Nekromanti V2089 (Runda 1)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Möller said:
Alltså, Vimes spelande tyder ju på att han låter Spiders märklighet passera just för att ulvarna inte igen ska kunna utnyttja det.
Men så dumma är ju inte ulvarna. Det lär du ju hålla med om Möller.
Ulvarna lär ju försöka utnyttja varenda lite lucka de kan hitta för att smutskasta och skänka skugga över oss bybor.

Jag är ju rätt säker på att det finns en ulv som utnyttjar min paranoia till sin fördel, och använder sig av mig som en måltavla. Det är jag fullt och helt medveten om och jag tror min spelstil hjälper till att fälla ulvar. När jag får en riktigt sjuk tanke som fanimäj inte kan vara i närheten av sanning så publicerar jag den ändå. Är det nån som hakar på för eller emot på ett utmärkande sätt kan man därifrån försöka sig på att läsa sig till vad som sker och finna en ulv.

Nu har inte min paranoia vaknat till liv riktigt ännu. Det är lite för slött och dålig aktivitet för det. Sen så saknas det en del spelare så det försvårar det hela. Min psyko-analys lär komma efter denna runda, eller precis innan stängning när det hettar till..

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
Okay, först nu fattar jag att Spider Jerusalem är Dr. Frankenstein... Analogin till Dr snuggles fatar jag inte alls.
Sorry. Blame me, blame Vimes. Vi är sumprunkare båda två :gremsmile:

Skall bättra mig.

Recca

Femme Fatale
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Men min poäng är iaf att du rycker saker ur sin kontext för att skapa en bild av Vimes som inkonsekvent
Kolla upp inläggen själv. Jag har utelämnat det som inte hörde hemma i mitt lilla resonemang taget ur bakfickan. Du kan ju inte påstå att jag sitter här och vinklar det som jag vill se det? Jag är ju rätt övertydlig med att jag vill höra lite analyser av Vimes. Han behöver inte svara på mina citeringar om han inte vill det, men jag tror ju att han kommer att göra det.

Jag är inte ute efter att hänga Vimes här utan jag vill se vad övriga tycker och tänker om det hela. Du tycker att jag är fishy och och vinklar det hela.

Gällande ditt inlägg kontra mitt har jag ju inget att dölja. Allt det där har jag ju förklarat och gått ner på djupet i, men det rör ju inte min känsla av att Dr.Snuggles outning är betydligt sämre än både din och min. Dr.Snuggles outning med efterföljande händelser som Vimes ännu inte läst in sig på är väl en aning mer fischy än detta eller?
Att du vinklar grejer är ju inte direkt nåt jag tagit ur luften heller. Saken är att när din analys övergår i paranoia (som den alltid gör, minst en eller ett par gånger i varje ulvspel) så får du en fix idé om någon och då stämmer plötsligt alla fakta du gräver upp med din fixa idé och allt som inte stämmer är bara en del av ulvens sätt att förleda oss.

Men jag är själv nyfiken på Vimes och jag ser att han är inloggad så svar får vi nog strax. :gremsmile:

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag hajjar Recca. Du har fått utstå en paranoi-kånkel en gång så jag förstår dig. Dock så hängde jag fanimäj Vicotnik med Vimes hjälp den gången.

Nu är jag dock inte i mitt esse. Jag har inte drabbats av paranoian utan väntar precis som du på Vimes som har lite läsning framför sig.

Jag drar lite fotboll så länge.

Recca

Femme Fatale
Konrad Konvalj said:
Gällande ditt inlägg kontra mitt har jag ju inget att dölja. Allt det där har jag ju förklarat och gått ner på djupet i, men det rör ju inte min känsla av att Dr.Snuggles outning är betydligt sämre än både din och min. Dr.Snuggles outning med efterföljande händelser som Vimes ännu inte läst in sig på är väl en aning mer fischy än detta eller?
Förlåt att jag inte är med ordentligt.... Jag ignorerade det här stycket när jag postade förut.

S.J outar snabbt när han känner sig pressad av mig. Ulvigt beteende eller beteendet hos en orutinerad bybo. En ulv vill gärna snabbt bli av med intresset mot sig för att slippa gå in i en argumentation där personen begår större risk att försäga sig.

