Nekromanti Vad är det som får er att skapa rollspel?

Muggas

Hero
När ni börjar klura på era egna alster (rollspel) börjar ni då med att föreställa er världen och hur den fungerar stort och sen jobba er in till de små detaljerna som kultur, politik, militär, geografi, handelsleder, o s v? Eller får ni någon ide' om ngt jättehäftigt folkslag, en handfull hjältar och skurkar + en nypa mytologiska väsen och jobbar in dessa i en spelbar värld? Är det reglelmakande som driver er främst, eller är det utformandet av en personlig spelvärld? Kort sagt, vad är kärnan i era rollspelsskapelser, vad börjar ni med? Och i vilken ordning gör ni allt det andra?

DanielSchenström

Swashbuckler
För mig är det ofta en cool scen, eller att jag vill göra något som inte behöver en hel spelvärld och jag därför vill göra en begränsad för att slippa helheten som andra världar ofta har.

När jag har grunden brukar det vara massvis av skrivande och skissande med de viktigaste delarna först, men med avbrott när inspirationen för in en på det.

Ska jag skapa en värld så börjar jag uppifrån och arbetar mig ner, också med sidodspår pga inspirationen.

Muggas

Hero
jo, det låter precis som det ska vara enligt mitt sätt att se på saken (uppifrån och ner). problemet jag har är att jag börjar så, det går bra ett tag, men sen går jag in på detaljnivå för tidigt och får därmed brister i helhetsbilden och tappar greppet om konceptet lite grann... att göra en liten del av världen och bygga resten långsiktligt låter kul, man blir lätt knäpp av att försöka täcka allt så fort som möjligt...

DanielSchenström

Swashbuckler
Ett tips från Faehrengaust, som jag inte vet hur aktiv han är här längre (han håller till på www.theproject.nu ) är att göra en checklist så man håller koll på var man är och vad man inte ska glömma, så man håller sig på spåret.

Jag vet bara hur jag själv fungerer och för mig är det bäst att bursta ut sig under den första inspirationskicken och sedan vänta tills nästa istället för att göra nåt när man inte känner för det.

Rising

Vila i frid
Pusselläggning från alla håll och kanter

Jag tror att jag klurar från alla håll och kanter faktiskt, ibland hittar jag på ett roligt monster, en häftig stämning, en ball religion, en tuff spelmekanik, en skön händelse eller en fräck teknikalisk gizmo, men oftast så blir det inte mer än så och då händer det inget speciellt med idén. Den bara arkiveras längs in i hjärnan.

Men ibland lägger man en pusselbit som binder ihop en massa gamla idéer och det sätter igång en kedjereaktion som nästan blommar ut i ett komplett projekt på en gång.

Nå, viktigast är nog ändå stämningar. De sätter liksom tonen på allt jag funderar på. Jag vill inte fundera på något rollspel som har en stämning som redan finns i ett existerande rollspel, så det är väl det som är min utgångspunkt.

Det viktigaste för mig är att skriva ett rollspel som är anpassat för en annan sorts äventyr än de som man förväntas köra i vanliga rollspel.

Sedan går kluret åt alla möjliga håll samtidigt. I Eskapix började jag med att hitta på några enskilda monster, i Flux började jag med att fokusera på stridsregler.

/Rising

Krille

Super Moderator
"När ni börjar klura på era egna alster (rollspel) börjar ni då med att föreställa er världen och hur den fungerar stort och sen jobba er in till de små detaljerna som kultur, politik, militär, geografi, handelsleder, o s v? Eller får ni någon ide' om ngt jättehäftigt folkslag, en handfull hjältar och skurkar + en nypa mytologiska väsen och jobbar in dessa i en spelbar värld? Är det reglelmakande som driver er främst, eller är det utformandet av en personlig spelvärld?"

Ja.

" Kort sagt, vad är kärnan i era rollspelsskapelser, vad börjar ni med?"

Alltihop.

" Och i vilken ordning gör ni allt det andra? "

Samtidigt.

Mina rollspel utgår inte från något särskilt frö, egentligen. De växer fram någonstans i bakhuvudet tills de hotar att spränga skallen. Då tömmer jag ut övertrycket in i Word, i den ordningen som känns mest angeläget. Sen tittar jag på vilka hål som behöver fyllas, och fyller dem.

entomophobiac

Low Prep High Play
Ok.. så här går det till i min sjuka hjärna:

1) Kom på en häftig överhängande idé. Kanske en udda vinkling. Detta kan vara att gudarna krigar, att man spelar nämnda gudars krigare eller att allt ska utspela sig i en gigantisk underjordisk stad. En ingångsvinkel.

