Nekromanti V2089 (Runda 1)

Brynolf

Dum fan
Re: Rösträkning på begäran.

Vimes said:
i och med två outade Millers verkar dessa två delade förmågor vara en rolig buff till byn.
Jag kan bara få det till en minimalt användbar buff, förutsatt att vi får veta fraktion när folk dör, och förutsatt att ingen har någon kritisk info om rollbesättningen vi inte fått veta än.

Vicos "relationsförmåga" är intressant. Den är nämligen inte alls som min. Eller rättare: den är precis som min, fast spegelvänd.
Hmpf, för min del hade jag hellre sett Vimes outa sin förmåga före Vic, då jag litar mer på sistnämnde just nu.

Jösses. Nej, du skulle inte vara WRNUs sämsta ulv för att du claimade KRIM. Det var ju inget att höja på ögonbrynen för. Dessutom skulle jag nog vilja säga att teorin är att du har en alibiroll om du är varulv.
Det skulle så klart förklara att jag "valde" KRIM, ja. Men du tycker alltså att det är sannolikt att ulvarna fått alibin trots att Mukwa gått ut med alla klasser och yrken öppet?

Sapient

Swashbuckler

Brynolf said:
Jag fattar inte hur du kan se KRIM-grejen som en nackdel för mig. Skulle en varulv påstå sig vara kriminell? Det är alldeles för dumt.
Unless that is what you want us to believe, so I can clearly not drink the wine in front of you....

Konrad Konvalj

Myrmidon

Har jag rätt om att det än så länge endast är Dr.Spider & Vimes som säger att vi inte skall röst ut Andersson och istället låta honom auto-dräpas av Mukwa?

Har snabbögnat igenom det hela så jag kan ha missat någon.

Jag är för att hänga Andersson.

Gör vi inte det kommer Andersson att försvinna ändå och visar det sig att han är bybo ligger vi back redan där.
Har vi otur hänger vi ännu en bybo och ulvarna plockar en tredje.

Från 12-9 på en runda.

Räknar vi på 3 ulvar är det plötsligt 3-6.

Möller

Hubert Hortlax

3 ulvar mot 6 bybor. Det betyder att vi bara kan missa en gång till va?

Möjligtvis kan jag överväga att rösta ut Andersson, men jag tänker inte bestämma mig förän i slutet av rundan. Vi har fortfarande chans att sniffa upp en ulv.

Dessutom, om Andersson är ulv så låter det väl ulv-aktigt att vilja ha ut honom?

!Paxen

Swashbuckler

Konrad Konvalj said:
Har jag rätt om att det än så länge endast är Dr.Spider & Vimes som säger att vi inte skall röst ut Andersson och istället låta honom auto-dräpas av Mukwa?

Har snabbögnat igenom det hela så jag kan ha missat någon.

Jag är för att hänga Andersson.

Gör vi inte det kommer Andersson att försvinna ändå och visar det sig att han är bybo ligger vi back redan där.
Har vi otur hänger vi ännu en bybo och ulvarna plockar en tredje.

Från 12-9 på en runda.

Räknar vi på 3 ulvar är det plötsligt 3-6.
Frågan är ju då hur det blir om Andersson blir diskad. Kommer något outas om honom? Isf är det ju bättre att låta honom diskas, men endast om vi är säkra på att det finns någon bättre att rösta ut.

Jag kan själv tänka mig rösta på Andersson.

Vimes

Sillkung

Möller said:

Möjligtvis kan jag överväga att rösta ut Andersson, men jag tänker inte bestämma mig förän i slutet av rundan. Vi har fortfarande chans att sniffa upp en ulv.

Dessutom, om Andersson är ulv så låter det väl ulv-aktigt att vilja ha ut honom?
Jag är med Möller. I första hand vill jag hitta ett bra val för utröstning, gör vi inte det kan jag tänka mig att nacka Andersson. Men i första hand alltså en riktig utröstning.

Xyas

Swashbuckler

Möller said:
Vi kan väl missa en gång till så det blir 3-4.

Och jag tycker inte vi ska rösta ut Anderson, vi ska rösta ut en aktiv, närvarande ulv.

