Nekromanti världen

Rosen

Myrmidon
Re: En evighetsmaskin...

<I>Och visst är väte-syre-blandningen eldfängd, men den är inte tillräckligt energirik för att kunna driva katalysen och bilen och värmeförlusten i vattenångan.</I>

Jajaa, men då är ju hela grejen bara en smärre överdrift, ju.
I alla fall <I>mindre</I> ovetenskaplig än de flesta av de mutationer finns i spelet...

--
Åke

Rosen

Myrmidon

<I>Och visst är väte-syre-blandningen eldfängd, men den är inte tillräckligt energirik för att kunna driva katalysen och bilen och värmeförlusten i vattenångan.</I>

Jajaa, men då är ju hela grejen bara en smärre överdrift, ju.
I alla fall <I>mindre</I> ovetenskaplig än de flesta av de mutationer som finns i spelet...

--
Åke

chrull

Stockholm Kartell
Re: Vad är klaga? [OT]

tror att smälta skolsulor är värre än osmälta,...

förresten Vad är det för kängor du har Martin? ... om du inte vill äta upp just dem så har jag ett gammalt par du kan få käka på... ett par getta grip...

Dessutom så borde väl klagomål vara typ: "Jag blev SÅ JEFLA besviken på NO, den suger fett... "? fakta som tex: "mycket stavfel... " kan ju inte räknas?

chrull

Krille

Super Moderator

"Jajaa, men då är ju hela grejen bara en smärre överdrift, ju.
I alla fall mindre ovetenskaplig än de flesta av de mutationer som finns i spelet..."

Smärre och smärre... /images/icons/wink.gif

Trots allt, mutationer kan inträffa. Till och med välvilliga mutationer kan inträffa. Men en perpetuum mobile kan inte inträffa, eller att man får energi ur ingenting.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Rosen

Myrmidon

<I>Men en perpetuum mobile kan inte inträffa,</I>

...vilket den <B>inte är</B> om man måste fylla på nytt bränsle i den! Förbrukar den någonting öht så kan den inte leva i oändlighet på det den redan har, och är således inte ett perpeetum mobile.
Och, som sagt, om man statuerar att något kan inträffa i en spelvärld så kan det det. Där.  Annars får du ta och plocka bort alla magiregler ur dina Rävsvans-spel också.

<I>eller att man får energi ur ingenting.</I>

Den har en bränsletank, eller hur?

--
Åke

ripperdoc

Myrmidon
<I>Frågan är då...Hur mycket kan man ändra i ex. N2 för att fortfarande kalla det för just N2???</I>

I benämningen N2 går ju just både regelsystem och värld. Eftersom vi tidigare i diskussionen både skiljt på CP2020 och N2 som världar och kallat dem tämligen lika så borde man kunna fastslå att om man gör om N2 så att världen är som CP2020 så är det inte längre N2. N2 med egen värld antagligen...men, som alltid är det en subjektiv definitionsfråga.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

G

Guest

Guest
Varför inte????
Gillar man reglerna men kanske tycker att världen är lite fantasilös och tråkig så går det väl utmärkt....

Ja, visst kan du spela N2 om du gillar reglerna och ändra världen till en sådan som du vill ha. Men vad debatten handlar om är om N2 är för lite framtid. Och IMO så är det inte det. Och fortfarande har vi som tycker att N2 är en realistisk framtid inte fått någon förklaring till hur den alternativa neotech världen (alltså den med superduper städerna osv.) uppstått på ett realistiskt sätt.

/Tiamel

Deminus

Veteran

>Trots allt, mutationer kan inträffa. Till och med välvilliga mutationer kan inträffa. Men en perpetuum mobile kan inte inträffa, eller att man får energi ur ingenting.

hur förklarar du universum då?

NecTech

Swordsman
"Och fortfarande har vi som tycker att N2 är en realistisk framtid inte fått någon förklaring till hur den alternativa neotech världen (alltså den med superduper städerna osv.) uppstått på ett realistiskt sätt."

Ärligt talat....Behövs det....Blir världen sämre bara därför???? Tror inte jag iaf. Jag menar, blev ex. femte Elementet som film sämre därför. Tycker inte jag.
Realism hit och dit.....Mer fantasirika, spännande och underhållande spelvärldar.....Frågor som varför, hur och när kan man lämmna åt sidan.....

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

Krille

Super Moderator

"hur förklarar du universum då?"

