Nekromanti V2089 (Runda 1)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Rösträkning på begäran.

Do it.

Jag greppar inte Dr.Spider och tycker han är otydlig lite varstans så upplys mig. Jag har jobbat klart för idag och måste såsa ihop.

Sapient

Swashbuckler

Har dröjt mig kvar och läst föreningsangelägenheter och diskuterat D&D. Nästan glömt att det finns ett forum utanför spelet... :gremsmile:

Möller said:
Jag håller med dig Sapient att det verkar lite konstigt att båda robotarna är skurkar.

Spider ligger högre på din lista än !Paxen, men du är ju inte helt hundra om jag förstår dig rätt. Har du någon aning om vad du behöver för att göra en av dem lite grönare?
För Spider, att han kommer in i matchen, börjar förklara sina fadäser på ett rimligt och konsistent sätt (utan att göra nya) och "ger mer" till byn.

För !Paxen, att han slutar krypa under radarn, stramar upp sitt spel och kommer ut med en begriplig roll istället för sina märkliga antydningar.

Jag noterar att K.K. dragit i mycket samma slutsatser som jag:
Båda pingar hos mig och båda dissar mig. Jag inväntar nått bra från nån av dom så får vi se om det hjälper. Att ha två ulvar bland robotarna är ju rätt tuft, men då har vi ju även två roller som är helt borta...Så vem vet. Det kan finnas en chans att nån snott den rollen.
Det sista där är ju en intressant iakttagelse. Det fanns ju på ett tidigt stadium spekulationer om att olika skurksorter begåvats med olika alibin, t.ex. att replikanter replikerade KLASS med inte YRKE, att infiltratör kunde härma YRKE men inte ändra sig KLASS (och behövde ljuga..)

Så kan det ju vara. Det finns ingen garanti att det ska finnas två robotar. De är lite vanligare i M2089 än de andra utgåvorna av Mutant, men en enda robot i spel (och fler mutanter?) vore fortfarande i enlighet med "New Berlin"-fluffet. (Som jag minns det...)

NU ska jag sova. Nu SKA jag sova.

Brynolf

Dum fan
Genomgång av Spiders poster

Har gått igenom dramat kring Sapients outning. Det är inte helt lätt att förstå sig på:

Spider Jerusalem said:
Då jag inte får vänta tills efter lunch så väljer jag att gå ut med mitt Yrke då den allmänna åsikten verkar vara att det är av stor vikt (Jag antar att det ska vara en punkt här). (D)å jag inte ännu delar den åsikten så anser jag att outa något annat skulle vara till min nackdel. Varför jag väljer Yrke och inte Klass var för att jag slog en T6 och på jämt så tog jag Klass på ojämt så skulle det vara Yrke. Jag rullade en 5:a.
Här får vi två olika förklaringar till att det blev yrke som outades. Dels för att det var där pressen låg och dels för att det slumpades. Efter några förvirrade reaktioner på ovanstående:
Yrke eller Klass var det jag kunde tänka mig att outa då jag anser att det är menlös information än så länge. Och om jag har information så vill jag vänta tills den är relevant och kan användas som ett vapen, om jag har en förmåga så vill jag inte gå ut med den nu då det kan leda till att jag blir mördad eller offer för andra förmågor. Så jag slumpade mellan Yrke och Klass.
Ok, det här indikerar att det första inlägget egentligen skulle säga "så väljer jag att gå ut med Yrke eller Klass". Med lite fantasi går det ihop hittills.
Skulle kunna ha ljugit och sagt att jag funderade länge och hårt men sanningen är så att jag inte visste vilken jag skulle välja och lämnade det till tärningarna.
(...och senare...)
jag tyckte båda var lika viktiga/oviktiga och valde därför att slumpa istället för att välja. Och om jag skulle motivera yrke framför Klass så skulle det vara att Yrke kan hinta om powerroller.
Powerroller vill man inte hinta om i regel. Om Spider tror att Yrke är mer kopplat till powerroll än klass, varför då inte outa Klass i stället? Och den teorin motsäger hur som helst att yrke och klass skulle vara lika oviktiga så att de behöver slumpas.
Den enda fördelen med Klass/Yrken jag kan se är att om man har båda så finns det en möjlighet att det kan spela roll för powerroller men lika stor att det inte gör det.
Nyss var det ju Yrke som hintade om powerroll. Nu är det Yrke och Klass i kombination. Eller är det något annat som avses? Det är en ganska kryptisk mening.
Mitt fel skulle vara Yrke inte klass.
Har svår att få klass till "ras" och inte det man "jobbar" med.
No biggie, som sagt. Vi rollspelare borde förstå. Efter att Möller börjat fnula på hur yrken och klasser hänger ihop, hakar Spider på:
Men Yrke eller Klass verkar vara menlösa i sig själva det är inte förens vi har båda samt information som kan backa upp de tankar vi har.
Det finns nog en stor chans att Yrke och Klass påverkar din förmåga/information, och sannolikheten för en totalt blank roll verkar minimal. Antalet kombinationer verkar vara en del.
(...)
ROB – Robotar, Troligen förmågor från sin klass.
(...)
SVOT – Privat polisiär insatsstyrka som står för Speciella Vapen Och Tekniker, Har troligen förmågor, Väktare är troligt.
Här har vi en till motsägelse. Spider listar alla klasser och yrken och fnular på vilka förmågor de kan tänkas ha, och listar separata förmågor för de flesta alternativen. Men samtidigt tror han ju att förmågan först kan anas när man vet både klass och yrke. Det går inte ihop.
Jag är RBT SVOT för att stilla era spekulationer.
Ok, bra att veta. RBT och SVOT är rätt iögonfallande attribut båda två, och förklarar lite smått varför Spider hade svårt att plocka något harmlöst att outa. Å andra sidan har han ju sagt motsatsen; att yrke och klass är ofarlig info.
En tanke efter att ha tittat lite i spelet är:
NOM – Normala människor, troligen ingen förmåga/information från Klass.
(...osv...)
Här kommer listan med förmågegissningar en gång till. Vimsigt men i sig självt förmodligen harmlöst. Recca reagerar på att Spider hintar lite väl övertydligt om att han är väktare:
Verkligen inte, jag säger inte att alla har det, samt jag säger inte ens att jag har det.
Utifrån vad jag vet om världen så drar jag de här slutsatserna.
Listan som Spider postat två ggr har alltså ingenting med hans egen roll att göra. Han har inte plockat in någonting som han fått veta genom sin rollbeskrivning i sina teorier. Visserligen bra att inte hinta om sin egen förmåga i onödan men vad är listan å andra sidan värd då?
Då jag kollar i min roll så kan jag konfirmera delar av det jag har skrivit i koppling mellan klass,Yrke och förmågor/information.
Oklart exakt vad som menas här. Konfirmera att han är väktare? Verkar dumt. Konfirmera att det är Yrke/Klass i kombination som hintar om förmåga? Sannolikt.
RBT är M:UA's förkortning av robot.
Och en jag föredrar framför ROB.
Ytterligare en felskrivning alltså. Men att han "föredrar" den felaktiga är ju lite kaxigt. Och många bäckar små ger en något större ping.
Ja min förmåga har en koppling till min klass/Yrke.
(...)
För att förtydliga min förmåga har en koppling till kombinationen av Robot och SVOT.
(...)
"En tanke om powerrollerna, är det så uppenbart att bara för du är psi att du skulle vara icke-mekanisk siare så skulle det ju vara självmord att gå ut med det så det känns otroligt att psi == siare. Samma med KORP, dvs KORP != mekanisk siare. Det skulle göra det för lätt. Jag vet att baserat på min karaktär att min klass + Yrke = min förmåga.
Så det känns troligare att det är kombinationen av yrke och klass som bestämmer vilken förmåga eller information du besitter. Detta är dock endast spekulationer utifrån min egen roll.
(...)
Som jag skriver så är det endast en spekulation utifrån min roll och sannolikheten att man skulle vara så uppenbar att man gör psi == siare. Skulle lika gärna kunna vara KRIMM som kan snoka reda på information eller liknande. Samt att om det är kombinationen så är det svårare att lista ut vad folk har för förmågor. Givetvis så är det troligen som du skriver.
Så Spiders roll ger en logisk och fluffig förklaring till hans förmåga. Men samtidigt tvivlar han på det logiska och fluffiga "PSI = Siare". Utan att veta något om Spiders förmåga skulle jag kalla det här en motsägelse.

Sammanfattningsvis ett antal störande motsägelser och en stor portion förvirrande formuleringar. Man undrar om Spider verkligen är säker på sin roll.

