Nekromanti [V:tM]Nostalgi! Hjälp mig OPTA!!

RasmusL

Champion
Ait! Den 27:e till den 29:e blir det nostalgi-V:tM med gammelgänget och jag ska ha en fett optad karaktär med mig till Linköping för att ta mig an Milwaukee by Night! Personligen finner jag ett klart halvperverst nöje i att sitta och opta V:tM-karaktärer och jag tänkte sprida lite glädje till likasinnade: hjälp mig! :D

Jag har egentligen två karaktärskoncept jag spinner kring:

#1: New age-kultledare. Sjukt karismatiskt person som anser sig själv sjukt rättfärdig, bära Sanningen och Vägen till Frälsning och inte förmår uppfatta det lidande hen åsamkar sina följare.
#2: Hårdkokt noir-detektiv med score to settle!

Har ni några feeeta builds!? Give it! Vi kör "standard" karaktärsgenereringsregler och får använda nästan alla splatbooks (hittar ni något riiiiiktigt galet brutet så får jag försöka maskera det en aning för spelledaren ;) )

Ja, vi ska spela halv-själv-ironisk RAW V:tM med optade pointbuy-snubbor och det kommer att bli fab!

Ymir

Liten kantbaron
i klassisk V:tM är två saker gud: extra handlingar, och aggravated damage. Så du vill ha maxad Dexterity, så mycket Celerity du kan, och Protean 2. Alternativet är Thaumaturgy med Movement of the Mind och Lure of Flames, så kan du hålla fast folk i luften och elda på dem.

Den bästa klanen för optningssyften är en med både Celerity och Protean, dvs City Gangrel.

Alla background-poäng läggs givetvis på Generation eller Military Forces.

Men den ultimata optningen, bortom allt, är att spela en kuei-jin. Deras discipliner är nämnligen tusen ggr mer imba än de i vanilla, och praktiskt taget skräddarsydda för att mörda kainiter. De har högvis med källor till aggravated och bloatade dice pools, -alla- har en Celerity-motsvarighet automatiskt, och dessutom kan de fucka med andevärlden och annat sånt där kainiter inte har en chans att tävla.

RasmusL

Champion
Jag får inte spela quei jin ;)

Jag var mer inne på ett "Enchanting Voice"-spår och snacka ner alla halv-snackiga situationer med fucking TVÅ lägre diff :)

På agg-spåret gillar jag iofs asamites blodsbestrykning mer, den plus sänka stamina är saatans läskigt :)

RasmusL

Champion
V:tM said:
There is something about your voice that others cannot ignore. When you command, they are cowed. When you seduce, they swoon. Whether thunderous, gentle, persuading or simply talking, your voice commands attention. The difficulties of all die rolls involving the use of the voice to persuade, charm or command are reduced by two.

Cybot

Mest spelbar
Ymir;n216967 said:
i klassisk V:tM är två saker gud: extra handlingar, och aggravated damage. Så du vill ha maxad Dexterity, så mycket Celerity du kan, och Protean 2. Alternativet är Thaumaturgy med Movement of the Mind och Lure of Flames, så kan du hålla fast folk i luften och elda på dem.

Den bästa klanen för optningssyften är en med både Celerity och Protean, dvs City Gangrel.

Alla background-poäng läggs givetvis på Generation eller Military Forces.
Eller så lägger man alla poäng på en puppet-orienterad build där andra varelser gör jobbet åt en. Få saker är otrevligare att möta än ghouls med eldkastare.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n216985 said:
Eller så lägger man alla poäng på en puppet-orienterad build där andra varelser gör jobbet åt en. Få saker är otrevligare att möta än ghouls med eldkastare.
Du blev verkligen "bränd" av den incidenten! ????

God45

#PrayersForBahakan
Vill du opta en social build är Prescens kungen av huset. Dominate är klumpigt och fungerar inte på vampyrer närmre Caine.

För ultimat combat build skaffa en pilbåge (man får lägga till sin styrka på pilar i många, men inte alla OWod spel, kolla med din spelledare eller boken ni använder). Skaffa så mycket dex + firearms (som båge går under) som möjligt och Potence. Sedan kör du split actions för flera attacker och siktar på hjärtat vilket ger svårighetsgrad 8. Träffar du gör din potence det till en auto pålning mot alla utan Fortitude eller typ en rustning.

Alternativ combat build i Revised edition (du får kolla detaljerna om annan edition). Ta brawl + Strength + Potence. Använd grappling systemet och "clinch" manövern för att greppa folk med strength och sedan göra aggrevated skada med dina tänder med strength och Potence. Gör också att du är i rätt
Position för diablerie.