Samma sak kan också sägas om Brynolfs outande med motiveringen att han vill att det ska röra på sig, men hans motivering och hans resonemang kring motiveringen är i särklass det sämsta vi sett den här rundan än så länge.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
Förlåt att jag inte är med ordentligt.... Jag ignorerade det här stycket när jag postade förut.
Jag tror att du har drabbats av en mild K.K-Nojja. Går du in i dig själv och kollar igenom en del poster så har du varit väldigt hård i din syn gentemot mig. Troligen tack vare mitt första inlägg med ett stycke röst på dig, och en "skev" motivering med att du brukligen inte generaliserar i varulvsspel.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Konrad Konvalj said:
Nu är jag dock inte i mitt esse. Jag har inte drabbats av paranoian utan väntar precis som du på Vimes som har lite läsning framför sig.
Ja jag kan hålla med dig att du är långt ifrån din top som spelare. Men så verkar även flera andra också vara (mig inkluderad).

Nu ska jag ta och fixa något att käka (min kropp skriker på mig att den vill ha näring) sen så ska jag sätta mig med och börja rota i lite historia.

Dock är det inte särskillt bra med så låg aktivitet men det har ändå hänt en del under dagen, så jag tror vi kan vara hyfsat nöjda med dagen, men än är det ett par timmar kvar som vi kan nyttja... Åter om en stund.

Recca

Femme Fatale
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Jag tror att du har drabbats av en mild K.K-Nojja. Går du in i dig själv och kollar igenom en del poster så har du varit väldigt hård i din syn gentemot mig. Troligen tack vare mitt första inlägg med ett stycke röst på dig, och en "skev" motivering med att du brukligen inte generaliserar i varulvsspel.
Jag skyller på att den första rösten i rundan alltid baseras lite halv-löst. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Recca said:
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Jag skyller på att den första rösten i rundan alltid baseras lite halv-löst. :gremsmile:
Men generalisering kan också användas i syfte att sätta press på folk.

Attans bra verktyg för att klämma fram responser.

Recca

Femme Fatale
Konrad Konvalj said:
Det jobbiga är att ulvar som låtsas vara bybor sällan är lika bra på att luska fram ulvar - vilket sätter dig och kanske främst Xyas i en prekär sits.

On another note så drar jag iväg och spelar lite spel med min särbo. Jag kommer ha ett öga på diskussionen mellan racen (vi spelar dirt 2 som var på rea, 50 kronor igår).

Vicotnik

Den onde
Staff member
Rösträkning:

Möller:(2) Vicotnik, Brynolf,
Vicotnik:(1) Sapient,
xyas:(1) Vimes,
Korpen:(1) !Paxen,
Recca:(1) Spider
Sapient:(2) Recca, Möller,
Vimes:(2) xyas, Konrad,

Min direkta uppfattning är att vi är på tok för oorganiserade, alla röstar hej vilt och vi har inte ett enda ordentligt drev. Vi borde skämmas framför att vi som sitter och håller vår röst på en enstaka person.

Röst: Sapient

Varför lägger jag min röst på Sapient? Jo för att han har sagt att han inte skulle kunna vara aktiv på forumet under dagen pga jobb (godtaget) men skrev samtidigt att han skulle (försöka?) vara aktiv efter jobbet då han kommit hem. Men nu är klockan stax efter 21:30 och vad jag har sett så har han inte postat något. Oavsett anledning till hans frånvaro så behöver vi mer information om honom. Sen spelar det inte någon roll ifall han kommer med en lista över sina misstänka, analyser, tankar eller helt enkelt väljer att outa något. Sapient ge oss något som hjälper oss att avgöra din tillhörighet.

Möller

Hubert Hortlax
Konrad Konvalj said:
Möller said:
Alltså, Vimes spelande tyder ju på att han låter Spiders märklighet passera just för att ulvarna inte igen ska kunna utnyttja det.
Ulvarna lär ju försöka utnyttja varenda lite lucka de kan hitta för att smutskasta och skänka skugga över oss bybor.
Va? Jag förstår inte vad du menar.

Självklart kommer ulvarna försöka utnyttja varje liten konstighet vi hederliga ger ifrån oss. Det jag menar är att Vimes är klok nog att kontra det. Inte haka upp sig på smågrejer som ulvarna försöker göra stora.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Nu har jag läst/skummat igenom det som Sapient har skrivit och det är inte särskillt mycket som går att göra någon vettig analys av. Kortfattat ett par rösträkningar (mer parten är dock korr av tidigare rösträkningar), lite funderingar kring roller och spelet i allmänhet men inte särskillt mycket runt de övriga spelarna.

