Nekromanti V2089 (Runda 1)

!Paxen

Swashbuckler
Recca said:
Enligt min gut är Spider Jerusalem en av mina mest misstänkta just nu. Jag gillar verkligen inte någon av hans motiveringar. Här är en som ni kanske missat?
Det enda man kan säga helt säkert angående Spiders outning? Att han inte copy-pastear. Han kan vara ulv som måste hitta på något, eller så skriver han ifrån minnet.

Inte sagt att Spider är en av dom mest misstänkta, men det säger ingenting just nu. Det är endast runda 1 liksom.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Möller said:
Vicotnik said:
Någon sa tidigare att det verkar vettigt att PSI-mutanter är siare. Låt oss också säga att det är vettigt att MUD (alltså reportrar) är siare. Spider kanske är siare och både PSI och MUD.
Och du finner detta allså sanolikt att den som är PSI även är MUD? Då båda enligt ditt påstående skulle vara någon form av siare.
Äh, jag vet inte.

Jag har ingen tidigare koll på settingen, men om jag ska gissa rent fluff-mässigt vart just siare finns så tror jag antingen på PSI eller MUD. Om Spider är siare (och helst inte vill hinta sin förmåga), PSI och MUD samt gör samma gissning som jag så kan han inte göra annat än att slumpa när vi vill att han outar.

Det är en teori helt tagen ur luften. Men det är bara ett exempel på hur det kanske är möjligt att alla roller inte är omedelbart kollade till antingen yrke eller klass.
Jag förstår egentligen ingenting av det här Möller.

Om Spider inte vill hinta om att han är Siare och slumpar fram sitt yrke, det vill säga SVOT ger det ju samma utslag för oss som om han hade slumpat fram sin Klass.

Spider är SVOT.
Och har en av följande klasser: NOM-PSI-ROB-MUT

Hade Spider slumpat fram PSI hade jag misstänkt att hans roll är mer känslig och utsatt, men nu blev utfallet SVOT. Jag tror ju inte Spider hade riskerat att slumpa fram det hela om han hade varit PSI, eller?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Möller said:
Vicotnik said:
Någon sa tidigare att det verkar vettigt att PSI-mutanter är siare. Låt oss också säga att det är vettigt att MUD (alltså reportrar) är siare. Spider kanske är siare och både PSI och MUD.
Och du finner detta allså sanolikt att den som är PSI även är MUD? Då båda enligt ditt påstående skulle vara någon form av siare.
Äh, jag vet inte.

Jag har ingen tidigare koll på settingen, men om jag ska gissa rent fluff-mässigt vart just siare finns så tror jag antingen på PSI eller MUD. Om Spider är siare (och helst inte vill hinta sin förmåga), PSI och MUD samt gör samma gissning som jag så kan han inte göra annat än att slumpa när vi vill att han outar.

Det är en teori helt tagen ur luften. Men det är bara ett exempel på hur det kanske är möjligt att alla roller inte är omedelbart kollade till antingen yrke eller klass.
Jag förstår egentligen ingenting av det här Möller.

Om Spider inte vill hinta om att han är Siare och slumpar fram sitt yrke, det vill säga SVOT ger det ju samma utslag för oss som om han hade slumpat fram sin Klass.

Spider är SVOT.
Och har en av följande klasser: NOM-PSI-ROB-MUT

Hade Spider slumpat fram PSI hade jag misstänkt att hans roll är mer känslig och utsatt, men nu blev utfallet SVOT. Jag tror ju inte Spider hade riskerat att slumpa fram det hela om han hade varit PSI, eller?
Jag tror du har missuppfattat mig, jag slumpade vilken av yrke och klass jag skulle outa. Du får det att låta som jag slumpade fram mitt yrke.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vicotnik spelar som vanligt också men jag skulle vilja se lite mer analys från hans sida; och lite mer statistik, för det brukar han alltid hjälpa till med.
Just nu finner jag att det händer väldigt mycket i spelet och att sitta och försöka analysera saker då gör att man kommer efter och tappar momentum. Att analysera saker första rundan är för övrigt svårt men blir lättare och lättare ju längre spelet fortgår.