RasmusL

Champion
God45;n216989 said:
Vill du opta en social build är Prescens kungen av huset. Dominate är klumpigt och fungerar inte på vampyrer närmre Caine.

För ultimat combat build skaffa en pilbåge (man får lägga till sin styrka på pilar i många, men inte alla OWod spel, kolla med din spelledare eller boken ni använder). Skaffa så mycket dex + firearms (som båge går under) som möjligt och Potence. Sedan kör du split actions för flera attacker och siktar på hjärtat vilket ger svårighetsgrad 8. Träffar du gör din potence det till en auto pålning mot alla utan Fortitude eller typ en rustning.

Alternativ combat build i Revised edition (du får kolla detaljerna om annan edition). Ta brawl + Strength + Potence. Använd grappling systemet och "clinch" manövern för att greppa folk med strength och sedan göra aggrevated skada med dina tänder med strength och Potence. Gör också att du är i rätt
Position för diablerie.

Ja, rätt inne på social build med Presence och Enchanting Voice. Vill dock också plocka Charmed Existence (ettorna gör mitt spelande närmast outhärdligt :p) så kommer inte upp på majesty-nivå med Presence... Finns det något annat sätt att uppa sociala effektiviteten eller bredda användningen via merits?

RasmusL

Champion
Är systemet inte trasigare än såhär!? Finns det inga riktigt märkliga kombinationer om en kombinerar alla förbannade splatbooks!?

cogitare

Swashbuckler
Det trasigaste är ju Celerity + AGG + Potence när det kommer till strid.

Vad gäller Dominate eller Presence så kommer jag inte riktigt ihåg hur man optade det som bäst. Skyddet mot båda dessa discipliner är redan ganska svagt (om man då bortser från att Dominate är 100% verkningslöst mot sådana som har lägre generation än din RP vilket kan vara en massiv begränsning).

Sen beror det lite på hur mycket XP/freebies du får att röra dig med samt vad som är tillåtet att spela. Vissicitude är rejält bruten på högre nivåer med +4 på alla physical traits, någon som kan Thaumaturgy (eller annan blood magic) kan bli precis hur mäktig som helst för det är ingen kostnad på ritualer så teoretiskt sett kan man sätta sig i en källare i 1000 år och plugga in alla ritualer i spelet (som SL tillåter det så klart) samt att Thaumaturgy är en swiss army knife av förmågor fast det kostar ju en bunke xp att få tag på dem, Serpentis 3 är dyngbra i defensivt syfte och bortsett eld och solljus överlägset Fortitude iirc. På högre nivåer av Dementation kan du ge derangements i mängder till alla runt omkring dig och de lägre nivåerna är luddigt beskrivna vad de har för effekt så om du kan "gejma" sin SL kan du säkert få mycket ut där.

Merits är för många och för länge sedan för att jag skall minnas. Vi gillade alla att ta Iron Will (eller vad den nu hette som gjorde att man inte kunde bli dominerad) för det var certifierat ap-störigt att mäktiga SLP med Dominate (i det närmaste alla) dök upp i historien och skrev om våra sinnen efter SL:s infall...

Cog.

.113

Swashbuckler
Jo men liksom tänk såhär, där borta står det en super optad krigar maskin, här står en malkavian. En liten puff senare är krigaren helt galen, klarar ingenting och Springer från osynliga spöken.

Men Han är inte ensam säger du? Jamen Han blir istället så sjukt arg att Han slår ihjäl sina kompisar medan du skrattar och blir osynlig.

Möjligheterna är oändliga ;)

Cybot

Mest spelbar
Sen är alltid det farligaste en ghoul på promenad under en skinande middagssol...men kappsäcken fylld av molotov cocktails och en karta till dina rivalers lya i handen.

Ymir

Liten kantbaron
RasmusL;n217048 said:
Är systemet inte trasigare än såhär!? Finns det inga riktigt märkliga kombinationer om en kombinerar alla förbannade splatbooks!?
Vampire har den goda smaken att inte introducera särskilt essentiella crunch-element i splatbooks (utöver Guide to the Camarilla, Guide to the Sabbat, Storyteller's Companion och Storyteller's Handbook), typ. Klanböckerna, thaumaturgi-böckerna etc innehåller som bäst en hög mer eller mindre poänglösa (men occasionally väldigt inspirerade!) ritualer, feats, special-disciplinduttar och thaumaturgivägar, som sällan eller aldrig förändrar spelet på något signifikant vis. Detta har nog också en hel del att göra med att regelsystemet är så simpelt - i tex D&D är parametrarna för en build så väldigt många, att minsta lilla nya feat kan förändra läget helt. Vampajjer däremot har ett regelsystem som är mer eller mindre groteskt vagt på många punkter, och har tämligen lite korsberoenden och andra optningsbara parametrar. Därmed inte sagt att systemet inte är optningsvänligt - det är det, till en förödande grad. Men tillvägagångssätten för att opta är ganska simpla och bygger inte på en splatbookorgie.

