Re: Outningar- klass och yrken
Återvänder för att förhoppningsvis knyta ihop trådarna i gnabbet med Vimes.
Bra att du slutat latja och kan resonera lite istället. Det gör mer möjligt att "läsa mig mer välvilligt för att faktiskt svara på de saker jag misstänker dig för"...
Vimes said:
Jag vet faktiskt inte hur värt det är att försöka diskutera med dig, Sapient. Helt allvarligt alltså. Istället för att faktiskt bemöta anklagelserna väljer du ut smådelar och tolkar dem så skevt som möjligt.
Nja, det du anklagar mig för bygger på detaljer i vad jag skulle sagt eller gjort. Du har dock inte fått dem rätt. Det påpekar jag.
Det rimliga tycker jag klart, borde ha varit att du inser det. Det valde du att inte göra igår. Istället kom nya påståenden som var ännu mer fel.
Det jag såg var en spelare med en teori som började bete sig smått hysteriskt när teorin mosades bit för bit, och bara satsade på sin berömda förmåga att övertyga byn. Det verkade vääääldigt ulvigt.
(Vilket jag nu, när jag sovit på det, inte är lika säker på. Men fortfarande väldigt undrande över.)
jag [har] redogjort för att jag tänkte att det fanns en betydligt trovärdigare siare, en som aktat sig för att outa sårbar info och inte stod på galgtrappan redan.* (Samma person som du höll för siare.)
Vimes said:
Check. Du tänkte att KK kanske var siare. Jag tänkte att han kanske kunde varit det, jag "höll" honom inte för att vara siare, enbart PSI. Dessuto gjorde ROBotarnas outningar det rätt osannolikt att han var siare (jag menar två millers och två som PSI inte kan använda sin kraft på?)
Om de två robotarna nu var robotar och inte replikanter? (Jag misstänkte ju vid den tiden både !Paxen och Spider för att hitta på allt.)
Du misstänkte ju lite samma sak, eftersom du väntade dig att K.K. skulle försöka sia någon av dem i hopp om att avslöja att de inte var vad de gav sig ut för att vara...
Och jag misstänkte att vi dessutom kanske kunde ha någon annan som kunde gå runt robotarnas, eventuella, immunitet. "KORP-spåret", som flera andra också var inne på.
Vimes said:
Men faktum kvarstår: KK kommer inte ut som siare efter att Paxen har claimat rollen. Att du trodde att KK var siare bara för att han uppenbart var PSI är en jävligt klen grund att rösta ut en outad siare på. Speciellt när KK hade all tid i världen att peka på Paxen och säga att han ljuger.
Japp. Jag inser att det var dåligt spelat. Jag ville veta vad K.K. hade att säga, innan jag var beredd att "fria" !Paxen. Men jag borde ha köpt det, särskilt med tanke på hans försök att hinta det (som jag i det närmaste avfärdade). Och jag borde då ha insett att K.K:s uteblivna reaktion, grönade !Paxen, åtminstone tills vi kunde säga något annat.
Vimes said:
Den information som gör att jag väljer att flytta min röst från Paxen till Spider (som större delen av rundan varit min huvudmisstänkte) är förstås hans outning. Han kommer ut som siare. Det behövs inget mer, jag är definitivt villig att ge honom en runda till där. Att ge honom en runda till är väl snarare den normala byboreaktionen på ett siarclaim (så till vida ingen visar att det är lögn), upplever du att jag inte svarat på frågan beror det nog på att jag ansett ovanstående vara så självklart att jag inte tänkt på att formulera det explicit.
(...)
För det första håller jag inte med om att det är lika rimligt att tolka Paxen som ulv, i varje fall inte ju längre rundan går utan att någon kommer med ett kontraclaim. Visst, direkt när Paxen outar är det kanske 50/50, men när varken KK eller någon annan säger något ser Paxen mer och mer ut som om han har varit sanningsenlig.
(...)
Det är ju just därför att claima siare är en så pass vanlig varulvslögn, i varje fall så länge siaren är död eller inte fanns med från början, för att den rimligaste och vanligaste reaktionen från byn är att plocka bort snaran från halsen.
Mmmm, okej. Det du säger är rimligt. Jag har nog inte sett det så, men jag inser att det är en brist hos mig att inte ha tänkt igenom det. Jag har nog, när jag läst trådarna utifrån, tänkt "vad lättlurade alla verkar". (Dynamiken är ju en annan, från när man spelar med personer man ser...)
