Nekromanti V2089 (Runda 1)

Vimes

Sillkung
Re: Jerusalem/Dr.Snuggles

Möller said:
Vimes, vad tror du om min teori att Spiders förmåga har en koppling både till hans yrke och klass? I ditt exempel skulle det då bli typ »Insatstränad stålpolis: Du kan ...« Är den möjlig, utifrån hur Spider agerat?
Det är en möjlig förklaring. Men jag hade gärna sett Jerusalem spotta ur sig den själv :gremsmile:

Vimes

Sillkung
Re: RÖST: Sapient

Vicotnik said:
Vimes said:
Hakar på Vico. Sapient har pingat tidigare, och nu ska han väl ha tid att vara aktiv.
Vad är det som har pingat hos Sapient? Har läst igenom hans inlägg men hittar inte direkt något som jag tycker talar varken för eller emot honom.
Det jag skrev om honom tidigare:

Skriver kloka inlägg, verkar eftertänksam. Men röstar helt osjälvständigt. Jag skulle gärna se honom argumentera för en röst utifrån något annat än "följa John"-principen.

Möller

Hubert Hortlax
Re: Roller som är kopplade till varandra

Att det uppenbarligen finns bybor med kopplade roller borde vi kunna utnyttja till vår fördel. Gröna några bybor tidigt vore inte fel. Hur gör vi det?

Förövrigt funderar jag på om det är nödvändigt att min roll är kopplad till (minst en) annan bybo. Jag ser inte direkt att det är omöjligt min roll istället(/också) är kopplad till en ulv.

Korpen

Hero
Bah, någon kul typ på IT-avdelningen har blockat rollspel.nu från jobbet, hade annars tänkt följa med spelat därifrån. Nu går inte det, vilket kraftigt begränsar mitt deltagande med tanke på att jag har 07-19 (plus minst 1,5h resa i vardera riktning) pass fram till torsdag. Om det inte vore så att det skulle hjälpa ulvarna skulle jag nästan säga åt by att rösta ut mig för jag kommer inte kunna (eller orka för den delen) bidra något den här rundan egentligen.

Så det är mitt svar på undran om varför jag inte varit aktiv hittils, sen så jag att någon undrade om jag var osynlig; det är jag, och har varit sedan jag registrerade mig här för snart 10 år sedan.

När jag skummade tråden så var det inte direkt något fastnade, heck, jag är inte riktigt hemma med terminologin ni alla kör med...

Men eftersom Vicotnik just postat lite frågor till Sapient så kan man hjälpa till där:

Röst: Sapient

Nu sova; ska upp 04:30 imorgon igen. :gremfrown:

Vimes

Sillkung

Möller said:
Förövrigt funderar jag på om det är nödvändigt att min roll är kopplad till (minst en) annan bybo. Jag ser inte direkt att det är omöjligt min roll istället(/också) är kopplad till en ulv.
Samma här. Jag kan tänka mig att kopplingen i mitt fall är bybo - ulv. Men jag kan också tänka mig en rätt intressant variant där det är bybo - bybo.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Då har vi fått din genomgång Vimes, och det är ju ungfär det samma som jag har skrivit ut efter Jerusalem Snuggles outade ROB.

Nu väntar vi gladeligen på vad Spider har att säga i det hela.

Vimes

Sillkung

Möller said:
Att det uppenbarligen finns bybor med kopplade roller borde vi kunna utnyttja till vår fördel. Gröna några bybor tidigt vore inte fel. Hur gör vi det?
På tal om detta: jag kan inte utifrån min roll gröna någon alls.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Möller said:

Med den informationen jag har så känns det högst otroligt att rollerna skulle vara kopplade till ulvarna. Mer tänker jag inte säga i nuläget, för just nu är det endast ulvaran som vinner på att jag säger mer om detta.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Korpen said:
någon undrade om jag var osynlig; det är jag, och har varit sedan jag registrerade mig här för snart 10 år sedan.
Det sjuka är att jag har koll på att du inte syns bland inloggade användare sen tidigare. Jag har inte ställt frågan, men någon annan kanske har gjort det. För misstänkte jag mig själv så jag blev tvungen att gå in på mitt lager och kolla print screans först innan jag kunde bekräfta sanningen i att du inte syns bland de inloggade användarna.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Möller said:
Konrad Konvalj said:
Med det sagt så antar jag att du tycker att jag försöker förstora upp saker och ting som inte är värt att gå in på för att inte ge ulvarna mer ved till brasan. Eller?
Ja, jag tycker inte att Vimes välvillighet mot Spider jämfört med andra som outat tveksamt är ett scum tell. Jag tycker du i din argumentation gör ett berg av en mullvadshög.

