Vad är du bra på? Hjälp mig göra expertisexempel!

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
199
Off topic, men finns ju en ganska kul bok som handlar om att få grym matematisk intiution:

91GlYBAi-JL._SL1500_.jpg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,025
Location
Rissne
Det typiska begreppet för teoretiskt militärt kunnande skulle vara "Military science".
Tanken var, åtminstone när jag skrev listan, att det inte bara skulle vara teoretiskt militärt kunnande utan att det också skulle innefatta militär kultur – alltså hur militärer pratar med varandra, informella strukturer, jargong osv. Men sånt kanske också kan vikas in under "Military science" genom att man tydliggör det via exempel?

Jag tycker inte att "hard science" landar rätt språkligt heller. "Science(s)" innebär i sig naturvetenskaperna på engelska (annars får man säga "social sciences"), men här verkar biologin separareras ut över det? I så fall kan det lika gärna bara få heta "Physics & Chemistry", eftersom det är vad som är kvar (eventuellt astronomin också?). Sedan är det väl en öppen fråga hur ofta man behöver checka för fysik över huvud taget i ett undersökande spel?
Biologin? Tänker du på "Nature"? Den har jag tänkt ska innefatta en massa typ vildmarkskunskap, djurbeteenden och sådant. "Hard science" hade jag tänkt som samlingsbegrepp på det sätt det används t.ex. här – alltså fysik + kemi + biologi (exkl medicin) + geologi + astronomi. Och kanske matematik, för all del.

(Till skillnad från i Kutulu tänkte jag också försöka undvika "&-namn", för jag tycker inte riktigt det passar med den språkliga stilen i övrigt… Även om jag inser att "Art & Media" bryter mot det)

Överväg om huruvida rättsmedicinen ska ingå i medicinen eller ej - om den gör det blir det extremt användbart.
Det är en väldigt bra poäng. Det kan eventuellt vara så att den fick ingå för att jag försökte skapa symmetri med fem expertiser i varje kategori, men jag vet inte om det spelar nån roll egentligen.

Borde det inte finnas en "Law"? Hamnar i så fall också under Academics, om man inte bryter ut en uppsättning polisiära färdigheter.
Min tanke var nog att det skulle hamna under Bureucracy eller, beroende på sammanhang, under respektive megakorp-expertis eftersom lagarna kan vara olika.

Det känns inte uppenbart att "Data Analysis" ska hamna under just det militära - det kommer väl också att inbegripa saker som det som i GUMSHOE heter "Forensic Accounting", alltså att spåra pengar och liknande saker? Ett annat element som borde ingå i Data Analysis är det som (också GUMSHOE) kallas "Traffic Analysis", alltså att dra slutsatser kring kommunikationen mellan olika system och organisationer även om man inte kan läsa dem.
Jag tror den ligger där för att skapa balans mellan kategorierna. "Military" fick bli lite av ett slaskhål för saker som inte kändes som academics eller culture. Allmän fordonskunskap känns ju inte heller nödvändigtvis enbart militär, även om den säkert är användbar där och säkert en del av det man får lära sig som militär. Kanske ska kategorin byta namn – gärna till något annat än typ "Misc", men jag är ännu så länge öppen för förslag.

Är "Exodus" en MC-term? För det bibliska Exodus är med all sannolikhet inte en historisk händelse, så det borde man inte referera till.
Det är en MC-term; det är ordet som används för när megakorparna tog sitt pick och pack och övergav den förstörda och förgiftade jorden till förmån för solsystemets rikedomar.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,307
Biologin? Tänker du på "Nature"? Den har jag tänkt ska innefatta en massa typ vildmarkskunskap, djurbeteenden och sådant. "Hard science" hade jag tänkt som samlingsbegrepp på det sätt det används t.ex. här – alltså fysik + kemi + biologi (exkl medicin) + geologi + astronomi. Och kanske matematik, för all del.
Då tycker jag "Science" funkar utmärkt!

Finns det en egen färdighet för att kunna saker om Ondskan (analogt med Cthulhu Mythos), eller ingår det i var och en av de övriga?
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
497
Hjälper gärna till med vad psykologi-färdigheterna skulle kunna innehålla. Tänker du att det ska vara ganska likt på alla tre spel eller ska det vara anpassat efter genre/typ av berättelse osv?
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,790
Location
Värnhem, Malmö
Det var ett stort hopp från att känna stress över att beräkna 72/9 och att ha en mastersexamen i matematik. Jag inser att varje sådan skala kommer att vara väldigt grov, men jag personligen ser svaret samtidigt som jag tittar på 72/9, men jag har inte ens en kandidatexamen i matematik.

Visserligen hade jag planer på att plugga matematik, men folket på matematiska institutionen på Chalmers verkade alldeles för nördiga för mig, så jag valde Fysik och Kemi istället. Därför skulle jag ha svårt att placera in mig själv på den skalan.

(Det visade sig dock att jag hade fel där. Vi besökte flera av matematiska institutionens ölseminarier, och de var mycket underhållande och fyndiga. Speciellt det som hölls av en forskarstuderande som forskade på brutna derivator och hade döpt sin föreläsning till "Varför svalorna lever i den bästa av alla världar" *. Mycket välfunnet och precis min sorts nörderi.)

* Om ni inte vet varför svalorna lever i den bästa av alla världar, så är det givetvis för att gammafunktionen har poler i de negativa heltalen.
Jag tänker att huvudräkning och matematisk bildning är rätt skilda från varandra. 72/9 räknar jag kvickt, men jag besitter ingen större kunskap inom ämnet – jag bara räknar snabbt. Och jag känner folk som är bra mycket bättre på matte än jag som inte är just bäst på att räkna snabbt i huvudet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,025
Location
Rissne
Hjälper gärna till med vad psykologi-färdigheterna skulle kunna innehålla. Tänker du att det ska vara ganska likt på alla tre spel eller ska det vara anpassat efter genre/typ av berättelse osv?
Just nu är jag ju mestadels fokuserad på Luna City Blues eftersom det är vad jag skriver på, men i grunden är det ju typ samma sorts spelande som är tanken: Mordutredande och mysterielösande, fast i olika miljöer. Sedan blir det ju kanske framför allt skillnad (tänker jag mig) i det specifika mellan Kutulu och de andra, där man i Kutulu kanske mer skulle referera till… inte helt uppdaterade teorier/skolor, medan Rotsystem och Mutant Chronicles.

Men om du ger mig lite exempel på framför allt kanske vilken typ av ledtrådar man skulle kunna få ut genom att vara kunnig inom psykologi, så kan ju jag göra ett försök att kontextualisera dem i respektive spelvärld sen =)
 
Top