Jag har jobbat intensivt i
verkligheten på det senaste och har inte följt detta då, men nu är det projektet klart så en liten andhämtning kan göras (dessutom brann min TV upp under kvällen).
Som jag ser det finns redan en "användarombudsman", det kallas "rollspel.nu-forumet". Alltså detta forum. Vill man diskutera, föra fram diskussioner, få veta vad som sker, etc, så är just rollspel.nu-forumet platsen för detta.
Det finns en god utopisk tanke kring ett ombud. Men det är givet min erfarenhet ofta bortkastad tid och stabilitet i praktiken. Dels flyttas "makten" ett steg högre upp och stötdämparen i diskussionerna blir ombudet. Ombudet sätts i praktiken under stor press från två håll (då han/hon agerar på admins nåder samt förväntas driva frågor från "engagerade" användare). Ofta, över tid, så kristalliseras rollen och ombudsmannen är antingen en "moderator i förklädnad" eller en "pain in the ass" som blir avsatt. Inte initialt under smekmånaden, men efter ett tag.
Det som jag baserar detta på är erfarenhet från andra communitys och forum. I egenskap av communitychef för Entropia Universe har jag sett idéen på ca halvdussinet forum sedan 2002 (alla har misslyckats i olika grad). När jag är ute och reser och möter kollegor från andra bolag som Blizzard eller Linden Labs brukar jag fråga dem hur de gör i motsvarande frågor - då jag är mycket nyfiken på hur man skapar stabilitet, transparens och tydlighet, utan att beröva engagemang och energi. Hur man eliminerar frustration och aggression och hur man agerar pro-aktivt.
För sanningen är den att de flesta som är på ett forum är där för att de gillar sajten. De som gnäller gör det för att ventilera och för att de bryr sig. Och de vill få sina idéer, förslag och frustration validerad i communityt som helhet, få feedback och stöd, mothugg eller diskussionupplägg. Med ett ombud försvinner paradoxalt öppenheten, konspirationsteorierna tar fart och misstänksamheten ökar - allt som var tänkt att bli bättre blir sämre.
Ju fler olika kommunikationskanaler, ju sämre. Ju tydligare och enklare, ju bättre. Hade jag bestämt så hade jag lagt tanken på ombud på is tills vidare och istället sett över hur rollspel-nu-forumet kunde användas för att bättre svara på samma frågor och bidra med de lösningar som efterfrågas.
Jag har säkert 100 idéer till hämtat från tidigare erfarenheter, min utbildning inom gruppsykologi och allmän och bred communityvana, men jag avstår från att ta upp dem här, då det driver tråden ur kurs.