Nekromanti V2089 (Runda 1)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Rösträkning på begäran.

Möller said:
3 ulvar mot 6 bybor. Det betyder att vi bara kan missa en gång till va?

Möjligtvis kan jag överväga att rösta ut Andersson, men jag tänker inte bestämma mig förän i slutet av rundan. Vi har fortfarande chans att sniffa upp en ulv.

Dessutom, om Andersson är ulv så låter det väl ulv-aktigt att vilja ha ut honom?
Jag ser att det är fler än du som sagt sitt i det hela.

Klart vi måste fortsätta att jobba för att pricka en ulv och som Sapient säger kan vi med lite flyt få 2 ulvar. (Hans inlägg är ju mycket bättre än mitt, men då är jag en fotbollsnörd och Sapient är upplyst).

Men jag ser det inte som ulvaktigt att vilja hänga Andersson.

Vimes

Sillkung

Jag misstänkte att du var MUT, Spaient (1. Du är ZIGGY, ffs! 2. Det verkade märkligt med samma nackdel kopplad till en klass och till ett yrke.)

Jag gissar att du har en förmåga som är kopplad till att du är ZIGGY?

PS. Ziggy och Mutant är lite samma sak, nästan typ. Eller alltså, många ziggys är förstås mutanter. DS.

Detta menar jag gör att varje YRKE och KLASS innebär specifika komponenter av förmågor/information/nackdelar. Ska återkomma.

Möller

Hubert Hortlax

Konrad Konvalj said:
Men jag ser det inte som ulvaktigt att vilja hänga Andersson.
Låt mig försöka utveckla.

Ponera att Andersson är ulv. Han hjälper inte de andra ulvarna. Det är inte ens ett offer att se till att han röstas ut, alltså. Om vi röstar ut någon annan spelare kan vi träffa en ulv. Chansen att vi gör det är inte jättedålig. Om vi istället röstar ut Andersson är ulvarna säkra, väldigt trevligt för dem.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Möller said:
Sapient said:
Kånkelman said:
Jag skulle villa ha:
NOM: 4
ROB: 2
MUT: 2
PSI: 1
Stopp där, nu kan jag ha missat något här, men vi är ju för fasen 12 spelare.
Räkna igen. Vi är bara 9 bybor. Ulvarna är REP.

Din teori förutsätter (väl?) att ulvarna har alibin. Det är inte omöjligt, men viktigt att poängtera.
Min teori är att ulvarna är blanka. Alltså de har Mukwas lista att välja och vraka bland. Därav har jag misstankar mot !Paxen som ROB (finns nog ett inlägg om det eller två). Spider är inte heller klockren i mina ögon och han dissar mig, vilket jag inte heller gillar.
I min teori finns det för många NOMissar som sagt.

De 9 jag har specat upp är ju bybor.
Jag kan tänka mig att revidera listan till:

NOM: 5
ROB: 1
MUT: 2

Exempelvis.

Brynolf

Dum fan

Har gått igenom hela tråden då Möllers senaste räkning var fel. Nu ser röstläget ut så här:

Brynolf (3) - Möller, Vic, Vimes
!Paxen (2) - Sapient, Konrad
Vimes (2) - Xyas, Recca
Möller (2) - Spider, Brynolf
Korpen (1) - !Paxen
Sapient (1) - Korpen

Ej röstat - Andersson

Sapient

Swashbuckler

Brynolf said:
För inte så länge sedan var det praxis att rösta ut icke-aktiva. Inaktiva ulvar ansågs gömma sig i bakgrunden och låta folk käbbla på mot varandra. Inaktiva bybor kunde man lika gärna rösta ut, då de inte bidrog med någonting.

Vad hände med den doktrinen?
Den har aldrig funnits, vad jag sett.

Det finns nämligen en liten men viktig skillnad - "i brist på bättre kandidater".

Och helt inaktiva spelare försvinner ändå. Det ända som gör det värt att spekulera om att rösta på A. denna gång, är risken att förlora tre bybor i en smäll.

Men ärligt talat, från din sida låter "rösta ut en inaktiv" som ett desperat motargument.

Börjar dina läppar bli blå nu eller?

Jag hade dig inte initialt särskilt högt upp på listan, vilket jag skrev igår.

Jag noterade dock att trots att jag skrev en lång utläggning om varför jag friade dig, så gick du ändå in och förklarade dig.

Se, det är precis vad jag menar med att "dra åt snaran om din egen hals". Varför skulle du nu patologiskt avsvära dig skuld när jag försökte tvätta dig ren? Där tappade du all trovärdighet.

