Nightowl
Champion
Åtminstone den första upplagan av Hero Quest/Hero Wars innehöll en grej för att designa spelarnas klan: den tog upp ett antal faser i deras folks historia, från myternas tid tills idag, och så fick spelargruppen välja vad klanen gjorde i vissa situationer där de hade olika val.
Det gav i slutändan deras variant på folket religion, vilka som hade mest inflytande i klanen, vad de hade för förhållande till de som erövrat deras land, etc, och även klanens "grundegenskaper" alltså speltekniska värden.
Förutom att man designade en viktig grej i spelvärlden tillsammans gjorde det också att alla i spelgruppen hört talas om vissa saker som folk kunde tänkas ha hört talas om, ungefär som moderna svenskar troligtvis har hört talas om Jesus och Gustav Vasa. Det fanns till exempel en fråga om att en gång i historien kunde de ha tagit ett annat folk som trälar; om de gjorde det praktiserade deras klan slaveri, vilket inte alla gör men vissa. Detta etablerar att slaveri *finns* men att det inte är accepterat *överallt* och vad rollpersonernas grannar tycker om det, säg om rollpersonerna vill köpa/sälja/befria en slav. Sättet man fick "lära sig" det här på är dessutom en session icke olik hur man gör en rollperson, och man brukar ju minnas saker man pysslar med när man gör sin rollperson.
Detta är ett exempel på hur den approach du beskriver kan fungera och vara mycket fruktbar. Jag har något liknande på gång till Okeanos (som Drömsmedjan pysslar med) eftersom den typiska kampanjen alltsom oftast handlar om attEnterprise Keraunos kommer till en ny planet ö varje avsnitt spelmöte, och det handlar om att skapa intressanta öar.
Erik, tack för den
Det gav i slutändan deras variant på folket religion, vilka som hade mest inflytande i klanen, vad de hade för förhållande till de som erövrat deras land, etc, och även klanens "grundegenskaper" alltså speltekniska värden.
Förutom att man designade en viktig grej i spelvärlden tillsammans gjorde det också att alla i spelgruppen hört talas om vissa saker som folk kunde tänkas ha hört talas om, ungefär som moderna svenskar troligtvis har hört talas om Jesus och Gustav Vasa. Det fanns till exempel en fråga om att en gång i historien kunde de ha tagit ett annat folk som trälar; om de gjorde det praktiserade deras klan slaveri, vilket inte alla gör men vissa. Detta etablerar att slaveri *finns* men att det inte är accepterat *överallt* och vad rollpersonernas grannar tycker om det, säg om rollpersonerna vill köpa/sälja/befria en slav. Sättet man fick "lära sig" det här på är dessutom en session icke olik hur man gör en rollperson, och man brukar ju minnas saker man pysslar med när man gör sin rollperson.
Detta är ett exempel på hur den approach du beskriver kan fungera och vara mycket fruktbar. Jag har något liknande på gång till Okeanos (som Drömsmedjan pysslar med) eftersom den typiska kampanjen alltsom oftast handlar om att
Erik, tack för den