Nekromanti V2089 (Runda 1)

Brynolf

Dum fan
Spider Jerusalem said:
Då jag inte får vänta tills efter lunch så väljer jag att gå ut med mitt Yrke då den allmänna åsikten verkar vara att det är av stor vikt då jag inte ännu delar den åsikten så anser jag att outa något annat skulle vara till min nackdel. Varför jag väljer Yrke och inte Klass var för att jag slog en T6 och på jämt så tog jag Klass på ojämt så skulle det vara Yrke. Jag rullade en 5:a.

Klass: SVOT
(noterar en förmodligen harmlös felskrivning)

Det var ju en motsägelse. Att outa nåt annat än yrke skulle vara till din nackdel, men samtidigt slumpade du?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Brynolf said:
xyas said:
Vicotnik said:
Om alla tex gick ut med sin ras så skulle vi få en fördelning och i och med att vi har så pass många raser så kommer det finnas grupper som sticker ut var på vi kan sätta extra fokus på dessa grupper.
Det ær det hær jag tycker också. Och jag tycker æven att det går før långsamt att dreva fram info. Vi får inte ihop vettiga funktionella drev och de som blir drevade stæller sig på tværen. Av den anledningen føreslår jag nu officielt att vi ægnar oss åt massoutning av antingen klass eller yrke (enligt någon sorts struktur). Det ær ett trubbigt instrument men jag tror att det ær till vår førdel i nulæget.
Jag har som sagt varit inne på samma spår en smula. Visst finns det nackdelar med att outa så mycket som möjligt, men vi kan ju inte famla runt i mörkret hur länge som helst. Ulvarna börjar spelet med ett övertag i information, och vi måste komma ikapp.
Vi kan aldrig få mer information än ulvarna eftersom de vet vilka som till hör vilken fratkion. Detta är ulvarnas största nackdel, då de vet för mycket och att veta mer om saker och ting som ulv är inte bra eftersom risken finns att du försäger dig samt att ditt beteende kommer ändras.
Oftast så kommer ulvar rösta på varandra i ett ganska så tidigt skende för att på så sätt kunna gå tillbaka och peka på "titta jag var bland de första att rösta på X". Ju längre spelet pågår desto mindre brukar ulvar röst på varandra. Möjligtvis lägger de en röst på en ulv men flyttar ganska så snart vidare sin röst till en icke ulv, åter igen för att kunna säga: "titta jag misstänkte också X". Ulvarna kommer per automatik rösta på varandra för att vi inte ska kunna finna mönster i att de aldrig röstar på varandra så istället så är det inte helt ovanligt att man röstar mer på varandra för att försöka gömma sig, men då kan du få den omvända effekten ulvarna röstar knappt på bybor. Och då de röstar på bybor så är det antingen på svagare bybor som har svårt att försvara sig eller så försöker de skapa misstro mot de mer drivande spelarna.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Möller said:
Vimes said:
Däremot ser jag gärna vad Spider outar, inte minst med tanke på att han verkar tycka att det är meningslöst att outa yrke och klass. Förmågeoutning kanske?
Jag vet inte, är det så smart att begära att Spider presterar en förmåga?

Jag får för mig att det är svårt att trovärdigt neka att outa förmåga utan att antyda att han har en förmåga. Och vi vill kanske inte att ulvarna får reda på att han har en. Eller?
Jag kommer neka att outa förmåga/information tills den tid då jag känner att om jag har något av de att det är relevant och att vi är i ett sådant läge där det skulle vara bra för byn att veta om.

Xyas

Swashbuckler
Spider Jerusalem said:
väljer jag att gå ut med mitt Yrke då den allmänna åsikten verkar vara att det är av stor vikt
Spider Jerusalem said:
Varför jag väljer Yrke och inte Klass var för att jag slog en T6
Que?

Replik på det tackar!

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Brynolf said:
Spider Jerusalem said:
Då jag inte får vänta tills efter lunch så väljer jag att gå ut med mitt Yrke då den allmänna åsikten verkar vara att det är av stor vikt då jag inte ännu delar den åsikten så anser jag att outa något annat skulle vara till min nackdel. Varför jag väljer Yrke och inte Klass var för att jag slog en T6 och på jämt så tog jag Klass på ojämt så skulle det vara Yrke. Jag rullade en 5:a.

