Ok.. så här går det till i min sjuka hjärna:
1) Kom på en häftig överhängande idé. Kanske en udda vinkling. Detta kan vara att gudarna krigar, att man spelar nämnda gudars krigare eller att allt ska utspela sig i en gigantisk underjordisk stad. En ingångsvinkel.
2) Handling och konflikt. Här kommer det viktigaste - vad är det som driver rollspel i den här världen? Finns det massor med zombies att skjuta ned eller förbjuder lagen att man skrattar och har roligt? Vad driver rollpersonerna att göra något, och vad i världen är det som frambringar just det?
3) Material. Nu skrivs det bara en helsikes massa material. Lösa idéer, scenarier, legender och annat som kan sättas på plats utan något särskilt mönster. Antagligen skrivs en "projektmall". Denna kan se ut på två sätt:
-Mängder av rubriker att fylla i efterhand. Ungefär som Specialarbetet, med skillnaden att rubrikerna nu antagligen är väldigt specifika. "Strid" finns det en rubrik som heter, "Politik", kanske "Rollpersonen" eller "Det viktiga originella konceptet" också ska beskrivas.
-En mall som dedikeras åt att beskriva målet med spelet. En mening som detaljerar vad detta mål är bör skrivas i denna mall. Se
Victorian Vampire Outline så förstår ni vad jag menar.
4) Brödtext och korrektur. När en såpass stor mängd text framställts att konceptets olika delar och rubriker flyter samman så är det dags att kasta det på någon annan stackare för korrekturläsning och kommentering.
Detta är det. Och den enda anledningen till att jag skriver spel är att det är så otroligt kul. Med så många idéer som normalt skvalpar runt i mina tankar så är det lika bra att få utlopp för några av dem.