Nekromanti V2089 (Runda 1)

Vimes

Sillkung
Re: Rösträkning på begäran.

Konrad Konvalj said:
Får nån ut nått av det? Är nån intresserad av att kasta en sko på mig?
Nädå, inget skokastande. Den här typen av statistik jämförd med hur man upplever folks arbete i tråden är inte dumt. I Supernaturalgate var en av grejerna som fick mig att gå mot Vico just att han skrivit många men uppenbarligen inte direkt minnesvärda inlägg.

Så också här. Jag ser visserligen Vico som grön, men det är lite oroväckande.

xyas har skrivit en hel del också. Mest korta inlägg mig veterligen. Jag tror att jag ska ägna mitt nästa inlägg åt honom.

I övrigt håller jag typ med om dina analyser här, Konrad.

Xyas

Swashbuckler
Re:

Vicotnik said:
1. Vad det har med ballisktik tänker jag inte förklara i nuläget. Men jag har en förklaring till det som jag kan dra senare, men inte nu.
Jag tror jag vet vad du menar hær, och det gør att du nu ær i princip grøn i mina øgon.

Vimes

Sillkung
xyas

Jag hade tänkt att försöka orda lite om xyas. Jag har gått igenom hans inlägg och så. Men fuck it. Karln är ju skitsvår att säga något om.

Grejen är: jag, Vico, Möller och xyas har alla outat "relationsroller". Jag kan mer eller mindre gröna Möller och Vico. xyas relationsroll är däremot inte relaterad alls till våra. Det finns inget som bekräftar den. xyas skriver till och med att den person som hans förmåga är relaterad till antagligen inte vet om det. Bra upplägg för en varulvslögn, no?

Så, jag tänkte att: nu jävlar ska xyas xynas i xömmarna. Men det är sjukt svårt. På sitt eget speciella sätt har han spelat ganska oklanderligt.

Såhär va (varulvsspelstoeri):
Som bybo har man två huvudsakliga uppgifter:
1. Hitta och rösta ut varulvar
2. Visa att man är bybo, d.v.s. inte bli utröstad själv
(sedan tillkommer underordnade uppgifter som att försöka undvika att exponera powerroller etc, men de ovanstående är de huvudsakliga)

Att xyas är notoriskt dålig på den andra uppgiften vet vi ju (Ankeborgsspelet, jösses!) - precis som en del andra (Spider, Paxen, Lukas). Däremot har han i de senaste spelen visat att han är rätt duktig på den första uppgiften, hans "varulvsnäsa" har varit väl justerad och han har varit konsekvent i sitt agerande (som i Ankeborg där han väldigt tidigt bestämde sig för att Lukas var ulv, och även i Mos Varulv där han nästan direkt låste kikarsiktet på Recca).

Men, skulle han vara ulv så skulle han inte klara av att utföra den första uppgiften. Varför jag huvudsakligen kommer bedöma xyas utifrån vilka han röstar ut (eller har för avsikt att rösta ut).

I det här spelet skrev han först att han om det var utröstning ville rösta ut Spider, därefter deklarerade han att han helst röstade ut mig. Det innebär alltså att han preliminärt har misslyckats med den första uppgiften en gång.

Nu skulle jag vilja veta vem xyas helst röstar ut, är det fortfarande jag? Finns det någon annan? Hur resonerar du kring utröstningen?

Xyas

Swashbuckler
Re: xyas

Vimes said:
Nu skulle jag vilja veta vem xyas helst röstar ut, är det fortfarande jag? Finns det någon annan? Hur resonerar du kring utröstningen?
Jag borde egentligen inte sitta hær alls med tanke på hur mcyket jag har att gøra, men jag ger ett snabbt svar. Ingen diciplin har man :gremtongue:

De jag misstænker starkast denna rundan ær Du (Vimes), Spide och Brynolf. I den ordningen. Æven om din ledning framfør de andra två har kortats något.