Jag är väldigt dålig på att förklara det, men Stephen Hawking förklarar det så här:

"Varifrån kom alla dessa partiklar? Svaret är att det i kvantteorin kan skapas partiklar i form av partikel- och antipartikelpar. Men det leder bara frågan vidare till frågan om varifrån all energi i så fall kom. Svaret är att universums totala energi är precis noll. Materian i universum är uppbyggd av positiv energi. All materia attraherar emellertid sig själv genom gravitation. Två materiastycken som ligger nära varandra har mindre energi än när samma materiastycken befinner sig långt bort från varandra, ty man måste förbruyka energi för att skilja dem åt mot den graviationskraft som drar ihop dem. Ett gravitationsfält har alltså i viss mening negativ energi. När det gäller ett universum som är ungefär likformigt i rummet, kan man visa att denna negativa gravitationsenergi exakt tar ut den positiva energin som materian representerar. Universums totala energi är alltså noll."

"Kosmos, en kort historik", s. 137

Efter detta följer ett långt stycke som förklarar diverse problem med modellen och en kasse olika folk som arbetade hårt med att lösa dessa problem.

- Krille

Krille

Super Moderator

"Förbrukar den någonting öht så kan den inte leva i oändlighet på det den redan har, och är således inte ett perpeetum mobile."

Nja, problemet är detta: det går åt X joule för att dela upp arton kilo vatten till två kilo vätgas och sexton kilo syrgas. Du får exakt X joule i någon form om du puttar ihop två kilo vätgas och sexton kilo syrgas och låter dem reagera. Du får definitivt inte mer än X joule, utan förmodligen mindre.

Säg att du behöver Y joule för att driva fordonet och Z joule för att värma upp avgaserna till över kokpunkten (jag skulle kunna räkna på det, om du vill, och få fram exakta siffror). Resultatet är att av de X joule som du får av väte-syre-reaktionen så går X åt för att driva katalysen för att få vätet och syret som behövs till reaktionen och Z joule för att få vattenånga. Det blir med andra ord X - X - Z = -Z joule över för att driva fordonet, friktion och annat skoj inte inräknat.

"Och, som sagt, om man statuerar att något kan inträffa i en spelvärld så kan det det. Där."

Jo? Och? Hela Murphy's Rules är fylld med liknande absurda statueringar. /images/icons/wink.gif

"Den har en bränsletank, eller hur?"

Spelar ingen roll, egentligen. Se ovan. Energin försvinner inte. Den bara flyttas. Energin som krävs för att man ska kunna använda bränslet är lika stor som energin som man får när man använder bränslet. Om det sedan läcker ut, förångas, dricks upp eller används för att tvätta sig i spelar ingen roll. Det är energibalansen mellan tanken och avgasröret som är skev, inte från avgasröret till tanken.

- Krille

G

Guest

Guest
Jag menar, blev ex. femte Elementet som film sämre därför.

Men femte elementet utspelar sig om över 300 år! Då kan något sådant vara möjligt, men inte om 60. Men å andra sidan tycker jag 5:th element är för lite framtid i vissa avseenden.

Frågor som varför, hur och när kan man lämmna åt sidan.....</I>

Det är väl olika från person till person. Men jag tycker köper man ett rollspel som utspelar sig om 60 år kan man inte förvänta sig att spelvärlden ska vara som det kan komma att bli i världen om ett par hundra år.

/Tiamel

Horus

Warrior

"som påpekats står det ingenstans att mängden vattenånga som kommer ut är densamma som pumpas in"

Eftersom det enda den gör är att förbränna vätet och syret (så som obönhörligen påpekas i beskrivningen), måste det vara lika mycket ut som in. Vart skulle det annars ta vägen?

"Dessutom, om man inte kan ha med saker i en spelvärld som är omöjliga eller bara möjliga i teorin, så skulle man genast få slänga ut alla kraftfält och överljusmotorer i SF-spel... för att inte TALA om fantasyspelens magiker!"

Nänänä...

SF-spelen förklarar så vitt jag vet aldrig hur deras saker fungerar. Väte-syre-turbinen däremot... hur du än gör, så går det åt precis lika mycket energi till att dela upp vatten i väte och syre, som du får när du sedan förbränner det. Detta om verkningsgraden är 100%. Och apropå magiker... Jag tror inte fantasyspelen har samma naturlagar som vår värld.

/Horus

Rosen

Myrmidon

<I>Nänänä...
SF-spelen förklarar så vitt jag vet aldrig hur deras saker fungerar.</I>

Det gör de i parti och minut; kolla in överljus-tråden på Rollspelsmakarforumet.

