Nekromanti V2089 (Runda 2)

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Outningar- klass och yrken

Okej, som det verkar så antingen har Sapient inte gått ut med eventuell information om förmåga/info vilket gör honom (utöver korpa) till den enda som inte har förmåga/info i sin roll utöver nackdelen att vara miller. Anledningen till att jag reagerat på det är att Möller som också går ut som miller har en förmåga trots allt. Vilket jag finner är lite underligt, så Sapient jag skulle vilja ha svar från dig hurvida du har information om spelupplägget eller någon form av förmåga.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vicotnik said:
Anledningen till att jag reagerat på det är att Möller som också går ut som miller har en förmåga trots allt. Vilket jag finner är lite underligt, så Sapient jag skulle vilja ha svar från dig hurvida du har information om spelupplägget eller någon form av förmåga.
Och detta leder ju såklart till att Vimes hamnar lite i strålkastarljuset tillsammans med hans "gröna" kompis Möller.

Men..Korpen är ju en nyckel här och börjar inte denne hjälpa byn så kommer vi stå här på söndag kväll och hänga Spider eller likvärdig.

Sapient

Swashbuckler

Vicotnik said:
Okej, som det verkar så antingen har Sapient inte gått ut med eventuell information om förmåga/info vilket gör honom (utöver korpa) till den enda som inte har förmåga/info i sin roll utöver nackdelen att vara miller. Anledningen till att jag reagerat på det är att Möller som också går ut som miller har en förmåga trots allt. Vilket jag finner är lite underligt, så Sapient jag skulle vilja ha svar från dig hurvida du har information om spelupplägget eller någon form av förmåga.
Ja, det är naturligtvis rimligt. Jag har varit för upptagen med Vimes anklagelser för att svara... Lite grand också därför att förmågan blir annorlunda om jag outar den (ni kommer se vad jag menar).

Jag försökte hinta ett tag att jag hade nån form av kraftfull förmåga, för att jag ville "dra på mig elden" så att säga. Verka lagom mystisk och inte vilja outa exakt vad den innebar. Men det var ingen som (synligt) plockade upp det, så då fimpade jag det.

Min förmåga är att överleva nattmord en gång. (Måste dubbelmördas.)

Jag hade tänkt att det kunde vara ett bra sätt att få ulvarna att slösa bort ett nattmord. Nu kommer ju inte det att funka, men samtidigt sitter jag i saxen. (Om jag inte outar förmågan trots att så många begär det, får det mig mer misstänkt i byns ögon.)

Och för att då vara tydlig med de detaljer som finns (apropå Vimes teorier) så kan jag inte heller med detta säkert avgöra om den förmågan kommer från att vara MUT eller ZIGGY. Som jag läser fluffet kan det både handla om överlevnadsinstinkt pga. zonerfarenheter eller att jag har den "muterade" förmågan "överlevare". Ingen vägledning där.

!Paxen

Swashbuckler

Sapient said:
Vicotnik said:
Ja, det är naturligtvis rimligt. Jag har varit för upptagen med Vimes anklagelser för att svara... Lite grand också därför att förmågan blir annorlunda om jag outar den (ni kommer se vad jag menar).

Jag försökte hinta ett tag att jag hade nån form av kraftfull förmåga, för att jag ville "dra på mig elden" så att säga. Verka lagom mystisk och inte vilja outa exakt vad den innebar. Men det var ingen som (synligt) plockade upp det, så då fimpade jag det.

Min förmåga är att överleva nattmord en gång. (Måste dubbelmördas.)

Jag hade tänkt att det kunde vara ett bra sätt att få ulvarna att slösa bort ett nattmord. Nu kommer ju inte det att funka, men samtidigt sitter jag i saxen. (Om jag inte outar förmågan trots att så många begär det, får det mig mer misstänkt i byns ögon.)

