Ett par poängteringar för framtida tänkande:
Varulvarna vinner om de är fler än byborna - Varulvarna vinner även om de är lika många som byborna, ifall alla demoner är ute. Det finns inget sätt för byborna att vända matchen ifall vi är lika många som ulvarna, alla utröstningar kommer bli lika och matchen kommer vänta tills någon bybo slumpas tillsammans med en ulv för att kunna mördas. Inte så jätterelevant just nu, men ha i åtanke i long gamet att ulvarna inte alls behöver vara fler än byborna för att vinna.
Vi spelar inte 6 mot 5, även om det mycket väl kan kännas som det. Vi spelar 6 mot 3 mot 2, så scum från olika fraktioner kommer inte nödvändigtvis samarbeta för att ta ut bybor. Det är värt att ha i åtanke när det kommer kommentarer som att hälften av allt som sägs kommer från scum, eftersom de båda scum-fraktionerna har olika agendor och behöver få ut varandra (inte bara bybor) och kommer hamna i dispyter med varandra om saker. Det betyder också att någon inte per automatik är grön bara för att de var aktivt drivande i att få ut en ulv. Ja, hälften av allt som sägs kommer komma från scum, men samtidigt gör spelets upplägg att båda scum-fraktionerna tvingas hålla sig till ett "grönare" spel än normalt eftersom de båda behöver båda hjälpa och stjälpa byn samtidigt om de ska luska ut den motståndar-scummet.
Om siaren inte outar R1 kommer vi inte helt kunna lita på siaren, eftersom det finns en i varje fraktion. Åker siaren ut i R1 och vi kommer på en bra plan i R2 för att använda siaren kan en demon/ulv-siare bekvämt ta slotten utan att vi vet hur det ligger till och ändå göra byboiga sianden i syfte att få ut motståndarfraktionen. Jag tror att båda scum-fraktionerna tjänar på att det väntas med att siaren outar, och jag tror byn förlorar att inte orkestrera en plan som går ut på att siaren outar direkt. Jag förstår att folk är avigt inställda till att outa siare direkt, men jag tror det skapar fler long game-problem med att vänta med att outa siare, plus att det då inte går att orkestrera ett siar-fripax till nästa runda.