Vad är culture gaming?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,391
Location
Göteborg
Ja, precis. Om kulturen "kodas om" till regelmekanik så blir det ju bara ett skin på regelmekaniken.

Kultur är i sig interpersonell så bör utforskas genom det sociala spelet och uttryckas genom "själva rollspelandet"/den sociala interaktionen runt spelbordet.

Däremot kan man definitivt designa regelmekaniker som uppmuntrar och understöder de här sociala momenten.
Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan att koda om kultur till regelmekanik och att ha regelmekanik som uppmuntrar och understödjer de kulturella sociala momenten. Kan du ge exempel?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,847
Location
Ereb Altor
(Försöker fundera ut vilken av dessa som är Moggers egen kultur.)
Aha, med egen kultur menas alltså specifikt min kulturella sfär? Jag tror till att börja med att det är svårt att hitta två personer med identisk kulturell identitet så redan där tror jag avsteg är nödvändiga för att alls få till spel i en grupp. Men även i min egen kulturella sfär finns lager och subkulturer som jag bara perifert är en del av.

Så jag tror inte det påverkar min inställning.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,333
Location
Enköping
För mig har jag alltid tänkt på det som att kultur är i större fokus. Etnicitet är märkbart, spelledaren lägger mer fokus på att beskriva det som är unikt med världen, kulturella företeelser som beteende, oskrivna regler, lokal mat i olika delar av miljön och sånt. Fokus är på att uppleva miljö och social interaktion än att uppleva klassiska äventyr av fiender, fysiska hinder och dylikt. Sen om det sker som en observatör utifrån som i Narnia, eller inifrån där spelarna förväntas vara mer pålästa än vanligt för att passa in, det tycker jag inte gör skillnad för om det är culture gaming eller inte.
 
Top