Statestik har jag inte rikigt fört sen jag slutade med mina excel dokument (jag hatar excel just nu, sitter och bråkar med det på jobbet). Har mest haft försökt ha koll på röstläget på senare tid.

Kortfattat, statestik är inget jag kommer fokusera på, emn kommer troligtvis posta någon rösträkning då och då. Analyser lär nog komma senare i spelet men nu händer det för mycket för att jag ska vilja fokusera på det.

Recca

Femme Fatale
Vicotnik said:
Kortfattat, statestik är inget jag kommer fokusera på, emn kommer troligtvis posta någon rösträkning då och då. Analyser lär nog komma senare i spelet men nu händer det för mycket för att jag ska vilja fokusera på det.
Snälla lägg upp en rösträkning. :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Jag tror det är rimligt att alla roller ...
... har en fluffmässig koppling mellan information/förmåga och klass
... har en fluffmässig koppling mellan information/förmåga och yrke

Jag tror det är mindre rimligt att någon roll
... inte har någon information eller förmåga, en sk. blank roll
... inte har en fluffmässig koppling mellan information/förmåga och varesig klass eller yrke

Jag tror däremot det är möjligt att roller har en fluffmässig koppling mellan information/koppling och både klass och yrke.

Ergo, jag tror att Spider kan ha en roll som inte talar om för honom vad som är farligast av klass eller yrke att outa. Alltså kunde han lika gärna slumpa.

Har jag gjort mig mer förstådd denhär gången?

Möller

Hubert Hortlax
Jag har aldrig sagt att jag tror att Spider slumpade fram varesig sin klass eller sitt yrke. Ursäkta om det har framstått så. Spider sa att han slumpade mellan att outa sitt yrke eller sin klass.

Recca

Femme Fatale
Möller said:

... inte har en fluffmässig koppling mellan information/förmåga och varesig klass eller yrke

Jag tror däremot det är möjligt att roller har en fluffmässig koppling mellan information/koppling och både klass och yrke.

Ergo, jag tror att Spider kan ha en roll som inte talar om för honom vad som är farligast av klass eller yrke att outa. Alltså kunde han lika gärna slumpa.

Vad du säger är också att du har en koppling mellan både klass/yrke och förmåga. Om så inte är fallet när din roll sedermera outas, kommer dina ord här att vara sparade i mitt anteckningsblock, bara så du vet.

Möller

Hubert Hortlax
Recca said:
Vad du säger är också att du har en koppling mellan både klass/yrke och förmåga. Om så inte är fallet när din roll sedermera outas, kommer dina ord här att vara sparade i mitt anteckningsblock, bara så du vet.
Jag har redan sagt att föredrar att outa mitt yrke framför min klass beroende på min roll.

Jag försöker sätta upp en förklaringsmodell där Spider är bybo och inte har någon anledning att välja att outa antingen klass framför yrke eller tvärt om.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag tror du har missuppfattat mig, jag slumpade vilken av yrke och klass jag skulle outa. Du får det att låta som jag slumpade fram mitt yrke. [/QUOTE]

Det fattar jag. Diskussionen är inget för dig Spider. Jag vill veta hur Möller tänker helt enkelt. Hur och vad du har outat har jag lixom full koll på.

Sen skriver jag rätt hårt: Spider är SVOT också så troligen missuppfattar du mig.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Rösträkning på begäran.

Konrad Konvalj: (1) Spider
Möller:(1) Vicotnik,
!Paxen:(1) Konrad,
Vicotnik:(1) Sapient,
xyas:(3) Recca, Möller, Vimes,
Spider Jerusalem:(1) Brynolf,
Korpen:(1) !Paxen,

Ingen:(1) xyas,

Värt att notera är att Konrad Konvalj (1 gång) och xyas (2 gånger) har röstat Ingen.

Recca

Femme Fatale
Möller said:
Recca said:
Jag har redan sagt att föredrar att outa mitt yrke framför min klass beroende på min roll.

Jag försöker sätta upp en förklaringsmodell där Spider är bybo och inte har någon anledning att välja att outa antingen klass framför yrke eller tvärt om.
Som jag ser det. Om man kastar en tärning för att bestämma vad man ska outa mellan SVOT och X.

