Varulv [Utkante 2] - R1

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
Och vad "borde" byn diskutera?
Alla spelarna är inte ens inne i tråden än. Att börja försöka peta fram reaktioner utifrån "du vet mer än vad startinlägget säger om jag läser dig väldigt ogeneröst" så här tidigt känns väldigt brusigt.

Jag tycker byn tjänar på att diskutera:
  • Förflyttning inför runda 1. Det finns fördelar och nackdelar med att stå kvar eller flytta både för byn och scummet så det är en bra diskussion att ha så att vi är överens. Det kan även gå att utläsa mer här när vi börjat få färg på folk.
  • Vad skillnaderna mellan Utkante 1 och 2 är så att det är tydligt för alla. Veteraner har redan trillat dit på felläsningar utifrån vad de antog var lika från förra omgången. Det bruset får gärna försvinna så snart som möjligt.
  • Exakt vad regelverket är så ingen är förvirrad och man inte kan gömma sig i det mysiga diskussionsrummet som scum. Vi har även t ex Mr.J och StradhLestat med oss med exakt ett varulvsspel under bältet så det skadar nog inte att vara extra tydlig här.
Efter ikväll när förhoppningsvis alla tvingats uttala sig och kanske ta ställning till t ex förflyttning tycker jag vi ska forma två ordentliga drev och spela VJVS.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Jag spelar väldigt tydligt mot att flytta fokus från väsentliga grejer. WH verkar vara ett tacksamt mål för både dig (särskilt med tanke på Utkante 1) och Basse. Alltså tycker jag att det är vettigt att ifrågasätta det.

Du får gärna förtydliga vad från ulvhandboken jag spelar på. Du verkar överlag gilla att inte vara så tydlig i dina poster (känns som jag får be om förtydliganden gång på gång och det känner jag inte nödvändigtvis behovet av med andra spelares poster), och det fattar jag inte hur det gynnar byn. Snarare skapar det ju timesinks för oss att ständigt behöva bakåtläsa för att förstå vad du syftar på.
Ja, jag tänker snabbt och postar snabbt. Ska försöka hålla tillbaka lite och vara tydligare med posterna framöver.
Men som exempel är du inställsam gentemot byn utan att egentligen tillföra något, som exv att vilja ha tydliga citeringar eller att lyfta självklarheter som att hälften av posterna kommer från scum, eller att påpeka missar från SL om röstningsverktyget. Det är mycket luftslott som ser grönt ut på ytan, men som varken tillför något eller kostar något av scum att posta (Basse brukar vara expert på att göra såna saker när ha när ulv, och posta inlägg som egentligen inte säger något eller tillför något, men som är grönskimrande, och jag tenderar att ofta gå på dem).
Sen är det mycket tassande på tå runt ställningstaganden från din sida, bortsett från just WH-försvaret. Vi ska stå still-egentligen spelar det ingen roll om vi står still osv.

Fram för allt håller jag dig som röd just nu för att du så aktivt tagit WH till försvar, samt att du försöker skjuta ner när andra pressar spelare som gjort något uppenbart skumt. Att hugga på småsaker i R1 är inget konstigt, vi har inget annat att gå på under första rundan, så då jobbar vi med det vi har att jobba med. Och som alltid så kan R1 gå hur som helst gällande utröstningar, poängen är att vi som bybor ska ta ställning inför saker så vi i efterföljande rundor kan analysera vilka som tagit ställning för vad. Alltså är det bara positivt att så många som möjligt ställs och pressas och drevas, för det är den informationen som vi använder sen för att analysera vilka som tagit opportuna ställningstagande, vilka som ändrat sig när en ulv hamnat i främsta drevet, vilka som försöker undvika att ta ställning osv. Att inte press folk är att ta bort den möjligheten.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Du är skitsmart och allt @Waterhouse men hug får du ihop det här:



Alltså: att tänka ut hur draken kommer sias och vad det betyder för demoner och bybor får mig att tro att du är demon/ulv. Du är så ahead. (Jag hänger väl inte bara med)
Förstår man hur rollsiandet funkar så förstår man att draken har en millerfunktion. Jag tyckte det var tydligt, andra tycker Vimes är dålig på att skriva.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,307
Ni har säkert andra fina egenskaper som rollspelare, kreativa, stor fantasi, empati och hå och hej, men att försöka dreva ut folk för de förstår vad som skrivs var ändå lite nytt.

Det känns verkligen som du kör samma stuk som i Utkante 1 Anthrox. Du får en tillbakakaka så länge.
Vet du vad mer som finns på din meritlista? En yttepytteliten tendens att, när du är ulv, utmåla andra spelare som inte särskilt smarta. Se PU för senaste exemplet.

