Nekromanti USAs inträde i 2:a världskriget

Gastono

Hero
Re: Blitzkrieg - en brittisk uppfinning

Tja, betänk ketchupeffekten och sedan hur blitzkrieg funkar...
Skittrög när man vill ha den och sprutar ut när man bara vill ha lite?

Marukusu

Hero
Re: George Washington!

Nu vet inte jag vart ni sätter gränserna, men...

El Presidente George Washington, USA's lillefar, var från Virginia.

- Danne, or so it is heard.

Storuggla

Champion
Re: George Washington!

"Nu vet inte jag vart ni sätter gränserna, men..."

Vi sätter den vid 1865. Rekonstruktionen.

Storuggla, exploding grandpa

Organ

Out of time, out of mind
Re: OT - "Diktatorn", Göring och dumma uppfinningar

I alla fall, var Göring känd som en entusiast för ny krigsteknologi, eller är det bara en allmänt billig vits från Chaplins sida
Jag tror inte Hermann var mer entusisatisk än någon annan i nazitoppen vad gäller bisarra nymodigheter. Så vi får nog utgå från att Herrings uppfinningsiver är något Chaplin lade till för komiken skull och inget annat.

/Anders

Hunk

Hero
Virginia [OT-andet fortsätter]

Virginia har försett USA med inte mindre än åtta presidenter. Det kan delvis bero på att Virginia var USA:s största stat under de första 20 åren av nationens historia. Den enda stat som kan konkurrera är Ohio som också har bidragit med åtta snubbar. Jag trodde dock att Virginias dominans hade tagit slut före inbördeskriget, men det visade sig att jag hade fel (tja, kanske inte helt fel, men de har i alla fall lyckats klämma in en president under perioden).

Nu kommer säkert Herr Uggla och rättar mig, men det kan jag ta!

För er som är intresserade av amerikansk valhistoria kan jag tipsa om denna länk där resultaten från samtliga presidentval kan beskådas. Den roligaste jämförelsen man kan göra är mellan 1956 (Eisenhower-Stevenson) och 1964 (Johnson-Goldwater), då staternas partisympatier fullständigt förändrades. Demokraterna kom förvisso att dominera delstatspolitiken i Deep South i ytterligare tjugo års tid, men sedan 1960 är Jimmy Carter den enda demokrat (Wallace oräknad), som lyckats vinna hela delen av den solida söderns gunst.

Edit:
Som ett tillägg kan vill jag bara säga att jag inte räknar randstater som Virginia, West Virginia, Kentucky, Tennessee, North Carolina, Maryland och Delaware till den solida södern - de hade redan tidigare visat prov på otrohet gentemot det demokratiska partiet.

Storuggla

Champion
Re: Virginia [OT-andet fortsätter]

"Den roligaste jämförelsen man kan göra är mellan 1956 (Eisenhower-Stevenson) och 1964 (Johnson-Goldwater), då staternas partisympatier fullständigt förändrades. Demokraterna kom förvisso att dominera delstatspolitiken i Deep South i ytterligare tjugo års tid, men sedan 1960 är Jimmy Carter den enda demokrat (Wallace oräknad), som lyckats vinna hela delen av den solida söderns gunst."

Jag brukar, och jag tror att jag får uppbackning på det av någon, säga att demokraterna brukar få stryk i södern efter att de satt barn av olika hudfärg i samma skolor och kallat in nationalgardet för att genomdriva det. Sedan dess är södern ganska republikanska...
Carter being the exception, of course.

Storuggla, tittar på West Wing

Hunk

Hero
Sydstatspolitik [OT-andet fortsätter]

Jag brukar, och jag tror att jag får uppbackning på det av någon, säga att demokraterna brukar få stryk i södern efter att de satt barn av olika hudfärg i samma skolor och kallat in nationalgardet för att genomdriva det. Sedan dess är södern ganska republikanska...
Carter being the exception, of course.
Där har du nog en stor poäng och Carter var själv inte så integrationsvänlig före han började inleda sin primärvalskampanj, då han nog insåg att han behövde vinna åtminstone fler stater för att kunna nå presidentembetet. Hans tidigare record som guvernör var nog tillräckligt för att kunna räkna hem hela den solida södern, trots att han sa att segregationens dagar var över.

