[Utmaning] Köpfritt 2025

ragngand

Swordsman
Om målet med köpfritt 2025 är att rädda planeten finns det bra nog många andra saker att reducera konsumtionen som har större påverkan på klimatet. Jag tänker flygresor, val i matbutiken, klädinköp mm

För egen del kommer jag fortsätta stimulera mina sinnen med nya spelinköp, däremot gör jag många andra medvetna val som konsument.

Om målet med köpfritt 2025 är att rädda planeten finns det bra nog många andra saker att reducera konsumtionen som har större påverkan på klimatet. Jag tänker flygresor, val i matbutiken, klädinköp mm

För egen del kommer jag fortsätta stimulera mina sinnen med nya spelinköp, däremot gör jag många andra medvetna val som konsument.
Nu vet jag inte om du var ironisk eller inte, men det framgår inte så.
Varför skulle målet vara att rädda planeten? Har du ens läst TS?

Last edited:

ragngand

Swordsman
Jag erkänner att jag inte tog fasta på ”Målet är att spela mer genom att konsumera mindre!”, men vidhåller att det känns märkligt att man i ett forum med kreatörer vill utmana folk att köpa så lite som möjligt av nya tankar och idéer.

jag spelar inte mindre för att köper nya saker, det är närmast tvärtom.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
MODERERING

Jag trodde verkligen inte att jag i år skulle behöva påpeka att tråden handlar om att anta en utmaning om att INTE köpa grejer, efter diskussionen förra året.

Så jag vill påminna om att tråden inte är en diskussion om huruvida man vill eller inte vill, ska eller inte ska, bör eller inte bör, köpa grejer.

Samma visa var det alltså förra året. Det är okej att INTE köpa grejer, och samtidiget är det ingen som säger att det inte är okej ATT köpa grejer.

Jag tänker köpa på tok för mycket saker även 2025, men de som inte vill göra det har min yttersta respekt, och får ha denna tråd som en fristad från köpsnurran som jag personligen är alltför fast i.

Så de som vill diskutera ett köpfritt 2025, kör så det ryker! Ni som vill diskutera hur det stöttar hobbyn att köpa grejer, starta gärna en ny tråd om det, jag har säkert några personliga reflektioner om det att bidra med (ja, det går att starta nya trådar även 2025).

MVH

/Magnus

entomophobiac

Pistoler & Mord
jag spelar inte mindre för att köper nya saker, det är närmast tvärtom.
Det är ju ett ställningstagande. Inte en korrelation.

Köpfritt 2022 var grymt lärorikt för min egna del. Just att tvinga mig själv att tänka mer på mina spelköpsvanor. Detta året har fått mig att göra samma tankeställare igen, för jag har köpt bisarrt mycket spel och känner inte att det gett mig skitmycket egentligen att göra det.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Tycker att det låter som en jättebra idé att hålla inne på köpen om sådant dels innebär för stora utgifter men även om det man köper inte gör en glad. Jag har ett liknande projekt på gång, fast det handlar inte om rollspel. Jag har märkt att jag handlar lite för mycket kläder och att många plagg jag köper bara samlar damm i garderoben. Så jag tar ett köpfritt år gällande det istället 😊

entomophobiac

Pistoler & Mord
Har en liten lista saker jag kommer sätta som undantag.

1. Om jag får möjlighet att köpa loss Dark Sun-grejer som jag inte har kommer jag nog ta den. Kan leda till att jag misslyckas med utmaningen även i år, även om jag lever i spelköpscelibat övriga året.
2. Ultima VII: The Black Gate i big box-version. (Dataspel)
3. Ultima Underworld: The Stygian Abyss i big box-version. (Dataspel)

I övrigt tänker jag inte köpa spel i år, och jag tänker heller inte betala tokiga överpriser för någon av dessa.

luddwig

Lawful evil
Kommande vecka ska jag byta golv i mitt gäst-/hobbyrum. Därför håller jag idag på att tömma bokhyllorna där jag bland annat har min rollspelssamling. En bra påminnelse om att jag ska sälja mer än jag köper 2025.

Bifur

Veteran
Jag tänker inte vara, eller i alla fall inte ställa upp några särskilda regler för mig själv. Däremot ska jag försöka föra bok över alla min köp, så får vi se vad det blir.
Kanske en poäng att skriva här om jag ska hålla reda på det... Årets än så länge enda köp är Knight Forlorn.

Däremot har jag sålt 4 spelböcker + några tillbehör så det är ju plus.

Christoffer

It's all pig.
Nu har jag misslyckats! :D
Haha, jag har misslyckats också. Men skam den som ger sig antar jag, så tänker jag sparkar igång igen, Köpfritt 2025, 10/12-edition. Från mars och framåt, inget köp om det inte är ett av mina lite dynamiska undantag (eller något akut krigsspel som jag måste åt för inspiration till egna projekt).

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har klarat januari med bravur. Inga nya rollspel än.

Från tidigare synder så börjar CGL prata om att de tänker skicka ut Battletech-kickstartern som jag backade för två år sedan, men den räknas väl inte till årets aktiviteter.

Annars kastar jag blickar på nya KULT-grejer, även om jag inte helt har bestämt mig än.
Och jag velar över de nya böckerna till Troubleshooters, som verkar fina men jag har inte hunnit spela äventyret som släpptes samtidigt som reglerna än.
Tredje grejen på shoppinglistan är bilder till mitt #Drakar25-projekt. Det är väl inte riktigt samma sak som att köpa hyllvärmare, men hobbyköp i allmänhet kanske.

Jag duckar många möjligheter genom att stå över GothCon även i år. :) ( :-( ?)

entomophobiac

Pistoler & Mord
Jag har typ klarat mig hittills, men är i riskzonen. Har köpt ETT spel, ett solobrädspel. Så helt köpfritt har det inte blivit. Kommer hur som helst inte spåra ur, som jag har haft en tendens att göra vissa år.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag har sålt 19 rollspelsböcker hittills i år och bara köpt en packe tärningar av @Bifur så det går bra för mig så här långt.
Betyder det att du kan köpa 19 böcker och ändå gå +- noll? Vad utmaningen beträffar.

entomophobiac

Pistoler & Mord
Betyder det att du kan köpa 19 böcker och ändå gå +- noll? Vad utmaningen beträffar.
Utmaningen är skoningslös här. Finns exakt inga balanseringsregler, utan det är köpfritt (med tre undantag) som gäller. Annat vore ju närmast att gå med på att klimatkompensering inte bara är ett sätt för rika att köpa sig fria. ;)