Nekromanti V2089 (Runda 1)

Sapient

Swashbuckler
Vimes said:
Sen ska jag flytta min röst.

Jag vill rösta på Sapient. Han har genomgående resonerat klokt, men röstat fruktansvärt osjälvständigt. Det påminner mig om hur Pilzeman spelade i Mutant-spelet där han var varulv. Kloka inlägg men "följa John"-röster. Så jag har lite ping på Sapient.

Röst: Sapient
Du har helt rätt i att jag röstat osjälvständigt än så länge. Min enda ursäkt för detta är att jag trots allt är nybörjare i detta. (Finner att det är mer annorlunda än verklighetsbaserade spel, än jag trodde, och svårare att få "instinkterna" att funka än jag trodde när jag i lugn och ro följt tidigare spel.)

Röstandet är det inte det som slagit mig själv mest, utan min bredvillighet att acceptera folks svar. Jag har inte en enda gång ifrågasatt inlägg som borde ifrågasättas - Brynolfs outing, jag accepterar. K.K:s sportursäkt, jag acceptera (som Vicotnik sen påpekar att man inte alls bör ta som sanningsenligt osv.)

Den enda gången jag tycker att jag självständigt anat en fisklukt var den där kommentaren från Recca om klasser, som jag hakade upp mig på. Men se, då började det drevas mot Recca ändå... (Så jag kan inte objektivt visa att jag tänkte själv ens då.)

Detta är det enda jag kan säga om den saken.

Recca

Femme Fatale
Sapient said:
Den enda gången jag tycker att jag självständigt anat en fisklukt var den där kommentaren från Recca om klasser, som jag hakade upp mig på. Men se, då började det drevas mot Recca ändå... (Så jag kan inte objektivt visa att jag tänkte själv ens då.)

Detta är det enda jag kan säga om den saken.
Kan du inte länka till inlägget som du tagit upp nu två gånger? Att du misstänker mig är uppenbart, att du skrivit samma sak två gånger som grund för dina misstankar är bara klumpigt.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Samma sak kan också sägas om Brynolfs outande med motiveringen att han vill att det ska röra på sig, men hans motivering och hans resonemang kring motiveringen är i särklass det sämsta vi sett den här rundan än så länge.
Spännande hur vissa vägrar godta de motiveringar jag givit till min något oortodoxa outning. Jag tycker jag har förklarat mig gôrbra. Vad är det som är så sämst i mina motiveringar?

Brynolf

Dum fan
Re: Korpen!

Vimes said:
Om det är så att du har svårt att vara med framöver innebär det ju att vi inte kommer kunna dreva dig. Det vore bra om du i sådana fall kunda outa något (yrke/klass/förmåga).
Annars kommer du sitta som en stoppkloss i maskineriet.
Hur menar du att det här skulle vara ok, men att en mass- eller "premature" outning inte skulle vara det? I båda fallen missar vi ju den oumbärliga infon som röstmönster och motiveringar ger.

Sapient

Swashbuckler
Recca said:
Kan du inte länka till inlägget som du tagit upp nu två gånger? Att du misstänker mig är uppenbart, att du skrivit samma sak två gånger som grund för dina misstankar är bara klumpigt.
Det första inlägget som fick mig att undra, är lätt att hitta då det är ditt första. (Och det är en del av grejen, det är inlägg #2 i spelet, efter !Paxen, och du har redan ganska specifika teorier... Det fick mig att hajja till.)

And on a serious note: När jag först läste "exempelrollen" så tänkte jag att detta är väldigt mycket information som man annars oftast måste klura sig till som ulv. Men där och i inledningstexten står det klart och tydligt att "the good guys" är sieger Bauhaus. Så, hur stor spridning tror vi att det kan vara i ras-typer inom Sieger Bauhaus? Antagligen inga fysiska mutanter va?
Sen när du kom tillbaka skrev du:
Att replikanterna har alibi-roller tycker jag låter logiskt - de är ju replikanter. Sen så tror jag inte riktigt på att det är det absolut bästa att satsa på att outa klass i första hand. Bättre om folk motiverar själva istället som både Vic och Vimes föreslagit.
Nu är du plötsligt osäker på KLASS, men det går inte ihop med det första inlägget då du verkade misstänka alla MUT rakt av. I så fall hade det väl varit bra att outa KLASS?