Vimes - otypiskt spelande åsidosatt (før dær går åsikterna uppenbarligen især mellan mig och andra spelare) så ær det safe outningar som kommer efter andra. I och med Vics pø-om-pø outande om sin førmåga kænns det rætt safe att ljuga om att man har en førmåga som liknar hans och ær related. Men ditt undflyende sætt gentemot alla frågor som slængs mot dig ær nog det som flyttar dig till førstaplats. Du sliter hårt før att slippa diskutera dig sjælv. Som någon annan sa, har du besvarat en enda fråga den hær rundan med något annat æn en motfråga?

Spider - misstag, suspekt outande och bitvis ohjælpsam spelstil tala før ulv.

Brynolf - misstag och extremt defensivt spelande talar før ulv. Mot det kommer att jag får intrycket av att misstaget var ærligt och att den defensiva spelstilen inte ær otypisk før Brynolf.

Vimes

Sillkung

Alltså, xyas. Jag tycker att det här spåret du har på mig är så jävla kallt att jag inte tycker det är värt att skriva något om det. Det har inte ställts en enda vettig fråga till mig.

Jag tycker ärligt talat att jag är en av dem som varit bäst under rundan. Mitt "sejfiga" outande har i dynamiken med Möller och Vico antagligen grönat fyra spelare (mig, Möller, Vico och Sapient). Dessutom finns det brödsmulor till min förmåga och mitt yrke utspridda tidigare i tråden. Så jag tycker att snacket om safe outningar nästan är dummare än argumentet att jag spelar otypiskt.

Men eftersom både Brynolf och Spider är med på din lista så känner jag mig ganska trygg. Där någonstans ligger mina fem cent också. Skulle gärna se Spider skriva något, det kan vara aktuellt att flytta rösten.

Men du, börjar du inte verka för att varulvar ska bli utröstade under nästa runda kommer jag börja fundera på huruvida du själv är varulv.

Xyas

Swashbuckler

Vimes said:
Men du, börjar du inte verka för att varulvar ska bli utröstade under nästa runda kommer jag börja fundera på huruvida du själv är varulv.
Du gør som du finner bæst, så gør jag detsamma.

Vimes

Sillkung

xyas said:
Du gør som du finner bæst, så gør jag detsamma.
Öh, ja? Eller menar du att "rösta ut varulvar" inte är det du finner bäst?

Vimes

Sillkung

Jag menar. Jag är väl förstående för din spelstil, xyas? Erkänner att du är duktig på att hitta ulvar, och är beredd att låta dig hållas. Men du måste ju inse att din spelstil - eftersom den är som den är - inte grönar dig alls, så länge du inte hittar någon ulv?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

Vad är det du vill att jag ska skriva?

Faktum är att som alla andra spel så blir jag utpekat som trolig ulv och som alla spel så kämpar jag med att bevisa att jag är oskyldig.

Jag tror inte Vimes är ulv, han har inte spelat helt som han brukar men han spelar inte ulvaktigt.

Brynolf spelar konstigt men samtidigt så tror jag inte att jag har spelat med honom förut.

Jag är osäker på vem jag tror är ulvigast då det är många som har klantat sig och en del som är extremt aggressiva ett tag, en del som ändrar sig lika snabbt som jag sveper kaffe. Det finns mycket skumt och många har spelat ulvigare än dom brukar, finns säkert anledningar till detta.

Men i dags läget så tror jag min röst ligger på !Paxen eller Brynolf.

!Paxen för att han spelar konstigt och jag får bara en dålig känsla av honom.

Dock så är poängen att rösta ut andersson så man inte råkar bli av med 3 bybor en tanke.

Vi röstar ut andersson:
2 bybor. Andersson är bybo och vi röstar ut honom.
1 bybo, 1 ulv. Andersson är ulv.

Vi röstar ut någon annan:
2 bybor, 1 ulv. Andersson är ulv.
3 bybor. Andersson är bybo.
1 bybo, 2 ulvar. Andersson är ulv.

Så i bästa fall så blir vi av med 2 ulvar och förlorar bara 1 bybo. Detta är ifall vi lyckas rösta ut en ulv och andersson är en ulv.

Att det är såhär vet alla men ville skriva det för att det är lätt att avläsa och det hjälper mig att fundera.