Röst: @Waterhouse
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
Ja, jag tänker snabbt och postar snabbt. Ska försöka hålla tillbaka lite och vara tydligare med posterna framöver.
Men som exempel är du inställsam gentemot byn utan att egentligen tillföra något, som exv att vilja ha tydliga citeringar eller att lyfta självklarheter som att hälften av posterna kommer från scum, eller att påpeka missar från SL om röstningsverktyget. Det är mycket luftslott som ser grönt ut på ytan, men som varken tillför något eller kostar något av scum att posta (Basse brukar vara expert på att göra såna saker när ha när ulv, och posta inlägg som egentligen inte säger något eller tillför något, men som är grönskimrande, och jag tenderar att ofta gå på dem).
Sen är det mycket tassande på tå runt ställningstaganden från din sida, bortsett från just WH-försvaret. Vi ska stå still-egentligen spelar det ingen roll om vi står still osv.

Fram för allt håller jag dig som röd just nu för att du så aktivt tagit WH till försvar, samt att du försöker skjuta ner när andra pressar spelare som gjort något uppenbart skumt. Att hugga på småsaker i R1 är inget konstigt, vi har inget annat att gå på under första rundan, så då jobbar vi med det vi har att jobba med. Och som alltid så kan R1 gå hur som helst gällande utröstningar, poängen är att vi som bybor ska ta ställning inför saker så vi i efterföljande rundor kan analysera vilka som tagit ställning för vad. Alltså är det bara positivt att så många som möjligt ställs och pressas och drevas, för det är den informationen som vi använder sen för att analysera vilka som tagit opportuna ställningstagande, vilka som ändrat sig när en ulv hamnat i främsta drevet, vilka som försöker undvika att ta ställning osv. Att inte press folk är att ta bort den möjligheten.
Bra inlägg med detaljer, då förstår jag bättre hur du tänker i alla fall. (y)

Du får läsa mitt allmänna hjälpande hur du vill, jag tyckte det var bättre att ha röstningslänken än att inte ha den, och sen tyckte jag den funkade bättre om den faktiskt var korrekt :D Du vill ju själv ha ett förtydligande på hur siarrollen funkade så att jag bad Vimes om det kan ju knappast varit en dålig grej? Jag har tydligt fokat på att få folk att fatta vilket regelverk som gäller så tidigt i rundan som möjligt så att det diskussionsrummet försvinner för scum och att vi har lättare att läsa folk.

Vi kan gärna pressa folk, men jag tyckte varken att ditt hopp på Hägern eller dina två försök att dra igång WH var särskilt hjälpsamma, det var det jag påpekade.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
När det
Jag är inte heller gift vid tanken på att vi måste stå stilla första rundan.

Jag tycker det mest är intressant att se hur spelare resonerar runt det här, då det på pappret inte är någon skillnad mellan att stå stilla och göra en förflyttning till samma jämna fördelning inför runda 2, men alla förslag på exakt hur man flyttar ger ju möjligheten för scum att styra lite hur läget ser ut för nästa runda, jämfört med ett slumpat utgångsläge som råkar gynna en eller flera scumfaktioner.
@Anthrox Jag antar det är den här posten du tycker att jag är velig i om vi ska stå still eller inte (jag förtydligar åt dig eftersom du inte ides citera mig här heller så jag får chansa lite). Jag tycker posten talar för sig själv varför jag tycker att det är en skillnad på att stå still runda 1 och låta någon spelare diktera hur vi ska gå. Om du nu är bybo (känns väldigt förvånande vid det här laget) så försök läsa mig lite snällare då så vi inte gör ett brusbråk i onödan.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Jag har försökt tänka bättre genom mancoldhjärnan (och den jättedåliga filmen min dotter valde som vabunderhållning).

* Båda scumfraktionerna riskerar att hamna i dödläge.
Demonerna är bara två. Om de outar sig genom att lyckas med nattmord så kommer byn se till att rösta ut dem innan sista varulven ryker. Ulvarna kan inte vinna via nattmord om en demon finns kvar i spel, utan måste fixa det via utröstningen. Spelet kommer antagligen avgöras på utröstningar snarare än nattmord, och scum måste ta höjd för det.

Demonerna vill därför inte riskera att outa båda spelarna, så om de använder nattmord lär de alltid göra det med samma spelare. Demonerna kan använda sitt nattmord varje runda, kan inte svara för övriga men jag skulle nog låta en outad demon leva om han klipper en ulv tidig runda.