Kopplingen FÖRMÅGOR beror för övrigt på sammanhanget i den andra kommentaren. Det senare inlägget här, är ditt svar till Vimes angående den diskussionen. (Jag tror förmågor kan vara kopplade till både KLASS och YRKE.)

Jag får inte ihop dina åsikter, det verkar som du ändrat dig eller att du har någon info. Eller som sagt att du blajjar, som ulv, och skickar ut trevare till höger och vänster, utan att riktigt komma ihåg vad du sagt innan...

PS. Anledningen att jag citerar istf länkar enskilda inlägg är att jag är rudis på det senare.

Brynolf

Dum fan
Sapient said:
PS. Anledningen att jag citerar istf länkar enskilda inlägg är att jag är rudis på det senare.
Fortsätt med det, det är bara jobbigt att klicka på länkar. :gremsmile:

Men du har just nu sex röster på dig...

Förlåt, sju. Det våras för outning, va?

Sapient

Swashbuckler
Brynolf said:
Men du har just nu sex röster på dig...

Förlåt, sju. Det våras för outning, va?
Mmmm, så pass? Jag försöker läsa ikapp och hålla kolla på "fronten" samtidigt. Har anat att jag hade ett antal röster på mig, men inte riktigt kommit fram till där de börjar droppa in (utom Vimes första, som han ju snabbt drog vidare med).

Då det nu är så pass sent och då jag inte vill riskera att missa något av vikt för val av outning (har sett diskussionen som uppstod av Spider J:s outning...) så får du tyvärr hänga kvar en stund till. Har väl ca. 150 inlägg innan jag kommer ikapp... :gremsmile:

Sapient

Swashbuckler
Ser hur ni andra sju står misstänksamt i en ring och pekar finger.

- Nej, jag är inte som ni city-männskor. Ni bor i era uppvärmda lägenheter, åker era magnettåg och svävarbilar, långt över all skit och stank. Ni äter måltider som både smakar och består av samma plast som den kommer inpackad i. Ni har ingen kontakt med den riktiga världen!

- Jag lever i skymningszonen, och jag är stolt över att vara en ZIGGY!

- Det är ett helt annat liv. Ni kan aldrig fatta. Ni betalar mig för att göra saker ni aldrig skulle smutsa ned fingrarna med. Ja, jag är dirty. Så djävla dirty att ingen av er skulle kunna skilja mig från er fiende. Och om någon annan hade betalat mer, så hade jag varit er fiende... Det finns bara en sak som håller mig på er sida, pengarna!

- Den som betalar mig, är jag lojal mot. Det hade kunnat vara vem som helst, men nu råkar det stå Sieger-Bauhaus på mina checkar. Det räcker för mig.

- Och ni måste betala mig, för jag kan göra saker som ni inte kan och aldrig kommer att vilja göra själva, med era förfinade city-manér!

...

Eller för att sammanfatta (utan rollspelande):
YRKE: ZIGGY

Verkar skum i andras ögon (läs: pingar falskt), men har en förmåga byn behöver.

Ja, det där med att pinga falskt är så klart vanskligt att gå ut med. Det kan lika gärna vara en varulv som försöker skydda sig mot en siare. Det inser jag lika väl som ni.

Jag kan dock säga att jag rätt tydligt försökt brödsmula det tidigt i ett par inlägg. Jag har också grunnat över om jag borde säga det och riskera att alla misstankar riktas mot mig (och byn förlorar värdefull tid på det) eller inte. Men jag har kommit fram till att om jag INTE skulle säga något, bli siad, därefter utröstad och det sen framkommer att jag är bybo, så skulle siaren automatiskt bli misstänkt och byn därför förlora sin kanske viktigaste powerroll i ulvajakten. Det vore värre. Alltså avslöjar jag det.