Det är nog dock inte bara rasfrågan som varit avgörande utan även hur det demokratiska partiet även i övriga frågor utvecklades under 60-, 70- och 80-talen i liberal riktning. Liberalism var OK i Södern så länge det betydde massiva federala medel i understöd till Sydstaterna, men när det numera, förutom bussning, betyder skattehöjningar, homovigslar, TV-porr, fri abort, soft on crime och borttagande av religösa symboler i skolor och domstolar har populariteten sjunkit något... För att en demokrat skall kunna vinna presidentämbetet igen krävs förmodligen att han är från södern (där de liberala ideerna har svag ställning även inom de demokratiska partierna), men problemet är att det numera finns färre kompetenta personer att välja bland, eftersom demokraterna lyckats underminera sin egen ställning. Vi får se om det kommer en ny Clinton (och då menar jag inte Hillary, som inte lär ha en chans i ett presidentval).

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ex-Guvernören äger

Värt att notera följande när det gäller amerikanska presidentval är det numera så att om en person som har varit delstatsguvernör tävlar mot en som inte varit det så vinner normalt ex-guvernören:

Carter vs Ford 1976
Reagan vs Carter 1980 (båda var ex-guvernörer)
Reagan vs Mondale 1984
Undantag: Bush Sr vs Dukakis 1988
Clinton vs Bush Sr 1992
Clinton vs Dole 1996
Bush Jr vs Gore 2000
Bush Jr vs Kerry 2004

Om Jeb Bush blir kandidat 2008 behöver demokraterna sålunda kontra med en duglig ex-guvernör. Enligt detta mönster är Hilary Rodham Clinton chanslös.

Hunk

Hero
Re: Ex-Guvernören äger

Om Jeb Bush blir kandidat 2008 behöver demokraterna sålunda kontra med en duglig ex-guvernör.
Som dessutom måste vara från Södern eller Västern. Ingen ren nordstatare har vunnit ett presidentval sedan Kennedy. Bush Sr kan möjligen ses som ett undantag - både född i Conneticut och var en del av östkustetablisemanget, men var mer förknippad med Texas än Östkusten när han valdes. Förvisso var Reagan född i Illinois och Bush Jr. i Conneticut, men båda hade varit guvernörer i Californien respektive Texas och levt större delen av sina liv i dessa stater innan de blev valda. Finns det någon "het" demokratisk sydstatsguvernör för tillfället? Mark Warner i Virginia kan möjligen ha en chans, men jag är tveksam.

Storuggla

Champion

"Som dessutom måste vara från Södern eller Västern. Ingen ren nordstatare har vunnit ett presidentval sedan Kennedy."

West Wing Säsong 2 avsnitt 1 said:
Josh: Leo, the Democrats aren't going to nominate another liberal, academic, former Governor from New England. I mean, we're dumb, but we're not that dumb.

Leo: Nah. I think we're exactly that dumb.

Storuggla, :gremgrin:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Blitzkrieg - en brittisk uppfinning

En annan kul anekdot är ju att Tyskarna var över lite i Sverige för att ta fram taktik och träna störtbombning...
När skedde detta?

Den svenske flygvapengeneralen Björn Bjuggren skrev i sina memoarer att han och hans pilotkompisar insåg att störtbombing var en bra idé efter att ha sett en amerikansk actionrulle i början av 1930-talet (IIRC Helldivers ). De började störtabomba framgångsrikt med sina Hawker Hart-plan, något som skrämde Hawkers kontaktman för planet var inte byggt för sådant.

Störtbombningens stora poäng var att piloten satte bomben nära målet, något som inte var möjligt vid planflyktsbombning vid denna tid. (Se till exempel hur de amerikanska Dauntlessplanen slog ut de japanska hangarfartygen vid Midway.)

Dewil

Skrivbordsgeneral

Om Jeb Bush blir kandidat 2008 behöver demokraterna sålunda kontra med en duglig ex-guvernör. Enligt detta mönster är Hilary Rodham Clinton chanslös.
Hur många kvinnliga f.d. guvernörer finns det? (Någon?)

För övrigt så känns det alltid lite suspekt med stater där presidenten efterträds av sin bror eller son. :gremtongue:

Dewil

Hunk

Hero

Hur många kvinnliga f.d. guvernörer finns det? (Någon?)
Det finns nog en hel del kvinnliga före detta guvernörer och enligt Wikipedia finns det åtta just nu. Den enda kvinnliga exguvernör som jag vet tidigare bedömts som aktuell är Christine Todd Whitman från New Jersey (moderat republikan), men jag tror inte att hon är så "het" längre. Skall en kvinna bli vald bör hon nog dock vara just moderat republikan, så att hon kan attrahera marginalväljare på den demokratiska sidan, samtidigt som hon inte skrämmer iväg de konservativa väljarna fullständigt.