Nekromanti V2089 (Runda 1)

Sapient

Swashbuckler
Recca said:
Det är som att du inte ser dig som en del av byn. Att du inte är någon som kan påverka skeendet. Alltså är det, som jag tolkar dina ord, någon annan som drar åt snaran, men snaran dras likväl åt, menar du. Du anser själv inte ens att Brynolf är särskilt misstänkt, fortsätter du, men likväl anser du att snaran dras hårdare kring hans hals. Hur kommer det sig?
Ja, alltså - i det sammanhanget hade jag ju ingen del alls. Det var långt tillbaka i tråden (sid ett m. 99-inläggs visning) som jag sa det. Och det syftade ju på att Brynolf drog åt snaran själv, genom att för varje förklaring trassla in sig och bara få mer frågor.

Jag kunde inte se att det fanns någon stor sak i det han hade gjort, men samtidigt är det ju bra att någon rotar i vad som nu finns att rota i. (Och det var ju sannerligen inte mycket just då.)

Han kommer dock inte högt på min lista. Enda noteringen jag gör, är som jag skrev att han inte riktigt kommer ur det där, det bara dör bort. Det kan ju bero på att det inte fanns så mycket att rota i - eller det kan bero på att Brynolf var skicklig nog att slinka ur greppet. Till slut.

Men då det var en trivial sak som utlöste det, ser jag det inte som någon scum-tell.

Och att få det till att jag ställer mig utanför byn, är att dra kommentaren alldeles för långt. Den syftade på det skeendet, inget mer än så.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Nuså!

Bra Sapient, du är med i matchen. Hade en misstanke om att du var Ziggie för den delen.

Skall läsa dina inlägg igen och se om jag hittar något som stör min PSY-radar. Det jag uppfattade på stört var ju att du röstar på !Paxen och det gör Brynolf också.

Röst: !Paxen

Motiveringar lär finnas i många av mina inlägg.

Vimes

Sillkung
Bra att ha Sapient med i matchen. Ser lovande ut.

Grejen med Paxen är ju att han högst medvetet spelar under sin förmåga som bybo också. Detta har han skrivit om i någon metatråd: för att göra det lättare för sig när han är ulv (och det har funkat, Paxen har den bästa win raten av alla här).

Därför tycker jag det är svårt att säga att hans agerande pingar, även om det är skumt. Om ni förstår vad jag menar. Jag tror att den enda chansen att faktiskt gräva fram något på honom är att hårddreva honom mot utröstningen, få honom att svettas. Då kanske det taktiska metaspelet smälter av och vi får se vad som döljer sig under det i den här omgången.

Han får gärna outa något dock.

Röst: !Paxen

Vimes

Sillkung
Möller

Jag får faktiskt noll ping på Möller, till skillnad från Sapient som listar honom som en av sina mest misstänkta.

Möller är kanske inte den som syns mest, men han försöker vara konstruktiv i sina inlägg. Jag tycker hans spel påminner mer om Supernaturalgate (där han var bybo) än Ankeborg (där han var ulv).

Vimes

Sillkung
Re: Korpen!

Brynolf said:
Vimes said:
Om det är så att du har svårt att vara med framöver innebär det ju att vi inte kommer kunna dreva dig. Det vore bra om du i sådana fall kunda outa något (yrke/klass/förmåga).
Annars kommer du sitta som en stoppkloss i maskineriet.
Hur menar du att det här skulle vara ok, men att en mass- eller "premature" outning inte skulle vara det? I båda fallen missar vi ju den oumbärliga infon som röstmönster och motiveringar ger.
Fan vad off du är Brynolf. Du har verkligen noll koll på vad som händer. Dock en rätt snitsig ulvtaktik: hitta något reellt att diskutera (outningar) och bit dig fast i den diskussionen, då ser det ut som om man är med i matchen.

Nä. Vad skrev Korpen egentligen? Jo, att han (?) inte kunde vara med i matchen under hela veckan mer eller mindre. Är det då rimligt att hävda att vi ska arbeta med drev och motiveringar mot Korpen? Är det kanske, eventuellt, möjligtvis så att man kan tänka sig, i varje fall i teorin, att det är rimligt att hantera Korpen på ett helt annat sätt än hur vi hanterar aktiva spelare?

Såhär, två viktiga mål i första rundan:
1. Vi vill skaka fram "hård" info (rollinfo).
2. Vi vill få ut så mycket "mjuk" info (vad folk skriver i tråden) som möjligt.

I de fall där vi kan arbeta mot båda målen bör vi göra det. Men det Korpen skriver är ju att han inte kommer kunna vara aktiv i tråden, alltså faller mål 2 helt för honom. Det innebär inte att vi inte kan nå mål 1 gällande honom ändå.

Det är inte raketkirurgi direkt.

!Paxen

Swashbuckler
!Paxen outar

Har 4 röster på mig, och jag tycker det är tillräckligt för att jag ska outa något.

Jag väljer att outa min klass för att det är det jag känner att ulvarna tjänar minst på att veta om.

Klass: ROB

Vicotnik

Den onde
Staff member
Helt klart en intressant outning och jag finner faktiskt den mycket rimlig. Oavsett om du är ulv eller inte så anser jag att du är av kroken så länge. Anledningen till det är att vi nu vet att du kommer ge utslag som skurk när du sias vilket sparar oss värdefull tid. Samt att skulle det komma till kritan att vi inte har någon bättre att rösta ut så är du troligtvis den som åker.
Du gör helt korrekt i att informera om din nackdel trots att du själv kanske kommer åka så hjälper din outning oss mer än någon annans outning enligt mig.