Så nu hoppas jag att ni tror på mig. :gremsmile:

Sapient

Swashbuckler
Vicotnik said:
Något som jag skulle vilja få svar på från Sapient är angående följande:
Sapient said:
Brynolf har lagt en snara om sin egen hals som han långsamt håller på att dra åt, helt på egen hand. Hur långt den kommer att dras åt beror för närvarande bara på honom.
Och det jag undrar är vad är din åsikt om Brynolf i nuläget? Och varför?
Brynolf fick skit för sin tidiga och oombedda extra-outning. Det utvecklades mot att han snärjde in sig i förklaringar. (Det som jag syftade på med "snaran om egen hals" ovan.)

Jag tycker inte man kan säga att han klarade sig ur den situationen, egentligen. Han är tyst och låter drevet ta andra vägar och försöker själv rikta över uppmärksamheten. Samtidigt återkommer kritiken till honom, och han postade senast ett defensivt inlägg om sin "oortodoxa spelstil" kl. 00:43, strax innan han röstar på mig.

Samtidigt var det ingen jättekonstig sak han gjorde. Alla är överens om att vi behöver ha ut info, men på lite olika sätt (massoutning, drev et.c.) och kan agera olika efter det. Att folk "bjussar på" extra info är något som har hänt flera ggr. senare i den här rundan - ffa. om hur förmågor kan vara kopplade till varandra.

Därför är brynolf inte särskilt misstänkt i mina ögon.

Risken är ju också alltid att den som försvarar sig får en tuff situation att varje svar inbjuder till nya följdfrågor, och sen till slut riktas frågan "varför är du så defensiv?" och liknande.

Det blir väldigt likt "Only the TRUE messiah would deny his own divinity!"
"Oh, what kind of choice does that give me? Allright, I am the messiah!"
"He IS the messiah!"
...

Sapient

Swashbuckler
Re: För att sammanfatta...

Jag ska gå igenom vad jag uppfattat, inte minst från all genomläsning sen jag kom in sent i kväll och vad jag har för teorier.

Korpen, i stort sett frånvarande. Kommer in en gång på söndagskvällen och säger:
Men tillsvidare (och utan att ha läst ett enda inlägg i tråden) så:
Röst: Spider Jerusalem
Av den enkla anledningen att han inte har skägg, vilket är misstänkt.
En riktigt usel motivering. Tror enda anledningen att han inte där och då blev synad i sömmarna var att han var - och är - så inaktiv.

Motiverar detta sen med jobb (och restid). Och så kan det ju vara. Men som framhölls när jag köpte Konrads fotbollsförklaring - men måste syna sådana påståenden. Och det kan ju vara ett sätt att försöka få allmänt "tillstånd" att krypa under radarn och bara hålla sig kvar i spel med enstaka inlägg.

Nej, jag köper inte pratat om att "byn kanske borde rösta ut mig, om det inte skulle gynna ulvarna". Patetik kan ulvar också köra med...

Alltså: Korpen är misstänkt. Inte höggradigt, men misstänkt.

Spider har som sagt fått rejält med skit för sin outning. Välförtjänt.
Då jag inte får vänta tills efter lunch så väljer jag att gå ut med mitt Yrke då den allmänna åsikten verkar vara att det är av stor vikt då jag inte ännu delar den åsikten så anser jag att outa något annat skulle vara till min nackdel. Varför jag väljer Yrke och inte Klass var för att jag slog en T6 och på jämt så tog jag Klass på ojämt så skulle det vara Yrke. Jag rullade en 5:a.

Klass: SVOT
Det där är otroligt svamligt och motsägelsefullt. Det är inte felskrivningen på slutet, med KLASS istf YRKE, för det var nog en ärlig felskrivning, utan resonemanget. Spider säger sig välja att gå ut med YRKE "då den allmänna åsikten verkar vara att det är av stor vikt", men sen följer "då jag inte ännu delar den åsikten så anser jag att outa något annat skulle vara till min nackdel".

Huh? Och huh? igen...

Sen kommer en helt annan förklaring, om slumpval.

Jag köper som sagt att det blev en felskrivning på slutet, men det övriga är så förvirrat att jag vill att Spider stoppar en febertermometer i munnen... :gremsmile:

Sen kommer hela den förvirrade diskussionen om eventuella förmågor, kopplat till att vara SVOT (och så småningom RBT/ROB) där Spider både tycks argumentera starkt för en trolig koppling och samtidigt inte ("Jag bara resonerar utifrån vad jag vet om världen").

