Ja, alltså - i det sammanhanget hade jag ju ingen del alls. Det var långt tillbaka i tråden (sid ett m. 99-inläggs visning) som jag sa det. Och det syftade ju på att Brynolf drog åt snaran själv, genom att för varje förklaring trassla in sig och bara få mer frågor.Recca said:Det är som att du inte ser dig som en del av byn. Att du inte är någon som kan påverka skeendet. Alltså är det, som jag tolkar dina ord, någon annan som drar åt snaran, men snaran dras likväl åt, menar du. Du anser själv inte ens att Brynolf är särskilt misstänkt, fortsätter du, men likväl anser du att snaran dras hårdare kring hans hals. Hur kommer det sig?
Jag kunde inte se att det fanns någon stor sak i det han hade gjort, men samtidigt är det ju bra att någon rotar i vad som nu finns att rota i. (Och det var ju sannerligen inte mycket just då.)
Han kommer dock inte högt på min lista. Enda noteringen jag gör, är som jag skrev att han inte riktigt kommer ur det där, det bara dör bort. Det kan ju bero på att det inte fanns så mycket att rota i - eller det kan bero på att Brynolf var skicklig nog att slinka ur greppet. Till slut.
Men då det var en trivial sak som utlöste det, ser jag det inte som någon scum-tell.
Och att få det till att jag ställer mig utanför byn, är att dra kommentaren alldeles för långt. Den syftade på det skeendet, inget mer än så.