[Utmaning] Köpfritt 2025

ragngand

Swordsman
Om målet med köpfritt 2025 är att rädda planeten finns det bra nog många andra saker att reducera konsumtionen som har större påverkan på klimatet. Jag tänker flygresor, val i matbutiken, klädinköp mm

För egen del kommer jag fortsätta stimulera mina sinnen med nya spelinköp, däremot gör jag många andra medvetna val som konsument.

Om målet med köpfritt 2025 är att rädda planeten finns det bra nog många andra saker att reducera konsumtionen som har större påverkan på klimatet. Jag tänker flygresor, val i matbutiken, klädinköp mm

För egen del kommer jag fortsätta stimulera mina sinnen med nya spelinköp, däremot gör jag många andra medvetna val som konsument.
Nu vet jag inte om du var ironisk eller inte, men det framgår inte så.
Varför skulle målet vara att rädda planeten? Har du ens läst TS?

Last edited:

ragngand

Swordsman
Jag erkänner att jag inte tog fasta på ”Målet är att spela mer genom att konsumera mindre!”, men vidhåller att det känns märkligt att man i ett forum med kreatörer vill utmana folk att köpa så lite som möjligt av nya tankar och idéer.

jag spelar inte mindre för att köper nya saker, det är närmast tvärtom.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
MODERERING

Jag trodde verkligen inte att jag i år skulle behöva påpeka att tråden handlar om att anta en utmaning om att INTE köpa grejer, efter diskussionen förra året.

Så jag vill påminna om att tråden inte är en diskussion om huruvida man vill eller inte vill, ska eller inte ska, bör eller inte bör, köpa grejer.

Samma visa var det alltså förra året. Det är okej att INTE köpa grejer, och samtidiget är det ingen som säger att det inte är okej ATT köpa grejer.

Jag tänker köpa på tok för mycket saker även 2025, men de som inte vill göra det har min yttersta respekt, och får ha denna tråd som en fristad från köpsnurran som jag personligen är alltför fast i.

Så de som vill diskutera ett köpfritt 2025, kör så det ryker! Ni som vill diskutera hur det stöttar hobbyn att köpa grejer, starta gärna en ny tråd om det, jag har säkert några personliga reflektioner om det att bidra med (ja, det går att starta nya trådar även 2025).

MVH

/Magnus

entomophobiac

Pistoler & Mord
jag spelar inte mindre för att köper nya saker, det är närmast tvärtom.
Det är ju ett ställningstagande. Inte en korrelation.

Köpfritt 2022 var grymt lärorikt för min egna del. Just att tvinga mig själv att tänka mer på mina spelköpsvanor. Detta året har fått mig att göra samma tankeställare igen, för jag har köpt bisarrt mycket spel och känner inte att det gett mig skitmycket egentligen att göra det.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
Tycker att det låter som en jättebra idé att hålla inne på köpen om sådant dels innebär för stora utgifter men även om det man köper inte gör en glad. Jag har ett liknande projekt på gång, fast det handlar inte om rollspel. Jag har märkt att jag handlar lite för mycket kläder och att många plagg jag köper bara samlar damm i garderoben. Så jag tar ett köpfritt år gällande det istället 😊

entomophobiac

Pistoler & Mord
Har en liten lista saker jag kommer sätta som undantag.

1. Om jag får möjlighet att köpa loss Dark Sun-grejer som jag inte har kommer jag nog ta den. Kan leda till att jag misslyckas med utmaningen även i år, även om jag lever i spelköpscelibat övriga året.
2. Ultima VII: The Black Gate i big box-version. (Dataspel)
3. Ultima Underworld: The Stygian Abyss i big box-version. (Dataspel)

I övrigt tänker jag inte köpa spel i år, och jag tänker heller inte betala tokiga överpriser för någon av dessa.