Virginia [OT-andet fortsätter]
Virginia har försett USA med inte mindre än åtta presidenter. Det kan delvis bero på att Virginia var USA:s största stat under de första 20 åren av nationens historia. Den enda stat som kan konkurrera är Ohio som också har bidragit med åtta snubbar. Jag trodde dock att Virginias dominans hade tagit slut före inbördeskriget, men det visade sig att jag hade fel (tja, kanske inte helt fel, men de har i alla fall lyckats klämma in en president under perioden).
Nu kommer säkert Herr Uggla och rättar mig, men det kan jag ta!
För er som är intresserade av amerikansk valhistoria kan jag tipsa om denna
länk där resultaten från samtliga presidentval kan beskådas. Den roligaste jämförelsen man kan göra är mellan 1956 (Eisenhower-Stevenson) och 1964 (Johnson-Goldwater), då staternas partisympatier fullständigt förändrades. Demokraterna kom förvisso att dominera delstatspolitiken i Deep South i ytterligare tjugo års tid, men sedan 1960 är Jimmy Carter den enda demokrat (Wallace oräknad), som lyckats vinna hela delen av den solida söderns gunst.
Edit:
Som ett tillägg kan vill jag bara säga att jag inte räknar randstater som Virginia, West Virginia, Kentucky, Tennessee, North Carolina, Maryland och Delaware till den solida södern - de hade redan tidigare visat prov på otrohet gentemot det demokratiska partiet.