Nekromanti V2089 (Runda 1)

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag har lunch mellan 11-12 varje dag så då kommer jag inte vara inne. Samt att jag har möte 13-15 imorgon.
Utöver det så har jag bara internet via mobilen hemma än så länge. (Borde ha fast på torsdag eller fredag)

Xyas

Swashbuckler
Spider Jerusalem said:
jag ogillar spel där ulvarna börjar med en klar fördel.
Jag tror fortfarande inte att så ær fallet. Det ær inte det intryck jag får i varje fall.

Och jag børjar bli mer och mer partiskt till en mass-outning av någon av kategorierna. Om ulvarna har førdelen att kunna gøra troværdiga val av klass/yrke måste byn ha førdelen att kunna se igenom det. Antingen genom statistisk info eller genom førmågot som kan sia yrke/klass hos folk.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Spider Jerusalem said:
En sak som slår mig när jag sitter och läser OT är att vi vet alla yrken och klasser, det gör det lättare för ulvarna att ta ett yrke och klass som borde passa in.
Det gör det till 90% menlöst att outa yrke eller klass då det inte kommer att ge något, visst någon kan sitta på statistisk information som kan hjälpa till att se att något är fel men det kommer fortfarande vara så att ulvarna har en klar fördel i detta spel.
Jag håller inte med dig i detta. I och med att jag misstänker at ulvaran inte fått några albis i det här spelet så kommer de tvingas att ljuga om sina roller. Och det är när folk börjar ljuga som det blir svårare att hålla koll på vad som sagts. Oavsett om det finns information om hur många av x det kan finnas eller liknade så ger det oss information. Om alla tex gick ut med sin ras så skulle vi få en fördelning och i och med att vi har så pass många raser så kommer det finnas grupper som sticker ut var på vi kan sätta extra fokus på dessa grupper. Med andra ord det är bra för oss att ulvar tvingas ljuga då det gör det lättare för oss att finna dem.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Spider Jerusalem said:
En sak som slår mig när jag sitter och läser OT är att vi vet alla yrken och klasser, det gör det lättare för ulvarna att ta ett yrke och klass som borde passa in.
Det gör det till 90% menlöst att outa yrke eller klass då det inte kommer att ge något, visst någon kan sitta på statistisk information som kan hjälpa till att se att något är fel men det kommer fortfarande vara så att ulvarna har en klar fördel i detta spel.
Min bild av det hela är ju lite annorlunda om man säger så. Klass och Yrke kommer att vara avgörande.

En NOM är väl rätt standard som troligen sitter på information. En NOM+KORP känns också rätt vanilj. En NOM som exempelvis har ett yrke som SVOT sticker ut lite mer och troligen har denne något mer powerrolligt än en vanlig NOM+(ex.vis MUD) som troligen sitter på info.

PSI+RANDOM yrke är ju inte speciellt vanilj utan något som kan ställa till det för ulvarna med sianden och övrig psikning.
ROB+MERC/MPOL/SVOT är inte heller vanilj. Där har vi säkerligen en väktare eller något som pallar med två nattmord eller liknande.
MUT+RANDOM yrke kan vi också jobba med. Det lär finnas droger också enligt Mukwa så jag är inte främmande för att tänka att mutanterna springer runt och brassar.

Vimes

Sillkung
Angående outningar:

man ska säga något om sin roll. Vico outade till exempel att han har en roll som är kopplad till någon annans roll (eller några andras). Det är information som jag i nuläget tycker är intressantare än alla yrkes- och klassoutningar.

Sen har Recca i sin motivering sagt att hennes outning var det som, utifrån hennes roll, är safe att outa. Detta är också mycket info om hennes roll.

Brynolf och KK har motiverat sina outningar av yrke och klass utifrån startinlägget och inte sina egna roller, och alltså sagt mindre än Recca och Vico.

Vi har använding för outningarna, men då ska de vara betydelsebärande. Skulle det visa sig, när vi har hela Reccas roll, att bedömningen att klass är minst farligt att outa är grundlös så har vi något att grilla henne för. Vi kan inte grilla KK och Brynolf för deras spekulerande kring huvudinläggets information på samma sätt.

Jag verkar vara ensam om att ha den här uppfattningen, eller?

Brynolf

Dum fan
xyas said:
Genom Muwas tydlighet med den informationen ær vi næstan garanterade att någon bybo sitter med info om var ulvarna gømmer sig, om det ska finnas någon balans hær.
Det tror jag också. Och som sagt, jag tror absolut inte ulvarna har fått några alias, utan de får helt enkelt plocka från introposten.

Samtidigt ær jag øvertygad om att ulvarna sitter på info om var powerrollerna gømmer sig.
Mja, så behöver det ju inte vara. Vissa klasser och yrken i sig är ju bra indikationer på var powerrollerna finns.

Dessutom har jag på känn att varulvarna inte har så väldigt mycket info/förmågor. De har tillräckligt mycket hjälp ändå...

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Vicotnik said:
Spider Jerusalem said:
Jag håller inte med dig i detta. I och med att jag misstänker at ulvaran inte fått några albis i det här spelet så kommer de tvingas att ljuga om sina roller. Och det är när folk börjar ljuga som det blir svårare att hålla koll på vad som sagts. Oavsett om det finns information om hur många av x det kan finnas eller liknade så ger det oss information. Om alla tex gick ut med sin ras så skulle vi få en fördelning och i och med att vi har så pass många raser så kommer det finnas grupper som sticker ut var på vi kan sätta extra fokus på dessa grupper. Med andra ord det är bra för oss att ulvar tvingas ljuga då det gör det lättare för oss att finna dem.
Kan vara så att jag har fel, inte en omöjlighet. Kommer efter lunch att ge en analys och en outning om det finns press på mig då.