Försök att claima en powerroll, men med deniability? (För att slippa samma fadäs som drabbade Recca i samma sits?)

Och vore detta inte underligt nog, så kommer en annan underlighet en stund senare:
Röst: Recca
Du är väldigt på andra och jag skulle gärna se vad du har i din påse. Så för att få ut lite mer information om dig och se hur du resonerar kring allt så röstar jag på dig.
Inte nog med att Recca redan öppnat sin "påse", hon är en av de drivande och redovisar mycket tydligt hur hon "resonerar kring allt".

Den rösten var uppenbarligen ett försök att slingra sig undan och en helt uppdiktad och totalt värdelös motivering.

Slutsats: Spider är väldigt misstänkt.

Vicotnik har spelat bra i mina ögon, så när som på en sak som stör mig. I en outingdiskussion (vid 10:33) kommer ett helt oefterfrågat resonemang om ulvarnas röstningsmönster:
Oftast så kommer ulvar rösta på varandra i ett ganska så tidigt skende för att på så sätt kunna gå tillbaka och peka på "titta jag var bland de första att rösta på X". Ju längre spelet pågår desto mindre brukar ulvar röst på varandra. Möjligtvis lägger de en röst på en ulv men flyttar ganska så snart vidare sin röst till en icke ulv, åter igen för att kunna säga: "titta jag misstänkte också X". Ulvarna kommer per automatik rösta på varandra för att vi inte ska kunna finna mönster i att de aldrig röstar på varandra så istället så är det inte helt ovanligt att man röstar mer på varandra för att försöka gömma sig, men då kan du få den omvända effekten ulvarna röstar knappt på bybor. Och då de röstar på bybor så är det antingen på svagare bybor som har svårt att försvara sig eller så försöker de skapa misstro mot de mer drivande spelarna.
Det har absolut ingenting med frågan om vilken info som bör outas eller vad ulvarna resp. byn har nytta av att veta. Och det stör mig.

OM det vore så att ulvarna inte får ha inbördes kontakt, kanske inte ens vet vilka de är sins emellan, så kanske detta är maffiabossens varning till sina underhuggare att inte bete sig för förutsägbart.

(Att de inte skulle få ha kontakt, skulle ju kunna vara en balans mot att de fått info om vilka klasser och yrken som är "i spel" och kan bygga sina alibin enkelt, eller rent av redan fått dem som replikanter och fluffmässigt kan det ev. motiveras av att replikanterna är ovetandes om varandra och inte kan identifiera varandra - medan möjligen den eventuella inflitratören rent av är den enda som kan nattmörda, dvs. har rollen maffiaboss medan replikanterna bara är hantlangare.)

Detta är inget jättesannolikt scenario och jag håller inte Vicotnik för misstänkt, än så länge, men skulle gärna vilja ha ett bra svar på varför denna mystiska utläggning kom så där plötsligt.

Vimes är inte riktigt den klassiska Vimes. Men som någon sa, än. Det brukar komma när det drar ihop sig. Och Vimes har spelat bra, tycker jag.

Dock är jag, som flera andra, lite fundersam över varför inte Spider synas hårdare. Jag tycker inte Vimes egen förklaring räcker till, på långa vägar. Spider var, som jag beskrivit ovan, betydligt mer mysko. Och slinker ändå av kroken direkt.

Ingen misstanke än, men en förklaring tack.

Recca. Jag har utvecklat det i ett annat mejl. Tycker, förutom det, att Recca vandrar en tunn linje mellan att vara drivande och inte säga för mycket Spelar med "korten nära kroppen".

Men ingen starkare misstanke ännu. Längre ned på listan än Spider och !Paxen.

!Paxen ja. Eller "F-117 the original stealth aircraft"...

Vad jag vet en rätt rutinerad spelare med en hel del erfarenhet. Syns inte till särskilt mycket, dock inte helt inaktiv, för så fort det klagas på att !Paxen varit frånvarande så dyker han upp och lämnar några sällan särskilt nydanande inlägg och sällar sig till något lagom varmt drev.

