Nekromanti V2089 (Runda 2)

Recca

Femme Fatale
!Paxen said:
Får jag förresten föreslå att vi lägger mer press på Korpen denna runda, dels för att han är här just nu?

Min röst: Korpen Jag skulle gärna vilja se mer outning, men främst vad du tycker om spelarna som är kvar. Du har varit på sidolinjen. Vad tror du?
Ja.

Röst: Korpen
Inget outningskrav, men krav på att diskutera med oss, för en gångs skull tack. Varför la du rösten på mig i sista minuten? Det är highly jävla unorthodox att dyka upp med 30 minuter kvar och rösta på den som har flest röster på sig såvida du inte suttit och lurkat och läst vartenda inlägg sedan i söndags, vill säga.

Vimes

Sillkung
Nu är det såhär: Korpen, Möller och Sapient har outat sig som MUT. Har vi tre millers? (MUT är alltså miller i den omtalade teorin om "en klass en förmåga, ett yrke en förmåga"). Väl tilltaget. Att claima sig som miller är förstås smart, om än risky, som varulv. Möller tror jag mig kunna bekräfta (sure, han kan vara ulv, men det måste innebära att en ulv har samma förmåga som mig, och jag håller det för mer och mer osannolikt). Det lämnar Sapient och Korpen.

Korpen flyger in och outar sig som MUT i sitt tredje (nota bene, sitt sista och sena) inlägg, utan att ge intryck av att ha speciellt mycket koll på läget. Sapient kopplar först sin miller-status till att han är ZIGGY för att sedan revidera det i och med Möllers outning.

Kan det vara så att Sapient är en varulv med en lögn? Eller är Korpen ulven? Borde inte hans ulvpolare informerat honom om att det vore skitdumt att claima sig som MUT när två redan gjort det?

Hur många tror verkligen att det finns tre millers i spel?

Möller

Hubert Hortlax
Recca said:
Det är highly jävla unorthodox att dyka upp med 30 minuter kvar och rösta på den som har flest röster på sig såvida du inte suttit och lurkat och läst vartenda inlägg sedan i söndags, vill säga.
Är det? Att följa flocken när man inte haft koll verkar ju inte särdeles konstigt.

Recca

Femme Fatale
Möller said:
Recca said:
Möller said:
Vicotnik said:
Så hemma igen trött som ett as förvånad att jag lever, men kan informera om att Brynolf är bekräftad som NOM samt att Andersson var en REP.
Äh. Vi skulle ju få Recca att säga detdär och dig att Bekräfta.

Nåja.
Jag blev skitförbannad först när jag såg Vics idiotiska inlägg men sen kom jag på att om jag varit ulv hade jag ju ändå vetat om det, antar jag?
Antagligen. Chansen att Brynolf ljugit om sin klass var ju ganska liten.
Men vänta lite nu... Om Andersson inte är den hemliga MPOL'n och ingen annan än jag outar sig som MPOL tillsammans med Vicotnik så är ju jag definitivt MPOL och delar förmåga med Vicotnik iaf. Så långt kan vi vara 100% säkra.

Recca

Femme Fatale
Möller said:
Recca said:
Det är highly jävla unorthodox att dyka upp med 30 minuter kvar och rösta på den som har flest röster på sig såvida du inte suttit och lurkat och läst vartenda inlägg sedan i söndags, vill säga.
Är det? Att följa flocken när man inte haft koll verkar ju inte särdeles konstigt.
Meh... Kanske inte men han citerar ju nästan KK's inlägg från flera sidor tillbaks så det betyder ju att han iaf varit med och läst ett bra tag.

!Paxen

Swashbuckler
Vimes said:
Ja, bra fråga..

Av dom 3 som har outat sig som miller så är det väl Korpen som jag litar mest på just nu, men det är bara för att han outa sig sist som det. Sen så skulle jag själv aldrig planera ett spel med mer än 2 millers (om det inte skulle finnas väldigt lätta sätt att reda ut vilka som är miller).

Vimes

Sillkung
Nä, nu vill jag att KK berättar hur det ligger till med Spider och Paxen! Seså!