2) Handling och konflikt. Här kommer det viktigaste - vad är det som driver rollspel i den här världen? Finns det massor med zombies att skjuta ned eller förbjuder lagen att man skrattar och har roligt? Vad driver rollpersonerna att göra något, och vad i världen är det som frambringar just det?

3) Material. Nu skrivs det bara en helsikes massa material. Lösa idéer, scenarier, legender och annat som kan sättas på plats utan något särskilt mönster. Antagligen skrivs en "projektmall". Denna kan se ut på två sätt:

-Mängder av rubriker att fylla i efterhand. Ungefär som Specialarbetet, med skillnaden att rubrikerna nu antagligen är väldigt specifika. "Strid" finns det en rubrik som heter, "Politik", kanske "Rollpersonen" eller "Det viktiga originella konceptet" också ska beskrivas.

-En mall som dedikeras åt att beskriva målet med spelet. En mening som detaljerar vad detta mål är bör skrivas i denna mall. Se Victorian Vampire Outline så förstår ni vad jag menar.

4) Brödtext och korrektur. När en såpass stor mängd text framställts att konceptets olika delar och rubriker flyter samman så är det dags att kasta det på någon annan stackare för korrekturläsning och kommentering.

Detta är det. Och den enda anledningen till att jag skriver spel är att det är så otroligt kul. Med så många idéer som normalt skvalpar runt i mina tankar så är det lika bra att få utlopp för några av dem.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Pusselläggning från alla håll och kanter

Men ibland lägger man en pusselbit som binder ihop en massa gamla idéer och det sätter igång en kedjereaktion som nästan blommar ut i ett komplett projekt på en gång.
O ja. Detta känns igen. Att fundera på tio olika sci-fi projekt och sedan komma fram till att alla idéer går att trycka ihop till en... o ja.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag vet bara hur jag själv fungerer och för mig är det bäst att bursta ut sig under den första inspirationskicken och sedan vänta tills nästa istället för att göra nåt när man inte känner för det.
Problemet för många hoppfulla skribenter, har jag en känsla av. Om inte inspirationen kommer när den måste så får man aldrig heller något gjort i slutänden... tyvärr.

Själv kände jag min största inspirationsmotgång förra terminen, men av helt andra skäl än att det inte längre fanns något att skriva. Det var helt andra faktorer, oberoende av rollspel, som påverkade min sinnesstämning. Annars kan jag normalt till och med skriva på kommando, men självklart blir det olika bra.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge skapades för länge sen och har utvecklats i perioder. Efter en rollspels kväll med en kompis insåg jag att jag behövde ändra lite. jag skulle skriva ner det på data snabbt bara för mig själv, enkelt utan större ändringar.

Nu sitter jag där. 1300 sidor senare... Med stora ändringar och massa tillägg. Med mycket kort tid kvar till speltest. ALL (el 95% av min fritid läggs på Starchallenge). För mig handlar det om att förverkliga något som påbörjats nära 20 år sen. Till en början. en hadnlar det om att ge ut det vilket det finns planer på. Det är det som driver mig. Det och att få komma igång med en grym kampanj i den komplexa världen. Känns apkul att snart få köra igång (om nu speltesten håller måttet). jag hade hoppats att bli klar snabbare men inser att det här kommer ta längre tid än jag tänkt.

Från början var det bara så kul att ögra spel o kompisarna i klasseen gilalde det. Det är fortfarande kul. På den tiden fanns inga svenska spacespel. Det gör det nu men inget som det här.. :gremwink: fast vissa dagar knäcker spelet mig... Det blir BARA spelet - jag äter itne diorcker inte kan itne umgås. Det ska bli sååå skönt att bli klar.

vad ska du gör asen frågar polarna? Äventyr o kampanjer... Romanprojekt... filmmanus... tvserier... allt ligger i pipelinen och avbröts den där spelnatten... Men kul skad et bli.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Nyfiken

Det är rymd i en galax en bra bit härifrån och långt fram i tiden men med spår av människorna. Jag kommer inom kort (hoppas jag) släppa mer information på forumet så jag vill itne gå händelsena i förväg :gremlaugh: Håll ögonen öppna så kommer det snart mer info. Kul att du belv nyfiken iaf. :gremlaugh:

Att alla regelsystem jag stött på har en massa buggar. Har bra idéer om hur saker borde göras, o så gör jag det.

Själva världsbyggandet kom i efterhand, gjorde regelmall först.

Nu är jag nog ändå mer nöjd med världen än reglerna :gremsmirk:.

