DeBracy;n324546 said:Things from the Flood. Så rollpersonerna bör inte ha varit Varselklotet-unga iaf.
En av spelarna var dock 13 bast och prövade rollspel för första gången.
DeBracy;n324546 said:Things from the Flood. Så rollpersonerna bör inte ha varit Varselklotet-unga iaf.
Jocke;n324552 said:En av spelarna var dock 13 bast och prövade rollspel för första gången.
gabrielledebourg;n324555 said:Det här är en grej jag tycker rollspel skulle må bra av att låna från lajv, vilket är "element som kommer upp". Det hemska som händer i många sådana här situationer är just hur spelarna görs att det inte alls har flaggats för att det kan komma upp, vilket gör spelarna oförberedda och sedan helt maktlösa att påverka sådant innehåll. Jag brukar ha som regel att innan varje session börjar säga vad spelarna kan tänkas stöta på som kan upplevas som obehagligt eller obekvämt, samt fråga spelarna om det är element de är obekväma med. Som jag säger: era karaktärer ska bli rädda, men du ska inte gå härifrån och vara det.
Sådana här händelser är hemska för att det är sjukt jävla elakt och sunkigt beteende som utan tvekan är otillåtet maktutövande. Det är hemskt att det skett, men Ligan och Expon tycker jag har hanterat det helt rätt i alla fall.
Sist men inte minst en personlig grej: detta är ett typexempel på varför jag klassar våldtäkt som ett "no-go" element, just för att det är på tok för laddat med riktiga känslor. Risken att det ska sluta vara "kul" och övergå till något annat är på tok för stor och det är ett väldigt känsligt ämne för många. Ska det vara med ska det väldigt transparent ha flaggats om anser jag.
En fundering jag har också med detta är om det med en sådan här händelse vore värt att arrangemang och konvent själva satte upp olika "regler" om vad som bör flaggas för, samt potentiellt, vad de är bekväma med att ha med: till exempel ser jag det inte som orimligt att för vissa spel med tyngre element ha åldersrekommendationer (vilka vissa redan har).
Länk till Fria Ligans uttalande?Jocke;n324514 said:Både UK Games Expo och Fria Ligan har ju gjort bra och rimliga uttalanden.
CapnZapp;n324559 said:Länk till Fria Ligans uttalande?
(Inget på deras hemsida. Bläddrade deras Twitter utan att hitta något. Facebook är ju ren sörja så där gav jag upp vid första nag-skärmen.)
gabrielledebourg;n324555 said:Det här är en grej jag tycker rollspel skulle må bra av att låna från lajv, vilket är "element som kommer upp". Det hemska som händer i många sådana här situationer är just hur spelarna görs att det inte alls har flaggats för att det kan komma upp, vilket gör spelarna oförberedda och sedan helt maktlösa att påverka sådant innehåll. Jag brukar ha som regel att innan varje session börjar säga vad spelarna kan tänkas stöta på som kan upplevas som obehagligt eller obekvämt, samt fråga spelarna om det är element de är obekväma med. Som jag säger: era karaktärer ska bli rädda, men du ska inte gå härifrån och vara det.
Sådana här händelser är hemska för att det är sjukt jävla elakt och sunkigt beteende som utan tvekan är otillåtet maktutövande. Det är hemskt att det skett, men Ligan och Expon tycker jag har hanterat det helt rätt i alla fall.
Sist men inte minst en personlig grej: detta är ett typexempel på varför jag klassar våldtäkt som ett "no-go" element, just för att det är på tok för laddat med riktiga känslor. Risken att det ska sluta vara "kul" och övergå till något annat är på tok för stor och det är ett väldigt känsligt ämne för många. Ska det vara med ska det väldigt transparent ha flaggats om anser jag.
En fundering jag har också med detta är om det med en sådan här händelse vore värt att arrangemang och konvent själva satte upp olika "regler" om vad som bör flaggas för, samt potentiellt, vad de är bekväma med att ha med: till exempel ser jag det inte som orimligt att för vissa spel med tyngre element ha åldersrekommendationer (vilka vissa redan har).
BDSM världens borde väl funka rätt bra?ceruleanfive;n324558 said:APM håller på att ta fram ett trafikljussystem för rollspel, där spelare kan signalera hur de ställer sig till vad som pågår i fiktionen. Jag tycker att det är klockrent!
