Re: För att sammanfatta...
Jag ska gå igenom vad jag uppfattat, inte minst från all genomläsning sen jag kom in sent i kväll och vad jag har för teorier.
Korpen, i stort sett frånvarande. Kommer in en gång på söndagskvällen och säger:
Men tillsvidare (och utan att ha läst ett enda inlägg i tråden) så:
Röst: Spider Jerusalem
Av den enkla anledningen att han inte har skägg, vilket är misstänkt.
En riktigt usel motivering. Tror enda anledningen att han inte där och då blev synad i sömmarna var att han var - och är - så inaktiv.
Motiverar detta sen med jobb (och restid). Och så kan det ju vara. Men som framhölls när jag köpte Konrads fotbollsförklaring - men måste syna sådana påståenden. Och det kan ju vara ett sätt att försöka få allmänt "tillstånd" att krypa under radarn och bara hålla sig kvar i spel med enstaka inlägg.
Nej, jag köper inte pratat om att "byn kanske borde rösta ut mig, om det inte skulle gynna ulvarna". Patetik kan ulvar också köra med...
Alltså:
Korpen är misstänkt. Inte höggradigt, men misstänkt.
Spider har som sagt fått rejält med skit för sin outning. Välförtjänt.
Då jag inte får vänta tills efter lunch så väljer jag att gå ut med mitt Yrke då den allmänna åsikten verkar vara att det är av stor vikt då jag inte ännu delar den åsikten så anser jag att outa något annat skulle vara till min nackdel. Varför jag väljer Yrke och inte Klass var för att jag slog en T6 och på jämt så tog jag Klass på ojämt så skulle det vara Yrke. Jag rullade en 5:a.
Klass: SVOT
Det där är
otroligt svamligt och motsägelsefullt. Det är inte felskrivningen på slutet, med KLASS istf YRKE, för det var nog en ärlig felskrivning, utan resonemanget. Spider säger sig
välja att gå ut med YRKE "då den allmänna åsikten verkar vara att det är av stor vikt", men sen följer "då jag inte ännu delar den åsikten så anser jag att outa något annat skulle vara till min nackdel".
Huh? Och huh? igen...
Sen kommer en
helt annan förklaring, om slumpval.
Jag köper som sagt att det blev en felskrivning på slutet, men det övriga är så förvirrat att jag vill att Spider stoppar en febertermometer i munnen...
Sen kommer hela den förvirrade diskussionen om eventuella förmågor, kopplat till att vara SVOT (och så småningom RBT/ROB) där Spider både tycks argumentera starkt för en trolig koppling och samtidigt inte ("Jag bara resonerar utifrån vad jag vet om världen").
Försök att claima en powerroll, men med deniability? (För att slippa samma fadäs som drabbade Recca i samma sits?)
Och vore detta inte underligt nog, så kommer en annan underlighet en stund senare:
Röst: Recca
Du är väldigt på andra och jag skulle gärna se vad du har i din påse. Så för att få ut lite mer information om dig och se hur du resonerar kring allt så röstar jag på dig.
Inte nog med att Recca redan öppnat sin "påse", hon är en av de drivande och redovisar mycket tydligt hur hon "resonerar kring allt".
Den rösten var uppenbarligen ett försök att slingra sig undan och en helt uppdiktad och totalt värdelös motivering.
Slutsats:
Spider är väldigt misstänkt.
Vicotnik har spelat bra i mina ögon, så när som på en sak som stör mig. I en outingdiskussion (vid 10:33) kommer ett helt oefterfrågat resonemang om ulvarnas röstningsmönster:
Oftast så kommer ulvar rösta på varandra i ett ganska så tidigt skende för att på så sätt kunna gå tillbaka och peka på "titta jag var bland de första att rösta på X". Ju längre spelet pågår desto mindre brukar ulvar röst på varandra. Möjligtvis lägger de en röst på en ulv men flyttar ganska så snart vidare sin röst till en icke ulv, åter igen för att kunna säga: "titta jag misstänkte också X". Ulvarna kommer per automatik rösta på varandra för att vi inte ska kunna finna mönster i att de aldrig röstar på varandra så istället så är det inte helt ovanligt att man röstar mer på varandra för att försöka gömma sig, men då kan du få den omvända effekten ulvarna röstar knappt på bybor. Och då de röstar på bybor så är det antingen på svagare bybor som har svårt att försvara sig eller så försöker de skapa misstro mot de mer drivande spelarna.