Och sen fortsätter det, igen och igen. Och du försöker visserligen komma igen lite. Men där instämmer jag med det Recca uttryckte väldigt väl:
Hur mycket du än försöker skifta fokus mot Möller (eller "bidra", hur man nu vill uttrycka sig), tycker jag mest att du ger ett tjurigt, irritabelt och defensivt intryck.
Jag har dig i sikte, replikantusling. Vi har hittat fotografierna i din byrålåda! Och jag ska överväga om jag ska flytta min röst till dig.

Vimes

Sillkung

Möller, hur skulle du beskriva din förmåga i relation till Vicos?

Konrad Konvalj

Myrmidon

Fluffmässigt är den sannolikaste (i mina ögon) fördelningen:
NOM: 6 2 ulv
MUT: 3 1 ulv
ROB: 2

Fyller i mina ulvar.

Alternativt 1 ulv på NOM-MUT-ROB men skall jag utgå från mina första tankar så är det 2 i NOMiss lägret och en bland de brun siade mutanterna.

Brynolf

Dum fan
Re:

Vicotnik said:
Den infomation som jag har är att jag kan analysera balistik. Tillsammans med en för mig okänd grupp kan vi tillsammans fastställa vilken klass en död spelare tillhör (vet ej om det gäller mordoffer eller de vi röstar ut eller båda). Om jag tolkar min förmåga rätt så bör det inte bara vara jag som får denna information utan även de som ingår i gruppen.
1. Vad har ballistik med att avgöra offrets klass att göra? Möjligen borde du kunna avgöra mördarens klass. Makes no sense.

2. Har du inte frågat Mukwah om förmågan gäller mördade elller utröstade? Varför inte? Det torde vara rätt hög prio tycker jag.

3. Jag tycker det över huvud taget verkar vara en ganska menlös förmåga. Vad ser du själv för användningsområden?

Sapient

Swashbuckler

Vimes said:
Jag misstänkte att du var MUT, Spaient (1. Du är ZIGGY, ffs! 2. Det verkade märkligt med samma nackdel kopplad till en klass och till ett yrke.)

Jag gissar att du har en förmåga som är kopplad till att du är ZIGGY?

PS. Ziggy och Mutant är lite samma sak, nästan typ. Eller alltså, många ziggys är förstås mutanter. DS.

Detta menar jag gör att varje YRKE och KLASS innebär specifika komponenter av förmågor/information/nackdelar. Ska återkomma.
Ja, som jag hintade om har jag en förmåga som byn behöver, men det vore riskfyllt att gå in på den. (Jag tror inte den tillhör något "par". Ingen info jag har tyder på det.) Men det är lite oklart vad som är kopplat till vad.

Jag drog slutsatsen att det fanns en koppling ziggy/miller för att det saknades uppenbar info om koppling till KLASS. (Och min förstahandsgissning var att förmågan kopplade dit.) Men om jag läser igen och ifrågasätter det, så kan man egentligen dra vilken slutsats man vill. Inget är uppenbart.

Instämmer om att kopplingen MUT/ZIGGY kändes självklar. Och ja, det förklarar ju att jag plockade just den antydningen hos Recca så starkt. Öm tå...

Möller

Hubert Hortlax

Vimes said:
Möller, hur skulle du beskriva din förmåga i relation till Vicos?
Ja, min rör då alltså yrken, inte klass.

Jag misstänker att din roll är den (eller en av de) som står i relation till min. Men är det du eller jag som ska gå vidare i outning? Jag misstänkts av Brynolf, du bl.a. av Xyas. Vem ska försöka gröna den andra?

Sapient

Swashbuckler

Möller said:
Sapient said:
Stopp där, nu kan jag ha missat något här, men vi är ju för fasen 12 spelare.
Räkna igen. Vi är bara 9 bybor. Ulvarna är REP.

Din teori förutsätter (väl?) att ulvarna har alibin. Det är inte omöjligt, men viktigt att poängtera.
Ja, det förutsätter den. Jag var otydlig på den punkten, men jag tog det för givet att vi räknade med det eftersom jag låtit mig övertygas... :gremsmile:

Vimes

Sillkung

Jag tror att jag kan gröna Möller och Sapient.

Såhär ÄR det: YRKE och KLASS innebär komponenter i förmågan. YRKE+KLASS kan innebära två förmågor X och Y eller en kombinerad förmåga XY (det sista kan nog ifrågasättas, då det bara är Spiders outningar som styrker det).

Anyway: Möller och Sapient är båda MUT och båda millers. Är man MUT är man alltså miller. De som är NOM har inget kopplat till sin klass, varför det rent konstruktionsmässigt (och inte bara fluffmässigt) är rimligt med flest NOM i gruppen.