Sapient

Swashbuckler

Konrad Konvalj said:
Jag har inte yttrat mig ifrågan, eftersom jag håller på att läsa ikapp. Men du stal ett inlägg från mig genom att göra den matematiken. Läget med Andersson är prekärt.

Vi får räkna med en nattdödning. (Väktardiskussionen oräknad, även om det finns en eller flera ska de pricka rätt också...) Vi får räkna med Anderssons uteslutning.

Andersson kan vara en av ulvarna. (Korpen också, nota bene. Jag har inte glömt bort honom...) Det är 25% chans.

Det innebär att det är 75% risk att han inte är det, och då blir det 3 mot 6 i nästa runda. Om vi "röstar ut" Andersson blir det som värst 3 mot 7.

Samtidigt. Jag är inte beredd att spela så "safe". OM vi röstar rätt och prickar en ulv, blir det 2 mot 7. (Eventuellt, om Andersson är ulv, 1 mot 8.

3 mot 6 är 50 procents överläge för byn, det är inte bra. Men det är inte kört. Men både 2 mot 7 och 1 mot 8 är så bra odds, att jag tycker det är en risk väl värd att ta.

Vi ska rösta ut den vi tror är ulv, inget annat!

Brynolf

Dum fan

För inte så länge sedan var det praxis att rösta ut icke-aktiva. Inaktiva ulvar ansågs gömma sig i bakgrunden och låta folk käbbla på mot varandra. Inaktiva bybor kunde man lika gärna rösta ut, då de inte bidrog med någonting.

Vad hände med den doktrinen?

Vimes

Sillkung

xyas said:
Och hans korta gästspel nu för en liten stund sedan imponerade ju inte precis. Inget svar på någon av de frågorna som slängts åt hans håll. Enbart intresserad av resonemang som kan gröna honom själv.
Jag är intresserad av att föra arbetet vidare. Just nu funderar jag kring det här med relationsrollerna. Ska nog försöka skriva något om det snart.

Jag har inget intresse av att gröna mig själv, när kritiken kommer från irrelevant håll som den gör nu. Det finns viktigare saker än att argumentera med dig, imo.

Vimes

Sillkung

Brynolf said:
För inte så länge sedan var det praxis att rösta ut icke-aktiva. Inaktiva ulvar ansågs gömma sig i bakgrunden och låta folk käbbla på mot varandra. Inaktiva bybor kunde man lika gärna rösta ut, då de inte bidrog med någonting.

Vad tycker du själv? Är det något vi borde göra?

Möller

Hubert Hortlax

Brynolf said:

Är det inte lite tidigt att låta så uppgiven?

I vilket fall som helst måste det ha varit en rätt dålig doktrin. Bara det, att det är en doktrin. För att luska ut varulvar måste man ha information. Är det praxis att rösta ut inaktiva så riskerar rundan att dö. Och det är skitdåligt.

Xyas

Swashbuckler

Vimes said:
Det finns viktigare saker än att argumentera med dig, imo.
Och Recca, och Konrad. Som också ifrågasatt dig denna rundan och blivit ignorerade.

Brynolf

Dum fan

Vimes said:
Brynolf said:

Vad tycker du själv? Är det något vi borde göra?
Har du svarat på en enda fråga någon ställt den här rundan på annat sätt än med en motfråga, Vimes?

Jag är inte alls främmande för att rösta ut Andersson om han inte dyker upp imorgon. Det ger oss tid att förstärka våra just nu klena misstankar, sia runt lite, skjuta armborst, kanske knuffa ett troll...

Eller tycker du själv vi har så pass starka indicier för att haffa en replikant än?

Möller

Hubert Hortlax

Brynolf said:
Jag är inte alls främmande för att rösta ut Andersson om han inte dyker upp imorgon. Det ger oss tid att förstärka våra just nu klena misstankar, sia runt lite, skjuta armborst, kanske knuffa ett troll...
Jag tror det blir mer armborst-skytte och troll-knuffande än förstärkande av misstankar.

Men det är klart, det är inte första gången du motsatt dig att pressa folk på information.

