kampsportstränare) efter ett (<---- Obs: Ett) knivhugg (<---- Obs: Knivhugg, dolkar är dessutom längre). Såvida du inte överbevisar mig väljer jag att tro mina källor.

swazze

Swordsman
Frågan är dock när det blir ett hugg som går en decimeter in i kroppen eller när man bara skär eller rispar motståndaren

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Frågan är dock när det blir ett hugg som går en decimeter in i kroppen eller när man bara skär eller rispar motståndaren"

Vi talade om stickskador, inte huggskador, eller hur?

Pendragon

Swashbuckler
Hmm... tänkvärt?
Kraftigt anfall plus Ob1t6 i skada. Annars tror jag att de flesta anfall med dolk är tämligen snärtiga, och därför sällan går djupt. Vanligtvis har den andre också något vasst man bör akta sig för, och man får vara försiktig så man inte själv blir nedstucken efter att triumferande begravt sin dolk i motståndarens mage.

Fast å andra sidan, är motståndaren obeväpnad så lär man ha friare spelrum att göra shish-kebab av honom...

Big Marco

Läskig
Det låter som du avser kraftfulla stick - en normal människa gör då Ob3T6 i skadeverkan, dvs över 60% sannolikhet att göra en extraskada.

Är inte det okay?