Nu är det ju dock så att du är Konrad, så än så länge betraktar jag det iallafall inte som ett scum tell.
Jag har nu fått det jag ville av Vimes och hoppas sedan på reaktioner från andra håll.

Men för sakens skull:
Möller said:
Felstavning av Spider igen ...
för att belysa berg av mullvadshögar.

Vimes

Sillkung
Vimes: pudel eller terrier?

KK ställer sig frågande till min välvilliga inställning till Spider Jerusalem. Är inte Vimes en terrier?

Jag har väl aldrig egentligen varit den som hakat upp mig på småsaker (som att Spider skrev Klass istället för Yrke). Jag tycker inte att det är en scumtell. Jag tror att jag jobbar mer med helheltsintryck av spelare och först när mitt helhetsintryck av någon pingar så börjar jag rota i detaljerna. Däremot har Spider nu uppenbart agerat lite märkligt, så jag ser gärna att han utvecklar sig.

Den jag faktiskt fått egentliga scum tells på är fortfarande KK. Han har dock spelat upp sig. Inte "spelat upp sig" som i "börjat spela bra", utan som i "börjat spela som KK gör". Grejen med KK är att han ser allt och inget på samma gång. Det är så han jobbar bäst, spruta ur sig misstankar, försöka underbygga dem, hela tiden jobba med paranoian. Och förr eller senare kommer han hitta sig ett litet guldkorn som vi andra annars skulle missa. Därför gör det inget att han i nio fall av tio är helt ute och flyger med sina teorier.

(jag är uppvuxen med storpudlar, f.ö.)

Vimes

Sillkung
Konrad Konvalj said:
Det sjuka är att jag har koll på att du inte syns bland inloggade användare sen tidigare. Jag har inte ställt frågan, men någon annan kanske har gjort det. För misstänkte jag mig själv så jag blev tvungen att gå in på mitt lager och kolla print screans först innan jag kunde bekräfta sanningen i att du inte syns bland de inloggade användarna.
Du är fan vrickad, Konrad Kånkelman.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Aktiviteten är som sagt väldigt låg.

Korpen drar sitt alibi inlägg och försvinner tills efter utröstningen om man tolkar inlägget lite hårt. Det stör mig ju så klart. Kommer vi inte få ut ett skit från Korpen nu?

Andersson lär ju bli diskad om ingen kontaktar denne. (om man nu får det?)

!Paxen glider undan.

Sapient är inte här som sig bör, men kvällen är ju inte slut ännu. Med tanke på aktiviteten så tror jag att det är omöjligt att få igång ett starkt drev mot !Paxen som jag fortfarande vill så det bästa drevet vi har nu är mot Sapient. Han har ju en del att leva upp till.

Röst: Sapient

Vart tog Brynolf vägen? Vad hände med xyas? Och vad kommer Spider Jersualem att tillföra i snacket?

Vicotnik, Möller och Vimes är igång lite nu och det gillar jag. Recca lär dyka upp lite senare.

Kånrad Kånkel är igång och är aktiv, men substansen är ju inte så värst fast däremot.

Vimes

Sillkung
Korpen!

Om det är så att du har svårt att vara med framöver innebär det ju att vi inte kommer kunna dreva dig. Det vore bra om du i sådana fall kunda outa något (yrke/klass/förmåga).

Annars kommer du sitta som en stoppkloss i maskineriet.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Du är fan vrickad, Konrad Kånkelman.
Ja det är fan sjukt. Hade jag inte haft den gammla bilden kvar (16 januari) hade jag varit helt lost och galen mot Korpen nu.

Vimes

Sillkung
Men okej. Sapient har en näve röster på sig nu.

När han drullar in här vill jag att han gör två saker:
1. Resonerar lite kring det som hänt och faktiskt tar ställning i frågorna. Det vore också ypperligt om han kommer med något eget.
2. Outar något. Och motiverar sitt val (det är det flera som glömt när jag inte varit här och tagit er i öronen).