Och för att då vara tydlig med de detaljer som finns (apropå Vimes teorier) så kan jag inte heller med detta säkert avgöra om den förmågan kommer från att vara MUT eller ZIGGY. Som jag läser fluffet kan det både handla om överlevnadsinstinkt pga. zonerfarenheter eller att jag har den "muterade" förmågan "överlevare". Ingen vägledning där.
Väldigt behändigt. Du sias både som ulv och du kan även överleva 1 mordförsök.

Just att man inte kan härleda dina förmågor till klass eller yrke är väl inte det mest scummiga, enligt mig. Min nackdel/fördel att jag inte kan bli påverkad av PSI kan ju enbart härledas till att jag är en robot, medan min handledsdator har koppling både till min KLASS och YRKE.

Sapient

Swashbuckler

!Paxen said:
Wow, det är så mycket att ta in. Jag är fortfarande ulv tydligen. Jag håller med Vimes (och, ja, jag är partisk där självklart). Jag är siare, ingen har kommit in och sagt "Nej, han ljuger, för jag är siare". Om jag inte är siare, vem är det då? Om det inte finns siare, varför finns det då millers?
Nej, du är _sannolikt_ inte ulv. Jag har till och med flyttat min röst (till Vimes...) :gremsmile:

Jag var osäker så länge K.K. inte hade sagt något om sin förmåga. Även om han valde att inte hänga dig i slutet av förra rundan, så ville jag veta vad han hade att säga innan jag slutligt tog ställning till påståendet att du var siare. När det nu sjunkit in att han är förmågesiare, så accepterar jag det.

Jag inser också (tack vare Vimes faktiskt) att jag kanske hade lite väl svårt att acceptera din outning. Jag var misstänksam eftersom jag betraktade din första antydan och din senare utkomst som försök att undgå uppmärksamheten och klart frampressade. (Men press använder vi hela tiden för att få fram info...)

!Paxen said:
Det intressanta är att du, när jag frågar vad du och K.K. vill ha för information om mig gör ett inlägg där du skriver "Blod!!". Jag tror att du hade bestämt dig då för att du aldrig skulle flytta din röst, oavsett vad som skulle hända.
He he, det var mest ett försök att vara rolig. Men jag skrev mer om vad du borde arbeta med (ingen direkt info att out, eftersom du nyssens hade antytt att du var siare, men att du borde jobba på att bygga upp förtroendet, vilket ju är svårare att sammanfatta enkelt, men typ bättra på vad vi visste om dig).

(Och du skrev igår, vid 17:38:
Kan ju notera det också att jag troligtvis åker ut denna runda. K.K. och Sapient har ju fått det dom vill ha ifrån mig, men det känns som att Sapient troligtvis kommer låta sin röst stanna kvar hos mig.
Vid den tidpunkten hade jag inte varit inne och läst något, så jag hade inte kunnat flytta min röst innan dess i alla fall. Nu gjorde jag inte det heller, mot slutet, eftersom jag blev övertygad om att det kaos som verkade råda var ett stort misstag.

Det berodde mer på det (kaoset) än på dig, kan jag säga i efterhand. Jag misstrodde dig mer än vad som var berättigat, när jag läser bakåt.

Min reaktion att hålla fast vid dig var ett problem för att jag borde nog ha accepterat din outning snabbare.

Sapient

Swashbuckler

!Paxen said:
Ja, fast är det så "behändigt"?

Det skulle bygga på att det finns en situation där jag *borde* nattmördas, men det inte finns någon rimlig förklaring till att jag inte gör det (om jag inte är ulv förstås...)

Men varför skulle jag nattmördas? (ja, frånsett att ulvarna vill döda alla...) Jag har ingen förmåga som hotar ulvarna.

Jag har svårt att se att det skulle vara "behändigt"...

!Paxen

Swashbuckler

Okej, så om jag är mer grön just nu, varför misstänker du Vimes då som jag har grönat?

