Möller said:
Jag tror det är rimligt att alla roller ...
... har en fluffmässig koppling mellan information/förmåga och klass
... har en fluffmässig koppling mellan information/förmåga och yrke
Jag tror det är mindre rimligt att någon roll
... inte har någon information eller förmåga, en sk. blank roll
... inte har en fluffmässig koppling mellan information/förmåga och varesig klass eller yrke
Jag tror däremot det är möjligt att roller har en fluffmässig koppling mellan information/koppling och både klass och yrke.
Ergo, jag tror att Spider kan ha en roll som inte talar om för honom vad som är farligast av klass eller yrke att outa. Alltså kunde han lika gärna slumpa.
Har jag gjort mig mer förstådd denhär gången?
Jo det här känns ju rätt logiskt.
Men Yrke eller Klass verkar vara menlösa i sig själva det är inte förens vi har båda samt information som kan backa upp de tankar vi har.
Det finns nog en stor chans att Yrke och Klass påverkar din förmåga/information, och sannolikheten för en totalt blank roll verkar minimal. Antalet kombinationer verkar vara en del.
En tanke efter att ha tittat lite i spelet är:
NOM – Normala människor, troligen ingen förmåga/information från Klass.
MUT – Fysiskt muterade människor och djur, Kan troligen ha en förmåga från sin mutation.
PSI – Mentalt muterade människor, sannolikt siare eller så har dom information. Troligen kan dom detektera mutanter, psi och nom.
ROB – Robotar, Troligen förmågor från sin klass.
REP – Replikant (mänsklig klon med skräddarsytt DNA) I det här spelet är alla replikanter varulvar, Troligen förmågor eller information från sin klass.
BRAT – Gatubarn, information är troligt.
KRIM – Kriminell, information är troligt.
MERC – Legoknekt, från engelskans ’Mercenary’., Troligen har dom förmågor.
MPOL – Metropolis, stadens polis, troligen har dom information eller förmågor, väktare är troligt.
SVOT – Privat polisiär insatsstyrka som står för Speciella Vapen Och Tekniker, Har troligen förmågor, Väktare är troligt.
KORP – Tekniker. KORP: eg korporationsanställd, men syftar numera på en tekniker, Har troligen information eller förmågor, kunna detektera robotar eller replikanter är troligt.
MUD – Reporter. från engelskans ’Mud-raker’ dvs grävande undercover-journalistik, har troligen infromation.
ZIGGY – Benämningen på någon som vanligtvis lever i Skymningszonen, Osäker men skulle gissa på förmågor.