Svårt att göra "fel" när man får hitta på en hel värld själv.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Håller med... men vilket regelsystem innehåller itne buggar? Fia med knuff? :gremlaugh:

Anders

Hero
Jag har ”bara” gjort ett spel i modern tid. De spel som jag var med om att göra på den gamla goda tiden som En natt i New York, Robotar & Androider, Pruttspelet och Stockholmsnatt gjordes alla på mellan en halvtimme och två veckor och räknas inte (även om de var rätt skojiga).

Anledningen till att jag skapade mitt spel var att jag ville ha ett spel som helt och hållet uppfyllde mina önskemål både beträffande regler och miljö. I ”mina önskemål” ingick hänsyn till vilka som var troliga spelare till spelet vilket betydde att lite mer krut lades på vissa saker medan andra tills vidare kunde beröras lite ytligare. Att modifiera andra spel (kan nämna att DoD har jag säkert 60 sidor egna regler till) var inte aktuellt av två skäl. För det första hade mina önskemål för länge sen kommit till en punkt där det var så lite i de befintliga spelen som tilltalade mig att de var en belastning mer än ett stöd i skapandet. För det andra innebär en grund i form av ett officiellt spel att det blir ett elände när man ska ha med nya spelare. Många köper inte några förändringar och man tvingas utstå sånt som: ”Mutant – då ska jag vara muterad grävling för det var jag när jag spelade en gång på mellanstadiet”, ”Det som den vampyren säger stämmer inte eftersom det står i Book of Boring att det år 1763 i staden X...” och ”Va, har du tagit bort buggen i DoD:s initiativsystem – den hör ju till ju!”. För övrigt så känns det just nu väldigt avlägset att jag skulle spelleda ett spel som någon annan gjort. I stort sett har jag inte blivit det minsta spelsugen av de spel jag läst eller kollat under senaste ett eller två åren och jag har allt mer börjat störa mig på saker som jag inte gillar i spelen. Av de spel som finns i den egna bokhyllan sedan tidigare är det en del som jag kan tänka mig att spela, dock inte rakt av. Jag är faktiskt lite inne på att bygga ihop ett enkelt universalsystem anpassat för nutidsspel och som ska kunna anpassar för kampanjer och äventyr som är inspirerade av (kan innebära allt från att jag kollar i spelen och får lite idéer till att i princip rubbet stjäls) Kult, Vampire eller Mutant. Onödigt kanske en del tycker men för mig känns det åtminstone i fallen med Kult och Mutant som mer eller mindre en nödvändighet för att kunna spelleda dem. Jag pallar inte med den belastning det innebär att det man spelar är Kult eller Mutant utan måste ha friheten att använda idéerna från dem precis såsom jag önskar.

Som sagt så handlar skapandet av mitt spel för mig om att få sakerna precis såsom jag vill ha dem. Originellt/Ickeoriginellt är irrelevanta begrepp; spelet förhåller sig inte till något annat spel eller någon film, litteratur e t c. Det bygger inte på något annat och det försöker inte särskilja sig från något annat. Det är ett spel som ska kunna läsas, förstås och spelas av någon som jag aldrig pratat rollspel med och som spelat andra spel, läst andra böcker och sett andra filmer än jag själv.
Såhär kan man säga att skapandeordningen blev för mig:
1. Värld/miljöer i övergripande drag.
2. Grundläggande regelmekanismer.
3. Grundläggande regler som t ex grundegenskaper och färdigheter.
4. Tankar om hur spelet ska spelas och regler som stödjer detta.
5. Regler för mer utbytbara/fria (kommer inte på något bra ord) delar i spelet såsom olika typer av magi.
6. Övriga delar som t ex transportmedel, prylar m m.
7. Rollformulär, bilder, kapitelordning m m.

Såhär i efterhand kan jag konstatera att punkt 4 definitivt skulle kommit tidigare. Arbetet skulle nog skett mer strukturerat, nu blev det en hel del detaljfixande lite för tidigt i processen. I o f s så kan det samtidigt behövas en del pillande för att en del saker ska upptäckas; det går inte att göra det perfekta spelet rakt av utan att stryka och ändra.
Mer specifika miljöer och förklaring om världen fungerade gjorde jag inte som en del av spelet utan istället skrev jag ihop detta med kampanjintroduktionen. Dels ville jag känna lite på hur miljön/världen fungerade under spel innan jag spikade för mycket saker, dels så ville jag undvika att skapa en värld med oönskade begränsningar av deltagarnas möjligheter att själva fantisera ihop saker. Korrekturläsning gjorde jag parallellt med övriga arbetet och det blev ganska mycket hoppande tillbaka till sånt som var redan var skrivet för att ändra. Felfortplantning är otäcka saker.
Jag har inte haft särskilt mycket idéer om detaljer som ska vara med i spelet. Det brukar förresten vara på samma sätt när jag gör kampanjer. Jag är den typen av spelledare som börjar med att bygga upp en fungerande miljö och sedan funderar på hur den utvecklats under åren, vilka som borde finns där och vad de kan tänkas tycka om varandra o s v. Det är sällan som jag uppfinner en person, ett föremål eller en händelse och bygger upp saker kring denna/detta.