Antingen är både jag och Vimes gröna, eller så är jag ulv och då kan Vimes vara antingen eller, men troligtvis så är Vimes fortfarande grön. Eller så har mitt siande slagit fel.

Något av dessa måste vi gå efter i sökandet efter ulvarna.

Som det är nu går jag på alternativ 1, om ingen kan förklara hur mitt siande kan slå fel.

!Paxen

Swashbuckler

Sapient said:
!Paxen said:
Ja, fast är det så "behändigt"?

Det skulle bygga på att det finns en situation där jag *borde* nattmördas, men det inte finns någon rimlig förklaring till att jag inte gör det (om jag inte är ulv förstås...)

Men varför skulle jag nattmördas? (ja, frånsett att ulvarna vill döda alla...) Jag har ingen förmåga som hotar ulvarna.

Jag har svårt att se att det skulle vara "behändigt"...
Om ingen nattmördas så kan du säga att det var för att dom troligtvis försökte döda dig, samtidigt så skulle Spider kunna säga "Men, jag använde min väktarförmåga för att rädda Vic". Sen finns det möjlighet att ulvarna inte försökte döda någon överhuvudtaget, bara för att dom "gjorde något annat", dvs använde någon annan kraft, glömde eller inte kunde göra något nattmord.

Vi kan ju aldrig bekräfta din förmåga om ingen dör en natt och du dör natten därefter, samtidigt som jag inte kan sia dig som grön då du är en miller.

Väldigt behändigt.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Okay.

Tack Sapient.

Röst:Korpen

Logga in nu då. Det är helg snart och det är inte 1000 inlägg att ta ställning för eller emot. Jobba fram nått som hjälper byn.

Konrad Konvalj

Myrmidon

För att klargöra saker och ting. Jag har inte använt min förmåga på !Paxen på grund av att han är ROB och har nackdelen/fördelen att klara sig undan min PSI power. Jag valde ingen av ROBotarna just på grund av detta.

Sapient

Swashbuckler

Återvänder för att förhoppningsvis knyta ihop trådarna i gnabbet med Vimes.

Bra att du slutat latja och kan resonera lite istället. Det gör mer möjligt att "läsa mig mer välvilligt för att faktiskt svara på de saker jag misstänker dig för"...

Vimes said:
Jag vet faktiskt inte hur värt det är att försöka diskutera med dig, Sapient. Helt allvarligt alltså. Istället för att faktiskt bemöta anklagelserna väljer du ut smådelar och tolkar dem så skevt som möjligt.
Nja, det du anklagar mig för bygger på detaljer i vad jag skulle sagt eller gjort. Du har dock inte fått dem rätt. Det påpekar jag.

Det rimliga tycker jag klart, borde ha varit att du inser det. Det valde du att inte göra igår. Istället kom nya påståenden som var ännu mer fel.

Det jag såg var en spelare med en teori som började bete sig smått hysteriskt när teorin mosades bit för bit, och bara satsade på sin berömda förmåga att övertyga byn. Det verkade vääääldigt ulvigt.

(Vilket jag nu, när jag sovit på det, inte är lika säker på. Men fortfarande väldigt undrande över.)

jag [har] redogjort för att jag tänkte att det fanns en betydligt trovärdigare siare, en som aktat sig för att outa sårbar info och inte stod på galgtrappan redan.* (Samma person som du höll för siare.)
Vimes said:
Check. Du tänkte att KK kanske var siare. Jag tänkte att han kanske kunde varit det, jag "höll" honom inte för att vara siare, enbart PSI. Dessuto gjorde ROBotarnas outningar det rätt osannolikt att han var siare (jag menar två millers och två som PSI inte kan använda sin kraft på?)
Om de två robotarna nu var robotar och inte replikanter? (Jag misstänkte ju vid den tiden både !Paxen och Spider för att hitta på allt.)

