Nekromanti V2089 (Runda 2)

Xyas

Swashbuckler
Re: Outningar- klass och yrken

Möller said:
Xyas, hur fungerar nu din kraft? Eller, kan du rädda Recca?
Som förmågan är skriven så kan jag det ja.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Sorry. Finns ingen tid för K.K.

Dags för lir nu som vanligt. Åter i natt eller möra.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Om mina anteckningar är korrekta så är:

Namn: Klass och Yrke med förmåga/information

Konrad: PSI och BRAT med ?
Korpen: MUT och ? med ?

Möller: MUT och MERC med Yrkes-siare samt Miller
!Paxen: ROB och MUD med Fraktions-siare

Recca: NOM och MPOL med Klass-siare
Sapient: MUT och ZIGGT med Miller

Spider: ROB och SVOT med engångs väktare samt PSI fungerar inte samt info: 2 MERC/MPOL
Vicotnik: NOM och MPOL med Klass-siare

Vimes: NOM och MERC med Yrkes-siare
xyas: NOM och KORP med Bombtekniker

Är det något jag har missat?

Recca

Femme Fatale

xyas said:
Recca said:
han har snackat om sin kraft skitlänge. Fast han har ju spelat ut det som att den har mer med vics kraft att göra...
Nä, det är ju precis det jag inte har gjort. Andra har försökt para ihop med andra relationsförmågor och jag har protesterat hela tiden.
Xyas skriver:
Jag ær en NOM

Jag har en førmåga som ær relaterad till en førmåga som en annan spelare har, men jag vet inte vem.
Här beskriver du Vics, Vimes, min och Möllers kraft, inte en bombdefuse-förmåga så vitt jag kan se...

Sen finns det ett tillfälle då du känner igen dig med Vics ballistik-fluff.

Xyas

Swashbuckler

Recca said:
Här beskriver du Vics, Vimes, min och Möllers kraft, inte en bombdefuse-förmåga så vitt jag kan se...
För att det stämmer. Min förmåga var kopplad till en annan spelares. Det eller så var jag väktaren, och då hade jag såklart inte outat överhuvudtaget. Det fanns även varianten att det var en annan bybo som kunde spränga någon i luften. Förmågan är så luddigt skriven att hade svårt att förstå den. Du tar en post jag skrivit, och ignorerar tio där jag distanserar mig från Vic. Jag skriver rakt ut att min förmåga inte har något med hans att göra direkt efter att han outat.

Recca said:
Förklarade jag varför när jag outade min förmåga.

Om jag ska vara elak så känns det som att du är så väldigt nöjd med din smarta strategi att ge någon annan chansen att para ihop sig med Vic, för att sedan exponera dem med din outning, att du desperat vill få den att funka på mig. Men det gör den inte.

Vimes

Sillkung

Möller said:
Förövrigt, om !Paxen siar klass, vad betyder det då att jag sias »röd«?
Nggh. Paxen siar fraktion (uppdragsgivare).

Vicotnik

Den onde
Staff member

Av de outningar vi har så sticker både Spider Jerusalem och Sapients outningar ut, spider har jag all information på i och med att han posta det inte allt för länge sedan. Sapient är jag osäker på ifall han har outat något mer, kunde inte hitta det då jag gjorde en snabb check och jag kan inte heller minnas att han outat något mer än miller.

Anledningen till att jag finner att spider sticker ut är dels att han har fått så väldigt många olika förmågor/information till skillnad från oss övriga. Samt att kollar vi mot övrigas förmågor så sticker hans förmåga ut då han är den enda som har en engångs förmåga.
Sapient kan jag inte minnas att han har gått ut med någon förmåga (rätta mig gärna om jag har fel) och är därför den enda (undantag Korpen) som inte har någon förmåga.
Även jag börjar luta åt att Spider och Sapient är våra ulvar (korpen möjligtvis men där har vi inget att gå på). Att sedan Möller, Vimes, Recca, xyas, Vicotnik är mer eller mindre gröna, samt !Paxen är troligtvis grön i och med han outning. Detta är 6 av 10 spelare som jag mer eller mindre känner förtroende för i nuläget. Kvar är Konrad, Korpa, Sapient och Spider.

Jag lägger min röst på Sapient.

Röst: Sapient

Eftersom han är den enda som inte verkar ha någon form av förmåga enligt mina anteckningar.