1. Han är NOM, för om han var Robot eller PSI eller Mutant skulle ju hans förmåga vara kopplat till rasen (med största sannolikhet).
2. Han försöker flytta uppmärksamheten från det faktum att han är PSI/ROB/REP/MUT genom att hävda att han slumpat fram yrket.
2b. 25% chans att han försöker flytta uppmärksamheten från att han är Replikant.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Möller said:

Jo det här känns ju rätt logiskt.
Men Yrke eller Klass verkar vara menlösa i sig själva det är inte förens vi har båda samt information som kan backa upp de tankar vi har.

Det finns nog en stor chans att Yrke och Klass påverkar din förmåga/information, och sannolikheten för en totalt blank roll verkar minimal. Antalet kombinationer verkar vara en del.

En tanke efter att ha tittat lite i spelet är:
NOM – Normala människor, troligen ingen förmåga/information från Klass.
MUT – Fysiskt muterade människor och djur, Kan troligen ha en förmåga från sin mutation.
PSI – Mentalt muterade människor, sannolikt siare eller så har dom information. Troligen kan dom detektera mutanter, psi och nom.
ROB – Robotar, Troligen förmågor från sin klass.
REP – Replikant (mänsklig klon med skräddarsytt DNA) I det här spelet är alla replikanter varulvar, Troligen förmågor eller information från sin klass.

BRAT – Gatubarn, information är troligt.
KRIM – Kriminell, information är troligt.
MERC – Legoknekt, från engelskans ’Mercenary’., Troligen har dom förmågor.
MPOL – Metropolis, stadens polis, troligen har dom information eller förmågor, väktare är troligt.
SVOT – Privat polisiär insatsstyrka som står för Speciella Vapen Och Tekniker, Har troligen förmågor, Väktare är troligt.
KORP – Tekniker. KORP: eg korporationsanställd, men syftar numera på en tekniker, Har troligen information eller förmågor, kunna detektera robotar eller replikanter är troligt.
MUD – Reporter. från engelskans ’Mud-raker’ dvs grävande undercover-journalistik, har troligen infromation.
ZIGGY – Benämningen på någon som vanligtvis lever i Skymningszonen, Osäker men skulle gissa på förmågor.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
Möller said:
Recca said:

Som jag ser det. Om man kastar en tärning för att bestämma vad man ska outa mellan SVOT och X.

1. Han är NOM, för om han var Robot eller PSI eller Mutant skulle ju hans förmåga vara kopplat till rasen (med största sannolikhet).
2. Han försöker flytta uppmärksamheten från det faktum att han är PSI/ROB/REP/MUT genom att hävda att han slumpat fram yrket.
2b. 25% chans att han försöker flytta uppmärksamheten från att han är Replikant.
Givet.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Möller said:
Okej, men om han inte är bybo då? Hur skulle din model se ut då?

Recca

Femme Fatale
Recca said:
Möller said:
Recca said:

Spider Jerusalem said:
Recca said:
Konrad Konvalj said:
Jag tror ju inte Spider hade riskerat att slumpa fram det hela om han hade varit PSI, eller?
Väldigt bra poäng.
Jag är inte PSI.
Rättelse. 2b. 33.3% chans att Spider är Replikant.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Brynolf said:
Att motivera sin outning är gott och väl, men att sitta och invänta fler röster för att kunna avläsa något ur röstmönster och röstmotiveringar så här långt tror jag inte är givande.
Noterar att Brynolf sätter käppar i hjulen för alla bybornas verktyg.
Det var ju en ytterst pessimistisk tolkning... Du håller alltså inte med i att det är så när på omöjligt att få något vettigt ur röstmönster och röstmotiveringar så här tidigt i spelet? Jag skulle tro att vi tidigast i kväll bör kunna komma igång med lite mer motiverade röster.

Det sagt, så ligger tydligen rösterna och dräller all over the place just nu. Das ist slecht! Xyas har visat sig vara segdrevad förr, så vi kan gott pusha honom så snart om möjligt. Dessutom är han ju den ende med flera röster just nu.

Röst: Xyas