Det sagt stämplar jag ut för ikväll.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Och Sapient. Varför skriver du så här:

Sap said:
Alltså - var gärna lite "sällskaplig" mot oss också när du kommer tillbaka och outa din KLASS. Det är dags.
Sap said:
Jaha, se där. Ninjad av en outning. Så bra.
Att du blir ninjad med outningen ser man ju så det är ju inte min fråga. Varför skriver du att Recca skall outa sin KLASS?
Innan detta har du varit inne på bland annat: "Det finns inget på förhand givet safe att outa för byn" och "Ju mer info som kommer fram när andra outar sina yrken, kommer antingen att dra åt repet Brynolf la runt sin egen hals eller inte göra det..."

Varför skriker du då ut att Recca skall outa KLASS?

Recca

Femme Fatale
Konrad Konvalj said:
Och Sapient. Varför skriver du så här:

Sap said:
Alltså - var gärna lite "sällskaplig" mot oss också när du kommer tillbaka och outa din KLASS. Det är dags.
Sap said:
Jaha, se där. Ninjad av en outning. Så bra.
Att du blir ninjad med outningen ser man ju så det är ju inte min fråga. Varför skriver du att Recca skall outa sin KLASS?
Innan detta har du varit inne på bland annat: "Det finns inget på förhand givet safe att outa för byn" och "Ju mer info som kommer fram när andra outar sina yrken, kommer antingen att dra åt repet Brynolf la runt sin egen hals eller inte göra det..."

Varför skriker du då ut att Recca skall outa KLASS?
Bra fråga. Men det finns mer än ett svar på den. Kan vara så att Sapient har information kopplad till Klasser och därför är nyfiken, eller så är han en ulv. Typ 50/50?

Sapient

Swashbuckler
Har man sett vad mycket som hänt under kvällen. Shit att jag dyker in så sent.

Men i rätt tid ser - jag är i ropet...

Anledningen att jag ville att Recca skulle outa just klass, kom från en kommentar hon fällde väääldigt tidigt i spelet, om koppling mellan krafter om klasser. Så jag ville få bekräftat om hon var NOM eller bara blajade då. (Vilket så klart kunde vara ett scum-tell.)

Recca

Femme Fatale

Vimes said:
NÅ. Ni är sumprunkare. Allihopa (eller felra stycken i varje fall). Jag skrev ju klart och tydligt att Jerusalem sa något om sin roll när han skrev att han slumpade mellan klass och yrke. Men lik förbannat skulle det pillas i det där, och vips: Jerusalem är ROB.
Jag begrep inte din hint alls... Men iaf, det är ju inte första gången en ulv försöker ta en power-roll. Kolla bara mig i förra ulvspelet.
Vimes said:
Som jag skrev när han outade SVOT så fick hans motivering mig att anta att hans klass även den var speciell. Och det var den.

I värsta fall har vi exponerat en av powerrollerna för ulvarna.

Samtidigt tycker jag att Jerusalems outning och motivering signalerar att hans förmåga inte har en uppenbar koppling till klass eller yrke. Exempel: hade Jerusalem haft "Insatsträning: Du kan med dina awesome polis-skills skydda en spelare varje natt." som förmåga hade han väl rimligtvis inte outat SVOT. Det hade i varje fall gjort mig tveksam. Inte heller borde han ha "Stålkropp: Du står emot två nattmord" som förmåga och ändå slumpat mellan SVOT och ROB.

Jerusalems förmåga borde, om han är ärlig med slumpandet, inte ha någon uppenbar koppling till vare sig hans klass eller yrke. Att han dessutom (hyfsat opåkallat) outar sig som ROB talar även det emot att det skulle finnas någon koppling.

Samtidigt skriver han i ett senare inlägg att han tror att det finns en koppling mellan yrke/klass och förmåga. Han resonerar till och med om att SVOTar är väktare (!)

Det är något som inte går ihop här. Och jag ser gärna att Jerusalem talar ur skägget: är det så att din förmåga har en koppling mot klass eller yrke? (Säg alltså inte vilken din förmåga är, men svara gärna ja eller nej på ovanstående).
Jag får känslan av Jerusalems beteende att han är en cornered wolf som kände sig tvingad att släppa hela sin "roll" på en gång istället för att smula lite och checka så att det är lugna vatten...

Samtidigt var DR F mest mysko av alla i Supernaturalgate. Enda anledningen till att han inte blev utröstad var ju för att Xyas spelmekanik grönade 75% av byn och Dr F var dubbel-grönad så om han skulle varit ulv så hade det betytt att minst två till var det och en ulv hade ju redan blivit plockad, så alldeles för många ulvar totalt gjorde att Dr F istället blev ulvmat.