Sapient

Swashbuckler

Jaha, har då hänt en hel del. Så fort jag är borta några timmar extra på kvällen, så kommer jag hem och har en klase röster på mig... :gremsmile:

Jag ska strax bemöta dessa anklagelser.

!Paxen

Swashbuckler

Recca said:
Jag fick reda på det i början av den här rundan men just då var det annat som kändes mer intressant att snacka om, t.ex. att tre-fyra pers var villiga att skicka ut mig på grund av K.K's indicie-fjanteri. Och sen tog ju min diskussion med K.K fart istället.

Jag har haft fullt upp att diskutera annat och först när xyas outar sin kraft och han får en drös personer på sig kändes det jävligt relevant att berätta om min bomb, som jag antar grönar xyas förmåga... typ.. Om han inte är bombaren, men det tycker jag är osannolikt för han har snackat om sin kraft skitlänge. Fast han har ju spelat ut det som att den har mer med vics kraft att göra... Äsch, han får förklara sig mer om det helt enkelt. Jag är iaf beredd att gröna xyas nu faktiskt.
Hade grönat Xyas mer om du hade kommit ut med att du var "bombad". Just nu verkar det bara vara väldigt confused...

Förresten, någon som har koll på när Korpen kommer tillbaka? Jag vill att det ska vara röster på honom, men om han inte loggar in på X antal dagar så är den ju outnyttjad.

!Paxen

Swashbuckler

Vimes said:
Möller said:
Förövrigt, om !Paxen siar klass, vad betyder det då att jag sias »röd«?
Nggh. Paxen siar fraktion (uppdragsgivare).
Som sagt, jag siar fraktion, dvs om du jobbar för Sieger-Bauhaus (bybo) eller om du jobbar för Firman (ulv).

!Paxen

Swashbuckler

Vicotnik said:
Om mina anteckningar är korrekta så är:

Namn: Klass och Yrke med förmåga/information

Konrad: PSI och BRAT med ?
Korpen: MUT och ? med ?

Möller: MUT och MERC med Yrkes-siare samt Miller
!Paxen: ROB och MUD med Fraktions-siare

Recca: NOM och MPOL med Klass-siare
Sapient: MUT och ZIGGT med Miller

Spider: ROB och SVOT med engångs väktare samt PSI fungerar inte samt info: 2 MERC/MPOL
Vicotnik: NOM och MPOL med Klass-siare

Vimes: NOM och MERC med Yrkes-siare
xyas: NOM och KORP med Bombtekniker

Är det något jag har missat?
PSI förmogår fungerar ej på mig heller. En sak som jag kom på att tänka på nu är att Spider uttryckligen sa att PSI-förmågor inte fungerar på honom för att han inte har en hjärna. Nu är jag säkert paranoid, men i min flufftext står det att det är för att jag inte är organisk. (MEN, jag är säkert bara paranoid. Eller hur?)

Sapient

Swashbuckler

Vimes said:
Jaja, Sapient ser grön ut. Har spelat bra. Jada jada. Men hans milleroutning är konstig. Jag inväntar Korpen här.
Vimes said:
Vad tros om:
Sapient är ZIGGY/REP. Han säger att han var miller (smart!). Men hade otur med att det faktiskt fanns millers i spel och att dessa var mutanter. Han claimar att han är MUT när jag petar i det här.
Nja, det där är en liten förvanskning för att få fakta att passa med teorin. (Vilket jag påpekat redan tidigare...)

Jag outade ZIGGY/Miller ihop därför att jag drog slutsatsen att de hörde ihop.

Sen kom du med din teori om att kombinationen av KLASS och YRKE var det som gav "förmågor", vilket överfördes (vad jag förstår) rakt av även på egenskapen att vara Miller. (Har svårt att kalla det för en "förmåga", dessutom blir det förmodligen lättare att hålla isär om jag fortsätter kalla det "egenskap".)

Att jag kan ha tagit miste på anledningen att jag sias röd, är en sak. Det medgav jag tidigt. Det är möjligt, om din teori stämmer, att det snarare kommer av KLASS än YRKE. Men det är din tolkning. Jag har inte "ändrat mig", jag har medgett att du kan ha rätt.

Det har jag redan sagt till dig. Fast jag tror du bortser från det, så blir mitt beteende mer "ulvigt".

