En av spelarna var dock 13 bast och prövade rollspel för första gången.DeBracy;n324546 said:Things from the Flood. Så rollpersonerna bör inte ha varit Varselklotet-unga iaf.
En av spelarna var dock 13 bast och prövade rollspel för första gången.DeBracy;n324546 said:Things from the Flood. Så rollpersonerna bör inte ha varit Varselklotet-unga iaf.
”Kul” >___<Jocke;n324552 said:En av spelarna var dock 13 bast och prövade rollspel för första gången.
Håller med om allt här. Har personligen väldigt svårt att tycka att utforskande av våldtäkt, sexuellt våld och våld mot barn inom rollspel är något som ger mig något alls så jag undviker att spela och skriva om det.gabrielledebourg;n324555 said:Det här är en grej jag tycker rollspel skulle må bra av att låna från lajv, vilket är "element som kommer upp". Det hemska som händer i många sådana här situationer är just hur spelarna görs att det inte alls har flaggats för att det kan komma upp, vilket gör spelarna oförberedda och sedan helt maktlösa att påverka sådant innehåll. Jag brukar ha som regel att innan varje session börjar säga vad spelarna kan tänkas stöta på som kan upplevas som obehagligt eller obekvämt, samt fråga spelarna om det är element de är obekväma med. Som jag säger: era karaktärer ska bli rädda, men du ska inte gå härifrån och vara det.
Sådana här händelser är hemska för att det är sjukt jävla elakt och sunkigt beteende som utan tvekan är otillåtet maktutövande. Det är hemskt att det skett, men Ligan och Expon tycker jag har hanterat det helt rätt i alla fall.
Sist men inte minst en personlig grej: detta är ett typexempel på varför jag klassar våldtäkt som ett "no-go" element, just för att det är på tok för laddat med riktiga känslor. Risken att det ska sluta vara "kul" och övergå till något annat är på tok för stor och det är ett väldigt känsligt ämne för många. Ska det vara med ska det väldigt transparent ha flaggats om anser jag.
En fundering jag har också med detta är om det med en sådan här händelse vore värt att arrangemang och konvent själva satte upp olika "regler" om vad som bör flaggas för, samt potentiellt, vad de är bekväma med att ha med: till exempel ser jag det inte som orimligt att för vissa spel med tyngre element ha åldersrekommendationer (vilka vissa redan har).
Länk till Fria Ligans uttalande?Jocke;n324514 said:Både UK Games Expo och Fria Ligan har ju gjort bra och rimliga uttalanden.
Det var ett svar i tråden på hon som spelades twitter och som svar på någon annans fråga om det hela. Om du kollar i twitter appen under ”tweets och svar” gick det att hitta för min del. Det är ju inget långt statement. Det står i princip bara ”det här är inte acceptabelt. Vi ska leta rätt på den GMen ögona böj”.CapnZapp;n324559 said:Länk till Fria Ligans uttalande?
(Inget på deras hemsida. Bläddrade deras Twitter utan att hitta något. Facebook är ju ren sörja så där gav jag upp vid första nag-skärmen.)
Håller med i det mesta och kanske även allt du säger. De få gånger våldtäkt, våld mot barn eller liknande ens figurerat i mina kampanjer är i ASOIAFRPG. Dels har det då innan flaggats från min sida att kampanjen kan komma att visa de riktigt hemska aspekterna med krig samt att påvisa att det som för en RP i spelet kan vara en ”simpel” kamp om vilken familj som äger en skog också kan innebära att det för ofrälse blir utsatta av allt det horribla som dels förstör dem fysiskt men också psykiskt. Alla mina kampanjer i Westeros är inte så, knappast någon. Men någon gång har jag velat visa på en mer icke våldsglorifierande kampanj än vad äventyr i många andra fantasy-settings lätt blir.gabrielledebourg;n324555 said:Det här är en grej jag tycker rollspel skulle må bra av att låna från lajv, vilket är "element som kommer upp". Det hemska som händer i många sådana här situationer är just hur spelarna görs att det inte alls har flaggats för att det kan komma upp, vilket gör spelarna oförberedda och sedan helt maktlösa att påverka sådant innehåll. Jag brukar ha som regel att innan varje session börjar säga vad spelarna kan tänkas stöta på som kan upplevas som obehagligt eller obekvämt, samt fråga spelarna om det är element de är obekväma med. Som jag säger: era karaktärer ska bli rädda, men du ska inte gå härifrån och vara det.
