Varulv [Utkante 2] - R1

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Jag ska sluta haka upp mig alldeles strax, men ”miller” är traditionellt en bybo som vid ett eventuellt siande sias som scum. Det är en bybo-nerf och det vanligaste rådet tror jag är att byn bör rösta ut denne. (Jag har läst på Mafiascum.net )

Men i det här spelet får vi väl svaret att den som sias har antingen a) en specialroll eller b) ingen specialroll.

Då borde vi väl tänka att svaret a) inte nödvändigtvis är rödande? Det kan ju vara frågan om en drake?

Men nu övertänker jag förmodligen.
Du är byborollsiare, du siar X och får svaret att X har en specialroll. Då är X 5/6 av tiden "röd" och iaf jag skulle gärna rösta ut X. Då tycker jag det är väldigt rimligt att hävda att draken har en millerfunktion.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Jag tänker såhär just mu:

”Hur (miss)gynnar förflyttning demoner och ulvar? Hur vill de använda förflyttning till sin fördel?”

Jag gissar att ulvarna tänker att de ska försöka nattmörda så mycket de kan, dels för att bli fler än andra fraktioner och dels för att misslyckade nattmord=de har hittat en demon. Ulvar vill nog gärna hamna på en plats med många andra. De vill nog också att vi flyttar på oss så de får nya mål.

Demonerna däremot är krångliga: de lär ju tjäns på att lågflyga och undvika draken. Också de tjänar på att försöka nattmörda, men jag kan tänka mig att de ligger lågt i början. Ska vi röka ut demoner måste vi bybor vara aktiva och skriva mycket så de tvingas fram.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Sedan är vi utplacerade med slumpens hjälp. Jag gissar att det innebär att det finns en viss statistisk sannolikhet att tex demoner har hamnat bredvid varandra mtp att demoner är färre än ulvar, som är färre (nåja) än bybor. Men det verkar krångligt att räkna på.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,160
Location
Oktoberlandet
Hej allihopa! Vaknade nyligen, ja jag är ledig idag så ni kan förvänta er hög närvaro från mig. Jag försöker ställa mig till den bästa taktiken för byborna här men jag kan inte tänka ut vilket som är bäst då jag inte förstår upplägget helt än. Spelar våra placeringar en väsentlig roll här? Det låter som så utifrån era poster men jag kan inte riktigt förstå hur. Har någon lust att förklara så att jag kan ta en ställning.
Du ska välja en av de 4 platserna att vara på nästa runda.
Powerrollerna: nattmord/sianden måste ske på samma plats.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,307
Hopplöst svårt för oss nya att följa. Citat, tack.
Blir ingen tillbaka-kaka för uppfattar inte detta som ulvigt av dig, däremot regression till Hägerstranden som spelade MU5.
Det här var inlägget i Paradise där jag gick från att vara ganska säker på WH som ulv till att vara väldigt säker. Det var han också.

Om jag ska hobbypsykologisera så tror jag att det är lättare att vara lite dryg som ulv. Det finns ju ofta en frestelse att bli en smart-på-internet-människa genom att göra ner andra, och jag tror att det är lite lättare att kanalisera den personen som ulv eftersom det man säger då redan är genom en mask. Om man härskarteknikar som ulv så reflekterar det inte en själv på samma sätt eftersom allt man säger som ulv är saker man säger för att vinna.

Jag tvivlar inte på att WH var frustrerad på riktigt över situationen, men jag tror inte han hade formulerat sig som han gjorde (”jag kan läsa instruktioner, ni är säkert bra på annat”) om han inte var ulv.
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
549
Location
Fruängen
StradhLestat och Fjodor väl?