I vilket fall som helst brödsmulade jag denna egenskap så tidigt jag kunde:
Jag svarar Brynolf vid hans KRIM-outning said:
Well, det kom lätt.
Om jag hade hunnit bli paranoid (än) skulle jag säga: nästan för lätt.
Men du kanske har en poäng, att det kan vara smart att yttra sånt som luktar fisk för att slippa besväras av lukten senare. Det kanske vi kan vara två om. (Det kunde ju, apropå paranoia, hända att det som inte är ett riktigt scum-tell, tolkas för det av övernitiska ulvajägare bara för att det låter som det vore det.)
Yttrat av mig i svar till Recca said:
Jo, så är det. Jag tror vi får vara beredda på att inga ulvar avslöjas så enkelt. Sieger-Bauhaus har säkert inte blivit störst i koncernen på grund av fair play och artighet, så det kan mycket väl dölja sig lika illaluktande fiskar under fårpälsarna, där enda skillnaden är vem som står för löneutbetalningen i slutänden - S-B eller Firman.
Om du nu tror att jag var så slug att jag gick direkt in och planterade detta redan i starten på spelet, samtidigt som jag begick ett så - jämförelsevis - enkelt misstag som att trassla in mig med KLASS/YRKE-sannolikheter, så verkar det ju väldigt obegåvat av mig.

Om du tittar efter i förra rundan, så håller jag en ganska skeptisk linje mot att dra alltför långtgående slutsatser av "symmetrierna". (Jag tror att Mukwa kan ha gjort dem avsiktligt vilseledande i små delar, för att hålla oss förvirrade.)

Ditt resonemang, vilket för övrigt också ändras gradvis, bygger på att vi är tre personer som outat MUT och att alla tre (symmetri) är Millers. Det vet vi inte än. Korpen har inte aktivt claimat det. I går 22.08 skrev han "Och vad sjutton innebär termen 'miller'?", vilket är det senaste vi hört.

Vad händer då om Korpen outar det inom kort? Well, det förefaller då högst sannolikt att någon av oss inte bara är Miller, utan skurk på allvar.

Om det sen är jag, Möller eller Korpen får ju byn bedöma. (Jag tycker ju inte det är jag som då har haft mest problematisk outning, om jag säger så...)

Det här svarar på den första delen av dina anklagelser, jag återkommer i ännu ett inlägg (som blir långt eftersom jag studerar beteendet i samband med röstningen...)

Sapient

Swashbuckler

Vimes said:
Dessutom var Sapient för taggad på att rösta ut Paxen - vår siare - i förra rundan, och för osugen på att nita Spider.
Visst inte.

Klockan 17.30 igår såg röstläget ut så här:
!Paxen (4) - Sapient, Konrad, Vimes, Brynolf, Spider J.
Xyas (1) - Vicotnik, Möller,
Korpen (1) - !Paxen
Sapient (1) - Korpen
Brynolf (1) - Recca
Det verkade solklart att Paxen skulle åka ut. Och vi var flera som hållit honom för höggradigt misstänkt under en stor del av rundan, så det var helt i sin ordning så långt.

Vi var också åtminstone några som tydligt sett K.K:s hintar om att han var siare och/eller åtminstone noterat att han lämnat blankt på sin KLASS (för att inte komma ut som PSI och bli nattmördad...)

Ergo - min slutsats (och din, vad det har verkat tom. denna rundan) är att det var K.K. som var vår siare.

I desperation kastar !Paxen ur sig att han är MUD. Vilket vi tror (obs tror) kan vara det samma som siare.

Där drar du och jag uppenbart olika slutsatser. Jag väntar mig att K.K. ska göra en "Vicotnik" och dräpa !Paxen i sista sekund genom att komma ut själv. Du blir på stört övertygad om att den person du precis står i begrepp att hänga plötsligt talar sanning. 17:33 byter du röst till Spider Jerusalem. (Vilket !Paxen givetvis hänger på omedelbart.)

Du måste rimligen medge att allting så långt faktiskt precis lika gärna kan vara en ulv som handlar i desperation?

