En grej med alla dessa begrepp är att de antingen måste avgränsas eller så betyder de plötsligt vad som helst.
Skall "culture gaming" ha en innebörd, och alltså vara ett begrepp man kan använda, måste det också ha tydliga villkor. Annars blir diskussionen "kan man culture-gamea det här?" om allt möjligt och begreppet förlorar all relevans.
Culture gaming är inte allt spelande där värld eller rollspersoner har eller påverkas av en kultur, för då blir allt spelande någon sorts culture gaming.
Jag anser att vissa faktorer måste vara avgörande i spelet för att begreppet "culture gaming" skall bli relevant:
- Kulturen skall ha en avgörande påverkan på hur världen fungerar, hur karaktärer agerar (RP såväl som SLP) och hur fiktionen utvecklar sig i spel.
- Kulturen är större än och existerar oberoende av rollpersonerna och deras påverkan. Självklart kan kulturen samskapas med spelarna, men deras rollpersoner har inte det inflytandet. Kulturen påverkar rollpersonerna mer än vad de påverkar kulturen.
- Kulturen är en helhet, eller har i vart fall ambitionen att vara det. Man spelar inte bara vissa aspekter av kulturen, och även om exempelvis hederskultur och liknande kan vara ett viktigt element som har stor påverkan på rollpersoner och deras val, är det fortfarande relevant vad kulturen har för religion, vad de äter, hur den försörjer sig, vad den har för teknologisk nivå etc.
- Kulturen skall vara främmande. Man kan inte "culture gamea" i sin egen kultur (eftersom man alltid spelar alla spel utifrån sitt eget kulturella perspektiv ändå). Kulturen behöver dock inte vara fiktiv, utan det går att kulturspela västeuropeisk medeltid, romarriket eller dagens sydostasien.
- Man tar kulturen på allvar och bemöter den som verklig. Culture gaming handlar inte om satir, gonzo eller att göra vissa poänger. Meningen i spelet handlar om hur spelarna och rollpersonerna hanterar livet inom ramen för en främmande kultur de föreställer sig vara en del av. Gör de uppror mot orättvisor eller tillskansar sig makt och blir despoter så sker det ändå utifrån de rådande kulturella premisserna.
Allt klassisk rollspelande innehåller drag av kulturspel, men "culture gaming" blir relevant först när "spela kulturen" blir den avgörande och speldefinierande egenskapen i ett spel. Det rollspel jag känner till som tydligast representerar kulturspelen är RuneQuest.