Brynolf

Dum fan

Möller said:
I vilket fall som helst måste det ha varit en rätt dålig doktrin. Bara det, att det är en doktrin. För att luska ut varulvar måste man ha information. Är det praxis att rösta ut inaktiva så riskerar rundan att dö. Och det är skitdåligt.
Jag menar inte att vi alltid alltid hela tiden bara endast ska rösta på dem som pratar minst. Men när vi nu riskerar att torska tre bybor är ju situationen lite speciell. Det har iofs inte så mycket med den där doktrinen att göra, men jag minns att det resonerats på liknande sätt i tidigare spel.

Brynolf

Dum fan

Möller said:
Men det är klart, det är inte första gången du motsatt dig att pressa folk på information.
Jag har tvärtom velat skynda på outningsdreven för att få ut så mycket information som möjligt. Vi prioriterar väl bara olika typer av information.

Sapient

Swashbuckler

Kånkelman said:
Jag skulle villa ha:
NOM: 4
ROB: 2
MUT: 2
PSI: 1
Stopp där, nu kan jag ha missat något här, men vi är ju för fasen 12 spelare.

Summan av de klasser du räknar upp är 9. Du måste alltså ha tre spelare till.

Det är alltså inte ett dugg konstigt om vi har fem, eller rent av sex, NOM. Tvärtom.

Fluffmässigt är den sannolikaste (i mina ögon) fördelningen:
NOM: 6
MUT: 3

I alla fall om vi spelar enligt fluffet för "New Berlin", som jag minns det.

Möjligen två PSI, bara för symmetrins skull. (Varav förmodligen bara en är siare då. Eventuellt en "riktig"/en naiv? Shit det skulle vara problem...)

Om jag hugger den senaste KLASS-outingslistan som jag sett (som KK tycks ha kopierat från Vic idag på em.) och lägger till mig själv* så:
NOM: (5) Vimes, Brynolf, Recca, Vicotnik, Xyas
ROB: (2) Spider Jerusalem, !Paxen
MUT: (2) Möller, Sapient
PSI: (0)
REP: (0)

Oangivna: Korpen, Andersson, Konrad Kanariefågel

Det är helt kongruent med vad jag skrivit ovan.

Det sorgliga med detta är att i och med det löper byn 33 procents chans att mista en trolig siare, om det är Andersson och Andersson diskas.

Om det är Korpen, ja låt oss då vid gudarna hoppas att Korpen har sinnesnärvaro nog att PM:a om ett siande. Och sen att meddela.

Jag tror inte att vi kan hålla en NOM-outning mot någon.
(Vilket iofs. inte alls grönar Brynolf, eftersom det att han inte skulle passa in i K.K:s mönster inte alls är något starkt skäl att misstänka honom från början.)

* Anledningen att jag går ut med detta är att till att börja med har K.K. spekulerat om symmetrin, och många verkar ha köpt det. (Det gör jag också, btw.) Nästan alla, utom våra inaktiva, har gått ut med klasser redan, så det är nada chans (utom Korpen kanske) att fånga en replikant som skulle kunna påstå sig vara det - de har redan claimat klasser.

Alltså kan ulvarna inte ha någon särskild nytta av att jag släpper den infon, som jag ser det.

Vimes

Sillkung

xyas said:
Och Recca, och Konrad. Som också ifrågasatt dig denna rundan och blivit ignorerade.
Alltså. Whatever. Det enda jag sett i argumentväg är att jag inte spelar som jag brukar. Jag har påpekat att jag nog spelar precis som jag brukar göra i första rundor. Vilket inte har bemötts eller hanterats alls av er.

Er förväntan på mig baseras inte på vilket läge spelet är i, utan på er uppfattning om mig som spelare i ett helt spel. Det är som om ni förväntar er att hitta en Gatlingkulspruta under Napoleonkrigen "för att det är en 1800-talsuppfinning". Ni är irrelevanta helt enkelt.

Möller

Hubert Hortlax

Sapient said:
Kånkelman said:
Jag skulle villa ha:
NOM: 4
MUT: 2
Stopp där, nu kan jag ha missat något här, men vi är ju för fasen 12 spelare.
Räkna igen. Vi är bara 9 bybor. Ulvarna är REP.

Din teori förutsätter (väl?) att ulvarna har alibin. Det är inte omöjligt, men viktigt att poängtera.