Xyas

Swashbuckler
Vicotnik said:
Om alla tex gick ut med sin ras så skulle vi få en fördelning och i och med att vi har så pass många raser så kommer det finnas grupper som sticker ut var på vi kan sätta extra fokus på dessa grupper.
Det ær det hær jag tycker också. Och jag tycker æven att det går før långsamt att dreva fram info. Vi får inte ihop vettiga funktionella drev och de som blir drevade stæller sig på tværen. Av den anledningen føreslår jag nu officielt att vi ægnar oss åt massoutning av antingen klass eller yrke (enligt någon sorts struktur). Det ær ett trubbigt instrument men jag tror att det ær till vår førdel i nulæget.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Kan vara så att jag har fel, inte en omöjlighet. Kommer efter lunch att ge en analys och en outning om det finns press på mig då. [/QUOTE]

Här kommer lite mer press.

Röst: Spider Jerusalem

Orkar inte med förhalanden till efter lunch. xyas har poppat upp ur det blå och är med i matchen. Min röst där är skräp.

Spidde har inte samma tänk som jag har och det skall helt klart bli intressant att se hur han går till väga.

Brynolf

Dum fan
xyas said:
Vicotnik said:
Om alla tex gick ut med sin ras så skulle vi få en fördelning och i och med att vi har så pass många raser så kommer det finnas grupper som sticker ut var på vi kan sätta extra fokus på dessa grupper.
Det ær det hær jag tycker också. Och jag tycker æven att det går før långsamt att dreva fram info. Vi får inte ihop vettiga funktionella drev och de som blir drevade stæller sig på tværen. Av den anledningen føreslår jag nu officielt att vi ægnar oss åt massoutning av antingen klass eller yrke (enligt någon sorts struktur). Det ær ett trubbigt instrument men jag tror att det ær till vår førdel i nulæget.
Jag har som sagt varit inne på samma spår en smula. Visst finns det nackdelar med att outa så mycket som möjligt, men vi kan ju inte famla runt i mörkret hur länge som helst. Ulvarna börjar spelet med ett övertag i information, och vi måste komma ikapp.

Vicotnik

Den onde
Staff member
xyas said:
Vicotnik said:
Ska väl förtydliga att jag inte förespråkar massoutning eftersom det inte ger oss lika mycket som att systematisk pressa folk och få dem att motivera sina outningar.

Xyas

Swashbuckler
xyas said:
Spider Jerusalem said:
om det finns press på mig då.
Det finns press på dig nu.
Och om du kænner att du inte ær totalt insatt så gør det inget. Jag ær øvertygad om att det finns ett stort værde i analyser och outningar som ær mer spontana och utan att ha konsekvensanalyserats fram och tillbaka (vilket ju faktiskt drar åt ulv-hållet). Så længe de ackopanjeras av någon typ av tankar och resonemang.

Brynolf

Dum fan
Vicotnik said:
Ska väl förtydliga att jag inte förespråkar massoutning eftersom det inte ger oss lika mycket som att systematisk pressa folk och få dem att motivera sina outningar.
Visst, men ju snabbare det går desto bättre. Ser gärna att folk inte segar med outningarna. Att motivera sin outning är gott och väl, men att sitta och invänta fler röster för att kunna avläsa något ur röstmönster och röstmotiveringar så här långt tror jag inte är givande.

Xyas

Swashbuckler
Vicotnik said:
Jo jag vet, men jag har problem med att det går før långsamt. Jag ser det som en stor førlust om vi inte lyckats få alla att outa minst en grej innan den hær rundan ær øver.

Vimes

Sillkung
xyas said:
Nej.

Det är första rundan. Står vi fortfarande och stampar i runda 3 eller så tycker jag massoutningen kan vara ett verktyg att plocka fram. Men att hetsa fram det nu är helt onödigt.

För, massoutningen är inte bara riskabel för eventuella powerroller och gör det lättare för ulvar att ljuga bra. Den dödar också den info vi annars får från drevandet och outningsmotiveringarna.

Xyas

Swashbuckler
Brynolf said:
Ser gärna att folk inte segar med outningarna.
Seconded. Och inte att vi segar med dreven heller.

Så Spider, kom igen nu!

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Då jag inte får vänta tills efter lunch så väljer jag att gå ut med mitt Yrke då den allmänna åsikten verkar vara att det är av stor vikt då jag inte ännu delar den åsikten så anser jag att outa något annat skulle vara till min nackdel. Varför jag väljer Yrke och inte Klass var för att jag slog en T6 och på jämt så tog jag Klass på ojämt så skulle det vara Yrke. Jag rullade en 5:a.

Klass: SVOT

Möller

Hubert Hortlax
Vimes said:
Däremot ser jag gärna vad Spider outar, inte minst med tanke på att han verkar tycka att det är meningslöst att outa yrke och klass. Förmågeoutning kanske?
Jag vet inte, är det så smart att begära att Spider presterar en förmåga?

Jag får för mig att det är svårt att trovärdigt neka att outa förmåga utan att antyda att han har en förmåga. Och vi vill kanske inte att ulvarna får reda på att han har en. Eller?

Xyas

Swashbuckler
Vimes said:
Att du och Vic skulle motsætta er en mass-outning visste jag på førhand. Men jag vill hålla den diskussionen levande oavsett. Før om dreven fortsætter vara såhær ineffektiva ær det en relevant fråga.