Recca

Femme Fatale
Vimes said:
Nu är det såhär: Korpen, Möller och Sapient har outat sig som MUT. Har vi tre millers? (MUT är alltså miller i den omtalade teorin om "en klass en förmåga, ett yrke en förmåga"). Väl tilltaget. Att claima sig som miller är förstås smart, om än risky, som varulv. Möller tror jag mig kunna bekräfta (sure, han kan vara ulv, men det måste innebära att en ulv har samma förmåga som mig, och jag håller det för mer och mer osannolikt). Det lämnar Sapient och Korpen.

Korpen flyger in och outar sig som MUT i sitt tredje (nota bene, sitt sista och sena) inlägg, utan att ge intryck av att ha speciellt mycket koll på läget. Sapient kopplar först sin miller-status till att han är ZIGGY för att sedan revidera det i och med Möllers outning.

Kan det vara så att Sapient är en varulv med en lögn? Eller är Korpen ulven? Borde inte hans ulvpolare informerat honom om att det vore skitdumt att claima sig som MUT när två redan gjort det?

Tanken om att det fanns 3 MUT har väl dryftats av KK eller Sapient redan innan? Jag minns inte vem det var som snackade statistik där men nån pratade om 6 nom och 3 mut som en troligt kombination vet jag.

Möller

Hubert Hortlax
!Paxen said:
Av dom 3 som har outat sig som miller så är det väl Korpen som jag litar mest på just nu, men det är bara för att han outa sig sist som det. Sen så skulle jag själv aldrig planera ett spel med mer än 2 millers (om det inte skulle finnas väldigt lätta sätt att reda ut vilka som är miller).
Fast Korpen har ju inte riktigt outat sig som miller. Åtminstone jag är inte helt hundra på att Vimes teori om spelupplägget håller.

Brynolf

Dum fan
Argh! Pungen! Tack för en riktigt kul runda. Ska följa resten av spelet med spänning. Go go Sieger-Bauhaus!

Vimes

Sillkung
Sen så noterar jag att Sapient var jäkligt ovillig att rösta ut Spider i slutet. Höll stenhårt på Paxen (vilket i förlängningen i princip innebar att Recca eller ANdersson skulle få flest röster). Det kan ju varit så att Sapient verkligen försökte få oss att nita Paxen för att han verkligen trodde på honom som ulv, men så hårt jobbade han inte för det.

Och dessutom vet väl alla att det i slutändan alltid är jag som bestämmer vem byn ska rösta på. :gremwink:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Recca said:
Möller said:
Vicotnik said:
Så hemma igen trött som ett as förvånad att jag lever, men kan informera om att Brynolf är bekräftad som NOM samt att Andersson var en REP.
Äh. Vi skulle ju få Recca att säga detdär och dig att Bekräfta.

Nåja.
Jag blev skitförbannad först när jag såg Vics idiotiska inlägg men sen kom jag på att om jag varit ulv hade jag ju ändå vetat om det, antar jag?
Ja du varit ulv så hade du nog haft koll på att Andersson var REP, och i och med att Brynolf var bybo så bör han inte ha ljugit om sin Klass.

Av de som nu är kvar som NOM utöver mig själv xyas, Recca och Vimes) så är nog Recca den jag känner mest förtroende för. Då jag anser att hon har spelat bra och stabilt och finner små saker som oftast går oss andra förbi.

Vimes litar jag inte riktigt på trots hans och möllers outning som med tanke på kravet på förmågan så bör båda vara bybo för jag tror tänket är lite att byn måste ofra någon av dem för att få tillgång till förmågan, men risken finns att ulvarna tar den andra och vi blir av med två bybor och får inte ut något av det. Så den enda som är kvar som NOM efter Brynolf död är xyas och det är på honom jag tänker lägga min röst.

Röst: xyas

Sapient

Swashbuckler
Vimes said:
Nu är det såhär: Korpen, Möller och Sapient har outat sig som MUT. Har vi tre millers?
Osannolikt.

Min outning håller jag - självklart - för tydlig och oantastlig, så långt det går med den typen av saker. Möllers kom strax efter, och lite svagare.