Däremot finns självklart ett optningsbart korsberoende i form av den groteskt dåliga balansen mellan olika WoD-produktlinjer. En ensam Mage - the Ascension-rollis kan ju förstöra hela Vampajjer innan frukost.

Cybot

Mest spelbar
Okej. Du vill ha en superoptad karaktär som är så mindbogglingly orättvis att din GM kommer att banna dig?

Du är en Serpent of the Light, med Voudoun sorcery
1. Med ritualen Knowing Stone kan du superlätt ta reda på var din fiendes lair befinner sig.
2. Boosta på med Presence så att du kan övertyga folk om att det är en jättebra idé att bränna ner den där byggnaden (se 1).
3. Boosta Serpentis till 3 (åtminstone) så att du kan deala Aggskada (med din förlängda tunga), krypa genom hål större än ditt huvud och soaka aggskada (från klor/tänder men inte eld/solljus). Ta inte Serpentis 4 eller 5 (om du nu inte nödvändigtvis måste), för alla vet att det inte hjälper att förvandla sig till en orm eller att gömma sitt hjärta på en hemlig plats.

God45

#PrayersForBahakan
Se till att få Dementation 1, bara 1 räcker. För det ger dig kraften Passion där du kan öka en känsla ditt offer redan känner till en "fever pitch" och effekten kan vara upp till tre månader på ett väldigt bra slag eller en natt på ett mediokert slag.

Sedan köper du Prescence där 3:an får ditt offer att älska dig så mycket att de lyder din vilja till en viss utsträckning för en scen.

Nu älskar de dig, ÄNNU MER, i upp till tre månader. Eftersom det är Prescens kan dina offer spendera willpower för att ignorera effekten... Men man måste spendera en Willpower för att ignorera kraften för en enda runda och så mycket willpower har ingen eftersom ingen kan ha mer än 10.

Glöm inte blodbinda folk när de är under effekten.

Sedan tar du en Nature som Sadist eller Monster som är lätt att uppfylla så att du alltid har max Willpower.

Med XP kan du sedan skaffa Prescence 5 och använda passion på de känslorna och göra någon ännu mer till din slav.

God45

#PrayersForBahakan
Det finns en merit som låter en få en disciplin utanför sin klan. Så mitt tips för mest ost om ni har mycket XP är att ta Cybots Serpent of Light build här ovan, ta meriten så du får Dementation och kan köpa 1 dot av den. För Cybots build kräver redan Prescence. Då har du Cybots brutna build och min brutna build i samma karaktär :)

RasmusL

Champion
God45;n217145 said:
Se till att få Dementation 1, bara 1 räcker. För det ger dig kraften Passion där du kan öka en känsla ditt offer redan känner till en "fever pitch" och effekten kan vara upp till tre månader på ett väldigt bra slag eller en natt på ett mediokert slag.

Sedan köper du Prescence där 3:an får ditt offer att älska dig så mycket att de lyder din vilja till en viss utsträckning för en scen.

Nu älskar de dig, ÄNNU MER, i upp till tre månader. Eftersom det är Prescens kan dina offer spendera willpower för att ignorera effekten... Men man måste spendera en Willpower för att ignorera kraften för en enda runda och så mycket willpower har ingen eftersom ingen kan ha mer än 10.

Glöm inte blodbinda folk när de är under effekten.

Sedan tar du en Nature som Sadist eller Monster som är lätt att uppfylla så att du alltid har max Willpower.

Med XP kan du sedan skaffa Prescence 5 och använda passion på de känslorna och göra någon ännu mer till din slav.

Jaaaa, om jag tar Brujah eller Toreador, smackar in mina tre disciplinpoäng i Presence, plockar maxflaws för totti 15 freebies, köper "Additional discipline" (från Giovanni chronicles?) för fem freebies och en plupp dementation för sju freebies så har jag tre freebies kvar att plocka Enchanting Voice och någon background! Låter ju kanon! Problemet blir att jag inte får maxa generation om jag ska ha en herd att tala om (annars blir det en kultledare utan kult och det känns ju lite trist) alternativt hoppa Enchanting Voice... Hmmm....