Det har absolut
ingenting med frågan om vilken info som bör outas eller vad ulvarna resp. byn har nytta av att veta. Och det stör mig.
OM det vore så att ulvarna inte får ha inbördes kontakt, kanske inte ens vet vilka de är sins emellan, så
kanske detta är maffiabossens varning till sina underhuggare att inte bete sig för förutsägbart.
(Att de inte skulle få ha kontakt, skulle ju kunna vara en balans mot att de fått info om vilka klasser och yrken som är "i spel" och kan bygga sina alibin enkelt, eller rent av redan fått dem som replikanter och fluffmässigt kan det ev. motiveras av att replikanterna är ovetandes om varandra och inte kan identifiera varandra - medan möjligen den eventuella inflitratören rent av är den enda som kan nattmörda, dvs. har rollen maffiaboss medan replikanterna bara är hantlangare.)
Detta är inget jättesannolikt scenario och
jag håller inte Vicotnik för misstänkt, än så länge, men skulle gärna vilja ha ett bra svar på varför denna mystiska utläggning kom så där plötsligt.
Vimes är inte riktigt den klassiska Vimes. Men som någon sa, än. Det brukar komma när det drar ihop sig. Och Vimes har spelat bra, tycker jag.
Dock är jag, som flera andra, lite fundersam över varför inte Spider synas hårdare. Jag tycker inte Vimes egen förklaring räcker till, på långa vägar. Spider var, som jag beskrivit ovan, betydligt mer mysko. Och slinker ändå av kroken direkt.
Ingen misstanke än, men en förklaring tack.
Recca. Jag har utvecklat det i ett annat mejl. Tycker, förutom det, att Recca vandrar en tunn linje mellan att vara drivande och inte säga för mycket Spelar med "korten nära kroppen".
Men
ingen starkare misstanke ännu. Längre ned på listan än Spider och !Paxen.
!Paxen ja. Eller "F-117 the original stealth aircraft"...
Vad jag vet en rätt rutinerad spelare med en hel del erfarenhet. Syns inte till särskilt mycket, dock inte helt inaktiv, för så fort det klagas på att !Paxen varit frånvarande så dyker han upp och lämnar några sällan särskilt nydanande inlägg och sällar sig till något lagom varmt drev.
De två sista röstningarna är dels på Andersson (helt inaktiv) och Korpen (så gott som inaktiv). Det är ingalunda genomtänkt och de usla eller näst intill obefintliga motiveringarna skvallrar om det. Bara detta är uselt bybospelande och borde rendera i ett halsband av hampa om han inte skärper sig och det inte finns någon mer uppenbar kandidat.
Slutsats:
Klart misstänkt!
Konrad Konvalj. Jag har inte sett scum tells, vilket Vimes säger sig ha. Jag tycker KK spelar som han brukar, om än inte lika intensivt som när han går i spinn av sin egen paranoia.
Konrad leder (tätt följd av xyas) i ett flytta runt sin röst. Inte så mycket att han "dansar som en fjäril" utan ger motiveringar och flyttar den ibland på känn och ibland för att förstärka drev. Inget att klaga på där inte.
Slutsats:
Ingen misstanke.
Xyas är också rätt aktiv och deltar i drev och kommer med inlägg. Saknar ännu tydliga teorier, Xyas är den som oftast går till "ingen" (annars hade han legat "i klungan" när det gäller flyttningar, efter KK och Recca, om mina noteringar stämmer). Har erkänt att han inte kan se så mycket att gå på.
Slutsats: Behöver spotta upp sitt spel, men
ingen misstanke.
Brynolf har jag kommenterat i svar till Vic.
Mycket låg misstanke, än så länge.
Möller har jag inte fått grepp om. Säger inte mycket, korta inlägg, en del lösa spekulationer (som bl.a. Recca reagerar på är väldigt tunna).
Om !Paxen var F-117 är Möller B-2.
Slutsats: Också
starkt misstänkt, men inte riktigt samma mönster av "oantastligt uppdykande" som !Paxen i min maggrop.
Därför är de tre i topp på min lista just nu
Spider Jerusalem, !Paxen och
Möller.
Av dem tror jag det lönar sig mest att lägga rösten på Möller, av den enda (och ganska skrala) anledningen att enligt mina noteringar har Brynolf sin röst där, och två röster är åtminstone ett embryo till ett drev... (Men alla tre behöver drevas hårt innan rundan är slut.)
Om inte
Korpen kan komma igen eller försvara sin frånvaro bättre, bör han också vara med på listan.
Alltså
Röst: Möller