Du misstänkte ju lite samma sak, eftersom du väntade dig att K.K. skulle försöka sia någon av dem i hopp om att avslöja att de inte var vad de gav sig ut för att vara...

Och jag misstänkte att vi dessutom kanske kunde ha någon annan som kunde gå runt robotarnas, eventuella, immunitet. "KORP-spåret", som flera andra också var inne på.

Vimes said:
Men faktum kvarstår: KK kommer inte ut som siare efter att Paxen har claimat rollen. Att du trodde att KK var siare bara för att han uppenbart var PSI är en jävligt klen grund att rösta ut en outad siare på. Speciellt när KK hade all tid i världen att peka på Paxen och säga att han ljuger.
Japp. Jag inser att det var dåligt spelat. Jag ville veta vad K.K. hade att säga, innan jag var beredd att "fria" !Paxen. Men jag borde ha köpt det, särskilt med tanke på hans försök att hinta det (som jag i det närmaste avfärdade). Och jag borde då ha insett att K.K:s uteblivna reaktion, grönade !Paxen, åtminstone tills vi kunde säga något annat.

Vimes said:
Den information som gör att jag väljer att flytta min röst från Paxen till Spider (som större delen av rundan varit min huvudmisstänkte) är förstås hans outning. Han kommer ut som siare. Det behövs inget mer, jag är definitivt villig att ge honom en runda till där. Att ge honom en runda till är väl snarare den normala byboreaktionen på ett siarclaim (så till vida ingen visar att det är lögn), upplever du att jag inte svarat på frågan beror det nog på att jag ansett ovanstående vara så självklart att jag inte tänkt på att formulera det explicit.
(...)
För det första håller jag inte med om att det är lika rimligt att tolka Paxen som ulv, i varje fall inte ju längre rundan går utan att någon kommer med ett kontraclaim. Visst, direkt när Paxen outar är det kanske 50/50, men när varken KK eller någon annan säger något ser Paxen mer och mer ut som om han har varit sanningsenlig.
(...)
Det är ju just därför att claima siare är en så pass vanlig varulvslögn, i varje fall så länge siaren är död eller inte fanns med från början, för att den rimligaste och vanligaste reaktionen från byn är att plocka bort snaran från halsen.
Mmmm, okej. Det du säger är rimligt. Jag har nog inte sett det så, men jag inser att det är en brist hos mig att inte ha tänkt igenom det. Jag har nog, när jag läst trådarna utifrån, tänkt "vad lättlurade alla verkar". (Dynamiken är ju en annan, från när man spelar med personer man ser...)

Vimes said:
Jag måste fråga: hur ser du på Paxen nu? Är han fortfarande en rimlig ulv för dig, och hur får du ihop det med tanke på att ingen annan outat sig som siare och att vi har två outade millers? (Ja, jag kom på att Paxen = ulv -> 4 ulvar, den här rundan. Jag frågar dig hur du ser på Paxen NU?)
Jag har svarat !Paxen på det, men för att sammanfatta lite tankar om det, det förefaller rimligt att vi har inte bara en utan två siarroller (en siare och en förmågesiare) då spelet är så pass "fluff-tungt". Det finns mycket att sia om (hö hö) i alla kombinationer av KLASS/YRKE/FÖRMÅGA som gör att byn behöver dessa roller.

Det finns också en viss antydan till symmetri här, precis som med andra kopplingar. PSI är inkapabel att sia robotarna (helt, som jag uppfattar det). Men MUD kan sia dem*, så de är inte helt immuna.
Jag och Möller (ev. Korpen) sias röda. Men PSI kan sia om vi använder våra förmågor (i den mån de är aktivt användbara iaf.) så det motverkar miller-egenskapen något. (Vi kan avslöjas om vi gör något vi förnekat att vi kan, typ.)

Det är lite skevt, men det har ändå lite symmetrikaraktär över sig.

