luddwig
Lawful evil
Jag gillar i allmänhet när spelare/spelledare gör olika röster till rollfigurer/spelledarfigurer. Tycker absolut att sådant tillför spelet något. Därmed inte sagt att det är ett krav. Var och en får göra det hen är bekväm med. Tycker inte själv att jag är bra på röster, och gör dem ibland dåligt, ibland inte alls. Samtidigt finns det fall när röster förstör stämningen, till exempel blir för tramsiga, men det är inget unikt för just röster utan kan lika gärna gälla namn, handlingar och så vidare. Det är inte lätt att hålla alla deltagare på samma väglängd med vad som passar in och inte. Detta är dock något jag tänker filas bort i AP-poddar, så att alla deltagare är åtminstone 98 % samstämmiga. Samtidigt har jag upplevt att AP-poddar håller sig väldigt tydligt i ett av två spår; väldigt skämtsamt eller väldigt dramatiskt. Så relaterat till trådens ämne tänker jag dels att det i en ny/tillfällig spelgrupp är sannolikt att någon spelar tramsigare än vad andra tycker passar, dels att AP uppmuntrar till mer "extremt" rollspelande, "extremt" tramsigt inkluderat. Oavsett spel alltså, inte specifikt relaterat till DnD. Om det förekommer extra mycket trams i DnD vet jag inte, men om det är så gissar jag, likt andra i tråden har gjort före mig, att det är ännu en Mercer-effekt.