Korpens är dock inte mycket att hänga i granen. Kommer sent, kan ha snappat upp att det där flyter runt, tänker att det kan vara ett skydd mot eventuellt siande (som det inte var helt osannolikt att han skulle bli, eftersom han hållit sig undan så totalt - vår enda metod att få reda på mer om honom, då drev inte hjälper...)

Vimes said:
(MUT är alltså miller i den omtalade teorin om "en klass en förmåga, ett yrke en förmåga"). Väl tilltaget. Att claima sig som miller är förstås smart, om än risky, som varulv. Möller tror jag mig kunna bekräfta (sure, han kan vara ulv, men det måste innebära att en ulv har samma förmåga som mig, och jag håller det för mer och mer osannolikt). Det lämnar Sapient och Korpen.

Revidera och revidera, jag insåg att jag kanske varit för snabb att koppla det till ZIGGY. Men min slutsats är att det inte klart framgår om det är av KLASS eller YRKE eller en kombination av dem.

Vimes said:

Som sagt, tre millers är svårt att tro. Jag är givetvis övertygad om min egen oskuld. Jag tycker jag dessutom spelat rent och varit en god bybo.

Ingenting av det gäller för Möller. Vilket gör hans outning kass och inget att lita på, tycker jag. (Fast jag talar ju så klart i egen sak.)

Vimes

Sillkung
Möller said:
Fast Korpen har ju inte riktigt outat sig som miller. Åtminstone jag är inte helt hundra på att Vimes teori om spelupplägget håller.
Nä, jag försökte få honom att göra det i slutet, men det blev inget av det. Vore bra om han yttrar sig i ärendet snart.

Teorin är en teori. Jag menar att den än så länge är det bästa vi har att gå på.

Sapient

Swashbuckler
Vicotnik said:
Av de som nu är kvar som NOM utöver mig själv xyas, Recca och Vimes) så är nog Recca den jag känner mest förtroende för. Då jag anser att hon har spelat bra och stabilt och finner små saker som oftast går oss andra förbi.
Jag håller fortfarande på att smälta Reccas outning i sista minuten så där.

Att hon inte kan grönas genom sin förmåga, eftersom den bara skulle ge kunskaper hon ändå borde ha om hon var varulv, gör saken svår.

Jag är långtifrån övertygad om någon skuld, men misstänksam.

Men jag är verkligen undrade till hur du kan mena att hon spelat "bra och stabilt"??

Verkligen inte - försvinnandet var, som K.K. påpekar - alldeles för likt hur hon betedde sig som ulv. Och alldeles för lägligt att försvinna och komma tillbaka "i grevens tid" med sin outning.

(Och, inte att förglömma, hon åkallade sin pojkvän som alibi för att kunna komma och gå som hon ville i början av runda ett...)

Återigen - indicier. Inget att ta på.

Men definitivt inte "stabilt och bra". No way.

Korpen

Hero
Recca said:
Möller said:
Recca said:
Meh... Kanske inte men han citerar ju nästan KK's inlägg från flera sidor tillbaks så det betyder ju att han iaf varit med och läst ett bra tag.
Snarare en snabb skummning av tråden, Konrads resonemang verkade vettigt så jag tyckte det kändes som bland de vettigare jag kunde göra var att stödja det.
Man kan säga att jag har kunnat lägga runt 20 min om dagen på det här spelet, så tillräckligt för att snabbt kunna läsa en stor del av vad folk skriver, men inte nog för att faktiskt hänga med i analyser eller göra några egna.

Om folk tar det lite lugnt med att skriva så mycket kanske jag kan komma ikapp i helgen och faktiskt bidra något.

Och vad sjutton innebär termen ”miller”?

