Nekromanti Uppdrag Mos Varulv - runda 2

Xyas

Swashbuckler
Trasapa said:
Men se det såhär, vad tjänar jag på att som ulv ljuga om det här? Lukas är siad och ansedd grön, idiotiskt av mig att gå emot honom kan tyckas då jag faktiskt har suttit ganska säkert och har kunnat lågflyga istället. Dessutom bekräftar jag ju vic.
Idiotiskt, eller gutsy. Om du är varulv har du dels smulat om din roll, dels ljugit om din roll på ett sådant sätt att du ställer dig mot en annan mer trolig bybo. Är du varulv är din spelstil konsekvent kaxig.

Samt att dina senaste inlägg får jag dåliga vibbar av. Det är fortfarande du eller Konrad som är på tapeten för mig.

Xyas

Swashbuckler
xyas said:
Det här håller jag med om. Eller ja, inte att vi absolut ska hänga dig denna runda, men vi ska definitivt inte hänga dig denna rundan.
Men va fan!

Det här håller jag med om. Eller ja, inte att vi absolut ska hänga dig denna nästa runda, men vi ska definitivt inte hänga dig denna rundan.

Brynolf

Dum fan
Trasapa said:
Men se det såhär, vad tjänar jag på att som ulv ljuga om det här? Lukas är siad och ansedd grön, idiotiskt av mig att gå emot honom kan tyckas då jag faktiskt har suttit ganska säkert och har kunnat lågflyga istället. Dessutom bekräftar jag ju vic.
Du smulade faktiskt också din förmåga redan förra rundan ser jag nu, strax efter att Lukas gjorde detsamma.

Brynolf

Dum fan
Vicotnik said:
Min biologiska testmodul fungerar så att jag kan avgöra ifall personen är en växt (ulv) eller inte. Så om inte Vimes har massor med special vilkor för mig som han håller dolda så anser jag att ovanstående ide är utesluten.

Det finns 2 saker som skulle kunna påverka mitt resultat och det är ifall jag är en Naiv siare eller att en av ulvarna har någon förmåga som gör dem immun mot siande (min gissning i så fall hade varit dråparträdet).
Ok, så då har vi en klassisk siare, ingen väktare och två förmågesiare, resten av oss har info. Passar dessa roller in i sektledarscenariot? Känns obalanserat anser jag.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Brynolf said:
Vicotnik said:
Min biologiska testmodul fungerar så att jag kan avgöra ifall personen är en växt (ulv) eller inte. Så om inte Vimes har massor med special vilkor för mig som han håller dolda så anser jag att ovanstående ide är utesluten.

Det finns 2 saker som skulle kunna påverka mitt resultat och det är ifall jag är en Naiv siare eller att en av ulvarna har någon förmåga som gör dem immun mot siande (min gissning i så fall hade varit dråparträdet).
Ok, så då har vi en klassisk siare, ingen väktare och två förmågesiare, resten av oss har info. Passar dessa roller in i sektledarscenariot? Känns obalanserat anser jag.
Jupp håller med, frågan är dock varför ingen av oss nattmördades, det är det stora frågetecknet här. Om ingen dör nästa runda då är det med största sannolikhet sektledare senario, annars så har vi en väktare som inte vill gå ut med sin roll, vilket jag trots allt kan förstå.

Brynolf

Dum fan
  • Outade sig som "Muterat djur", vilket väl är identiskt med Lukas ras? Detta, och även att hon var äventyrare, tyder
  • (Men still... hur rimligt är det att dråparträdet är en äventyrare? Trädet måste ju ha kommit före äventyrarna till byn... Förmodligen en logisk miss från Vimes sida. Lätt hänt)
  • Recca var först med att börja rota i bybo/äventyrare. Var det bara för att komplicera eller kan hon haft någon info som gjorde det värt att ta upp?
  • Tycker att Paxen är mest misstänkt men att det är en "sjukt oinformerad röst". Hennes röst ligger trots allt kvar på Paxen till rundans slut, i ett läge då en enda röst kunde ha avgjort. Detta talar till Paxens fördel.

Lukas

Mannen i Gult
Brynolf said:
J

Recca var först med att börja rota i bybo/äventyrare. Var det bara för att komplicera eller kan hon haft någon info som gjorde det värt att ta upp?
det var väll någon av oss som hade kunskapen att det fanns starka roller bland äventyrna kan det vara så att varulvarna också viste det?

Brynolf

Dum fan
Lu-kaazh said:
Brynolf said:
J

Recca var först med att börja rota i bybo/äventyrare. Var det bara för att komplicera eller kan hon haft någon info som gjorde det värt att ta upp?
det var väll någon av oss som hade kunskapen att det fanns starka roller bland äventyrna kan det vara så att varulvarna också viste det?
Det var jag som visste det ja.

Xyas

Swashbuckler
Brynolf said:
Innan denna genomgång tyckte jag att Konrad, Paxen och Trasapa var skummast. Paxen kommer nog undan lite här iom att han & Recca röstade på varandra.
Jepp. Jag hoppas innerligt att vi gör oss av med Trasapa eller Konrad denna rundan.