Sådana här händelser är hemska för att det är sjukt jävla elakt och sunkigt beteende som utan tvekan är otillåtet maktutövande. Det är hemskt att det skett, men Ligan och Expon tycker jag har hanterat det helt rätt i alla fall.
Sist men inte minst en personlig grej: detta är ett typexempel på varför jag klassar våldtäkt som ett "no-go" element, just för att det är på tok för laddat med riktiga känslor. Risken att det ska sluta vara "kul" och övergå till något annat är på tok för stor och det är ett väldigt känsligt ämne för många. Ska det vara med ska det väldigt transparent ha flaggats om anser jag.
En fundering jag har också med detta är om det med en sådan här händelse vore värt att arrangemang och konvent själva satte upp olika "regler" om vad som bör flaggas för, samt potentiellt, vad de är bekväma med att ha med: till exempel ser jag det inte som orimligt att för vissa spel med tyngre element ha åldersrekommendationer (vilka vissa redan har).
BDSM världens borde väl funka rätt bra?ceruleanfive;n324558 said:APM håller på att ta fram ett trafikljussystem för rollspel, där spelare kan signalera hur de ställer sig till vad som pågår i fiktionen. Jag tycker att det är klockrent!
Jupp. Har väldigt svårt att tänka mig en situation där det är ärligt missförstånd.I det här fallet verkar det ju dock röra sig om ren hänsynslöshet och idioti från spelledarens sida.
Mhm? Jag har ett par gånger kört på "gult kort/rött kort"-principen där gult kort betyder "trappa ner" och rött kort betyder "skippa och gå vidare".ceruleanfive;n324558 said:APM håller på att ta fram ett trafikljussystem för rollspel, där spelare kan signalera hur de ställer sig till vad som pågår i fiktionen. Jag tycker att det är klockrent!
Ah, där hade vi det lite mer formaliserat! Skitbra formuleringar, korta med tydliga.Lupus Maximus;n324573 said:BDSM världens borde väl funka rätt bra?
Rött - Stopp! Avbryt!
Gult - Ta det lite lugnare, men fortsätt. Nära gräns, eller behöver lite andrum.
Grönt - Ok. Kör på (antingen för att återgå från gult, eller som signal på kontrollfråga om ok? "Grönt?" "Grönt")
Det är kanske därför innehållet är motiverat? Jag menar, hela grejen med kultur är ju möjligheten att utöka vår erfarenhet av världen bortom vår egen begränsade horisont.MattiasLejbrink;n324576 said:Man börjar fundera på om de här människorna har umgåtts med någon som varit med om ett krig på riktigt?
Jag håller med dig. I mitt spelgäng har vi spelledare haft en del informellt snack med deltagarna för att få pejl på vilka no-go-ämnen som finns (det finns flera). Det är ju en fråga om ömsesidig respekt; alla spelar för att ha kul. Vår approach har avstyrt en del obehagligheter innan de inträffat, till exempel genom att jag har tagit ut en spelare i en enrum och förklarat att jag förbjuder hens plan på grund av insert good reasons. Gensvaret har genomgående varit av typen "okay, jag visste inte om det".gabrielledebourg;n324555 said:Det här är en grej jag tycker rollspel skulle må bra av att låna från lajv, vilket är "element som kommer upp". Det hemska som händer i många sådana här situationer är just hur spelarna görs att det inte alls har flaggats för att det kan komma upp, vilket gör spelarna oförberedda och sedan helt maktlösa att påverka sådant innehåll. Jag brukar ha som regel att innan varje session börjar säga vad spelarna kan tänkas stöta på som kan upplevas som obehagligt eller obekvämt, samt fråga spelarna om det är element de är obekväma med. Som jag säger: era karaktärer ska bli rädda, men du ska inte gå härifrån och vara det.
Sådana här händelser är hemska för att det är sjukt jävla elakt och sunkigt beteende som utan tvekan är otillåtet maktutövande. Det är hemskt att det skett, men Ligan och Expon tycker jag har hanterat det helt rätt i alla fall.
Sist men inte minst en personlig grej: detta är ett typexempel på varför jag klassar våldtäkt som ett "no-go" element, just för att det är på tok för laddat med riktiga känslor. Risken att det ska sluta vara "kul" och övergå till något annat är på tok för stor och det är ett väldigt känsligt ämne för många. Ska det vara med ska det väldigt transparent ha flaggats om anser jag.