Klass: SVOT
(noterar en förmodligen harmlös felskrivning)

Det var ju en motsägelse. Att outa nåt annat än yrke skulle vara till din nackdel, men samtidigt slumpade du?
Yrke eller Klass var det jag kunde tänka mig att outa då jag anser att det är menlös information än så länge. Och om jag har information så vill jag vänta tills den är relevant och kan användas som ett vapen, om jag har en förmåga så vill jag inte gå ut med den nu då det kan leda till att jag blir mördad eller offer för andra förmågor. Så jag slumpade mellan Yrke och Klass.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Varför jag väljer Yrke och inte Klass var för att jag slog en T6 och på jämt så tog jag Klass på ojämt så skulle det vara Yrke. Jag rullade en 5:a.
Det var inte särskillt förtroende ingivande Spider, det är inte precis så att du hjälper oss genom att undvika att ta ställning. Även om du finner att den här informationen är värdelös så är vi flera stycken som anser detta vara viktigt. I min bok så var inte det här till din fördel.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
xyas said:
Spider Jerusalem said:
väljer jag att gå ut med mitt Yrke då den allmänna åsikten verkar vara att det är av stor vikt
Spider Jerusalem said:
Que?

Replik på det tackar!
Klass och Yrke verkar en del tycka är det som är viktigast i det här spelet så jag slumpade vilken av dom jag skulle outa och det blev yrke.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Vicotnik said:
Varför jag väljer Yrke och inte Klass var för att jag slog en T6 och på jämt så tog jag Klass på ojämt så skulle det vara Yrke. Jag rullade en 5:a.
Det var inte särskillt förtroende ingivande Spider, det är inte precis så att du hjälper oss genom att undvika att ta ställning. Även om du finner att den här informationen är värdelös så är vi flera stycken som anser detta vara viktigt. I min bok så var inte det här till din fördel.
Jag har inget emot att gå ut med Klass men då jag inte ser vikten av att gå ut med endera just nu så slumpade jag då det inte har nån skillnad vilken jag går ut med först.
Skulle kunna ha ljugit och sagt att jag funderade länge och hårt men sanningen är så att jag inte visste vilken jag skulle välja och lämnade det till tärningarna.

Vicotnik

Den onde
Staff member
xyas said:
Vimes said:
Att du och Vic skulle motsætta er en mass-outning visste jag på førhand. Men jag vill hålla den diskussionen levande oavsett. Før om dreven fortsætter vara såhær ineffektiva ær det en relevant fråga.
Xyas, all diskution är bra så jag har inget emot att diskutera massoutning eller icke massoutning. Vissa spel är tyvärr gjorda så att massoutning är bra medan andra spel är gjorda så att massoutning är det sämsta tänkbara. SAmt bara för jag och Vimes är emot massoutning betyder det inte att alla ska följa oss och tycka som oss, skulle alla göra det så skulle jag bli orolig.

Brynolf

Dum fan
Spider Jerusalem said:
Yrke eller Klass var det jag kunde tänka mig att outa då jag anser att det är menlös information än så länge. Och om jag har information så vill jag vänta tills den är relevant och kan användas som ett vapen, om jag har en förmåga så vill jag inte gå ut med den nu då det kan leda till att jag blir mördad eller offer för andra förmågor. Så jag slumpade mellan Yrke och Klass.
Jag fattar hur du menar men det var inte vad du skrev...

Oavsett det, varför slumpa? Det har varit tydligt att folk förväntar sig en motivering till varför du outar det du outar. Att slumpa känns som en billig utväg.

!Paxen

Swashbuckler
xyas said:
Vimes said:
Att du och Vic skulle motsætta er en mass-outning visste jag på førhand. Men jag vill hålla den diskussionen levande oavsett. Før om dreven fortsætter vara såhær ineffektiva ær det en relevant fråga.
ehm, va? Jag tycker att vi har varit effektiva so far, dock att vi kunde vara lite snabbare.

Spider, jag funderar lite på din outning. Jag ska vara nöjd sofar och flyttar rösten till nästa inaktiva: Min röst: Andersson då han dels är inaktiv och dels så börjar hans namn på A.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Brynolf said:
Spider Jerusalem said:
Jag fattar hur du menar men det var inte vad du skrev...

Oavsett det, varför slumpa? Det har varit tydligt att folk förväntar sig en motivering till varför du outar det du outar. Att slumpa känns som en billig utväg.
Som jag skrev till Vic, jag tyckte båda var lika viktiga/oviktiga och valde därför att slumpa istället för att välja. Och om jag skulle motivera yrke framför Klass så skulle det vara att Yrke kan hinta om powerroller.

Xyas

Swashbuckler
Vicotnik said:
Xyas, all diskution är bra så jag har inget emot att diskutera massoutning eller icke massoutning. Vissa spel är tyvärr gjorda så att massoutning är bra medan andra spel är gjorda så att massoutning är det sämsta tänkbara. SAmt bara för jag och Vimes är emot massoutning betyder det inte att alla ska följa oss och tycka som oss, skulle alla göra det så skulle jag bli orolig.
Jupp. Och jag ær villig att bordlægga det før nu och fokusera på drevandet. Men om jag imorgon fortfarande kænner att vårt drevande ær lika ineffektivt så kommer jag att propagera hårt før massoutande. Jag tror verkligen inte att det ær garanterat negativt i upplægget vi har.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Spider Jerusalem said:
xyas said:
Spider Jerusalem said:
Spider Jerusalem said:
Que?