Jupp. Har väldigt svårt att tänka mig en situation där det är ärligt missförstånd.I det här fallet verkar det ju dock röra sig om ren hänsynslöshet och idioti från spelledarens sida.
ceruleanfive;n324558 said:APM håller på att ta fram ett trafikljussystem för rollspel, där spelare kan signalera hur de ställer sig till vad som pågår i fiktionen. Jag tycker att det är klockrent!
Lupus Maximus;n324573 said:BDSM världens borde väl funka rätt bra?
Rött - Stopp! Avbryt!
Gult - Ta det lite lugnare, men fortsätt. Nära gräns, eller behöver lite andrum.
Grönt - Ok. Kör på (antingen för att återgå från gult, eller som signal på kontrollfråga om ok? "Grönt?" "Grönt")
MattiasLejbrink;n324576 said:Man börjar fundera på om de här människorna har umgåtts med någon som varit med om ett krig på riktigt?
gabrielledebourg;n324555 said:Det här är en grej jag tycker rollspel skulle må bra av att låna från lajv, vilket är "element som kommer upp". Det hemska som händer i många sådana här situationer är just hur spelarna görs att det inte alls har flaggats för att det kan komma upp, vilket gör spelarna oförberedda och sedan helt maktlösa att påverka sådant innehåll. Jag brukar ha som regel att innan varje session börjar säga vad spelarna kan tänkas stöta på som kan upplevas som obehagligt eller obekvämt, samt fråga spelarna om det är element de är obekväma med. Som jag säger: era karaktärer ska bli rädda, men du ska inte gå härifrån och vara det.
Sådana här händelser är hemska för att det är sjukt jävla elakt och sunkigt beteende som utan tvekan är otillåtet maktutövande. Det är hemskt att det skett, men Ligan och Expon tycker jag har hanterat det helt rätt i alla fall.
Sist men inte minst en personlig grej: detta är ett typexempel på varför jag klassar våldtäkt som ett "no-go" element, just för att det är på tok för laddat med riktiga känslor. Risken att det ska sluta vara "kul" och övergå till något annat är på tok för stor och det är ett väldigt känsligt ämne för många. Ska det vara med ska det väldigt transparent ha flaggats om anser jag.
En fundering jag har också med detta är om det med en sådan här händelse vore värt att arrangemang och konvent själva satte upp olika "regler" om vad som bör flaggas för, samt potentiellt, vad de är bekväma med att ha med: till exempel ser jag det inte som orimligt att för vissa spel med tyngre element ha åldersrekommendationer (vilka vissa redan har).
Vimes;n324578 said:Det är kanske därför innehållet är motiverat? Jag menar, hela grejen med kultur är ju möjligheten att utöka vår erfarenhet av världen bortom vår egen begränsade horisont.
Jag har svårt att se att det är principiellt fel, däremot kan jag tänka mig att emotionellt underutvecklade nördar i grupp kanske inte förvaltar denna potential på bästa sätt.
MattiasLejbrink;n324576 said:På ett personligt plan blir jag förbannad över att vissa verkar få ut någon form av pervers njutning av att "utforska" obeskrivliga hemskheter som förekommer idag, bland annat i krigszoner. Folk blir våldtagna i krig och torterade på riktigt, otroligt smaklöst att ens överväga - och då uttrycker jag mig försiktigt. När den här typen av ämnen dyker upp lämnar jag rummet och gör en mental notering att aldrig mer spela med personen i fråga. Man börjar fundera på om de här människorna har umgåtts med någon som varit med om ett krig på riktigt?
MattiasLejbrink;n324583 said:Mitt korta svar är: nej jag håller inte med, det är enbart ett smaklöst och privilegierat i-landsperspektiv som bara är möjligt om man inte själv varit drabbad. Analogt med grafiska, voyeuristiska våldtäktsscener i film.
MattiasLejbrink;n324583 said:Mitt korta svar är: nej jag håller inte med, det är enbart ett smaklöst och privilegierat i-landsperspektiv som bara är möjligt om man inte själv varit drabbad. Analogt med grafiska, voyeuristiska våldtäktsscener i film.
Mekanurg;n324585 said:Jag vill dessutom lägga till en reflektion utifrån mina egna upplevelser i krigets Afghanistan. Nej, det är inte möjligt att använda bordsrollspel för att skapa något slags genuin insikt i eller förståelse för krig och övervåld. Javisst, man kan presentera något scenario i det påstådda syftet, men, nej, det kommer bara att bli en fummelmiss. En analogi: Saving Private Ryan är en delvis omskakande film, men den skapar ändå bara en halvdan illusion av Omaha Beach 6 juni 1944.