Troligen den författare som betytt mest för mig genom åren, särskilt när jag var yngre. Som 12-åring läste jag Trollkarlen från Övärlden, och blev djupt berörd av detta med Skuggan som jagade Ged, grubblade över det i månader (nej, jag hade inte tagit del av Jungs teorier om Skuggan vid den tiden, men log igenkännande när jag någon handfull år senare gjorde det!). LeGuin fick mig att förstå att du kunde vara tillgänglig, underhållande och djup på en gång, något jag är henne evigt tacksam för. I mitt tycke är hon giganten inom fantasy, oerhört mycket mer givande att läsa än t.ex. Tolkien eller Lewis (det fanns inte lika mycket fantasy att hitta på svenska på den tiden). Hennes SF är utmärkt den med, men grep mig ändå inte alls på samma sätt som berättelserna från Övärlden. De är fortfarande bland de bästa böcker jag har läst. Jag träffade henne på en bokmässa för massor av år sedan, och sträckte fram mitt mycket slitna ex av Gravkamrarna från Atuan för att hon skulle signera den. Med belåtet tonfall konstaterade hon att ”It looks well used”, som vore det den bästa komplimang du kunde ge en författare.
Vila i frid!