Tänker inte göra en postcount och bli anklagad för lågeffektivt byboande 😄 Men Stradh och Fjodor har väl inte postat många poster än? Mr. J har frågat lite om upplägget men inte tagit ställning till nåt. Sidd blir förhoppningsvis mer aktiv ikväll, har postat ett par gånger. Impetigo 0 poster än så länge va? Det här är alltså ur minnet då det kan vara off.
Jag har väl framförallt postat och försökt få svar på hur "positionsspelet" fungerat i tidigare spel där det har funnits med...jag har ju bara upplevt valulv själv..... Mycket av diskussionerna har ju gällt "fylltta/inte flytta respektive flyttschema, och för att bidra här försöker jag förstå hur sånt fungerat tidigare
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Jag förstår inte vad byn vinner på att förflytta sig. Stannar alla på sin nuvarande plats bli både Ulvarna och demonerna låsta. Flyttar vi sedan runt får de fler möjligheter. Det blir då en Win-Loose situation. Eller?
Ja, det lär väl sluta med att vi bara kan köra VJVS i det läget och då behöver vi ju aktiva ställningstaganden från alla, eftersom det till syvende och sist handlar om att vi måste vinna utröstningarna över allt scum som finns.
 

Mr.J

Sakkunnig
Joined
30 Jun 2024
Messages
112
Ja, det lär väl sluta med att vi bara kan köra VJVS i det läget och då behöver vi ju aktiva ställningstaganden från alla, eftersom det till syvende och sist handlar om att vi måste vinna utröstningarna över allt scum som finns.
Vad innebär VJVS?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Vanligt Jävla VarulvsSpel, dvs vi analyserar röstmönster för att hitta ulvar och bryr oss inte så mycket om spelets mekanik.
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
549
Location
Fruängen
Tycker det känns som Anthrox precis som förragången försöker dra igång en "taktpinne" som vi andra ska dansa efter....sist var han varulv med det beteendet....nu kanske varulv eller Demon
Röst: @Anthrox
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Ett par poängteringar för framtida tänkande:
Varulvarna vinner om de är fler än byborna - Varulvarna vinner även om de är lika många som byborna, ifall alla demoner är ute. Det finns inget sätt för byborna att vända matchen ifall vi är lika många som ulvarna, alla utröstningar kommer bli lika och matchen kommer vänta tills någon bybo slumpas tillsammans med en ulv för att kunna mördas. Inte så jätterelevant just nu, men ha i åtanke i long gamet att ulvarna inte alls behöver vara fler än byborna för att vinna.

Vi spelar inte 6 mot 5, även om det mycket väl kan kännas som det. Vi spelar 6 mot 3 mot 2, så scum från olika fraktioner kommer inte nödvändigtvis samarbeta för att ta ut bybor. Det är värt att ha i åtanke när det kommer kommentarer som att hälften av allt som sägs kommer från scum, eftersom de båda scum-fraktionerna har olika agendor och behöver få ut varandra (inte bara bybor) och kommer hamna i dispyter med varandra om saker. Det betyder också att någon inte per automatik är grön bara för att de var aktivt drivande i att få ut en ulv. Ja, hälften av allt som sägs kommer komma från scum, men samtidigt gör spelets upplägg att båda scum-fraktionerna tvingas hålla sig till ett "grönare" spel än normalt eftersom de båda behöver båda hjälpa och stjälpa byn samtidigt om de ska luska ut den motståndar-scummet.

Om siaren inte outar R1 kommer vi inte helt kunna lita på siaren, eftersom det finns en i varje fraktion. Åker siaren ut i R1 och vi kommer på en bra plan i R2 för att använda siaren kan en demon/ulv-siare bekvämt ta slotten utan att vi vet hur det ligger till och ändå göra byboiga sianden i syfte att få ut motståndarfraktionen. Jag tror att båda scum-fraktionerna tjänar på att det väntas med att siaren outar, och jag tror byn förlorar att inte orkestrera en plan som går ut på att siaren outar direkt. Jag förstår att folk är avigt inställda till att outa siare direkt, men jag tror det skapar fler long game-problem med att vänta med att outa siare, plus att det då inte går att orkestrera ett siar-fripax till nästa runda.
 

