Nekromanti V2089 (Runda 1)

Möller

Hubert Hortlax
Re: Rösträkning på begäran.

Tackar, Vicotnik!

Kanske kan vara bra om jag presterar en lista själv.

Brynolf är min nummer ett. Jag han har både spritt scum tells omkring sig och dessutom inte hjälpt byn. Mitt intryck är att han ägnat massor av tid åt att ta upp vad han gjort tidigare snarare än att producera något nytt.

!Paxen börjar rent ut sagt tröttna på. Om han medvetet spelar under sitt bybo-max, varför låter vi honom hållas? Om vi inte enas kring Brynolf sparkar jag hellre ut !Paxen för hans oförskämdhet att komma här och inte hjälpa byn, även om det sätter oss i en prekär situation iochmed Andersson. Dessutom håller jag det inte för omöjligt att han faktiskt är ulv.

Spider Jerusalem måste bli min trea. Jag har själv inte noterat honom, men när hederliga bybor som Sapient hittar så mycket märkligheter så kan jag ju inte ignorera honom.

Xyas är den sista jag hyser några större misstankar mot. Det är inte mycket, men som Vimes säger så måste Xyas prestera snart för att vi ska kunna betrakta honom som grön. Tyvärr är ju dock Xyas uppmärksamhet på jobbet, så vi lär inte få så mycket ur honom. Det känns som en möjlig varulvslögn, men det är svårt att bevisa.

Recca

Femme Fatale
Nu är jag tillbaks.

Enligt vår glade spelledare så gäller era förmågor nattdödade samt hängda personer. Men det skulle framgått ändå om ca 8 timmar (eeep).

Jag är nöjd angående Möller och Vimes. Ingen av dessa är rimlig som ulv i mina ögon.

I gruppen "relationsroll som siar klass" har jag ställt Xyas och Vicotnik. Här har Vicotnik släppt mycket mer information än Xyas. Men Xyas har också smulat ut att hans roll inte grönar någon, vilket ju visar att paret Vic och Xyas' roller är markant olika från paret Vimes och Möllers.

(Jag utgår nu från att Möller bekräftar Vimes spegelroll med liknande "funktion inbakad i sin roll"... Men annars hade han väl varit mer definitiv i sitt yttrande om detta.)

Så tillsvidare anser jag att de här fyra personerna hamnar i absoluta botten på misstanke-listan. Förstås är ju Vimes ett jävla hett mål iom att han outat sin kraft. Han borde åka nästan först, vilket får mig att ifrågasätta Vimesys kompetens i sin outning. Å andra sidan är ju han som bekant grönad av Möller. Detta får mig att ställa följdfrågan: Är det så att replikanterna som infiltrerat våra led har samma yrkes-skicklighet som originalen? Enligt fluffet vore det förstås helt rimligt. Då är inte Vimes grön längre och hela hans spelsätt i runda 1 "klickar" liksom.

Jag skulle vilja ha hjälp med att spekulera om hur troligt det är att det finns replikanter i relationsroll-gruppen. Å andra sidan, som jag räknar det finns det 2 stycken relationsroller i Möller och Vimes samt 2+ i Vicotnik och xyas. Så jag undrar återigen; hur troligt är det att den här gruppen är GRÖN?

Jag tror inte att det är sannolikt att någon av dem ljuger om det här. Hela rundan har de ju försökt identifiera varandra... Men jag tänker iaf inte utesluta nåt.

Vimes said:
Jag tror att jag kan gröna Möller och Sapient.

Såhär ÄR det: YRKE och KLASS innebär komponenter i förmågan. YRKE+KLASS kan innebära två förmågor X och Y eller en kombinerad förmåga XY (det sista kan nog ifrågasättas, då det bara är Spiders outningar som styrker det).

Anyway: Möller och Sapient är båda MUT och båda millers. Är man MUT är man alltså miller. De som är NOM har inget kopplat till sin klass, varför det rent konstruktionsmässigt (och inte bara fluffmässigt) är rimligt med flest NOM i gruppen.

Möller är MERC och har en förmåga som är relationsbaserad, liknar Vicos men handlar om yrken istället för klasser.

Jag är också MERC och min förmåga är att jag kan få veta vilket YRKE de som dör har.
Det här skulle alltså betyda att Xyas' och Vicotniks yrken troligtvis är samma?

Dock så tycker jag inte att Vimesys förmåga riktigt motsvarar att han har samma yrke som Möller eftersom förmågorna fungerar olika. Men de fungerar ju ganska lika så jag släpper det.

Iaf, jag måste dra till jobbet typ nu så jag hinner inte vara med något förrän sent ikväll igen.

Grejen är att rundan går av stapeln ikväll så jag måste ju sätta en definitiv röst redan nu... Och då blir det Brynolf för jag misstänker han mest i nuläget.

Röst: Brynolf

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
Nu är jag tillbaks.

Enligt vår glade spelledare så gäller era förmågor nattdödade samt hängda personer. Men det skulle framgått ändå om ca 8 timmar (eeep).
Vad ställde du för frågor? Eller hur har du fått nys om det rättare sagt?