Därefter flippar !Paxen plötsligt sin röst till Andersson.
Möller och Brynolf byter till Recca.
Konvaljeorkestern hänger på.
Xyas hugger på Spider.
Brynolf byter till Andersson
Brynolf byter till Recca
Recca byter till xyas
Vimes byter till Recca
Korpen tittar in och kastar sin röst på Recca
Möller byter till !Paxen

När vi har en kvart kvar byter Recca till Andersson
Brynolf hänger på Andersson

Då kommer jag in och säger:
Nu tycker jag att det fladdrar bra mycket, så här i sista minuten.
Vad jag kan se säger Recca att det står mellan henne och Spider, endera är en ulv.
Då jag håller för sannolikt att Spider är en ulv, känner jag att vi kan vänta med att hänga Recca tills vi får klarhet.
Mion röst ligger på !Paxen sen igår. Där kommer det ligga, som det ser ut nu. Jag kan inte se att den här distraktionen från Recca ändrar förutsättningarna.
Mitt skäl är enkelt - vi hade nyss en majoritet för !Paxen. Jag betraktade han outning som ett desperat försök (och är fortfarande starkt misstänksam, även om !Paxen spelar bättre denna runda - men det kan lika gärna vara en skrämd ulv som anstränger sig...) och det enklaste i detta kaos verkar vara att försöka återställa den majoriteten.

!Paxen har vid det läget fortfarande tre röster på sig, enligt den räkning du publicerade minuten efter.

(Spider Jerusalem hoppar ju folk av och på hej vilt...Inte ens du själv var ju särskilt säker, du hade ändrat dig till Recca.)

20:53 skriver jag:
Flytta den till !Paxen. !Paxen är höggradigt misstänkt. Spider också, men försent (förmodligen) att flytta tillräckligt emd röster.

Lämna Recca till nästa runda, så får vi klarhet ordentligt.
Sen postar jag två ggr till med samma budskap, rösta !Paxen. Det är samma kritiska minuter som ett antal spelare svänger till Spider J.
(Du, Möller, K.K, xyas, Recca, Brynolf.) En majoritet för Spider uppstår inte förrän tre minuter innan rundans slut.

Nu vill du göra en anklagelse mot mig av det här.

Förefaller inte det ganska långsökt? Det borde det göra, även i dina ögon.

Xyas

Swashbuckler

Sapient said:
Det är samma kritiska minuter som ett antal spelare svänger till Spider J.
(Du, Möller, K.K, xyas, Recca, Brynolf.) En majoritet för Spider uppstår inte förrän tre minuter innan rundans slut.
Noppe, min röst lades på spider 18.49 och stannade där tills rundan tog slut.

Vimes

Sillkung

Nej, det är inte långsökt, Sapient. Jag ska skriva ett svarsinlägg och visa på var du har fel i ditt försvar. Du kommer säkert bemöta det med ytterligare en välformulerad replik, vilket dock inte kommer ändra de sakförhållanden jag pekat på.

Recca

Femme Fatale

xyas said:
Recca said:
För att det stämmer. Min förmåga var kopplad till en annan spelares. Det eller så var jag väktaren, och då hade jag såklart inte outat överhuvudtaget. Det fanns även varianten att det var en annan bybo som kunde spränga någon i luften. Förmågan är så luddigt skriven att hade svårt att förstå den. Du tar en post jag skrivit, och ignorerar tio där jag distanserar mig från Vic. Jag skriver rakt ut att min förmåga inte har något med hans att göra direkt efter att han outat.

Recca said:
Förklarade jag varför när jag outade min förmåga.

Om jag ska vara elak så känns det som att du är så väldigt nöjd med din smarta strategi att ge någon annan chansen att para ihop sig med Vic, för att sedan exponera dem med din outning, att du desperat vill få den att funka på mig. Men det gör den inte.
Inte då. Jag ser bara fortfarande frågetecken kring din outning som jag vill klara upp.

Sapient

Swashbuckler

Konrad Konvalj said:
Överjälva orimligt att !Paxen är ulv tycker inte jag att det är.
Nej, det är det inte.

Det som talar för att !Paxen är ulv, är för det första hur han spelade förra rundan, vilket fick honom ända upp på schavottens första trappsteg innan han kastade ur sig att han var siare.

Vilket kan vara en blålögn (han har ju absolut inget att förlora i det läget...).

För det andra att han sen väljer att sia Vimes, är i mina ögon faktiskt misstänkt. Att Vimes försvarar det med att det "surrats" kring honom under rundan, är ju inte mycket till försvar. Det "surrades" kring precis alla, som sig bör. Och Vimes var verkligen inte någon av de främsta. Särskilt inte mot slutet.