Ulvarna måste vara mycket mer försiktiga med sina nattmord. Jag tror att ulvchatten redan nu lutar åt att skippa nattmord denna runda. Om de ska kunna vinna spelet på att rösta ut demoner senare rundor så har de inte råd med att ha stått på en massa mordplatser.

Om det blir >3 folksamling på en plats så kastas det här såklart ur spel.

Om alla står kvar på samma plats och ett nattmord sker så kan ulven försöka skylla ifrån sig EN runda, men kommer inte kunna nattmörda den rundan även om han lyckas skylla från sig. Det här är ett argument för att stå stilla.

Om ulvarna är försiktiga med nattmorden (som jag tror att de kommer vara) så är det bra om vi har några sianden under bältet när det avgörs på utröstning. Om vi ska få till det så är det bra om vi rör på oss.

Så, jag lutar också åt att vi rör på oss, men om ulvarna nattmördar ändå så har de gjort en annan analys än mig och då tycker jag att vi borde stå stilla.
Tack för att du är tillbaka i matchen <3
Det fetstilta här är något jag efterfrågat utan att få. En vettig anledning till att stå stilla. Som Häger tänker här så är ju nattmorden ordentligt nerfade och sannolikt knappt ens värda att ta, eftersom det avslöjar så mycket information till byn. Jag vidhåller dock att det inte finns någon omedelbar anledning att ta ut demoner som gett sig till känna, eftersom de ändå inte kan vinna på en bra stund och inte kan hota byn mer än genom att mörda draken. Om ulvarna outar en av de sina genom att nattmörda direkt är det sannolikt att samma ulv hoppas pricka in ett nattmord till i nästa runda. Men det är nog inget vi kan göra något åt. Sen är det ju också värt att tänka på att ulvarna måste vara flera än byborna för att kunna vinna, så även de har en viss svårighet att förlora för många av de sina och således bör försöka sitta still i båten.
Det här kommer troligtvis alltså att bli ett långt spel där nattmorden har en låg påverkan (och sannolikt nästan är negativa att utföra utan en plan). Det betyder att vi i byn sannolikt behöver ha en long game-plan. En av de är att siaren outar och förpassas till fripax tillsammans med grönaste spelaren vi har, och sen konsekvent siar grönaste spelaren i fältet varje runda så långt det går. Samtidigt kan vi stänga ner utröstningen genom att alltid rösta lika, varpå ulvarna är i låst läge för att kunna ta sig någonstans.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
Jag kan förtydliga att jag inte läser Waterhouse som nödvändigtvis snorgrön, jag tycker mer det är intressant att åtminstone tre spelare (Anthrox, Basse och nu Häger) har läst honom som betydligt rödare än mig på vad som verkar väldigt tunna indicier (läsning av starttråd, nåt gammalt från Paradise Ulvtell etc). Det känns snarare som tre spelare som hittat ett "lätt" mål att starta ett drev kring. Knappast tre ulvar men säkerligen minst en scum här.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
När det

@Anthrox Jag antar det är den här posten du tycker att jag är velig i om vi ska stå still eller inte (jag förtydligar åt dig eftersom du inte ides citera mig här heller så jag får chansa lite). Jag tycker posten talar för sig själv varför jag tycker att det är en skillnad på att stå still runda 1 och låta någon spelare diktera hur vi ska gå. Om du nu är bybo (känns väldigt förvånande vid det här laget) så försök läsa mig lite snällare då så vi inte gör ett brusbråk i onödan.
Yes! Jag ska läsa om dig med grönare brillor och se om jag kommer fram till något annat!
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
Tack för att du är tillbaka i matchen <3
Det fetstilta här är något jag efterfrågat utan att få. En vettig anledning till att stå stilla. Som Häger tänker här så är ju nattmorden ordentligt nerfade och sannolikt knappt ens värda att ta, eftersom det avslöjar så mycket information till byn. Jag vidhåller dock att det inte finns någon omedelbar anledning att ta ut demoner som gett sig till känna, eftersom de ändå inte kan vinna på en bra stund och inte kan hota byn mer än genom att mörda draken. Om ulvarna outar en av de sina genom att nattmörda direkt är det sannolikt att samma ulv hoppas pricka in ett nattmord till i nästa runda. Men det är nog inget vi kan göra något åt. Sen är det ju också värt att tänka på att ulvarna måste vara flera än byborna för att kunna vinna, så även de har en viss svårighet att förlora för många av de sina och således bör försöka sitta still i båten.
Det här kommer troligtvis alltså att bli ett långt spel där nattmorden har en låg påverkan (och sannolikt nästan är negativa att utföra utan en plan). Det betyder att vi i byn sannolikt behöver ha en long game-plan. En av de är att siaren outar och förpassas till fripax tillsammans med grönaste spelaren vi har, och sen konsekvent siar grönaste spelaren i fältet varje runda så långt det går. Samtidigt kan vi stänga ner utröstningen genom att alltid rösta lika, varpå ulvarna är i låst läge för att kunna ta sig någonstans.
Det här var en bättre post från dig (y)