* Och med "dem" menar vi ju i det här fallet faktiskt bara Spider, om Spider är en robot. Om Spider ljuger, så är ju !Paxen den enda roboten, och han har ingen anledning att sia sig självt...

Sapient said:
När jag skriver det där (20:48) ligger det en (1) röst på Spider.

Det är inte din. Det är xyas. Du övergav själv spider kl 20:30 och kom med tvekan tillbaka i slutminuterna.
Ja, det här har jag redan tramsat mig om. Nå, jag är nog rätt tydlig med att jag vill rösta ut Spider. När Recca outar sig jävligt slirigt blir jag (helt ärligt) irriterad och hoppar på där. Sedan lugnar jag mig och inser att det nog var överlirat, samt att Recca verkligen verkar genuin i sitt ilskna försvar. Spider har liksom varit mitt namn hela rundan, så det är ju inte direkt med "tvekan" jag sedan vänder drevet ditåt.

F.ö. är det jävligt irrelevant. DU har Spider bland dina toppnamn. xyas har bestämt sig. Jag har flera gånger sagt att jag vill rösta ut Spider. Och det finns en uppsjö spelare som har signalerat att de gärna nackar honom. [/quote]

Med "tvekan" menar jag att du själv undrar om det går, i sista minuten, att få ihop rösterna.

Jag tolkade det, kanske felaktigt, som tvekan från din sida. Det var uppenbart varför du hade gett dig på Recca, det gav utdelning, det var dags att välja någon annan. Men skulle det funka med Spider?

Som vi konstaterat tidigare, tidig kväll låg det noll röster där. Flera hade yttrat misstankar om honom, men förutom då du och !Paxen lade era röster där ett kort tag, var det bara xyas som hade hakat på.

Så ja, om det nu var tvekan eller vad det var, riktigt säkert att tillräckligt många skulle vara beredda att hoppa på var det ju inte. Det var väl det du tyckte?

Och jag höll det för ytterst osäkert.

Vi tyckte inte så olika, egentligen, på den punkten. Du hade dock rätt.

Vimes said:
Hur resonerade du? För, jag tror vi faktiskt är överrens här :gremsmile: : Paxen-drevet pyser ihop helt när han outar sig, sedan hamnar Recca i blickfånget (altenativen ANdersson och Spider har ser under hela processen ut att vara rimliga 2100), sedan under de sista tio minuterna svänger drevet till Spider. Den beskrivningen köper du väl?

Hur resonerade du när du satt med din röst på Paxen? Trodde du att byn skulle rösta ut honom? Vad tänkte du om Recca i slutet? Hon såg ju ut att vara den som skulle ryka, var du nöjd med det? Hade du hellre sett Spider än Recca i galgen? Kort och gott: varför försökte du inte påverka byn i en riktning som var bra mycket mer trolig än det stendöda Paxen-drevet?
Jag hade flyttat Recca lågt på misstankelistan vid det laget. (Som jag skrev någonstans, ville jag tro henne vad gällde frånvaron, hade ingen anledning att misstro det.) Jag hade inte velat se henne utröstad.

Det kändes som det stod mellan henne och Spider i ett läge, och då var det henne rösterna låg på. Och det kändes som ett stort misstag (och det skrev jag).

I efterhand framstår det självklart att i så fall försöka få alla att rösta ut Spider. Jag övervärderade nog att rösterna tidigare legat på !Paxen, och tänkte att det skulle vara lättare att få folk att gå tillbaka, än att hoppa på ett helt nytt tåg två minuter innan avgång.

Sapient

Swashbuckler

!Paxen said:
Vi kan ju aldrig bekräfta din förmåga om ingen dör en natt och du dör natten därefter, samtidigt som jag inte kan sia dig som grön då du är en miller.

Väldigt behändigt.
Nja, i så fall måste det ju räknas som användande av en förmåga, vilket K.K. kan sia.