Recca

Femme Fatale
Spider Jerusalem said:
Brynolf said:
Har gått igenom dramat kring Sapients outning. Det är inte helt lätt att förstå sig på:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
Spider Jerusalem said:
Då jag inte får vänta tills efter lunch så väljer jag att gå ut med mitt Yrke då den allmänna åsikten verkar vara att det är av stor vikt (Jag antar att det ska vara en punkt här). (D)å jag inte ännu delar den åsikten så anser jag att outa något annat skulle vara till min nackdel. Varför jag väljer Yrke och inte Klass var för att jag slog en T6 och på jämt så tog jag Klass på ojämt så skulle det vara Yrke. Jag rullade en 5:a.
Här får vi två olika förklaringar till att det blev yrke som outades. Dels för att det var där pressen låg och dels för att det slumpades. Efter några förvirrade reaktioner på ovanstående:
Yrke eller Klass var det jag kunde tänka mig att outa då jag anser att det är menlös information än så länge. Och om jag har information så vill jag vänta tills den är relevant och kan användas som ett vapen, om jag har en förmåga så vill jag inte gå ut med den nu då det kan leda till att jag blir mördad eller offer för andra förmågor. Så jag slumpade mellan Yrke och Klass.
Ok, det här indikerar att det första inlägget egentligen skulle säga "så väljer jag att gå ut med Yrke eller Klass". Med lite fantasi går det ihop hittills.
Skulle kunna ha ljugit och sagt att jag funderade länge och hårt men sanningen är så att jag inte visste vilken jag skulle välja och lämnade det till tärningarna.
(...och senare...)
jag tyckte båda var lika viktiga/oviktiga och valde därför att slumpa istället för att välja. Och om jag skulle motivera yrke framför Klass så skulle det vara att Yrke kan hinta om powerroller.
Powerroller vill man inte hinta om i regel. Om Spider tror att Yrke är mer kopplat till powerroll än klass, varför då inte outa Klass i stället? Och den teorin motsäger hur som helst att yrke och klass skulle vara lika oviktiga så att de behöver slumpas.
Den enda fördelen med Klass/Yrken jag kan se är att om man har båda så finns det en möjlighet att det kan spela roll för powerroller men lika stor att det inte gör det.
Nyss var det ju Yrke som hintade om powerroll. Nu är det Yrke och Klass i kombination. Eller är det något annat som avses? Det är en ganska kryptisk mening.
Mitt fel skulle vara Yrke inte klass.
Har svår att få klass till "ras" och inte det man "jobbar" med.
No biggie, som sagt. Vi rollspelare borde förstå. Efter att Möller börjat fnula på hur yrken och klasser hänger ihop, hakar Spider på:
Men Yrke eller Klass verkar vara menlösa i sig själva det är inte förens vi har båda samt information som kan backa upp de tankar vi har.
Det finns nog en stor chans att Yrke och Klass påverkar din förmåga/information, och sannolikheten för en totalt blank roll verkar minimal. Antalet kombinationer verkar vara en del.
(...)
ROB – Robotar, Troligen förmågor från sin klass.
(...)
SVOT – Privat polisiär insatsstyrka som står för Speciella Vapen Och Tekniker, Har troligen förmågor, Väktare är troligt.
Här har vi en till motsägelse. Spider listar alla klasser och yrken och fnular på vilka förmågor de kan tänkas ha, och listar separata förmågor för de flesta alternativen. Men samtidigt tror han ju att förmågan först kan anas när man vet både klass och yrke. Det går inte ihop.
Jag är RBT SVOT för att stilla era spekulationer.
Ok, bra att veta. RBT och SVOT är rätt iögonfallande attribut båda två, och förklarar lite smått varför Spider hade svårt att plocka något harmlöst att outa. Å andra sidan har han ju sagt motsatsen; att yrke och klass är ofarlig info.
En tanke efter att ha tittat lite i spelet är:
NOM – Normala människor, troligen ingen förmåga/information från Klass.
(...osv...)
Här kommer listan med förmågegissningar en gång till. Vimsigt men i sig självt förmodligen harmlöst. Recca reagerar på att Spider hintar lite väl övertydligt om att han är väktare:
Verkligen inte, jag säger inte att alla har det, samt jag säger inte ens att jag har det.
Utifrån vad jag vet om världen så drar jag de här slutsatserna.
Listan som Spider postat två ggr har alltså ingenting med hans egen roll att göra. Han har inte plockat in någonting som han fått veta genom sin rollbeskrivning i sina teorier. Visserligen bra att inte hinta om sin egen förmåga i onödan men vad är listan å andra sidan värd då?
Då jag kollar i min roll så kan jag konfirmera delar av det jag har skrivit i koppling mellan klass,Yrke och förmågor/information.
Oklart exakt vad som menas här. Konfirmera att han är väktare? Verkar dumt. Konfirmera att det är Yrke/Klass i kombination som hintar om förmåga? Sannolikt.
RBT är M:UA's förkortning av robot.
Och en jag föredrar framför ROB.
Ytterligare en felskrivning alltså. Men att han "föredrar" den felaktiga är ju lite kaxigt. Och många bäckar små ger en något större ping.
Ja min förmåga har en koppling till min klass/Yrke.
(...)
För att förtydliga min förmåga har en koppling till kombinationen av Robot och SVOT.
(...)
"En tanke om powerrollerna, är det så uppenbart att bara för du är psi att du skulle vara icke-mekanisk siare så skulle det ju vara självmord att gå ut med det så det känns otroligt att psi == siare. Samma med KORP, dvs KORP != mekanisk siare. Det skulle göra det för lätt. Jag vet att baserat på min karaktär att min klass + Yrke = min förmåga.
Så det känns troligare att det är kombinationen av yrke och klass som bestämmer vilken förmåga eller information du besitter. Detta är dock endast spekulationer utifrån min egen roll.
(...)
Som jag skriver så är det endast en spekulation utifrån min roll och sannolikheten att man skulle vara så uppenbar att man gör psi == siare. Skulle lika gärna kunna vara KRIMM som kan snoka reda på information eller liknande. Samt att om det är kombinationen så är det svårare att lista ut vad folk har för förmågor. Givetvis så är det troligen som du skriver.
Så Spiders roll ger en logisk och fluffig förklaring till hans förmåga. Men samtidigt tvivlar han på det logiska och fluffiga "PSI = Siare". Utan att veta något om Spiders förmåga skulle jag kalla det här en motsägelse.
</div>