Replik på det tackar!
Klass och Yrke verkar en del tycka är det som är viktigast i det här spelet så jag slumpade vilken av dom jag skulle outa och det blev yrke.
Att slumpa är ju inte den utväg som jag hade förväntat mig från dig Spider. Det känns lite panik artat så här innan lunch. Att du outade innan lunch för att du "måste" kanske var det som fick dig att dra igång din förklaring som motsäger sig själv. Du hade inte behöv outat innan lunch men det hade ju satt sina spår. Att förhala är ulvigt så för att snabbt få fram en outning drog du fram din T6:a

Du tycker inte det är av vikt i spelet, men många andra tycker det. För byns bästa så är det ju i det fallet väldigt intressant att veta vad du tycker. Just nu vet vi att du tycker att båda är meningslösa för att jaga ulvar. Att du inte outar en möjlig förmåga eller information är ju däremot klokt vill jag säga. Det vore ju ren idioti att haspla ur sig det redan nu med tanke på att alla andra är inställda på att köra Yrke/Klass och alla andra (kanske inte alla) är rätt inne på att det är avgörande och hjälpande att få fram något av dessa.

Vimes

Sillkung
Okej, tack Spider för en lysande motivering.

Röst: xyas - ingen ping utan för att han ju vill outa. Då kan han väl göra det.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag föredrar att få sitta och fundera och analysera och av det bygga analyser och därefter skriva men då jag fick "flack" för att jag ville vänta till efter lunch så fick ni en outning av mig.

Den enda fördelen med Klass/Yrken jag kan se är att om man har båda så finns det en möjlighet att det kan spela roll för powerroller men lika stor att det inte gör det.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Spider Jerusalem said:
Jag föredrar att få sitta och fundera och analysera och av det bygga analyser och därefter skriva men då jag fick "flack" för att jag ville vänta till efter lunch så fick ni en outning av mig.

Den enda fördelen med Klass/Yrken jag kan se är att om man har båda så finns det en möjlighet att det kan spela roll för powerroller men lika stor att det inte gör det.
Att du outade innan lunch tycker jag är jättebra. Det såsar inte ner vårt tempo.

Den fördel du kan tänka dig med klass/yrke är just den jag tror är sanningen i spelet. Det kommer att hjälpa oss i jakten på ulvar. Sen tror jag även det finns information som säger oss att; exempelvis 4 i gruppen är NOM eller liknande.

Jag hade förväntat mig att du förklarade varför du ansåg att klass/yrke inte var av vikt. Nu har du gett mig betydligt mer efter några inlägg så jag är nöjd med dig och du får gå och äta lunch.

Vimes

Sillkung
Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Okej, tack Spider för en lysande motivering.
Hehe. Du vet att jag skrattar nu din jävel :gremsmile:
:gremsmile: Bra!

Men helt ärligt då. Så jävla tokig är inte Dr. Snuggles motivering. Han kollar på sitt roll-PM och kommer fram till att han lika gärna kan slumpa vilket av klass och yrke han ska outa. Han outar SVOT. Det borde rimligtvis innebära en massa saker om hans roll. Exempelvis att det inte finns något uppenbar koppling mellan hans yrke/klass och förmåga. Att hans klass kanske också är lite udda (typ ROB eller PSI). Och så vidare. När vi har hela Snuggles roll så kan vi bedöma huruvida det var rimligt att slumpa, och finner vi att det inte var det så kan vi börja leva rövare med honom om det.

PS. Alla vet väl att SVOT var det yrke alla powergaymers valde i Nya Mutant? DS.

Konrad Konvalj

Myrmidon
xyas har en del röster på sig och snackar om massoutning, men mest för att få igång en diskussion om det hela. Jag ser inga ping där och numera är xyas med i spel på ett helt annat sätt än tidigare så jag är rätt nöjd med honom. Troligen kommer fler haka på drevet och tillslut är det tillräckligt med högafflar i arslet på xyas så att han öppnar på fodralet.

Jag kommer lägga min röst på den osynlige.

Röst: !Paxen

Har dykt upp lite nu och då och slängt in ett inlägg. Varit lite delaktig här och där och sedan försvunnit. Senaste inlägget tycker jag är helt random men det är ju !Paxen vi snackar om.

Röster på Andersson är helt obefogad vill jag påstå. !Paxen tar inte ställning till någonting och ingen tycks minnas honom. Jag kan lova !Paxen att så snart Andersson dyker upp lär det brinna runt öronen på honom, men så länge han inte är med i spel är rösten kass.