Något som jag skulle vilja få svar på från Sapient är angående följande:
Sapient said:
Brynolf har lagt en snara om sin egen hals som han långsamt håller på att dra åt, helt på egen hand. Hur långt den kommer att dras åt beror för närvarande bara på honom.
Och det jag undrar är vad är din åsikt om Brynolf i nuläget? Och varför?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Möller said:
Konrad Konvalj said:
Möller said:
Va? Jag förstår inte vad du menar.

Självklart kommer ulvarna försöka utnyttja varje liten konstighet vi hederliga ger ifrån oss. Det jag menar är att Vimes är klok nog att kontra det. Inte haka upp sig på smågrejer som ulvarna försöker göra stora.
Vimes kontring i det här fallet sätter ju mer fyr på brasan vill ju jag påstå. Smått som stort kan vi ju inte bara låta saker och ting passera utan att granskas. Det är ju rätt sloppy och inte så värst byboigt.

Med det sagt så antar jag att du tycker att jag försöker förstora upp saker och ting som inte är värt att gå in på för att inte ge ulvarna mer ved till brasan. Eller?

Möller

Hubert Hortlax
Konrad Konvalj said:
Med det sagt så antar jag att du tycker att jag försöker förstora upp saker och ting som inte är värt att gå in på för att inte ge ulvarna mer ved till brasan. Eller?
Ja, jag tycker inte att Vimes välvillighet mot Spider jämfört med andra som outat tveksamt är ett scum tell. Jag tycker du i din argumentation gör ett berg av en mullvadshög.

Nu är det ju dock så att du är Konrad, så än så länge betraktar jag det iallafall inte som ett scum tell.

Vimes

Sillkung
Jerusalem/Dr.Snuggles

Jaha tillbaka. En hel del att läsa in, dessutom blev jag avbruten av telefonen.

NÅ. Ni är sumprunkare. Allihopa (eller felra stycken i varje fall). Jag skrev ju klart och tydligt att Jerusalem sa något om sin roll när han skrev att han slumpade mellan klass och yrke. Men lik förbannat skulle det pillas i det där, och vips: Jerusalem är ROB.

Som jag skrev när han outade SVOT så fick hans motivering mig att anta att hans klass även den var speciell. Och det var den.

I värsta fall har vi exponerat en av powerrollerna för ulvarna.

Samtidigt tycker jag att Jerusalems outning och motivering signalerar att hans förmåga inte har en uppenbar koppling till klass eller yrke. Exempel: hade Jerusalem haft "Insatsträning: Du kan med dina awesome polis-skills skydda en spelare varje natt." som förmåga hade han väl rimligtvis inte outat SVOT. Det hade i varje fall gjort mig tveksam. Inte heller borde han ha "Stålkropp: Du står emot två nattmord" som förmåga och ändå slumpat mellan SVOT och ROB.

Jerusalems förmåga borde, om han är ärlig med slumpandet, inte ha någon uppenbar koppling till vare sig hans klass eller yrke. Att han dessutom (hyfsat opåkallat) outar sig som ROB talar även det emot att det skulle finnas någon koppling.

Samtidigt skriver han i ett senare inlägg att han tror att det finns en koppling mellan yrke/klass och förmåga. Han resonerar till och med om att SVOTar är väktare (!)

Det är något som inte går ihop här. Och jag ser gärna att Jerusalem talar ur skägget: är det så att din förmåga har en koppling mot klass eller yrke? (Säg alltså inte vilken din förmåga är, men svara gärna ja eller nej på ovanstående).

Vimes

Sillkung
RÖST: Sapient

Hakar på Vico. Sapient har pingat tidigare, och nu ska han väl ha tid att vara aktiv.

Röst: Sapient

Möller

Hubert Hortlax
Re: Jerusalem/Dr.Snuggles

Vimes, vad tror du om min teori att Spiders förmåga har en koppling både till hans yrke och klass? I ditt exempel skulle det då bli typ »Insatstränad stålpolis: Du kan ...« Är den möjlig, utifrån hur Spider agerat?

Vimes

Sillkung
Roller som är kopplade till varandra

Vicotnik har sagt att hans roll har kopplingar till andras roller.

Möller har outat samma sak.

Jag ställer mig själv till den här skaran. Min roll är kopplad till en eller flera andra spelares roller

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: RÖST: Sapient

Vimes said:
Hakar på Vico. Sapient har pingat tidigare, och nu ska han väl ha tid att vara aktiv.
Vad är det som har pingat hos Sapient? Har läst igenom hans inlägg men hittar inte direkt något som jag tycker talar varken för eller emot honom.