Xyas

Swashbuckler
Jag måste verkligen motsætta mig antagandet att jag och vicotnik ær ett "par" førmågemæssigt. Vic har outat sin førmåga och den ær inte alls som min eller ens relaterad till den regelmekaniskt. Dæremot så ser jag en fluffmæssig koppling som gør att jag preliminærgrønar honom.

Möller

Hubert Hortlax
Tyvärr verkar du fått lite saker om bakfoten, Recca.

Både jag och Vimes har outat våran förmåga. Vimes började, jag bekräftade sedan att jag hade samma (dock möjligtvis lite annorlunda motiverad i fluffet). Dock så är vi antagligen inte måltavlor, eftersom våra förmågor inte kommer fungera förän den ena av oss åker ut.

Vicotnik, däremot, är en måltavla. För han har också (nästan helt) avslöjat sin kraft. Till skillnad från mig och Vimes fungerar hans kraft bara då alla med hans färmåga är kvar i spel.

Xyas har inte bekräftat att han är Vicotniks partner, utan verkar istället ha en helt annan förmåga.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Möller said:
Vicotnik, däremot, är en måltavla. För han har också (nästan helt) avslöjat sin kraft. Till skillnad från mig och Vimes fungerar hans kraft bara då alla med hans färmåga är kvar i spel.
I och med detta så funderar jag på om jag ska outa all min information så vi inte förlorar den ifall jag blir mördad ikväll. Vad anser ni? Det jag har kvar att gå ut med är mitt Yrke.

Möller

Hubert Hortlax
Vicotnik said:
Möller said:
I och med detta så funderar jag på om jag ska outa all min information så vi inte förlorar den ifall jag blir mördad ikväll. Vad anser ni? Det jag har kvar att gå ut med är mitt Yrke.
Jag ser inte riktigt nackdelen. Uppenbarligen är ju yrke och klass något vi vill åt, annars skulle vi inte ha de förmågor som vi har.

Vimes

Sillkung
Vicotnik said:
Du borde rimligtvis vara en ganska het kandidat för nattmord, så det är kanske inte helt dumt. Men du måste ju avgöra själv utifrån din egen horisont. Å ena sidan skulle det göra att det blir lättare för oss att förstå upplägget, och å andra sidan lättare för de ulvar som inte outat yrke att ljuga om sitt.

Vimes

Sillkung
Egentligen drevar vi för dåligt. Vi borde pumpa dem vi faktiskt misstänker på information.

Brynolf! Du skriver att du har en nackdel. Finns det någon anledning till att du inte outat den? Möller och Sapients nackdelar var ju förstås helt rätt att outa, och jag (är kanske fantasilös?) kan inte komma på en nackdel som det inte finns anledning att komma ut med.

Röst: Brynolf

Vimes

Sillkung
Ni som röstar på Paxen borde f.ö. grilla honom på i varje fall hans YRKE.

Dessutom skulle jag gärna se någon som inte har NOM som klass säga att han har bara en förmåga. Finns det ingen sådan sitter Spider brunt till.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vimes said:
Ni som röstar på Paxen borde f.ö. grilla honom på i varje fall hans YRKE.
Trust me. Jag har försökt.

Har lite dålig koll på hur det är med rösterna så jag tror banne mig jag skall kolla upp det.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Rösträkning 14.00

Brynolf said:
Har gått igenom hela tråden då Möllers senaste räkning var fel. Nu ser röstläget ut så här:
Då litar jag på Brynolf:

Brynolf (3) - Möller, Vic, Vimes
!Paxen (2) - Sapient, Konrad
Vimes (2) - Xyas, Recca
Möller (2) - Spider, Brynolf
Korpen (1) - !Paxen
Sapient (1) - Korpen

Ej röstat - Andersson

Efter det har inte mycket förändrats:

Brynolf --> Dr.Spider
xyas --> Ingen
K.K --> !Paxen
Recca --> Brynolf
Vimes --> Brynolf

Nuvarande ställning:

Brynolf (4) - Möller, Vic, Vimes (x2) , Recca
!Paxen (2) - Sapient, Konrad Konvalj (x2)
Möller (1) - Spider
Korpen (1) - !Paxen
Sapient (1) - Korpen
Spider Jerusalem (1) - Brynolf
Ingen (1) - xyas

Ej röstat - Andersson

(med x2 menar ju så klart att Vimes & K.K röstar på samma person en gång till)

Brynolf

Dum fan
Lite allmänna tankar om varje lirare:

Paxen - Hemlig och intetsägande. Jag tror vi bara har en ROB, men å andra sidan är Spider den mindre trolige roboten. Ganska misstänkt.

Andersson - Meh...

KK - Har outat minst av oss aktiva men kör annars sitt vanliga lir. Känns rätt hederlig.

Korpen - Meh... Kan väl åtminstone outa lite.

Möller - Grön, förutsatt att inte han och Vimes delar gryt. Vilket för all del är tänkbart. Men det känns rätt rimligt att Vics och Vimes&Möllers förmågor finns i spel samtidigt.