Xyas

Swashbuckler

Vimes said:
Jag menar. Jag är väl förstående för din spelstil, xyas? Erkänner att du är duktig på att hitta ulvar, och är beredd att låta dig hållas. Men du måste ju inse att din spelstil - eftersom den är som den är - inte grönar dig alls, så länge du inte hittar någon ulv?
Har vi inte den hær konversationen i varje spel Vimes? Dina hot och min-spelstil-ær-bættre-æn-din argument rør mig inte i ryggen (det ær ju inte precis så att du røstar på en ulv varje runda eller vinner varje match). Jag spelar som jag vill och du stør dig på det bæst du vill (och det vill du ju uppenbarligen).

Och dærmed ær jag klar med den hær konversationen.

Vimes

Sillkung

Jag förstår inte riktigt varför du låter dig irriteras så mycket, xyas. Du har ju genom större delen av spelet sökt kontakt och konflikt med mig, och när jag väl sätter mig i diskussion med dig sticker du. Nå.

Det stämmer att jag inte direkt röstar rätt och vinner varje gång. Helt riktigt. Jag kan utan problem erkänna att jag tror att du är vassare på den första uppgiften än vad jag är. Min styrka som bybo ligger inte främst i att jag är bra på att identifiera ulvar, utan på att jag är duktig på (eller har talang för) den andra uppgiften*. Utöver det är jag en rätt medioker ulvjägare. Just därför förvånas jag lite av att du säger att du helst röstar ut mig.

* Jag har aldrig, trots att jag varit med i sex spel, ens varit nära att röstas ut som bybo (undantaget sista rundan i Ankeborg, men där var ju argumentet huvudsakligen att jag inte blivit siad).

Möller

Hubert Hortlax

Sådär, nu har jag gått igenom Vicotniks många inlägg. Sammanfattning av lite grejer jag tyckte verkade viktiga:
2. För outning under press
3. Tycker inte Brynolf var jättebra i Ankeborg
4. Ber !Paxen strunta i DTF
13. Kommer med lista att dreva
Går hårt åt Recca
21. Outar NOM och att han har en »relationsroll«
Både hackar och förstår Spider
Går på mig för min konstiga teori om klass och yrke
44. Klagar på att Brynolf inte motiverar sina röster
45. Klagar på Xyas av samma anledning
55. Påpekar att Brynolf följer strömmen
Återigen vettiga frågor till mig (ang. min konstiga outning)
71. Röstar Brynolf för han är mest misstänkt av de 5 NOMisarna
Drevar rätt bra mot Brynolf
79. Går motvilligt ut med mer info om sin förmåga

Vico har många inlägg som inte direkt rör spelet. Rösträkningar, korta påpekanden om hur varulvsspel fungerar, meddelanden om hans kommande aktivitet etc. Men helt klart hjälper han också byn. Hans drevande mot Recca, Spider och mig är bra.

Såhär ser Vicotniks röstspår ut:
Recca > Vimes > Spider Jerusalem > Möller > Sapient > Möller > Brynolf

Hans enda röst på Brynolf kommer rätt sent. Däremot så har han under hela spelet varit misstänksam mot Brynolf. Om Brynolf visar sig vara ulv är det grönande för Vico. Hade de varit ulvpolare tror jag Vicotnik gjort tvärt om, slängt tomma ströröster på Brynolf för att kunna försvara sig senare i spelet istället för att påpeka Brynolfs felsteg.

Xyas

Swashbuckler

Vimes said:
Jag förstår inte riktigt varför du låter dig irriteras så mycket, xyas. Du har ju genom större delen av spelet sökt kontakt och konflikt med mig, och när jag väl sätter mig i diskussion med dig sticker du. Nå.

Det stämmer att jag inte direkt röstar rätt och vinner varje gång. Helt riktigt. Jag kan utan problem erkänna att jag tror att du är vassare på den första uppgiften än vad jag är. Min styrka som bybo ligger inte främst i att jag är bra på att identifiera ulvar, utan på att jag är duktig på (eller har talang för) den andra uppgiften*. Utöver det är jag en rätt medioker ulvjägare. Just därför förvånas jag lite av att du säger att du helst röstar ut mig.