Jag undrar hur bysiaren ska kunna outa i säkerhet dock? Om inte bysiaren råkar stå ensam finns det väl alltid en risk att den blir klippt direkt av en ulv på samma plats samma runda?
 

Mr.J

Sakkunnig
Joined
30 Jun 2024
Messages
112
Jag förstår inte vad byn vinner på att förflytta sig. Stannar alla på sin nuvarande plats bli både Ulvarna och demonerna låsta. Flyttar vi sedan runt får de fler möjligheter. Det blir då en Win-Loose situation. Eller?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
När vi fått in även Impetigo och övriga i spel ikväll kan vi ju gärna se om vi kan knäcka om vi kan skapa "zoner" med tydliga roller bland det fyra platserna t ex ett grönbete för gröna spelare eller ett förhörsrum för bysiaren.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
Jag förstår inte vad byn vinner på att förflytta sig. Stannar alla på sin nuvarande plats bli både Ulvarna och demonerna låsta. Flyttar vi sedan runt får de fler möjligheter. Det blir då en Win-Loose situation. Eller?
Möjligen att de goda byrollerna (bysiaren och draken) får slut på mål då. Det gäller alltså scenariot ifall vi aldrig rör på oss, första rundan är det bara ett problem att stå stilla om bysiaren står exakt på Tempelklippan där det bara är två spelare och då får slut på mål direkt.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Det här var en bättre post från dig (y)

Jag undrar hur bysiaren ska kunna outa i säkerhet dock? Om inte bysiaren råkar stå ensam finns det väl alltid en risk att den blir klippt direkt av en ulv på samma plats samma runda?
Ja, det finns ingen säkerhet i att outa. Ja, siaren kan direkt bli mördad av en ulv. Men vi kan inte förvänta oss att kunna spela på ett sejf sätt. Antingen chansar vi på det och om det lyckas så har vi en bra användning för siaren, och om det misslyckas har vi en trolig ulv att rösta ut nästa runda.
Det sejfaste playet vi kan göra är i så fall om siaren outar när hen står på en plats med bara en annan spelare, eftersom det då garanterar vem ulven är ifall siaren mördas. Men det är för R2 i så fall, om inte Impe eller WH är byns siare.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
StradhLestat och Fjodor väl?
Vilka ingår i övriga här? 🙂
Tänker inte göra en postcount och bli anklagad för lågeffektivt byboande 😄 Men Stradh och Fjodor har väl inte postat många poster än? Mr. J har frågat lite om upplägget men inte tagit ställning till nåt. Sidd blir förhoppningsvis mer aktiv ikväll, har postat ett par gånger. Impetigo 0 poster än så länge va? Det här är alltså ur minnet då det kan vara off.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
draken har en millerfunktion.
Jag ska sluta haka upp mig alldeles strax, men ”miller” är traditionellt en bybo som vid ett eventuellt siande sias som scum. Det är en bybo-nerf och det vanligaste rådet tror jag är att byn bör rösta ut denne. (Jag har läst på Mafiascum.net )

Men i det här spelet får vi väl svaret att den som sias har antingen a) en specialroll eller b) ingen specialroll.

Då borde vi väl tänka att svaret a) inte nödvändigtvis är rödande? Det kan ju vara frågan om en drake?

Men nu övertänker jag förmodligen.
 

Mr.J

Sakkunnig
Joined
30 Jun 2024
Messages
112
StradhLestat och Fjodor väl?

Tänker inte göra en postcount och bli anklagad för lågeffektivt byboande 😄 Men Stradh och Fjodor har väl inte postat många poster än? Mr. J har frågat lite om upplägget men inte tagit ställning till nåt. Sidd blir förhoppningsvis mer aktiv ikväll, har postat ett par gånger. Impetigo 0 poster än så länge va? Det här är alltså ur minnet då det kan vara off.
Jag tog ställning till att stanna kvar på allas postioner första rundan. Men jag ska undersöka mer och se om det finns något mer jag har åsikt kring.
 
Top