De två sista röstningarna är dels på Andersson (helt inaktiv) och Korpen (så gott som inaktiv). Det är ingalunda genomtänkt och de usla eller näst intill obefintliga motiveringarna skvallrar om det. Bara detta är uselt bybospelande och borde rendera i ett halsband av hampa om han inte skärper sig och det inte finns någon mer uppenbar kandidat.

Slutsats: Klart misstänkt!

Konrad Konvalj. Jag har inte sett scum tells, vilket Vimes säger sig ha. Jag tycker KK spelar som han brukar, om än inte lika intensivt som när han går i spinn av sin egen paranoia.

Konrad leder (tätt följd av xyas) i ett flytta runt sin röst. Inte så mycket att han "dansar som en fjäril" utan ger motiveringar och flyttar den ibland på känn och ibland för att förstärka drev. Inget att klaga på där inte.

Slutsats: Ingen misstanke.

Xyas är också rätt aktiv och deltar i drev och kommer med inlägg. Saknar ännu tydliga teorier, Xyas är den som oftast går till "ingen" (annars hade han legat "i klungan" när det gäller flyttningar, efter KK och Recca, om mina noteringar stämmer). Har erkänt att han inte kan se så mycket att gå på.

Slutsats: Behöver spotta upp sitt spel, men ingen misstanke.

Brynolf har jag kommenterat i svar till Vic. Mycket låg misstanke, än så länge.

Möller har jag inte fått grepp om. Säger inte mycket, korta inlägg, en del lösa spekulationer (som bl.a. Recca reagerar på är väldigt tunna).

Om !Paxen var F-117 är Möller B-2.

Slutsats: Också starkt misstänkt, men inte riktigt samma mönster av "oantastligt uppdykande" som !Paxen i min maggrop.

Därför är de tre i topp på min lista just nu Spider Jerusalem, !Paxen och Möller.

Av dem tror jag det lönar sig mest att lägga rösten på Möller, av den enda (och ganska skrala) anledningen att enligt mina noteringar har Brynolf sin röst där, och två röster är åtminstone ett embryo till ett drev... (Men alla tre behöver drevas hårt innan rundan är slut.)

Om inte Korpen kan komma igen eller försvara sin frånvaro bättre, bör han också vara med på listan.

Alltså Röst: Möller

Sapient

Swashbuckler
Sist och slutligen återstår att besvara Vicotniks (berättigade) undran:

Vicotnik said:
Varför lägger jag min röst på Sapient? Jo för att han har sagt att han inte skulle kunna vara aktiv på forumet under dagen pga jobb (godtaget) men skrev samtidigt att han skulle (försöka?) vara aktiv efter jobbet då han kommit hem. Men nu är klockan stax efter 21:30 och vad jag har sett så har han inte postat något. (...)
Jag hade trott jag skulle vara hemma till 19/20.00 senast. Så blev det inte. Anledningen är att det körde ihop sig med vad som bara var tänkt som ett kort besök på RFSL Stockholm, där jag är kassör och vi jobbar med bokslut bl.a.

Jag kommer att behöva lägga ned någon kväll mer den här veckan på att få ihop info, inför styrelsemöte nästa tisdag. Men jag ska försöka planera det så att det går någorlunda ihop med spelet (förmodligen torsdag, så blir det tidigt i den rundan).

Brynolf

Dum fan
Bra jobbat inatt, Sapient! Men...

Sapient said:
Jag tycker inte man kan säga att han klarade sig ur den situationen, egentligen. Han är tyst och låter drevet ta andra vägar och försöker själv rikta över uppmärksamheten.
Det gör jag inte alls. Majoriteten av mina inlägg har bestått av att jag antingen motiverar mina handlingar eller efterfrågar förklaringar till varför dessa motiveringar inte duger. En del av den diskussionen har visserligen handlat mer om huruvida det är vettigt att söka mönster i drevande tidigt i spelet än om mig som person. Aber doch! Jag tänker inte låta dig utan anledning få för dig att jag slingrar mig. Hell, det var ju anledningen till att jag över huvud taget outade mitt yrke också.

Att jag varit "tyst" under dagen beror på att jag, som jag sa, var ute på vischan och målade warhammergubbar.