Mr.J

Sakkunnig
Joined
30 Jun 2024
Messages
112
Vanligt Jävla VarulvsSpel, dvs vi analyserar röstmönster för att hitta ulvar och bryr oss inte så mycket om spelets mekanik.
Men jag håller nog med där, kanske mest för att fler mekaniker gör det svårare för mig 😅
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Tycker det känns som Anthrox precis som förragången försöker dra igång en "taktpinne" som vi andra ska dansa efter....sist var han varulv med det beteendet....nu kanske varulv eller Demon
Röst: @Anthrox
Det finns givetvis inget som säger att det jag tänker har mer vikt än det någon annan tänker. Men jag förstår hur det kan uppfattas på det här sättet; jag är aktiv, har mycket "fritid" och postar mycket, så det är lätt hänt att jag ser drivande ut. Och jag, lika mycket som alla andra, behöver också bli pressade. Så det är bra att du reflekterar kritiskt över mina poster, likadant som alla reflekterar kritiskt över allas poster.
Men jag försöker inte driva någon taktpinne som andra ska rätta sig efter, jag analyserar bara det som sägs och bildar teorier efter det. Det är upp till er andra att sen avgöra om det jag säger har värde eller ej, och röstar ni ut mig kommer ni ju då se att jag analyserat utifrån ett byboperspektiv samt vilka som varit drivande i att rösta ut mig.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Ett par poängteringar för framtida tänkande:
Varulvarna vinner om de är fler än byborna - Varulvarna vinner även om de är lika många som byborna, ifall alla demoner är ute. Det finns inget sätt för byborna att vända matchen ifall vi är lika många som ulvarna, alla utröstningar kommer bli lika och matchen kommer vänta tills någon bybo slumpas tillsammans med en ulv för att kunna mördas. Inte så jätterelevant just nu, men ha i åtanke i long gamet att ulvarna inte alls behöver vara fler än byborna för att vinna.
Korrekt och bra hittat, hade jag inte tänkt på. Du måste vara ulv alltså eftersom du insåg detta och alltså tänkt mkt på ulvarnas vinstvilkor #Anthroxlogik

Om siaren inte outar R1 kommer vi inte helt kunna lita på siaren, eftersom det finns en i varje fraktion. Åker siaren ut i R1 och vi kommer på en bra plan i R2 för att använda siaren kan en demon/ulv-siare bekvämt ta slotten utan att vi vet hur det ligger till och ändå göra byboiga sianden i syfte att få ut motståndarfraktionen.
Ulvarna vet ju inte vilken grön spelare som åkt, svårt att se hur de bekvänt kan hävda byborollsiare.
Tycker det verkar väldigt dumt att byborollsiaren outar i R1, står han med en ulv lär kan bli knipsad direkt. Ulvarna kan ju råka träffa demoner eller draken med sitt nattmord annars också, outar siaren slipper de det problemet. Jag tycker siaren ska outa när han har något att berätta. Tycker även detta kan läsas som rollfiske.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,160
Location
Oktoberlandet
Du är byborollsiare, du siar X och får svaret att X har en specialroll. Då är X 5/6 av tiden "röd" och iaf jag skulle gärna rösta ut X. Då tycker jag det är väldigt rimligt att hävda att draken har en millerfunktion.
Aha
Jag tror jag fattar.
Det är just sånt här tänk som gör att vi flera misstänker att du knystat ut detta lite tillsammans med ulvarna eller innan spel med Vimes.
Du ligger typ 1 dygn före i tänk.
Tål att fundera på å ta ställning om.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,182
Tror fortfarande att vi har bättre förutsättningar som by om vi inte röra på oss i runda 1.

Och precis som Anthrox påpekar så kommer elakingarna denna gång tjäna på att brusa snarare än att lågflyga.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Tror fortfarande att vi har bättre förutsättningar som by om vi inte röra på oss i runda 1.

Och precis som Anthrox påpekar så kommer elakingarna denna gång tjäna på att brusa snarare än att lågflyga.
Så ni vet: jag kommer inte röra mig från värdshuset. Jag stannar där åtminstone i R2.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Jag tror att båda scum-fraktionerna tjänar på att det väntas med att siaren outar, och jag tror byn förlorar att inte orkestrera en plan som går ut på att siaren outar direkt. Jag förstår att folk är avigt inställda till att outa siare direkt, men jag tror det skapar fler long game-problem med att vänta med att outa siare, plus att det då inte går att orkestrera ett siar-fripax till nästa runda.
Jag har läst det här några gånger nu och landar i att det är bäst - långsiktigt - att jag outar.

Jag är byns rollsiare.

Må varulvsspelsguda stå mig bi.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Och jag har en idé om hur vi kan använda mitt outande: jag vill att alla säger vem av Hägerstrand eller Sysp jag ska sia.
 
Top