Korpen

Hero
Trevligt att man inte är helt glömd!
Nu i alla fall gjort vad jag borde gjort igår, mejlat hela tråden till jobbmailen, och bett en kompis e-posta allt som skrivs efter det här inlägget till lunch. Så jag borde kunna läsa ikapp när jag sitter på jobbet och förhoppningsvis kunna komma med något vettigt i em/kväll.
Ledsen att mina jobbtider ställer till problem.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re:

Brynolf said:
Vicotnik said:
Den infomation som jag har är att jag kan analysera balistik. Tillsammans med en för mig okänd grupp kan vi tillsammans fastställa vilken klass en död spelare tillhör (vet ej om det gäller mordoffer eller de vi röstar ut eller båda). Om jag tolkar min förmåga rätt så bör det inte bara vara jag som får denna information utan även de som ingår i gruppen.
1. Vad har ballistik med att avgöra offrets klass att göra? Möjligen borde du kunna avgöra mördarens klass. Makes no sense.

2. Har du inte frågat Mukwah om förmågan gäller mördade elller utröstade? Varför inte? Det torde vara rätt hög prio tycker jag.

3. Jag tycker det över huvud taget verkar vara en ganska menlös förmåga. Vad ser du själv för användningsområden?
1. Vad det har med ballisktik tänker jag inte förklara i nuläget. Men jag har en förklaring till det som jag kan dra senare, men inte nu.

2. Nej, jag har inte gjort det eftersom jag ändå kommer upptäcka det i slutet av rundan.

3. Oavsett om den är menlös enligt dig eller inte så kommer den förhoppningsvis ge svar på vilken klass folk tillhör när de åker ut. Eftersom vi annars bara får reda på om personen är ulv eller inte. Anser du det vara menlöst? För det gör inte jag.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Möller said:
Konrad Konvalj said:
Får nån ut nått av det? Är nån intresserad av att kasta en sko på mig?
Jag undrar också hur Vicotnik lyckats knipa andraplatsen. Vad har karln skrivit, egentligen? Jag ska försöka gå igenom honom imorgon.

Nu, läggdags.
Jag har inte skrivit några mastodont inlägg, utan snarare många korta inlägg med enstaka frågor till folk, där av min mängd inlägg.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Vimes said:
Jag är också MERC och min förmåga är att jag kan få veta vilket YRKE de som dör har, men under förutsättning att jag är ensam kvar med denna förmåga. Alltså som Vicos, fast spegelvänd. Jag antar att Möller har samma förmåga som jag har, och alltså är min "partner" (egentligen är vi, fluffmässigt, rivaler).

Detta anser jag stärker att Möller är sanningsenlig i sin milleroutning också, vilket i sin tur innebär att Sapient också rimligtvis borde vara det. Antagligen borde Vico kunna grönas också, då hans förmåga alltså är som vår fast spegelvänd.
Att ni båda har samma förmåga men kräver att någon av er åker anser jag gröna er båda. Eftersom jag har svårt att se att någon av er två skulle vara ulvar för då vore det på tok förlätt att eliminera sin motpart (nattmord). Misstänker att det Mukwa försökt göra så att ni kan gröna varandra, men inte använda er förmåga ulvarna lär troligtvis inte ta ur en av er nu för då kommer er förmåga att börja fungera, eller så hade ni kunnat försöka göra er av med den andra och slössa en runda för byn men få er förmåga aktiverad.
Så tills vidare skulle jag nog säga att ni grönar varandra. Extra plus dock att Vimes var den som gick ut med informationen då jag sett honom som mer suspekt än Möller.

Vimes said:
Det som däremot stör mig är att vi inte har någon partner till Vico. Det kan vara Korpen eller Andersson.
Jupp, men jag tror det är för det bästa för byn att den eller de som ingår i den grupp jag tillhör håller sig dolda av den anledningen till att ulvarna kommer vilja ta oss av daga eftersom vår förmåga fungerar så länge vi inte är ensamma, till skillnad från dig och Möller.

Xyas

Swashbuckler

Konrad Konvalj said:
Samma sak sker från xyas sida, men han kastar sitt mot främst Vimes och hänger med Brynolf.
Brynolf røstar væl inte på Vimes? Och att han hackar på honom tror jag mer handlar om (onødigt) defensivt spelande gentemot den som kritiserar honom mest.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Som jag skrev när jag hoppade med så har jag inte internet hemma utan jag använder en mobil när jag får tillgång till den. Så jag har lite svårt att svara efter att jag har gått från jobbet, och under jobbet så måste jag jobba så då svarar jag när jag hinner.