Samtidigt återkommer kritiken till honom, och han postade senast ett defensivt inlägg om sin "oortodoxa spelstil" kl. 00:43, strax innan han röstar på mig.
Ja, det är väl ett bevis på att jag inte myglar utan försöker diskutera den här saken för att kunna lägga det till handlingarna och komma framåt i spelet i stället.

...

För övrigt snyggt resonerat om Spider. Jag hade liknande tankar men kunde inte sätta ihop dem i huvet.

Brynolf

Dum fan
Paxen och Vimes är de enda någorlunda aktiva som inte outat något. Paxen är den mest hemlige och behöver en rejäl brasa under fötterna. Steppa!

Röst: !Paxen

Brynolf

Dum fan
jag said:
Paxen och Vimes är de enda någorlunda aktiva som inte outat något.
(Eller ja, Vimes har ju hintat lite om sin förmåga förstås. Vilket bara gör det ännu mer rimligt att dreva Paxen just nu)

Sapient

Swashbuckler
Brynolf said:
Paxen och Vimes är de enda någorlunda aktiva som inte outat något. Paxen är den mest hemlige och behöver en rejäl brasa under fötterna. Steppa!

Alltså, om du flyttar din röst så faller ju skälen för mitt val (eftersom det var din röst på Möller som avgjorde deras inbördes ordning..)

Men jag har inte så mycket emot det, eftersom !Paxen är snäppet mer misstänkt i mina ögon.

Det viktiga just nu, är inte så mycket vem av dem vi börjar med, som att vi får något ur dem allihop. Spider, Paxis och Möller har alla saker att svara på eller leva upp till innan onsdag.

Därför - även om jag fått klagomål på för mycket "följa John"-stil - följer jag din röstflytt. (Jag har ju å andra sidan gett utförliga motiveringar till varför alla tre är starkt misstänkta...)

Brynolf

Dum fan
Sapient said:
Alltså, om du flyttar din röst så faller ju skälen för mitt val (eftersom det var din röst på Möller som avgjorde deras inbördes ordning..)
Fast jag röstade ju på dig nyss, som du själv sade här ovan. :gremsmile:

Sapient

Swashbuckler
Brynolf said:
Sapient said:
Fast jag röstade ju på dig nyss, som du själv sade här ovan. :gremsmile:
Ah, då var det bara fel i min bokföring...

Oh well, nu är vi på banan i alla fall.

Recca

Femme Fatale
Sapient said:
recca said:

Det första inlägget som fick mig att undra, är lätt att hitta då det är ditt första. (Och det är en del av grejen, det är inlägg #2 i spelet, efter !Paxen, och du har redan ganska specifika teorier... Det fick mig att hajja till.)

recca said:
And on a serious note: När jag först läste "exempelrollen" så tänkte jag att detta är väldigt mycket information som man annars oftast måste klura sig till som ulv. Men där och i inledningstexten står det klart och tydligt att "the good guys" är sieger Bauhaus. Så, hur stor spridning tror vi att det kan vara i ras-typer inom Sieger Bauhaus? Antagligen inga fysiska mutanter va?
Alright. I see where you got that now.

I början av spelet så teoretiserar jag med det som finns och försöker skapa idéer att gå på. Det handlar om att jag själv ser trådar som det går att dra i. Så tidigt i spelet är det inga givna variabler utan en mängd information vi sitter med och jag väljer att försöka skapa mig en bild av den organisation jag är en del av, nämligen Sieger-Bauhaus. I grunden handlar det om en vilja att kategorisera inför en framtida analys. Men då behövs först en diskussion om det här ämnet. I det skedet av spelet har jag verkligen ingen koll utan baserar mina teorier på vad jag tycker verkar rimligt.

Som du ser i mina senare inlägg så reagerar jag även på att någon menar att de är bybor och kriminella samtidigt. Det är jävligt konstigt i min åsikt, precis som jag anser att bybo och BRAT eller bybo och MUT är konstigt. Jag är inte superinsatt i Mutant 2089 men ett företag som är del av den här superkonstellationen av sju företag som regerar hela samhällsstrukturen lär väl inte behöva anställa drägg - det var min första tanke. Sedan tänkte jag kring vilken typ av slödder som skulle anställas för att jaga rätt på Replikanter. Mutanter hamnade liksom i sista facket - men det kanske är smart att ha dem med då de kanske är tuffare att replikera, I don't know... Men diskussionen fanns där i syfte att ta reda på det. Sedan hur jag uttrycker mig exakt är mindre viktigt så länge the point gets across. Jag är burdus i mitt sätt helt enkelt.