Brynolf

Dum fan
Röstläge:

Konrad Konvalj (2) - Vic, Brynolf
xyas (1) - KK

Inte röstat: De flesta

Nu är det mindre än ett dygn kvar! Dags att sätta fart med röstandet hörni!

Xyas

Swashbuckler
Brynolf said:
Jag är öppen för fler infallsvinklar, men tills vidare röstar jag bruntö
Scum tells får väga tyngst.

Röst: Konrad Konvalj

Vimes

Sillkung
Nu är det 13 timmar kvar innan deadline...

(PS. Ni som har förmågor: glöm inte bort att använda dem! DS.)

Vicotnik

Den onde
Staff member
Kör en repost på K.K's lista med lite uppdateringar.

Vicotnik:
Ras: Robot
Namn: RQ-78, kallas Rune
Utrustning: Vacker scarf
Är äventyrarnas siare med en robot manick
Äventyrare

Konrad Konvalj:
Ras: IMM
Namn: Jeffepär Mexssen
Utrustning: Hög hatt
Vet att det finns 3 mutanter i byn
Bybo

Recca:
Ras: Muterat djur
Namn: Rikus Reskoter
Utrustning: Machete
Är siare med superhörsel
Äventyrare

Lu-kaazh:
Ras: Muterat människa
Namn: Sylum Vittmarkén
Utrustning: Gamla konservburkar
Är siare och kan sia om förmåga använts
Äventyrare

!Paxen:
Ras: Muterat djur
Namn: Moldemus Qvistnos
Utrustning: Grävdon
Har info om hur en siare skall vara, robot Vicotnik
Bybo

Brynolf:
Namn: Ärstgen Jernslag
Utrustning: Sextant och en revolver
Bybo

Trasapa:
Ras: PSI-mutant
Namn: Montlas Grenston
Utrustning: Forntida lavalampa
Är siare som kan sia om förmåga används och mot vem.
Bybo

xyas:
Namn: Wangard van Qubvijk
Utrustning: Flott villa där han förvarar sin stolthet; en samling av förhistoriska föremål.
Bybo

Rasfördelning:

[1] Robot: Vicotnik
[3] IMM: K.K, Brynolf, xyas
[4] Mutant: Recca (djur), Lu-kaazh (människa), !Paxen (djur), Trasapa (PSI-mutant)

Vicotnik

Den onde
Staff member
Har funderat lite över natten och kom och tänka på detta inlägg av xyas, där han tar upp vilka som flyttade sina röster efter att jag gått ut med min roll som siare mot Reccas claim av att vara siare.

xyas said:
Resonemang:
Röstläget i slutet på förra rundan var ganska jämnt och det var inte helt uppenbart att det var Recca som skulle åka.

Om vi antar att Recca status som dråparträd gör henne till big-boss vill såklart växterna absolut inte ha ut henne.

Detta får mig att dra slutsatsen att vi kommer hitta den andra växten (om det nu bara är en till, jag är fortfarande inne på kultledargrejen) bland de som INTE röstade på Recca.

Och OM den andra växten valde att rösta på sin big-boss så kommer den rösten att ha kommit EFTER att Vic outade sig som siare. Då detta satte verklig press på situationen. Men den enda som gör det är Konrad. Som flyttar till Recca, men sedan flyttar bort igen.

Detta ger:
Konrad
Brynolf
Lukas
I och med att Konrad Konvalj gått ut med informationen om att det endast finns 3 mutanter (Lu-kaazh, !Paxen och Trasapa (PSI-mutant)) och att jag siat Lu-kaazh som grön, så bör vi kunna stryka Lu-kaazh från denna lista.
Vilket lämnar oss med Konrad Konvalj och Brynolf kvar, båda är IMM. Det finns en till som är IMM och det är xyas och vi har hittat en ulv bland mutanterna och jag skulle säga att det är mycket troligt att vi hittar en ulv bland IMM.
Detta ger oss då följande lista:

Konrad Konvalj
Brynolf
xyas

Dessa 3 är alla Bybor, i den benämningen att de bor i byn, så där har vi ingen skillnad på dem.
Konrad Konvalj är den enda av dessa tre som har någon som helst information om spelupplägget, vilken verkar stämma och jag är nog skeptisk till att Ulvarna skulle få en sådan information och sedan gå ut med den och driva på att vi ska rösta ut en av mutanterna. Så om vi antar att Konrad Konvaljs information är korekt så anser jag att det fria konrad till viss del i förhållande till de övriga 2.

Och om vi då utesluter Konrad Konvalj från listan så ger det oss:
Brynolf
xyas

som misstänkta.