* Jag har aldrig, trots att jag varit med i sex spel, ens varit nära att röstas ut som bybo (undantaget sista rundan i Ankeborg, men där var ju argumentet huvudsakligen att jag inte blivit siad).
Om jag låter irriterad ær det nog mer før att jag sitter hær istællet før att skriver på det abstract som ska ta mig till arizona i sommar på joibbets bekostnad :gremtongue:

Vad jag avser ær att diskussionen mellan dig och mig om spelstil inte kænns så relevant, før vi har haft den innan och det ær lixom inget nytt som sægs hær och nu. Jag har inget problem med att vi ær olika, men det ær lite trøttsamt att du varje spel attackerar min spelstil med exakt samma argument.

Vimes

Sillkung

xyas said:
Vad jag avser ær att diskussionen mellan dig och mig om spelstil inte kænns så relevant, før vi har haft den innan och det ær lixom inget nytt som sægs hær och nu. Jag har inget problem med att vi ær olika, men det ær lite trøttsamt att du varje spel attackerar min spelstil med exakt samma argument.
Alright. Då tror jag att du missförstår mig. För det jag menar är att jag inte kommer att bedöma dig utifrån din spelstil utan ifrån dina resultat. Detta för att du i de senaste två spelen har haft väldigt goda reslutat. Jag kritiserar alltså inte din spelstil, men menar att jag vet av erfarenhet att jag omöjligt kan bedöma huruvida du är ulv eller inte utifrån den. Så det är inte samma gamla inställning till dig. Samma gamla inställning hade varit "Alla som inte röstar på xyas är sumprunkare!".

Jobba med ditt abstract nu. Jag behöver jobba med min uppsats som förhoppningsvis ska bli meriterande för en doktorandtjänst nästa år. Så jag borde inte sitta här och gagga. Vet fortfarande inte vad jag tycker om Spider, dock. Han har skrivit, och äntligen ett inlägg utan konstigheter, men å andra sidan är det ju inget som direkt är speciellt upphetsande heller.

Xyas

Swashbuckler

Vimes said:
Alright. Då tror jag att du missförstår mig. För det jag menar är att jag inte kommer att bedöma dig utifrån din spelstil utan ifrån dina resultat. Detta för att du i de senaste två spelen har haft väldigt goda reslutat. Jag kritiserar alltså inte din spelstil, men menar att jag vet av erfarenhet att jag omöjligt kan bedöma huruvida du är ulv eller inte utifrån den. Så det är inte samma gamla inställning till dig. Samma gamla inställning hade varit "Alla som inte röstar på xyas är sumprunkare!".
Ah, då førstår jag. Och det ær væl fair enough. Och du har rætt i att det brukar vara enkelt att placera dig i bybo-facket, men jag kænner lixom inte att jag kan gøra det så sjælvklart denna rundan. Men jag tror också att jag nog fastnat lite væl på dig denna rundan. Så

Røst: ingen

medan jag fundera igenom det hær.

Vimes said:
Jag behöver jobba med min uppsats som förhoppningsvis ska bli meriterande för en doktorandtjänst nästa år.
Do it! Det ær det bæsta jobbet i værlden (åtminstone på naturvetarsidan).

Möller

Hubert Hortlax

Vicotnik, eftersom du inte kommer vara närvarande i slutet av rundan vore det kanske bra om du berättade om dina misstankar nu. Är det Brynolf vi ska rösta ut? Vilka är alternativen?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Kånkelmania

Först en lite påminnare: Recca har gått in i väggen men jag hoppas på ett återkommande. Det är lite samma som i Mos Varulv där hon satt och lurkade. Fnissade över allt som skedde och i slutet rök hon ändå. Den gången brunade jag i det blå skåpet och litade till Recca, och det kommer jag inte göra igen. Så troligen måste jag sätta mig ner och spana in hennes spelande.

Korpen: Måste komma med en outning av KLASS eller YRKE och lägga en röst innan slutet på dagen. Jag skiter i om det är en helt omotiverad röst eller en röst på nån random som inte är aktuell för utröstning. Så länge det kommer en röst som pekar åt något håll är jag nöjd.