Jag tänker då inte ha kvar min röst på dig längre

Röst: Möller

Då Möller är en spelare jag inte blir klok på, han spelar väldigt undeligt enligt mig. Dels att han inte verkar bry sig i att Spider slumpade vad han skulle outa (det var innan spider outa allt) och sedan det försvar han försöker bygga upp runt det. Trots att han själv har en egenskap han själv tror mer på att outa.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Sapient said:
Jag tycker inte man kan säga att han klarade sig ur den situationen, egentligen. Han är tyst och låter drevet ta andra vägar och försöker själv rikta över uppmärksamheten. Samtidigt återkommer kritiken till honom, och han postade senast ett defensivt inlägg om sin "oortodoxa spelstil" kl. 00:43, strax innan han röstar på mig.
Kan även påpeka att Brynolf oftast är väldigt sen att hoppa på drev och verkar gärna följa strömmen. Har noterat det samtidigt som jag sitter och håller koll på rösträkningen.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: För att sammanfatta...

Detta är inget jättesannolikt scenario och jag håller inte Vicotnik för misstänkt, än så länge, men skulle gärna vilja ha ett bra svar på varför denna mystiska utläggning kom så där plötsligt.
Kan du väl få, anledningen till att jag skrev det är för göra övriga uppmärksamma på ett rätt så vanligt senario som ulvar normalt brukar falla in i. Sen att det inte är efterfrågat stuntar jag i för kommer jag på saker som kan hjälpa oss på ett eller annat sätt så kommer jag posta dem. Att det sedan blev en del av ett annat inlägg är för att det kom upp i huvudet medans jag skrev svaret till brynolf.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Möller:(1) Vicotnik,
Korpen:(1) !Paxen,
Recca:(1) Spider
Sapient:(3) Recca, Möller, Korpen,
Vimes:(1) xyas,
!Paxen:(4) Brynolf, Sapient, Konrad, Vimes,

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

Då det inte kommer att bli ett drev mot Recca så är min röst där just nu totalt menlös.

Av de två som har mer än 1 röst på sig så tror jag inte Sapient är en ulv och !Paxen verkar inte vara inne han heller, samt att han har redan tre röster på sig.

Möller är otroligt passiv för att vara Möller enligt mig, han brukar vara lite mera framåt. Jag tycker helt enkelt inte att han spelar som ha brukar.

Röst: Möller

Vicotnik

Den onde
Staff member
Spider Jerusalem said:
Ett problem som har tagits upp men är värt att höja igen är att Andersson och Korpen i princip inte varit inne alls.
Jupp har inte Andersson skrivit innan rundan är slut så kommer han åka ut (auto-kill). Så om vi inte har någon extremt misstänkt vi kan enas om så är det nog lämpligast att röst ut honom, även om det suger att slösa en utröstning på en inaktiv spelare.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Vicotnik said:
Spider Jerusalem said:
Ett problem som har tagits upp men är värt att höja igen är att Andersson och Korpen i princip inte varit inne alls.
Jupp har inte Andersson skrivit innan rundan är slut så kommer han åka ut (auto-kill). Så om vi inte har någon extremt misstänkt vi kan enas om så är det nog lämpligast att röst ut honom, även om det suger att slösa en utröstning på en inaktiv spelare.
Om han inte har skrivit innan rundans slut så tycker jag inte vi ska slösa en utröstning på honom, då han ändå försvinner. Men det är ett litet problem att två inte skriver alls, tror inte det kan vara taktik. Och om det är taktik så är det den dummast jag har sett hittills.

Vimes

Sillkung
Spider Jerusalem said:
Vicotnik said:
Spider Jerusalem said:
Om han inte har skrivit innan rundans slut så tycker jag inte vi ska slösa en utröstning på honom, då han ändå försvinner. Men det är ett litet problem att två inte skriver alls, tror inte det kan vara taktik. Och om det är taktik så är det den dummast jag har sett hittills.
Jag är med på det tåget, Spider. Även om det innebär att vi torskar tre bybor första rundan tycker jag att vi ska satsa på att rösta ut någon vi faktiskt misstänker framför Andersson. Det kommer ge oss mer att jobba med framöver.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Då får vi se till att vi inte röstar ut en bybo.

En tanke om powerrollerna, är det så uppenbart att bara för du är psi att du skulle vara icke-mekanisk siare så skulle det ju vara självmord att gå ut med det så det känns otroligt att psi == siare. Samma med KORP, dvs KORP != mekanisk siare. Det skulle göra det för lätt. Jag vet att baserat på min karaktär att min klass + Yrke = min förmåga.
Så det känns troligare att det är kombinationen av yrke och klass som bestämmer vilken förmåga eller information du besitter. Detta är dock endast spekulationer utifrån min egen roll.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Spider Jerusalem said:
Så det känns troligare att det är kombinationen av yrke och klass som bestämmer vilken förmåga eller information du besitter. Detta är dock endast spekulationer utifrån min egen roll.
En möjlig teori, men inte nödvändigtvis 100% korrekt, jag misstänker att det finns vad man skulle kunna kalla gråskalor också, där det ena (Klass/Yrke) inte nödvändigtvis är avgörande för ens förmåga/information.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Vicotnik said:
Spider Jerusalem said:
En möjlig teori, men inte nödvändigtvis 100% korrekt, jag misstänker att det finns vad man skulle kunna kalla gråskalor också, där det ena (Klass/Yrke) inte nödvändigtvis är avgörande för ens förmåga/information.
Som jag skriver så är det endast en spekulation utifrån min roll och sannolikheten att man skulle vara så uppenbar att man gör psi == siare. Skulle lika gärna kunna vara KRIMM som kan snoka reda på information eller liknande. Samt att om det är kombinationen så är det svårare att lista ut vad folk har för förmågor. Givetvis så är det troligen som du skriver.