<I>Och apropå magiker... Jag tror inte fantasyspelen har samma naturlagar som vår värld.</I>

...liksom inte superhjältespelen, och knappast heller Mutant 2, vars fauna av mutationer lämnar allt vad trovärdig genetik heter bakom sig i kölvattnet. Ändå hoppar folk på just den här lilla turbinstackarn med motiveringen att "sånt finns ju inte".

--
Åke

smaffy

Hero

Uphj..
jag har för mig att nån körde en sån bil och att de däringa snubbarna på island redan har tagit fram en!
Det tuffa är att de inte använder knallgasgrunkor i sina bilar, utan låter elektronerna passera igenom någon slags katalsyator... Man fick nog rätt mycket energi med den processen. är det ingen som läser illustrerad vetenskap?

Smaffy är jag. blä.

Rosen

Myrmidon

<I>Säg att du behöver Y joule för att driva fordonet och Z joule för att värma upp avgaserna till över kokpunkten (jag skulle kunna räkna på det, om du vill, och få fram exakta siffror).</I>

No need. Jag vet redan att turbinen inte skulle funka i <I>praktiken</I>, liksom väldigt mycket annat i Mutant 2:s värld. Det är fortfarande inte ett perpeetum mobile i spelet om det inte statuerats någonstans att den aldrig <I>behöver</I> tankas.

<I>Och, som sagt, om man statuerar att något kan inträffa i en spelvärld så kan det det. Där.
Jo? Och? Hela Murphy's Rules är fylld med liknande absurda statueringar.</I>

Med det resonemanget kunde man t ex ta upp hela Marvel Super Heroes RPG som en enda gigantisk Murphy's Rule också - där har de en kille som kan flyga efter att ha utsatts för kosmisk strålning; klar dundertabbe, eh?
Nä, hela grejen ger ungefär samma känsla som det där påståendet att "i Mutant Chronicles krävs det gaffeltruckar för att lyfta skjutvapnen" - bevisligen fel om man tittar på bilderna; jag ser inga gaffeltruckar där...

--
Åke

Krille

Super Moderator
Vätgasbilar i verkligheten

"jag har för mig att nån körde en sån bil och att de däringa snubbarna på island redan har tagit fram en! Det tuffa är att de inte använder knallgasgrunkor i sina bilar, utan låter elektronerna passera igenom någon slags katalsyator... Man fick nog rätt mycket energi med den processen."

Gamla nyheter.Även Tyskland och Japan arbetar på samma idé, och i Tyskland finns en experimentell "vätetankningsstation" för vätgasdrivna bilar.

Idén kallas "bränsleceller" och utvecklades för rymdprogrammen under 60-talet. Principen går ut på att man låter väte gå igenom ett skikt och där förena sig med syre från luften. Resultatet är den kemiska reaktionen 2H<sub>2</sub> + O<sub>2</sub> --> 2H<sub>2</sub>O + elektrisk energi. Det är samma reaktion som händer med knallgas, fast med knallgas får man värmeenergi istället för elektrisk energi.

Effektivitetsgraden hos bränsleceller är bra mycket högre än hos en förbränningsturbin, men det räcker fortfarande inte för att dela upp vatten till väte och syre. 2 kg väte och 16 kg syre ger nämligen precis så mycket energi som krävs för att dela upp 18 kg vatten till 2 kg väte och 16 kg syre - det blir inget överskott att driva bilen med.

Däremot kan man dela upp vatten till väte och syre på annan plats och tanka bilen med vätgas. Problemet just nu med sådana vätgasbilar är bränsletanken: väte är inte piggt på att tryckas ihop, och till och med flytande väte tar plats, så man kommer inte så värst långt på det. Dessutom är väte, som bekant, tämligen eldfängt och osäkert. Man arbetar dock på ett antal intressanta lösningar, bland annat med nanografit (en massa som ser ut ungefär som en svart tvättsvamp och består av mikroskopiskt små korn av grafit = kol), som gör att man dels får in 25 ggr så mycket väte per kubikcentimeter som i en vanlig trycktank, och dels gör det näst intill omöjligt för tanken att explodera. Nackdelen är att man inte får ut hur mycket väte som helst samtidigt, så man kan inte skjuta upp en rymdfärja med det, men det räcker för att driva en bil, ge elenergi åt rymdfärjan när den väl är uppe och lite sådana möjligheter.

"är det ingen som läser illustrerad vetenskap?"

Som om man skulle kunna lita på den tidningen... /images/icons/wink.gif

- Krille

Deminus

Veteran
Fans det inget spel i N2:s värd där man kunde spela Eon ,borde man inte kunna ladda in en framtids fil i det spelet och köra ett framtids scenario typ femte Elementet