Sen har vi även Trasapa som är minst sagt ett irritations moment med sin förmåga. Trasapa har brödsmulat sin ras och förmåga under en längre tid, vilket Konrad Konvalj snappat upp, vilket jag anser talar för Trasapa. Det som jag anser talar emot honom är att han är bybo samt att hans förmåga är starkare än Lu-kaazh. Dock är Trasapa's förmåga rimlig med tanke på hans ras. Det jag funderat lite på är ifall Trasapa skulle kunna vara en naiv siare, men han har trots allt själv gått ut och sagt att han siade mig och såg att jag använde min förmåga mot Lu-kaazh, men detta var långt efter att både jag och Lu-kaazh outat våra förmågor och vem vi kollat.
Det vi skulle kunna göra för att Verifiera Trasapa's claim är att in för nästa runda så får Lu-kaazh sia Trasapa för att se ifall han ljuger eller inte. Detta är nog ganska så riskfitt med tanke på att jag lär vara ulvarna måltavla i och med att jag siar på ras. Så vågar vi kan vi låta trasapa leva till nästa runda och där på verifier ifall han har en förmåga eller inte. Så om vi utesluter Trasapa tillfälligtvis från de misstänka så är det:
Brynolf Samt xyas kvar där.

Av dessa så röstade xyas på Recca i tidigt stadie och Brynolf röstade på Lu-kaazh. Brynolf's röst kunde ha svängt det hela till ett 4/4 läge och förlängt första rundan men då han inte hunnit läsa ifatt så låter han sin röst ligga där den ligger på Lu-kaazh dock så nämner han att han litar på Recca vilket får Konrad Konvalj att ändra sin röst i sista sekunden till !Paxen.

Så jag skulle nog vilja avskriva xyas från misstankar eftersom han var på Recca tidigt och lät sin röst stanna där.

Kvar lämnas Brynolf som är åter i spel vid 20:57 (då hans post skrivs) och jag förstår att han inte hinner läsa ifatt de som skrivits. I övrigt så tycker jag Brynolf har spelat bra denna runda och resonerar vettigt runt Lu-kaazh och Trasapa.

Så vem eller vilka ser jag då helst att vi hänger/bränner/lämlästar denna runda jo Konrad Konvalj. På grund utav hans beteende förra rundan, det har lämnat för många frågetecken hos oss och vilket gör att vi inte kan lita på hans information och av de tre IMM så är han enligt mig den som haft skummast beteende.
Trasapa's förmåga kan vi bekräfta med hjälp av Lu-kaazh och jag kan verifiera hans ras. Ulvaran kan inte ta båda mig och Lu-kaazh så därför kan vi få igenom ett siande på trasapa utan att de kan göra något åt det.

Så min röst får ligga kvar på Konrad Konvalj av den anledningen att byn har mest att vinna på att rösta ut dig, vi kan med din utröstning bekräfta om din information är sann eller inte. Och är den sann så friar det de 3 mutanterna och antalet IMM's kvar att misstänka då är endast 2 stycken.

Röst: Konrad Konvalj

Trasapa

Swordsman
Brynolf said:
Du smulade faktiskt också din förmåga redan förra rundan ser jag nu, strax efter att Lukas gjorde detsamma.
Nu har jag läst igenom starten på förra rundan och du far med osanning. Jag brödade Psi-mutant långt före jag ens kan hitta ett smulande från lukas, men du får gärna peka på vilket inlägg av lukas du tycker är hans smulning mot siande. Jag hittar inget i närheten av mitt.

Lukas tar upp en intressant tanke, vem skulle ni, om ni hade varit i reccas sits, valt att konvertera till växt? Troligen någon ur högen som röstade på henne, och ännu troligen siaren som fick henne utröstad. Det vore såklart den perfekta platsen att gömma ett frö i. Vic vaknar upp rundan efter och får veta att han är grönsak. Säger att han siat lukas(siandet kanske funkade före han blev grönsak) och blir såklart än mer grönad från alla håll.

Nästa runda kan han då säga sig sia någon mer som grön, vilket då är en växt han pollinerat.

En intressant tanke.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Som jag sagt flertalet gånger redan har vi ingen lämplig kandidat så röstar vi ut mig nästa runda. Det finns ingen anledning till att ha kvar mig i spel om det inte går att lita på mitt siande. Så oavsett vad jag säger nästa runda så rösta ut mig om vi inte har någon är extremt misstänkt för att vara ulv.

Trasapa

Swordsman
Ok fair enough.

Varför inte lägga upp det på liknande vis inför nästa runda:

Vic siar en person
Lukas kollar mig
och jag kollar vic då?

Lukas -> trasapa -> Vic -> bybo
Då får vi ju tre personer kollade inför nästa runda och lukas är ju redan siad så han står längst bak i ledet så att säga. Vore inte det ett win-win scenario? Eller måste Vic sia mig för att det ska bli bra?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag tänker inte säga vem jag kommer sia, för att inte ulvaran ska veta det.
Lu-kaazh bör sia dig dock och du ska använda din förmåga mot någon.

Trasapa

Swordsman
Vicotnik said:
Jag tänker inte säga vem jag kommer sia, för att inte ulvaran ska veta det.
Lu-kaazh bör sia dig dock och du ska använda din förmåga mot någon.
Nej jag menade inte att du skulle säga vem du siade såklart.

Men jag menar att jag använder min kraft på dig för då kan jag säga nästa runda vem du siat och på så vis bekräfta min förmåga.