När rundan närmare sig slutet, var ju Vimes kraftigt grönad av symmetri-teorin. Däremot fanns ju både xyas och Recca som tämligen uppenbara förslag i anslutning till det. (xyas som inte passade in, Recca som plötsligt claimade att hon gjorde det...) Båda med en del röster på sig, i farozonen. Men, så klart, därmed också en viss risk att åka ut...

För det tredje är "gröningen" av Vimes ju inget värd, för att gröna !Paxen. Det är däremot ett uppenbart sätt att säga något safe, att inte avslöja sig omedelbart. (och nästa runda kan han alltid försöka med "oj, jag siade den som nattmördades, himla elände!")

Så långt det som talar för att !Paxen ska vara ulv.

Det främsta argumentet som talar mot, vad Vimes säger:
Grejen är att det är överjävla orimligt att Paxen är ulv. För det skulle rimligtvis innebära att vi inte har någon siare. Vilket i sin tur skulle innebära att Vi startade spel med minst fyra ulvar (Paxen, Andersson, Möller, Sapient), och really, det är det väl ingen som tror på.
Nyckelorden är ju "ingen siare".

Så länge vi inte har en annan kandidat som siare, så stärker det !Paxens outning med ungefär 5000 procent.
- Det vore svårt att tänka sig att lämna byn helt utan en sådan viktig powerroll, i ett spel där ulvarna från början fått all info om KLASSer och YRKEn i spel (vet vi) och möjligen färdiga alibin (tror vi).

- Och det skulle åtminstone gravt misstänkliggöra mig och Möller, för varför skulle vi då ha Miller-egenskapen i vårt fluff och inte bara dra till med som ursäkt?

Här har du en nyckelroll, Konrad.

Om den förmåga du har, kan säga något som innebär att byn har en fullgod siare i dig (dessutom i den KLASS där vi hade räknat med den) så kommer ju saken i ett helt annat läge.

Men jag förstår att det är ett aber att outa mer än du gjort.

Sapient

Swashbuckler

xyas said:
Sapient said:
Det är samma kritiska minuter som ett antal spelare svänger till Spider J.
Noppe, min röst lades på spider 18.49 och stannade där tills rundan tog slut.
I så fall antar jag att du gjorde något fel:

Sapient

Swashbuckler

Förlåt, nu ser jag vad du menade.
Du menade att den inte hade flyttats...

Sapient

Swashbuckler

Vimes said:
Nej, det är inte långsökt, Sapient. Jag ska skriva ett svarsinlägg och visa på var du har fel i ditt försvar. Du kommer säkert bemöta det med ytterligare en välformulerad replik, vilket dock inte kommer ändra de sakförhållanden jag pekat på.
Du har inte pekat på ett enda "sakförhållande". Du har presenterat ett antal tolkningar.

(I vissa fall dessutom sådana som bara låter sig göras om man väljer vissa ord "ändrat sig" framför mer neutrala ord.)

Men för all del, jag är ytterst intresserad av att höra dig presentera mer. En av de saker jag skulle vilja höra dig motivera är varför du så plötsligt och med så lite information bytte åsikt om !Paxen?

Det är uppenbart att din teori att utan honom, ingen siare, därför fyra ulvar kommer betydligt senare. (Du säger ju själv att det är "mot bättre vetande" när du byter åsikt och du håller fortfarande K.K. för siar-kapabel i någon mån, intill början av denna runda. Minst. Och du yttrar aldrig denna teori medan du kan få folk med dig i utröstningen, så det måste ha infallit efter rundans slut.)

* Var, när och vilken information får dig att ändra uppfattning?

* Hur ser du på det jag skriver om att !Paxens "gröning" av dig, verkligen inte grönar honom?

* Hur ser du på existensen av K.K:s förmåga, i förhållande till kärnan i din teori (!Paxen siare, eller fyra ulvar)?

* Tycker du att det var bra spelat av dig mot slutet att svaja fram och tillbaka, byta objekt flera gånger och tveka in i det sista om vem du ska rösta ut? (Ja, du fick en majoritet till slut, men vad det innebar vet vi inte, eftersom vi fortfarande inte har någon info om Spiders tillhörighet...)

Detta är väl berättigade frågor?