Sapient

Swashbuckler

Sapient said:
* Hur ser du på existensen av K.K:s förmåga, i förhållande till kärnan i din teori (!Paxen siare, eller fyra ulvar)?
Vimes said:
Kärnan i min teori? Nåja.

KKs förmåga har jag ju resonerat om, och den påverkar inte ett jävla smack. Det är ju också jävligt underförstått, jag trodde du var smart, Sapient. Om KK är förmågesiare så säger det väl inte ett jävla skit om huruvida Paxen är siare eller en av fyra ulvar? På vilket sätt skulle det vara relevant?
Det jag tänkte, var om du hade funderat i samma banor som jag angående antydan till symmetri mellan siarnas förmågor och de personer som är undantagna från att kunnas sias.

(Jag redovisade den i det förra inlägget, så jag tar inte upp den igen.)

Sapient said:
* Tycker du att det var bra spelat av dig mot slutet att svaja fram och tillbaka, byta objekt flera gånger och tveka in i det sista om vem du ska rösta ut? (Ja, du fick en majoritet till slut, men vad det innebar vet vi inte, eftersom vi fortfarande inte har någon info om Spiders tillhörighet...)
Vimes said:
Ja, jag tycker det var bra spelat. Det vaskade ju fram dig. Dessutom är det knappast första gången jag spelar på det sättet. Eventuellt var det en dumhet att rösta på Recca, Spider had ejag bestämt mig för att få ut, men i slutändan blev resultatet vädligt intressant tycker jag.
Ja, och det är väl ett hyggligt bevis på att det var taffligt spelat? Jag är ju ett förbaskat villospår för byn.

Så det vi fick fram var lite mer info om Recca, som grönade henne lite mer, men som gjorde henne till måltavla för en bomb. (Eftersom förmågan hon och Vic delar, upphör då en av dem försvinner, så betyder det att vi går miste om den om hon dör.)

Och du verkade som sagt själv tveksam på slutet om du skulle få ihop tillräckligt med röster på spider.

Så du hade en hel del på spel. Jag kan bara säga att jag tycker det var att riskera mycket, för att vinna, förhållandevis, lite.

Sen kan jag väl försöka reda ut det här:
Vimes said:
Ja, det stämmer. Jag hade för mig att du hade skrivit att du nog hade feltolkat och att det var MUT som gällde. Det du skrev var att när du läste mer noggrant så gick det att tolka åt båda hållen. Vilket fortfarande är ett backande från din första outning. Hade du skrivit att "Nej, jag är verkligen miller för att jag är Ziggy" så hade saken kommit i ett annat ljus. Alldeles oavsett om du drar tillbaka ziggy-miller-kopplingen helt eller bara säger att det är en tolkningsfråga anpassar du ju din outning till det som andra skrivit i tråden.
Vimes said:
Det här händer:
1. Du claimar miller och ZIGGY (med antagen koppling mellan dessa)
2. Möller claimar miller och MUT
3. Du outar dig senare som MUT
4. Du säger att man nog kan tolka fluffet åt båda hållen. (vilket jag som sagt köpte då, och köper nu, Ziggy och mutant är närliggande, likväl backar du från din tolkning i punkt 1)
5. Korpen säger sig vara MUT (det är ju här det blir riktigt intressant, för, givet att teorin stämmer, så har vi tre millers)

Är det något du inte tycker stämmer i ovanstående?
Ja, att jag ändrar mig. För det gör jag inte. :gremsmile:

Vi har konstaterat vid flera tillfällen, att det inte finns någon total symmetri mellan spelare. Det finns variationer i fluffet, som inte är direkt förklarade.

Spider och !Paxen som båda outat sig som robotar, har olika formuleringar om varför de inte kan sias av PSI.

Symmetrikrafterna är olika motiverade hos olika spelare.

Det kan vara så att Möller är miller (!) på grund av att han är Mutant. Men så står det inte hos mig.

Vad det står hos Korpen, vet vi inte. (Vi vet inte ens om han är miller, än.)