Recca - Har inte fokuserat på Recca mer än att jag försvarat mig mot hennes aggressioner.

Sapient - Sansad och vettig. Rimlig roll och bekräftas av Vimes teori. Inte misstänkt.

Spider - Mest misstänkt. Har ingen bemödat sig att läsa min genomgång av honom?

Vicotnik - Inte särskilt misstänkt. Hans förmåga känns rimlig i relation till Vimes/Möllers. Ställer mig lite frågande till att han inte skulle ha kollat med Mukwah om detaljerna i sin förmåga, bara.

Vimes - Grön, förutsatt att inte han och Möller delar gryt. Vilket för all del är tänkbart. Men det känns rätt rimligt att Vics och Vimes&Möllers förmågor finns i spel samtidigt.

Xyas - Sansad och har liknande tankar om metaspelet som jag, men är annars svår att sätta fingret på. Inte särskilt misstänkt.

Brynolf - Grön som en sommaräng.

---

Alltså: Mina misstänkta i dagsläget är Spider, Paxen och till viss del Recca.

Vimes

Sillkung
7 timmar till deadline

Alright. Snart smäller det.

Jag kommer antagligen inte vara speciellt aktiv under resten av rundan. Dock kommer jag naturligtvis vara delaktig i det beslut som fattas 21.00 ikväll.

För tillfället låter jag min röst ligga på Brynolf. Dock kan jag tänka mig att nita både Spider och Paxen. Brynolf får gärna outa sin nackdel. Paxen får gärna outa sitt YRKE. Och någon annan får gärna bekräfta huruvida det är möjligt för en icke-NOM att ha bara en förmåga/infosnutt/nackdel, så som Spider säger sig ha.

Min slutgiltiga röst kommer till stor del bestämmas utifrån hur ovanstående utvecklar sig.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jorå Brynolf. Din Spider genomgång är bra, men jag vill höra vad Spider har att säga. Du har gjort ett gott jobb och skall ha en eloge för det.

Sen:
Brynolf said:
Recca - Har inte fokuserat på Recca mer än att jag försvarat mig mot hennes aggressioner.
Lägg in ett ryck och foka lite på Recca. Det skulle vara intressant skulle jag vill säga. Det är inte mer än 74 poster + - 2. Jag skall göra ett försök men min tid tycks inte räcka till den här omgången.

Brynolf

Dum fan
Vimes said:
Egentligen drevar vi för dåligt. Vi borde pumpa dem vi faktiskt misstänker på information.

Brynolf! Du skriver att du har en nackdel. Finns det någon anledning till att du inte outat den? Möller och Sapients nackdelar var ju förstås helt rätt att outa, och jag (är kanske fantasilös?) kan inte komma på en nackdel som det inte finns anledning att komma ut med.
Min enda förmåga är en nackdel, ja. Och den är egentligen bara relevant att komma ut med så länge jag är kvar i spel. Men visst, även om jag ryker så får ni ju en till pusselbit i varje fall.

Jag är alltså en kriminell rackare som ingen litar på ( Mukwah måste vara synsk! :gremlaugh: ), och därför inte har någon egen rösträtt. Så jag får agera genom bulvaner. Bortsett från första och sista rundan räknas inte mina röster. Däremot får jag ge en extraröst till en av er en runda i förväg.
Alltså, den vars namn jag skickar till Mukwa kommer ha dubbelt så mycket att säga till om nästa runda. Förmågetexten var lite tvetydig så först trodde jag att mina egna röster var tvungna att läggas en runda i förväg. Men Mukwa redde ut det där.

Vimes

Sillkung
Brynolf said:
Jag är alltså en kriminell rackare som ingen litar på ( Mukwah måste vara synsk! :gremlaugh: ), och därför inte har någon egen rösträtt. Så jag får agera genom bulvaner. Bortsett från första och sista rundan räknas inte mina röster. Däremot får jag ge en extraröst till en av er en runda i förväg.
Alltså, den vars namn jag skickar till Mukwa kommer ha dubbelt så mycket att säga till om nästa runda. Förmågetexten var lite tvetydig så först trodde jag att mina egna röster var tvungna att läggas en runda i förväg. Men Mukwa redde ut det där.
Holy bananas, kul förmåga! Definitivt grönande, då den lätt kan kollas upp. Den skulle kunna vara en ulvförmåga, förstås, men det vore en rätt märklig ulvförmåga isf, så det tror jag inte. Därmed avskriver jag min röst på dig.

Så: Brynolf

Och vidare:

Röst: !Paxen - jag vill se dig gröna dig själv, Paxy. Outa ditt yrke, bland annat. Sköter du dig kan jag tänka mig att nita Spider istället.

Brynolf

Dum fan
Spider Jerusalem said:
Det var en tveeggad förmåga.
Jag kan inte se några direkta fördelar med den. Hur menar du tveeggad?

Hur vore det om du kunde kommentera min genomgång av dig, för övrigt?