Sen när du kom tillbaka skrev du:

Att replikanterna har alibi-roller tycker jag låter logiskt - de är ju replikanter. Sen så tror jag inte riktigt på att det är det absolut bästa att satsa på att outa klass i första hand. Bättre om folk motiverar själva istället som både Vic och Vimes föreslagit.
Ja, jag anser att outning med motivering är bästa sättet, punkt. Jag gillar att arbeta med motiveringar.

Recca

Femme Fatale
Sapient said:
Vicotnik said:
Något som jag skulle vilja få svar på från Sapient är angående följande:
Sapient said:
Brynolf har lagt en snara om sin egen hals som han långsamt håller på att dra åt, helt på egen hand. Hur långt den kommer att dras åt beror för närvarande bara på honom.
Och det jag undrar är vad är din åsikt om Brynolf i nuläget? Och varför?
Brynolf fick skit för sin tidiga och oombedda extra-outning. Det utvecklades mot att han snärjde in sig i förklaringar. (Det som jag syftade på med "snaran om egen hals" ovan.)

Jag tycker inte man kan säga att han klarade sig ur den situationen, egentligen. Han är tyst och låter drevet ta andra vägar och försöker själv rikta över uppmärksamheten. Samtidigt återkommer kritiken till honom, och han postade senast ett defensivt inlägg om sin "oortodoxa spelstil" kl. 00:43, strax innan han röstar på mig.

[...]Därför är brynolf inte särskilt misstänkt i mina ögon.
Det är som att du inte ser dig som en del av byn. Att du inte är någon som kan påverka skeendet. Alltså är det, som jag tolkar dina ord, någon annan som drar åt snaran, men snaran dras likväl åt, menar du. Du anser själv inte ens att Brynolf är särskilt misstänkt, fortsätter du, men likväl anser du att snaran dras hårdare kring hans hals. Hur kommer det sig?

Sapient said:
Samtidigt var det ingen jättekonstig sak han gjorde. Alla är överens om att vi behöver ha ut info, men på lite olika sätt (massoutning, drev et.c.) och kan agera olika efter det. Att folk "bjussar på" extra info är något som har hänt flera ggr. senare i den här rundan - ffa. om hur förmågor kan vara kopplade till varandra.
Någon har kopplat att det finns en gemensam nämnare som verkar inkludera ett antal bybor som har gemensamma förmågor. Möller menar dock att det inte är självklart att hans förmåga/information är kopplad till en annan bybo.

I vilket fall känns det som att det efter Vicotniks outning om det hela blev meningslöst för fler bybor att outa samma sak. Det var liksom inte grönande längre eftersom det fanns på tapeten. Så just Vimes outning håller jag för rätt så värdelös, trots att han skriver det i fetstil. Jag tycker Vimes borde inse det själv och inte "hoppa" på tåget, så att säga. För om det nu är så att en stor del av byn har gemensamma förmågor så har han bara dragit mer uppmärksamhet till det faktumet.

Sapient said:
Risken är ju också alltid att den som försvarar sig får en tuff situation att varje svar inbjuder till nya följdfrågor, och sen till slut riktas frågan "varför är du så defensiv?" och liknande.

Det blir väldigt likt "Only the TRUE messiah would deny his own divinity!"
"Oh, what kind of choice does that give me? Allright, I am the messiah!"
"He IS the messiah!"
...
Jag tycker metoden att säga "varför så defensiv", och följa den typen av argumentation, kan vara rätt så givande. Det är jävligt orättvist och jobbigt att utsättas men många här är ju ulv-kännare och plockar upp saker som kommer ur den typen av elak press.

Recca

Femme Fatale
Jag ber om ursäkt att jag inte hann läsa igenom allt nytt innan jag postade men jag skrev två inlägg istället. Får göra en mental note att läsa klart tråden innan mina inlägg.

Hörs i eftermiddag!