En fundering jag har också med detta är om det med en sådan här händelse vore värt att arrangemang och konvent själva satte upp olika "regler" om vad som bör flaggas för, samt potentiellt, vad de är bekväma med att ha med: till exempel ser jag det inte som orimligt att för vissa spel med tyngre element ha åldersrekommendationer (vilka vissa redan har).
Mitt korta svar är: nej jag håller inte med, det är enbart ett smaklöst och privilegierat i-landsperspektiv som bara är möjligt om man inte själv varit drabbad. Analogt med grafiska, voyeuristiska våldtäktsscener i film.Vimes;n324578 said:Det är kanske därför innehållet är motiverat? Jag menar, hela grejen med kultur är ju möjligheten att utöka vår erfarenhet av världen bortom vår egen begränsade horisont.
Jag har svårt att se att det är principiellt fel, däremot kan jag tänka mig att emotionellt underutvecklade nördar i grupp kanske inte förvaltar denna potential på bästa sätt.
Gäller detta att ha med dessa ämnen i spelet överhuvudtaget? Gäller det även spel som har med mord (som väl är majoriteten av rollspel, tänker jag mig)? Gäller det annan media, som film och litteratur?MattiasLejbrink;n324576 said:På ett personligt plan blir jag förbannad över att vissa verkar få ut någon form av pervers njutning av att "utforska" obeskrivliga hemskheter som förekommer idag, bland annat i krigszoner. Folk blir våldtagna i krig och torterade på riktigt, otroligt smaklöst att ens överväga - och då uttrycker jag mig försiktigt. När den här typen av ämnen dyker upp lämnar jag rummet och gör en mental notering att aldrig mer spela med personen i fråga. Man börjar fundera på om de här människorna har umgåtts med någon som varit med om ett krig på riktigt?
Jag vill dessutom lägga till en reflektion utifrån mina egna upplevelser i krigets Afghanistan. Nej, det är inte möjligt att använda bordsrollspel för att skapa något slags genuin insikt i eller förståelse för krig och övervåld. Javisst, man kan presentera något scenario i det påstådda syftet, men, nej, det kommer bara att bli en fummelmiss. En analogi: Saving Private Ryan är en delvis omskakande film, men den skapar ändå bara en halvdan illusion av Omaha Beach 6 juni 1944.MattiasLejbrink;n324583 said:Mitt korta svar är: nej jag håller inte med, det är enbart ett smaklöst och privilegierat i-landsperspektiv som bara är möjligt om man inte själv varit drabbad. Analogt med grafiska, voyeuristiska våldtäktsscener i film.
Så. Om jag förstår dig rätt: hemska saker (oavsett om de är mord, tortyr eller våldtäkter) bör inte skildras i kulturella produkter? I varje fall inte för att upplevas av personer som inte har förstahandserfarenheter av det som skildras? Är det rätt uppfattat? Gäller detta enbart fiktiva skildringar? Hur är det med historiska skildringar?MattiasLejbrink;n324583 said:Mitt korta svar är: nej jag håller inte med, det är enbart ett smaklöst och privilegierat i-landsperspektiv som bara är möjligt om man inte själv varit drabbad. Analogt med grafiska, voyeuristiska våldtäktsscener i film.
Kan kultur fylla någon som helst annan funktion än som förströelse? Jag tror inte någon hävdar att kulturell erfarenhet av något är ekvivalent med faktiskt erfarenhet. Men: jag har aldrig varit i krig och har förstås inga förstahandserfarenheter av "krig och övervåld", men det motstånd jag känner inför "krig och övervåld" är ju kulturellt inlärt. Utan en kulturell förståelse för ämnet hade jag inte ju inte heller känt ett motstånd inför det.Mekanurg;n324585 said:Jag vill dessutom lägga till en reflektion utifrån mina egna upplevelser i krigets Afghanistan. Nej, det är inte möjligt att använda bordsrollspel för att skapa något slags genuin insikt i eller förståelse för krig och övervåld. Javisst, man kan presentera något scenario i det påstådda syftet, men, nej, det kommer bara att bli en fummelmiss. En analogi: Saving Private Ryan är en delvis omskakande film, men den skapar ändå bara en halvdan illusion av Omaha Beach 6 juni 1944.