Sömniga Isaac
Rollspelsinkvisitor
Jag startar inte denna tråd för att jag inte vill stöka ned tråden som lyfter fram vad vi gillar med fantasy. Jag startar den för att jag såg detta:
Jag tycker personligen att det är underbart att olika personer finner en frihet i att slippa förklara den inneboende logiken, men för mig är det här fantasy faller sönder i många fall. Jag fixar verkligen inte att spela i en spelvärld där saker inte förklaras och det hänger nog samman med att jag söker mönster och förklaringar. När förklaringen då blir "det är så för att det är fantasy" så faller hela min lust att spela.
Så för att starta tråden, ett problem jag har med fantasy är att den ibland tar allt för löst på orsak-->verkan och endast viftar lite lätt med handen och säger "magi" eller "för att det är så" utan djupare förklaring. Jag blir lite som ett barn då som får svaret "för att det är så" och surt går därifrån med armarna i kors.
Vad är dina största problem med fantasy?
Och nej, tråden är inte till för att säga att fantasy är sämst. Den är till för att peka på problem som vi möter och upplever i fantasy. För fantasy kan göras både bra och dåligt precis som alla andra genrer.
Och det fick mig att fundera på en sak som ofta gör fantasy svårt för mig. Jag har uttryckt att jag inte gillar fantasy av olika skäl, men som jag även uttryckt i den andra tråden kan jag även gilla delar av fantasy. En sak som däremot är mitt största problem med fantasy är det som @lupmet sätter fingret på ovan och som jag uppfattar att även hen har problem med.Det är inte vad som lockar mig med fantasy men det är vad som jag återkommande har problem med i alla fantasyvärldar. Om det finns magi varför används inte det mer kommersiellt? Hur löser de matleveranser och sanitet i Minas Tirith? Om det finns gudar, varför pratar vi då om evolution (t.ex. olika alvraser som "anpassat sig till ett liv i …" och därför fått olika former av egenskaper)? Fungerar djuravel, dvs. finns DNA och därmed evolution? Om det finns magiker som kan styra vädret och skörden, borde inte varende härskare aktivt leta efter barn med magiska egenskaper och sätta dem i lära och sedan få dem att resa land och rike runt och få landet att bokstavligen blomstra? [...]
Denna diskrepans mellan logik och hur världsbygget görs förklaras bort med "det är så, det är fantasy" – och kanske är det här lockelsen ligger? Fantasyvärldar behöver inte förklaras, de behöver inte ha en yttre logik, utan "så är det". Enkelt, lättbegripligt och för en gångs skull kan en förstå världen runt omkring sig och förstå varför Svarte Baronen skall stoppas. Svarte Baronen skall stoppas, Vite Baronen skall hjälpas. Hörs ju lång väg…
Jag tycker personligen att det är underbart att olika personer finner en frihet i att slippa förklara den inneboende logiken, men för mig är det här fantasy faller sönder i många fall. Jag fixar verkligen inte att spela i en spelvärld där saker inte förklaras och det hänger nog samman med att jag söker mönster och förklaringar. När förklaringen då blir "det är så för att det är fantasy" så faller hela min lust att spela.
Så för att starta tråden, ett problem jag har med fantasy är att den ibland tar allt för löst på orsak-->verkan och endast viftar lite lätt med handen och säger "magi" eller "för att det är så" utan djupare förklaring. Jag blir lite som ett barn då som får svaret "för att det är så" och surt går därifrån med armarna i kors.
Vad är dina största problem med fantasy?
Och nej, tråden är inte till för att säga att fantasy är sämst. Den är till för att peka på problem som vi möter och upplever i fantasy. För fantasy kan göras både bra och dåligt precis som alla andra genrer.