Och om de båda är det och det står att de är det för att de är mutanter, så står det fortfarande inte hos mig.

Och min tolkning, är att jag är det för att jag är ZIGGY. Jag har inte haft något skäl att ändra på det, för att det är en tolkning. Sen säger jag att visst, det kan tolkas annorlunda - men det är en annan tolkning det med, för det finns inte mer stöd för den i fluffet.

Förstår du nu?

Vicotnik

Den onde
Staff member

Sapient said:
!Paxen said:

Väldigt behändigt.
Nja, i så fall måste det ju räknas som användande av en förmåga, vilket K.K. kan sia.
Ifall Konrad skulle kunna sia det så behöver han veta ifall ulvarna tänker plocka dig eller inte, vilket han omöjligt kan veta om han sjäv inte är ulv. Och jag tror inte han har lust att sitta och sia dig varje runda ihop om att ulvarna kanske försöker plocka dig.

Ut över det så känner jag att din förmåga är ganska så standard förmåga till skillnad från många andra förmågor som verkar finnas i spelet. Detta samt att du är (utöver korpen) sist ut med din förmåga gör att den känns väldigt safe att outa. Jag förstår att du helst velat hålla den hemlig i förhoppning om att ulvarna skulle plocka dig men som jag ser det finns det andra spelare som ulvarna kommer välja framför dig i nuläget, exempelvis !Paxen, xyas, recca eller mig. Då våra förmågor är mer utav ett hot mot ulvarna. Samt att du just nu har en hel del fokus riktat mot dig + osäkerheten kring dig är väldigt stor just nu, vilket gör att ulvarna troligtvis inte kommer försöka plocka ut dig.

Sapient

Swashbuckler
Upwards and onwards!

Så, nu tror jag att alla utestående frågetecken mellan mig och Vimes är uträtade. (Om inte, så påminn mig...)

Då är det dags att gå vidare med den här rundan.

För det första (och detta har faktiskt inget med Vimes att göra... :gremsmile: ) tycker jag vi behöver gräva mer i frågan om parallellkrafterna verkligen grönar fyra personer.

Det restes tidigt frågetecken om det. (Jag citerade Möller i Vimes-härvan, men också Victnik och Recca har varit inne på det.)

I början av den här rundan bad jag Recca och Vic om mer info om ifall deras fluff förutsatte att motparten var bybo på något sätt. Svaren indikerade att det inte fanns något sådant.

Jag skulle därför vilja att Möller och Vimes också listar sina rekvisit. (Er kraft är ju motsatt, att någon måste åka ut, vilket jag kanske i maggropen känner som mer grönande, men det kan vara viktigt att jämföra.)

Det känns mycket att gröna en tredjedel av byn. Precis som med fördelningen av klasser och eventuella ulvar där, känns det som vi behöver etablera det här ordentligt.

Så röstning.
Korpen har inte bara varit väldigt frånvarande, den information som korpen håller på kan vara avgörande för hur vi tolkar spelupplägget.

Nu närmar sig helgen, och då kan vi hoppas på att Korpen faktiskt kan vara i spel. (Eller också blir det intressant att höra vad skälet är nu, när det inte är jobb...) Därför bör vi dreva honom.

Röst: Korpen

Vi har kommit till den punkt att alla andra har outat hela sina roller, så det samma bör ju gälla korpen: KORPEN! Outa allt.

Men inte bara det. Om inget väsentligt ändras på den punkten, så tycker jag det är en rimlig idé att rösta ut korpen i slutet av denna runda. En person som har potentiellt vital info men är frånvarande, uppehåller byn rejält.

I det läget han har kommit nu, så kan ha dessutom (givet att han är skurk) strössla ut information som sabbar maximalt för byn. (Att han skulle vara miller, vilket så klart kan få mig att verka misstänkt om Vimes håller fast vid sina resonemang, är ett exempel. Han skulle också kunna komma och säga "men oj, jag är ju SVOT och väktare, vad påstår Spider???" eller något annat liknande.) Det gör att det han säger - oavsett om det grönar eller svärtar ned någon - bör tas med en nypa salt.

