Nekromanti Uppdateringar

Peder

Veteran
Lite för lågt värde på Vinit i grund på nya karaktärer
Snabbhetsindex påverkar för mycket ( gäller i fler fall av eons regler tycker jag, varför inte göra regeln ni skrivit om " äckligt mycket plus" (+4 = +Ob1T6)standard, på så sätt kan ni anvanda -2, +2 etc och det är snabbt och smidigt att räkna ut.

Ny grundegenskap, STOrlek som kanske även påverkar skadetålighet
Chockvärdet borde påverkas av stridsvana, och helst storlek istället för styrka (STO+TÅL+VIL+Stridsvana)/4 kanske?
Storlek borde räknas in som en faktor i många fall, (STY+TÅL)/2 symboliserar detta delvis, men inte tillfredsställande.
(STO+Stridsvana)/2 hade passat bättre i de flesta lägen ovanstående används enligt mig.

* Jag har inte krigarens väg, eftersom den är slut :gremsmirk: så detta kanske redan är löst )
2 vapen borde finnas med i grundreglerna, då det är rätt vanligt förekommande att spelare vill ha det. ( iallafall i mina spelgrupper)

Stridskonster, Lika svåra / lätta att höja som en enskild vapenfärdighet, fast kan innefatta många tekniker.
(Svårt att åtgärda kanske, har inga bra ideer själv för närvarande)

Blödning, utmattning, blodförlust, smärta, trauma . det blir lite mycket att hålla reda på, men svårt att minska ner eftersom de är logiskt bra.

Minska antalet slag för träff/skador.

mvh Peder

Pendragon

Swashbuckler
Nu vill jag inte på något sätt rubba din världsbild, men Astrid Lindgren skrev barnböcker. Ta och kolla lite på bilder av verkliga misshandelsoffer, vilket ofta kan vara krogbråk, och fundera på hur mycket trauma etc detta kan motsvara.
Ingen fara, min världsbild är redan rätt rubbad... :gremwink:

Men jag skulle ändå tro att att just det vänskapliga slagsmålet mellan drängarna på marknaden i Emil i Lönneberga är hyfsat tidstypiskt. Hade slagsmål varit brutalare saker i allmänhet hade ett sådant nog inte ens nämnts i en barnbok.

Dessutom bör man kanske titta på hur många som INTE blir svårt vanställda/hjärnskadade av ett par knytnävslag i ansiktet i ett krogslagsmål på stan jämfört med hur ofta det händer i Eon.