Re: Vägen och målet (oj vad långt det blev)
Nu skapar jag aldrig rollspel så jag tänker inte komma fram till hur jag skulle ha gjort, jag bara snackar loss lite som vanligt så får vi se var vi hamnar.
[color:\\"red\\"] DoD4 [/color]
Jag börjar där allting började. DoD4
var rollspel, allt annat var
andra sorters rollspel. Jättehäftigt med massa olika yrken (speciellt med tillägsmoduler) och skitcoolt med speciella yrkesförmågor så man kunde saker som de andra inte kunde.
Från början slog vi tre fulla uppsättningar grundegenskapsvärden (först styrka, sen storlek osv, inte tre styrka och att man valde där) och sen valde man den bästa uppsättningen och kunde om man så ville sänka ett värde med 2 och höja nåt annat med 1. Ettor fick man slå om och tvåar fick man slå om man gnällde tillräckligt mycket eller SL tyckte att man fick ett alltför sunkigt värde. Ingen orkade ta reda på hur det där köpsystemet egentligen funkade. Alla rollpersoner klarade de yrkeskrav de vill klara. Så det här med att man blev en kass ankmagiker har jag aldrig upplevt. Jag var för den delen SL mestadels och har inte skapat många karaktärer i mina dagar.
Vid nån tidpunkt gick vi över till köpsystemet och det ångrar jag i efterhand. För nu blev det mycket mer planerande/optande. Om spelaren vet att GE13 ger BC3 medan GE12 bara ger BC2 så kommer han givetvis att avväga om han ska höja SMI till 13 eftersom massor av färdigheter är baserade på SMI. FYS har inget baserat på sig (vad jag minns) utan här är det istället viktigt att se till att FYS+STO blir udda eftersom KP avrundas uppåt. Det här ser jag inte som koboldande utan som fullständigt naturligt, men jag är ju sifferfascinerad mattenörd.
Jag tycker dock inte om det här alls. Så jag vill som spelare inte ha möjligheten att opta på det här sättet. BasChans bort! Slump på grundegenskaperna! Å andra sidan så vill jag spela tjuv om jag nu har en cool konceptidé där och då vill jag inte att det ska falla på att jag råkade rulla dassiga tärning på SMI-slaget/n. När jag skapade min DoD6-char för typ 3 år sedan så fick jag slå 7(?) slag och sedan placera ut dem där jag ville. Det är en metod jag gillar även om det kommer gå åt helvete om du låter två 12-åringar köra så här och en slår bara bra och en bara dåligt...
Men nu snackar jag ju mer husregler än DoD4 så jag bryter här. Jag har dock alltid upplevt DoD4 som mycket fritt ur skapandesynpunkt. Det är ingenting som säger åt mig hur min karaktär är utan det hittar på jag på själv. Tack.
Det här fick bli en egen kategori... just eftersom det är tabellpulande i skapandet som talar om för dig vad som händer utan att du får styra själv. Jag har vad jag minns skapat 2 gubbar i MC, 2 i Eon och 80% av 1 i Neotech så jag saknar ordentliga och djupa åsikter.
Överlag har jag haft jättekul när jag skapat karaktärer i dessa spel, speciellt i Neotech där jag fick roliga resultat hela tiden och blev värsta ultrakändisen. Jag startade som nån töntmusiker i ett garageband och hade på några år blivit världens mest kända krigsreporter, gjort lite heroiska grejer osv. ALLA visste vem jag var. Jag är dock 90% säker på att jag skulle hata ett sådant här genereringssystem så in i hälsingland efter ett antal karaktärsskapande. Jag vill inte att någon säger åt mig att jag har en fattig familj som jag skickar pengar till hela tiden (1:a gången med Eon) samtidigt som jag tydligen är givmild och bjuder mina vänner på allting (samma vända). Jaha liksom, nu har spelet bestämt vad jag ska göra med alla mina pengar, det var ju roligt. Synd bara att jag inte alls ville spela så. Tror man slår utseende i Eon med, helt meningslöst, vissa grejer kan man minsann hitta på själv.
MC är lite annorlunda eftersom man väljer en bana för två år och utvecklas inom den (om man inte får sparken vilket givetvis inträffar oftare än statistiken borde tillåta).
I det långa loppet blir jag mer irriterad på än inspirerad av tabeller (antar jag då, har ju inte upplevt nåt långt lopp än) så om sådana ska användas vill jag inte att de pillar på min karaktärs personlighet. Sen spelar det ingen roll hur kul jag kan ha enstaka gånger.
Sådär, nu har jag sagt att man ska beröva spelaren kontroll och att man inte får frånta spelaren kontroll. Hur ska du tolka det?