Om vi röstar ut Korpen och det visar sig att han är skurk, ja då slipper vi fixera oss vid infon. Men om han visar sig vara grön, då kan vi agera på den.

Så länge han är i livet, kommer osäkerhet att råda. (Och går vi tillbaka till frånvaro efter söndagen, blir den osäkerheten dessutom förödande.)

Spider är visserligen inte ett dugg mer grönad än tidigare. Och det är möjligt att det uppfattas som ännu mer skumt att jag inte ser honom som en primär kandidat för hängsnaran nu, men hellre spara den skurk vi redan misstanker, än att riskera fortsatt osäkerhet med Korpen.

Sapient

Swashbuckler

Vicotnik said:
Ifall Konrad skulle kunna sia det så behöver han veta ifall ulvarna tänker plocka dig eller inte, vilket han omöjligt kan veta om han sjäv inte är ulv. Och jag tror inte han har lust att sitta och sia dig varje runda ihop om att ulvarna kanske försöker plocka dig.
Givetvis är det så. Jag bara vände mig mot, att jag uppfattade som att !Paxen sa att det inte var möjligt att sia.

Möller

Hubert Hortlax
Re: Upwards and onwards!

Gisses, dethär spelet är långt mycket mer än min hjärna verkar klara av =)

Nå, jag tycker att det verkar som att både Vimes och Sapient tar sig igenom dusten varandra emellan förhållandevis gröna. Jag är inte helt säker, men som det ser ut nu vill jag inte rösta ut någon av dem i slutet av rundan.

Sapient said:
Jag skulle därför vilja att Möller och Vimes också listar sina rekvisit. (Er kraft är ju motsatt, att någon måste åka ut, vilket jag kanske i maggropen känner som mer grönande, men det kan vara viktigt att jämföra.)
Jag hänger inte riktigt med. Vad är det du vill ha reda på? Är det vettigt att ha något upplägg, t.ex. att Vimes snackar först?

Sapient

Swashbuckler

Sapient said:
Möller said:
Jag hänger inte riktigt med. Vad är det du vill ha reda på? Är det vettigt att ha något upplägg, t.ex. att Vimes snackar först?
Alltså, jag menar om det i beskrivningen står något som tyder på att den andre är bybo. T.ex. "...om du är sista kvar av de bybor som delar denna kraft". (Fast förmodligen inte sååå tydligt.)

Jag gissar nästa att du inte har det, eftersom du var en av dem som lyfte frågan om motparten grönas, i förra rundan. Men om Vimes har det, så a) grönar det dig och b) det kan vara mer signifikant att kolla noga, för att frånvaron då kan vara betydelsefull. (Om ingen av er har någonting sånt dock, är det antagligen inget fruktbart spår...)

Antagligen skulle det varit bra med någon form av upplägg på detta, men det är ju info som är omöjlig att kontrollera och som vi dessutom inte behöver vänta oss är exakt symmetrisk. (Eftersom Vic:s och Recca:s inte verkar vara det.)

Men fördelen med det är också att man inte kan rädda sig själv med att ljuga om den, eftersom det är den andres ställning som bybo eller ej, som berörs. Så därför känns det som överflödigt att försöka skapa ett upplägg trots allt.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Nej det finns inget i mitt pm som säger att den andre är bybo. Det mitt pm säger är att min kraft fungerar så länge jag inte är ensam med kraften.
Och anledningen till att jag anser att detta grönar Recca är att vi båda behöver vara i liv för att förmågan ska fungera och skulle den ena av oss vara ulv så skulle den med lätthet kunna ta den andra av daga (nattmord) och där efter fungerar inte kraften. Det är i alla fall hur jag resonerar.