Nu pågår den stora revideringen och utbyggnaden av mitt spel och det känns som att det inte är förrän det arbetet är klart som spelet verkligen är komplett. (Komplett är inte detsamma som att det inte går att förändra det ytterligare framöver.) Allt, verkligen allt, har pillats med och jag har lagt till en hel del nya saker. Framförallt är det sådant som har med världen att göra som jag skriver just nu. Jag lär ha att göra ett tag till...

Arcana

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag skulle säga att det är främst någon form av metod för att jorda den kreativitet som då och då översvämmar min hjärna. Dessvärre leder detta till att mitt skrivande får en mycket ojämn tidsfördelning och att spelen ofta brukar ha mycket förkrympta avsnitt för sådant jag aldrig orkat med (stridssystem, främst). Jag brukar främst arbeta med spelvärldar, och har ett regelverk som jag då och då arbetar med, men då det är under ständig omarbetning har jag ännu inte börjat koppla det till världarna (för tillfället SF-projektet Utopia 2249, samt något som är vagt definierat som "intelligent sword & sorcery").

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kort sagt, vad är kärnan i era rollspelsskapelser, vad börjar ni med? Och i vilken ordning gör ni allt det andra?
Drivkraft 1: Ingen av de där klåparna som publicerar rollspel klarar av att göra det rätt. De borde ju fatta att det är precis så HÄR de perfekta rollspelsreglerna ska se ut. Jag får väl göra det själv istället då.

Drivkraft 2: Vore det inte kul om det fanns ett rollspel som handlade om det här eller hade den här stämningen. Jo, det vore det och eftersom det inte finns något får jag väl skriva det själv.

Skapelseprocess:
1. Tänk
2. Om huvudet fortfarande har minnesutrymme, gå till 1.
3. Fyll A4-papper med nästan oläsliga anteckningar.
4. Stryk över hälften av de oläsbara anteckningarna och skriv nya, ännu oläsbarare (gärna i sängen när du nästan har somnat och är orolig att du ska glömma bort det till morgonen).
5. Skriv ner rubbet.

Det är svårt att börja i någon speciell ände, men det känns lättare att skriva det som ska vara i början av regelboken först och arbeta sig frammåt. Världen får växa fram efter hand. Det är lättare att spela ett spel med kompletta regler och lite värld, än ett spel med en komplett värld och lite regler.

/tobias

Vindhand

Myrmidon
Är det reglelmakande som driver er främst, eller är det utformandet av en personlig spelvärld?

Regelmakande. En värld kan man hitta på hur snabbt som helst och bygga ut gradvis allteftersom man spelar i den, regler bör däremot funka från början och fortsätta fungera konsekvent.

Det som får mig att skapa regler är främst känslan av att de regler som finns inte funkar riktigt som de borde. För att få bra(*) regler är jag därför tvungen att bygga dem själv.

Det som får mig att skapa en värld är att det är enklare och mindre arbetssamt att hitta på den själv än att plugga in den enorma mängd material som en kommersiell värld oftast innebär.

Sist jag byggde en värld funderade jag ut ungefärligt koncept, ritade en karta och klottrade sedan ned c.a. en sida historia för vart och en av tidsperioderna "extremt länge sedan", "väldigt länge sedan", "länge sedan" samt "mera nyligen". Historien innefattade utvecklingen av de olika folkslagen och nationerna i världen. Allt var mycket översiktligt (försöker man få in 1000 års historia på lika många ord så blir det av naturen mycket översiktligt)
Jag ritade därefter en mer detaljerad karta av det lokala området där kampanjen började och funderade litet på ett par platser i närheten och vilka konflikter som skulle kunna vara i upptågande där. Därefter var jag klar att börja spela. Total tid för världsbygge: en dag... även om det naturligtvis bygger på funderingar jag haft tidigare och vana vid genren ifråga (fantasy) :gremsmile:

(* "bra" är naturligtvis subjektivt)

Troberg

Sinister eater
Groupies

Men eftersom det inte fungerar så är det nog känslan av att "det här hade jag kunnat göra bättre". Så mycket som jag har tid och ork så försöker jag agera på sådana känslor, oavsett om det gäller spel eller annat (främst programmering).