!Paxen: Spelar sitt random 50/50 som den bot han är. Har klurat lite på det hela och jag tror fanimäj att jag alltid har !Paxen i topp som en ulv i första rundan. Hans spelstil och taktik är lömsk som katten, men som Vimes påpekar grymt effektiv och win ration för !Paxen är ju grym. Jag kommer behålla min röst där eftersom jag fortfarande inte fått svar. Det !Paxen lämnat efter sig är motfrågor och sen så är han osynliga mannen.

Spider Jerusalem: Kollar igenom de frågor som är riktad mot honom. Jag har bumpat ett flertal trådar som jag inte greppar. Spider har varit in och hängt lite idag och kommit med lite små saker och känner sig själv lätt förvirrad.

Brynolf: Är sig rätt lik från tidigare spel. Lite defensiv, lite bufflig, lite grumsig. Jag är inte så där säker på om det är läge att bränna hans broar i runda 1. Robotarna står högre på min lista och trots att mycket pekar mot Brynolf + att många har honom rätt högt upp på sina respektive listor så tror jag det är bättre att hänga någon annan. Brynolf har minst kompisar i spel och det stör mig lite. Är han ulv offras han av ulvarna är han bybo utnyttjar ulvarna allt som läggs fram mot Brynolf. Kompisrelationen ser lite skev ut helt enkelt.

Vimes/Möller/Sapient(Vicotnik): lämnar jag därhän till nästa runda. Vicotnik har jag kikat lite på och det är som sagt mycket inlägg men även en massa luft. Det jag läst på slutet av Vic ger mig ett rätt bra förtroende så.

xyas spelar sitt spel. Jag vill ju hitta nått på honom men det går inte. Att han och Brynolf är lite kompisar mot Vimes är inget jag kan gå på så jag lämnar xyas därhän rundan ut.

Andersson: Är han ulv och självdör är det ju toppen. Är han bybo och vi hänger en bybo är det botten.

Röst: !Paxen

Vicotnik

Den onde
Staff member

Möller said:
Vicotnik, eftersom du inte kommer vara närvarande i slutet av rundan vore det kanske bra om du berättade om dina misstankar nu. Är det Brynolf vi ska rösta ut? Vilka är alternativen?
Jag har fram tills nydligen då Vimes gick ut med sin förmåga/information sett honom som ett alternativ till Brynolf. Dig blir jag aldrig klok på i varulvsspel och ser dig nästan alltid som misstänkt, men åter igen så har outningen som du och vimes gjort minskat mina misstankar mot er. Brynolf vill jag se hängd oavsett om han är bybo eller inte då hans spel inte direkt är hjälpsamt för byn enligt mig.
Utöver det så blir jag inte klok på spider eller !Paxen, men det beror på att jag inte haft något större fokus på dessa två. Utan som du tidigare nämt gått hårt åt dig, recca och brynolf och där är mycket av mitt fokus har legat denna runda.
Recca anser jag spelar bra och jag finner det föga troligt att hon skulle vara ulv, hos spelar så som hon brukar enligt mig.

Sapient upplever jag mer parten som positiv, men jag undrar lite om han inte skulle kunna vara DTF i och med hans roll som ZIGGY (jobbar för den som betalar bäst), men jag har svårt att plasera honom som ulv.

Korpa och Andersson är ett stort bekymmer för oss, eller snarare Korpa är ett stort bekymmer eftersom han kommer överleva och vi inte vet något om honom. Andersson vet vi inget om och kommer nog inte få reda på något om honom.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vicotnik said:
Andersson vet vi inget om och kommer nog inte få reda på något om honom.
Om Andersson hängs får du då reda på hans klass om jag förstått det hela rätt.

Självdör han får vi reda på om han är bybo eller ulv.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Konrad Konvalj said:
Vicotnik said:
Andersson vet vi inget om och kommer nog inte få reda på något om honom.
Om Andersson hängs får du då reda på hans klass om jag förstått det hela rätt.

Självdör han får vi reda på om han är bybo eller ulv.
Jo det stämmer, kanske skulle ha förtydligat att jag syftade på innan rundans slut.