Xyas

Swashbuckler

Vicotnik said:
prat om førmågor
Men de hær førmågorna blir væl enbart vettiga om vi antar att vi inte får någon "øppen" info alls om de som åker ut eller hur?

Vilket iofs skulle kunna vara ett vettigt upplægg givet vad vi vet så hær långt om spelet. Men det lær vi få veta næsta runda oavsett.

Vicotnik

Den onde
Staff member

xyas said:
Vicotnik said:
prat om førmågor
Men de hær førmågorna blir væl enbart vettiga om vi antar att vi inte får någon "øppen" info alls om de som åker ut eller hur?

Vilket iofs skulle kunna vara ett vettigt upplægg givet vad vi vet så hær långt om spelet. Men det lær vi få veta næsta runda oavsett.
Det normal är att vi endast får reda på om personen är ulv eller bybo, all annan information brukar gå förlorad.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vic said:
Det normal är att vi endast får reda på om personen är ulv eller bybo, all annan information brukar gå förlorad.
Jag var inne på det här när jag ansåg att det är värt att hänga Andersson. Ingen har sen berättat eller kommit med något gällande hur det brukar vara med den som hängs eller hur Mukwa har lagt upp det så att säga.

Jag tror inte någon har hjälpt mig i den frågan, men nu ser jag det rätt tydligt.

Den här förmågan du har räknas som en passiv förmåga då? Alltså, när någon hängs så får du information?

Har i ärlighetens namn inte kollat din balestik så noga ännu. Har haft tankarna på andra håll så allt jag skriver kanske finns att finna, men jag är lite trötter idag.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Konrad Konvalj said:
Den här förmågan du har räknas som en passiv förmåga då? Alltså, när någon hängs så får du information?
Ja den lär räknas som passiv förmåga eftersom jag ska skicka in något pm. Som sagt jag vet inte om jag kommer få infon ifrån en spelare som vi röstar ut, eftersom det är lite luddigt formulerat i pm't. Men om den person vi röstar ut dör så ska jag få information om personens klass.

Xyas

Swashbuckler

Vicotnik said:
xyas said:
Vicotnik said:
prat om førmågor

Jo men klass i det hær fallet ær ju en markør på ulv eller ej.

Vicotnik

Den onde
Staff member

xyas said:
Vicotnik said:
xyas said:
Vicotnik said:
prat om førmågor

Jo men klass i det hær fallet ær ju en markør på ulv eller ej.
Nej, det som är markör ifall du är ulv eller inte är din Uppdragsgivare, men alla REP är ulvar ja, men vi har även en infiltratör med i leken.

Xyas

Swashbuckler

Vicotnik said:
Nej, det som är markör ifall du är ulv eller inte är din Uppdragsgivare, men alla REP är ulvar ja, men vi har även en infiltratör med i leken.
Det var REP jag menade, och att vi har en infiltratør ær væl inte bekræftat?

Vicotnik

Den onde
Staff member

xyas said:
Vicotnik said:
Det var REP jag menade, och att vi har en infiltratør ær væl inte bekræftat?
Mukwa (Uppdrag) said:
Om ni ska kunna tillintetgöra replikanterna kan ni dock inte ha infiltratörer som rapporterar varje steg ni tar så nära inpå.

Vimes

Sillkung
Korpen said:
Trevligt att man inte är helt glömd!
Nu i alla fall gjort vad jag borde gjort igår, mejlat hela tråden till jobbmailen, och bett en kompis e-posta allt som skrivs efter det här inlägget till lunch. Så jag borde kunna läsa ikapp när jag sitter på jobbet och förhoppningsvis kunna komma med något vettigt i em/kväll.
Ledsen att mina jobbtider ställer till problem.
Hej Korpen! Bra att du visar att du lever. :heart:

Det har ju skrivits shitloads med inlägg (över 700 väl?) så det är en del att läsa. Men jag tänkte hjälpa dig prioritera:

Som det ser ut nu verkar det som om det till utröstning står mellan Spider Jerusalem, Brynolf och !Paxen. Så om du planerar att försöka vara med och påverka utröstningen i kväll tror jag att det är främst dessa du ska kolla upp och ta ställning till.

Jag skulle gärna se att du outade något, KLASS eller YRKE, innan deadline. Förmågan bör du hålla för dig själv dock.