Möller är MERC och har en förmåga som är relationsbaserad, liknar Vicos men handlar om yrken istället för klasser.

Jag är också MERC och min förmåga är att jag kan få veta vilket YRKE de som dör har, men under förutsättning att jag är ensam kvar med denna förmåga. Alltså som Vicos, fast spegelvänd. Jag antar att Möller har samma förmåga som jag har, och alltså är min "partner" (egentligen är vi, fluffmässigt, rivaler).

Detta anser jag stärker att Möller är sanningsenlig i sin milleroutning också, vilket i sin tur innebär att Sapient också rimligtvis borde vara det. Antagligen borde Vico kunna grönas också, då hans förmåga alltså är som vår fast spegelvänd.

Det som däremot stör mig är att vi inte har någon partner till Vico. Det kan vara Korpen eller Andersson. Vad som kanske inte stör mig så mycket, men som är frapperande, är att INGET bekräftar xyas relationsförmåga.

Sapient

Swashbuckler

Vimes said:
Vicos "relationsförmåga" är intressant. Den är nämligen inte alls som min. Eller rättare: den är precis som min, fast spegelvänd.

Jag skulle gärna se xyas orda något om sin förmåga. Bara något litet.

I bästa fall innebär detta att jag, Vico, Möller och xyas bör betraktas som gröna. Förmågan är mest rimlig som byboförmåga, och i och med två outade Millers verkar dessa två delade förmågor vara en rolig buff till byn.
Ja, jag skulle säga att "släktskapet" mellan förmågorna är starkt grönande.

Men samtidigt. Det gäller att de "testas" också. Det kan förvisso vara så att en av personerna i någondera paret bytts ut - och känner till förekomsten av förmågan (alibi-teorin) men inte kan replikera den.

Ergo, jag vill se förmågorna i användning innan jag är fullt beredd att avskriva alla eventuella misstankar.

(Inte för att jag egentligen haft någon av er fyra särskilt högt. Möller - men Möller har i mina ögon rehabiliterat sig väldigt väl, är med i matchen och gör bra saker. Dessutom känns symmetrin mellan honom och mig (båda mutanter, båda stinker) trovärdig, låt vara att han valde en annan strategi och därför inte kunde outa med samma trovärdighet.)

Möller

Hubert Hortlax

Ja, jag har samma förmåga som Vimes. Jag bekräftar allt han säger om sin förmåga. Fluffmässigt så är jag dock självisk, det är min förmåga inte kickar igång förän Vimes dör.

Brynolf

Dum fan

Sapient said:
Jag noterade dock att trots att jag skrev en lång utläggning om varför jag friade dig, så gick du ändå in och förklarade dig.
Och det är typiskt ulvabeteende tycker du? Borde jag inte i stället ha dragit mig tillbaka och fnissat i mitt gryt och låtit dig sköta snacket?

Recca said:
Hur mycket du än försöker skifta fokus mot Möller (eller "bidra", hur man nu vill uttrycka sig), tycker jag mest att du ger ett tjurigt, irritabelt och defensivt intryck.
Jo, jag är nog lite tjurigare än jag brukar. Du kan ju kolla Ankeborgs-spelet och se om det stämmer överens med mitt ulvabeteende där.

Vimes

Sillkung

Kom in i matchen nu, Brynolf. Du verkar ju helt inkapabel till att skriva något konstruktivt över huvud taget.

Möller

Hubert Hortlax

Nu börjar det bli viktigt. Jag ser allt grönare ut, håller du inte med? Det är dags att gå vidare, iallafall tillfälligt, för dig. Men till vem?

Konrad Konvalj

Myrmidon

NOM: (5) Vimes, Brynolf, Recca, Vicotnik, Xyas
ROB: (2) Spider Jerusalem, !Paxen
MUT: (2) Möller, Sapient
PSI: (0)
REP: (0)

Left overs: K.K-Korpen-Andersson
---

BRAT: (1) Konrad Kovanlj
KRIM: (1) Brynolf
MERC: (2) Möller, Vimes
MPOL: (0)
SVOT: (1) Spider Jerusalem
KORP: (0)
MUD: (0)
ZIGGY: (1) Sapient

Left overs: Recca-Vicotnik-!Paxen-xyas-Korpen-Andersson

Sapient

Swashbuckler

Brynolf said:
Och det är typiskt ulvabeteende tycker du? Borde jag inte i stället ha dragit mig tillbaka och fnissat i mitt gryt och låtit dig sköta snacket?
...and so I can clearly not choose the wine in front of me. See? It's soo easy!

(Ja, jag kan hela förbannade filmen utantill.)