Vimes said:
Jag måste fråga: hur ser du på Paxen nu? Är han fortfarande en rimlig ulv för dig, och hur får du ihop det med tanke på att ingen annan outat sig som siare och att vi har två outade millers? (Ja, jag kom på att Paxen = ulv -> 4 ulvar, den här rundan. Jag frågar dig hur du ser på Paxen NU?)
Jag har svarat !Paxen på det, men för att sammanfatta lite tankar om det, det förefaller rimligt att vi har inte bara en utan två siarroller (en siare och en förmågesiare) då spelet är så pass "fluff-tungt". Det finns mycket att sia om (hö hö) i alla kombinationer av KLASS/YRKE/FÖRMÅGA som gör att byn behöver dessa roller.
Det finns också en viss antydan till symmetri här, precis som med andra kopplingar. PSI är inkapabel att sia robotarna (helt, som jag uppfattar det). Men MUD kan sia dem*, så de är inte helt immuna.
Jag och Möller (ev. Korpen) sias röda. Men PSI kan sia om vi använder våra förmågor (i den mån de är aktivt användbara iaf.) så det motverkar miller-egenskapen något. (Vi kan avslöjas om vi gör något vi förnekat att vi kan, typ.)
Det är lite skevt, men det har ändå lite symmetrikaraktär över sig.
* Och med "dem" menar vi ju i det här fallet faktiskt bara Spider, om Spider är en robot. Om Spider ljuger, så är ju !Paxen den enda roboten, och han har ingen anledning att sia sig självt...
Sapient said:
När jag skriver det där (20:48) ligger det en (1) röst på Spider.
Det är inte din. Det är xyas. Du övergav själv spider kl 20:30 och kom med tvekan tillbaka i slutminuterna.
Ja, det här har jag redan tramsat mig om. Nå, jag är nog rätt tydlig med att jag vill rösta ut Spider. När Recca outar sig jävligt slirigt blir jag (helt ärligt) irriterad och hoppar på där. Sedan lugnar jag mig och inser att det nog var överlirat, samt att Recca verkligen verkar genuin i sitt ilskna försvar. Spider har liksom varit mitt namn hela rundan, så det är ju inte direkt med "tvekan" jag sedan vänder drevet ditåt.
F.ö. är det jävligt irrelevant. DU har Spider bland dina toppnamn. xyas har bestämt sig. Jag har flera gånger sagt att jag vill rösta ut Spider. Och det finns en uppsjö spelare som har signalerat att de gärna nackar honom. [/quote]
Med "tvekan" menar jag att du själv undrar om det går, i sista minuten, att få ihop rösterna.
Jag tolkade det, kanske felaktigt, som tvekan från din sida. Det var uppenbart varför du hade gett dig på Recca, det gav utdelning, det var dags att välja någon annan. Men skulle det funka med Spider?
Som vi konstaterat tidigare, tidig kväll låg det noll röster där. Flera hade yttrat misstankar om honom, men förutom då du och !Paxen lade era röster där ett kort tag, var det bara xyas som hade hakat på.
Så ja, om det nu var tvekan eller vad det var, riktigt säkert att tillräckligt många skulle vara beredda att hoppa på var det ju inte. Det var väl det du tyckte?
Och jag höll det för ytterst osäkert.
Vi tyckte inte så olika, egentligen, på den punkten. Du hade dock rätt.
Vimes said:
Hur resonerade du? För, jag tror vi faktiskt är överrens här
: Paxen-drevet pyser ihop helt när han outar sig, sedan hamnar Recca i blickfånget (altenativen ANdersson och Spider har ser under hela processen ut att vara rimliga 2100), sedan under de sista tio minuterna svänger drevet till Spider. Den beskrivningen köper du väl?
Hur resonerade du när du satt med din röst på Paxen? Trodde du att byn skulle rösta ut honom? Vad tänkte du om Recca i slutet? Hon såg ju ut att vara den som skulle ryka, var du nöjd med det? Hade du hellre sett Spider än Recca i galgen? Kort och gott: varför försökte du inte påverka byn i en riktning som var bra mycket mer trolig än det stendöda Paxen-drevet?
Jag hade flyttat Recca lågt på misstankelistan vid det laget. (Som jag skrev någonstans, ville jag tro henne vad gällde frånvaron, hade ingen anledning att misstro det.) Jag hade inte velat se henne utröstad.
Det kändes som det stod mellan henne och Spider i ett läge, och då var det henne rösterna låg på. Och det kändes som ett stort misstag (och det skrev jag).
I efterhand framstår det självklart att i så fall försöka få alla att rösta ut Spider. Jag övervärderade nog att rösterna tidigare legat på !Paxen, och tänkte att det skulle vara lättare att få folk att gå tillbaka, än att hoppa på ett helt nytt tåg två minuter innan avgång.