Sammanfattningsvis ett antal störande motsägelser och en stor portion förvirrande formuleringar. Man undrar om Spider verkligen är säker på sin roll.
Mina argument har varit en levande tanke som har utvecklats och omformulerats efter att jag har fått mer information av er samt funderat om och tänkt i nya banor. Om man måste hålla stenhårt fast vi den teori man skriver först så kan man inte fundera, sen att man kanske inte ska skriva det man tänker utan bara vänta tills man vet vilken teori som stämmer är en tanke men då sitter vi nog alla i skiten.

Men för att skriva ut hela min roll.

Klass: Robot
Yrke: SVOT
Information: Om det set ut som att jag blir utröstad så avslöjar jag min information, då den inte är aktuell att avslöja än men är bättre att ni får veta än att jag tar den i graven.
Förmågor:
Stridsrobot:
Du kan stå emot ett mordförsök, alternativt välja att skydda en annan.
dvs jag har en defekt väktar kraft och jag tror det finns en "dedikerad" väktare i spel.

Robotteknisk:
Då jag är robot och har ingen hjärna så fungerar inte PSI-mutationer på mig.
</div></div>
Var det någon som reagerade på att Spider Jerusalem citerar hela sin roll utan att bli diskad?

Vidare... 07.57 skriver K.K Sitt inlägg som får folk att på riktigt börja lägga röster på mig. Detta har Korpen snappat upp men hur mycket mer har han läst? Han är osynlig större delen av spelet och precis efter sin röstning så verkar han vara borta igen...

!Paxen

Swashbuckler
Recca said:
Var det någon som reagerade på att Spider Jerusalem citerar hela sin roll utan att bli diskad?
Inte direkt, då det tydligen inte är ett direkt-citat. För om det står ungefär likadant som på min rollista, så är det olikt.

!Paxen

Swashbuckler
xyas said:
!Paxen said:
Jag har siat Vimes och han är en bybo.
Jahopp. Då får jag väl ta å släppa min magkänsla där då.
Tills någon påstår att Vimes är grön felaktigt.

Dock så grönas ju inte Vimes så länge jag inte grönas eller röstas ut. Så, så är det med den saken.