Necross
Swashbuckler
- Joined
- 25 Aug 2005
- Messages
- 1,869
Två frågor:
1. Är det roligt att i rollspel ha värden som styr rollpersoners personlighet? ("Du är Slarvig 15 av 20 möjliga, så du ramlar ofta och bör rollspela det" eller dylikt)
2. Anledningen till att jag fråga är att jag åter igen vill meckat med Traits-systemet från Pendragon för att använda det i andra spel. (Obs! Jag har inte tagit hänsyn till detaljerna i hur detta funkar i Pendragon, bortse från det tack.)
Så här tänker jag: När en rollperson skapas har han "default-värdet" 10 i följande tretton sammanlänkade motsatspar:
Andlig 10 / Världslig 10
Barmhärtig 10 / Grym 10
Blygsam 10 / Stolt 10
Förlåtande 10 / Hämndlysten 10
Försiktig 10 / Våghalsig 10
Generös 10 / Självisk 10
Handlingskraftig 10 / Lat 10
Kysk 10 / Lustfylld 10
Modig 10 / Feg 10
Måttfull 10 / Frossande 10
Rättvis 10 / Nyckfull 10
Tillitsfull 10 / Misstänksam 10
Ärlig 10 / Svekfull 10
Dessutom får spelaren vid rollpersonsskapandet sätta ut 1 st 13-värde (som sänker det motsatta värdet till 7), 1 st 12-värde (som sänker motsatsvärdet till och 1 st 11-värde (som sänker motsatsvärdet till 9).
I spelet används personlighetsvärdena så här: En spelare kan åberopa ett av sin RP:s personlighetsvärden för att få en fördel (t ex för att auto-lyckas med ett tärningsslag).
Exempel: "Nej, jag är alldels för modig för att missa det här räddningsslaget mot skräck". Spelaren slår en T20 - om resultatet är under hans Modig-värde så auto-lyckas hans skräckmotståndsslag. Han får dessutom ett kryss på Modig och kan höja det sen nån gång (med xp, levling eller vad som nu gäller i ditt spel).
På motsvarande sätt kan SL åberopa en RP:s personlighetsvärde och säga "Nej, du är alldels för feg för att gå in i grottan" - spelaren tvingas då slå en T20 över sitt Feg-värde, annars vågar hans RP inte gå in i grottan, eller får -2 på allt där inne, eller nåt liknande.
För att inte åberopandet ska bli för frekvent kan det kräva att spelarna (och SL) tvingas betala för att åberopa på nåt sätt (RP med hjältepoäng*? SL med att ge ut hjältepoäng?), eller att ett "misslyckat" åberopande får negativ effekt (RP med hjältepoängavdrag, SK med att tvingas ge ut hjältepoäng).
Med tiden blir personlighetsdragen ett ganska tydligt schema på RP:ns personlighet.
Vad tror ni, är det här roligt? Eller bara i vägen?
* Samtliga omnämnda hjältepoäng här kan vara nåt annat liknande, som actionpoints, ödespoäng eller nåt liknande som förekommer i ditt spel.
1. Är det roligt att i rollspel ha värden som styr rollpersoners personlighet? ("Du är Slarvig 15 av 20 möjliga, så du ramlar ofta och bör rollspela det" eller dylikt)
2. Anledningen till att jag fråga är att jag åter igen vill meckat med Traits-systemet från Pendragon för att använda det i andra spel. (Obs! Jag har inte tagit hänsyn till detaljerna i hur detta funkar i Pendragon, bortse från det tack.)
Så här tänker jag: När en rollperson skapas har han "default-värdet" 10 i följande tretton sammanlänkade motsatspar:
Andlig 10 / Världslig 10
Barmhärtig 10 / Grym 10
Blygsam 10 / Stolt 10
Förlåtande 10 / Hämndlysten 10
Försiktig 10 / Våghalsig 10
Generös 10 / Självisk 10
Handlingskraftig 10 / Lat 10
Kysk 10 / Lustfylld 10
Modig 10 / Feg 10
Måttfull 10 / Frossande 10
Rättvis 10 / Nyckfull 10
Tillitsfull 10 / Misstänksam 10
Ärlig 10 / Svekfull 10
Dessutom får spelaren vid rollpersonsskapandet sätta ut 1 st 13-värde (som sänker det motsatta värdet till 7), 1 st 12-värde (som sänker motsatsvärdet till och 1 st 11-värde (som sänker motsatsvärdet till 9).
I spelet används personlighetsvärdena så här: En spelare kan åberopa ett av sin RP:s personlighetsvärden för att få en fördel (t ex för att auto-lyckas med ett tärningsslag).
Exempel: "Nej, jag är alldels för modig för att missa det här räddningsslaget mot skräck". Spelaren slår en T20 - om resultatet är under hans Modig-värde så auto-lyckas hans skräckmotståndsslag. Han får dessutom ett kryss på Modig och kan höja det sen nån gång (med xp, levling eller vad som nu gäller i ditt spel).
På motsvarande sätt kan SL åberopa en RP:s personlighetsvärde och säga "Nej, du är alldels för feg för att gå in i grottan" - spelaren tvingas då slå en T20 över sitt Feg-värde, annars vågar hans RP inte gå in i grottan, eller får -2 på allt där inne, eller nåt liknande.
För att inte åberopandet ska bli för frekvent kan det kräva att spelarna (och SL) tvingas betala för att åberopa på nåt sätt (RP med hjältepoäng*? SL med att ge ut hjältepoäng?), eller att ett "misslyckat" åberopande får negativ effekt (RP med hjältepoängavdrag, SK med att tvingas ge ut hjältepoäng).
Med tiden blir personlighetsdragen ett ganska tydligt schema på RP:ns personlighet.
Vad tror ni, är det här roligt? Eller bara i vägen?
* Samtliga omnämnda hjältepoäng här kan vara nåt annat liknande, som actionpoints, ödespoäng eller nåt liknande som förekommer i ditt spel.