Jag har ”bara” gjort ett spel i modern tid. De spel som jag var med om att göra på den gamla goda tiden som En natt i New York, Robotar & Androider, Pruttspelet och Stockholmsnatt gjordes alla på mellan en halvtimme och två veckor och räknas inte (även om de var rätt skojiga).
Anledningen till att jag skapade mitt spel var att jag ville ha ett spel som helt och hållet uppfyllde mina önskemål både beträffande regler och miljö. I ”mina önskemål” ingick hänsyn till vilka som var troliga spelare till spelet vilket betydde att lite mer krut lades på vissa saker medan andra tills vidare kunde beröras lite ytligare. Att modifiera andra spel (kan nämna att DoD har jag säkert 60 sidor egna regler till) var inte aktuellt av två skäl. För det första hade mina önskemål för länge sen kommit till en punkt där det var så lite i de befintliga spelen som tilltalade mig att de var en belastning mer än ett stöd i skapandet. För det andra innebär en grund i form av ett officiellt spel att det blir ett elände när man ska ha med nya spelare. Många köper inte några förändringar och man tvingas utstå sånt som: ”Mutant – då ska jag vara muterad grävling för det var jag när jag spelade en gång på mellanstadiet”, ”Det som den vampyren säger stämmer inte eftersom det står i Book of Boring att det år 1763 i staden X...” och ”Va, har du tagit bort buggen i DoD:s initiativsystem – den hör ju till ju!”. För övrigt så känns det just nu väldigt avlägset att jag skulle spelleda ett spel som någon annan gjort. I stort sett har jag inte blivit det minsta spelsugen av de spel jag läst eller kollat under senaste ett eller två åren och jag har allt mer börjat störa mig på saker som jag inte gillar i spelen. Av de spel som finns i den egna bokhyllan sedan tidigare är det en del som jag kan tänka mig att spela, dock inte rakt av. Jag är faktiskt lite inne på att bygga ihop ett enkelt universalsystem anpassat för nutidsspel och som ska kunna anpassar för kampanjer och äventyr som är inspirerade av (kan innebära allt från att jag kollar i spelen och får lite idéer till att i princip rubbet stjäls) Kult, Vampire eller Mutant. Onödigt kanske en del tycker men för mig känns det åtminstone i fallen med Kult och Mutant som mer eller mindre en nödvändighet för att kunna spelleda dem. Jag pallar inte med den belastning det innebär att det man spelar är Kult eller Mutant utan måste ha friheten att använda idéerna från dem precis såsom jag önskar.
Som sagt så handlar skapandet av mitt spel för mig om att få sakerna precis såsom jag vill ha dem. Originellt/Ickeoriginellt är irrelevanta begrepp; spelet förhåller sig inte till något annat spel eller någon film, litteratur e t c. Det bygger inte på något annat och det försöker inte särskilja sig från något annat. Det är ett spel som ska kunna läsas, förstås och spelas av någon som jag aldrig pratat rollspel med och som spelat andra spel, läst andra böcker och sett andra filmer än jag själv.
Såhär kan man säga att skapandeordningen blev för mig:
1. Värld/miljöer i övergripande drag.
2. Grundläggande regelmekanismer.
3. Grundläggande regler som t ex grundegenskaper och färdigheter.
4. Tankar om hur spelet ska spelas och regler som stödjer detta.
5. Regler för mer utbytbara/fria (kommer inte på något bra ord) delar i spelet såsom olika typer av magi.
6. Övriga delar som t ex transportmedel, prylar m m.
7. Rollformulär, bilder, kapitelordning m m.
Såhär i efterhand kan jag konstatera att punkt 4 definitivt skulle kommit tidigare. Arbetet skulle nog skett mer strukturerat, nu blev det en hel del detaljfixande lite för tidigt i processen. I o f s så kan det samtidigt behövas en del pillande för att en del saker ska upptäckas; det går inte att göra det perfekta spelet rakt av utan att stryka och ändra.
Mer specifika miljöer och förklaring om världen fungerade gjorde jag inte som en del av spelet utan istället skrev jag ihop detta med kampanjintroduktionen. Dels ville jag känna lite på hur miljön/världen fungerade under spel innan jag spikade för mycket saker, dels så ville jag undvika att skapa en värld med oönskade begränsningar av deltagarnas möjligheter att själva fantisera ihop saker. Korrekturläsning gjorde jag parallellt med övriga arbetet och det blev ganska mycket hoppande tillbaka till sånt som var redan var skrivet för att ändra. Felfortplantning är otäcka saker.
Jag har inte haft särskilt mycket idéer om detaljer som ska vara med i spelet. Det brukar förresten vara på samma sätt när jag gör kampanjer. Jag är den typen av spelledare som börjar med att bygga upp en fungerande miljö och sedan funderar på hur den utvecklats under åren, vilka som borde finns där och vad de kan tänkas tycka om varandra o s v. Det är sällan som jag uppfinner en person, ett föremål eller en händelse och bygger upp saker kring denna/detta.
Nu pågår den stora revideringen och utbyggnaden av mitt spel och det känns som att det inte är förrän det arbetet är klart som spelet verkligen är komplett. (Komplett är inte detsamma som att det inte går att förändra det ytterligare framöver.) Allt, verkligen allt, har pillats med och jag har lagt till en hel del nya saker. Framförallt är det sådant som har med världen att göra som jag skriver just nu. Jag lär ha att göra ett tag till...
Arcana