Vad är du bra på? Hjälp mig göra expertisexempel!

damogn

Swordsman
Joined
4 Feb 2018
Messages
569
Off topic, men finns ju en ganska kul bok som handlar om att få grym matematisk intiution:

91GlYBAi-JL._SL1500_.jpg
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Det typiska begreppet för teoretiskt militärt kunnande skulle vara "Military science".
Tanken var, åtminstone när jag skrev listan, att det inte bara skulle vara teoretiskt militärt kunnande utan att det också skulle innefatta militär kultur – alltså hur militärer pratar med varandra, informella strukturer, jargong osv. Men sånt kanske också kan vikas in under "Military science" genom att man tydliggör det via exempel?

Jag tycker inte att "hard science" landar rätt språkligt heller. "Science(s)" innebär i sig naturvetenskaperna på engelska (annars får man säga "social sciences"), men här verkar biologin separareras ut över det? I så fall kan det lika gärna bara få heta "Physics & Chemistry", eftersom det är vad som är kvar (eventuellt astronomin också?). Sedan är det väl en öppen fråga hur ofta man behöver checka för fysik över huvud taget i ett undersökande spel?
Biologin? Tänker du på "Nature"? Den har jag tänkt ska innefatta en massa typ vildmarkskunskap, djurbeteenden och sådant. "Hard science" hade jag tänkt som samlingsbegrepp på det sätt det används t.ex. här – alltså fysik + kemi + biologi (exkl medicin) + geologi + astronomi. Och kanske matematik, för all del.

(Till skillnad från i Kutulu tänkte jag också försöka undvika "&-namn", för jag tycker inte riktigt det passar med den språkliga stilen i övrigt… Även om jag inser att "Art & Media" bryter mot det)

Överväg om huruvida rättsmedicinen ska ingå i medicinen eller ej - om den gör det blir det extremt användbart.
Det är en väldigt bra poäng. Det kan eventuellt vara så att den fick ingå för att jag försökte skapa symmetri med fem expertiser i varje kategori, men jag vet inte om det spelar nån roll egentligen.

Borde det inte finnas en "Law"? Hamnar i så fall också under Academics, om man inte bryter ut en uppsättning polisiära färdigheter.
Min tanke var nog att det skulle hamna under Bureucracy eller, beroende på sammanhang, under respektive megakorp-expertis eftersom lagarna kan vara olika.

Det känns inte uppenbart att "Data Analysis" ska hamna under just det militära - det kommer väl också att inbegripa saker som det som i GUMSHOE heter "Forensic Accounting", alltså att spåra pengar och liknande saker? Ett annat element som borde ingå i Data Analysis är det som (också GUMSHOE) kallas "Traffic Analysis", alltså att dra slutsatser kring kommunikationen mellan olika system och organisationer även om man inte kan läsa dem.
Jag tror den ligger där för att skapa balans mellan kategorierna. "Military" fick bli lite av ett slaskhål för saker som inte kändes som academics eller culture. Allmän fordonskunskap känns ju inte heller nödvändigtvis enbart militär, även om den säkert är användbar där och säkert en del av det man får lära sig som militär. Kanske ska kategorin byta namn – gärna till något annat än typ "Misc", men jag är ännu så länge öppen för förslag.

Är "Exodus" en MC-term? För det bibliska Exodus är med all sannolikhet inte en historisk händelse, så det borde man inte referera till.
Det är en MC-term; det är ordet som används för när megakorparna tog sitt pick och pack och övergav den förstörda och förgiftade jorden till förmån för solsystemets rikedomar.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Biologin? Tänker du på "Nature"? Den har jag tänkt ska innefatta en massa typ vildmarkskunskap, djurbeteenden och sådant. "Hard science" hade jag tänkt som samlingsbegrepp på det sätt det används t.ex. här – alltså fysik + kemi + biologi (exkl medicin) + geologi + astronomi. Och kanske matematik, för all del.
Då tycker jag "Science" funkar utmärkt!

Finns det en egen färdighet för att kunna saker om Ondskan (analogt med Cthulhu Mythos), eller ingår det i var och en av de övriga?
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
499
Hjälper gärna till med vad psykologi-färdigheterna skulle kunna innehålla. Tänker du att det ska vara ganska likt på alla tre spel eller ska det vara anpassat efter genre/typ av berättelse osv?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Det var ett stort hopp från att känna stress över att beräkna 72/9 och att ha en mastersexamen i matematik. Jag inser att varje sådan skala kommer att vara väldigt grov, men jag personligen ser svaret samtidigt som jag tittar på 72/9, men jag har inte ens en kandidatexamen i matematik.

Visserligen hade jag planer på att plugga matematik, men folket på matematiska institutionen på Chalmers verkade alldeles för nördiga för mig, så jag valde Fysik och Kemi istället. Därför skulle jag ha svårt att placera in mig själv på den skalan.

(Det visade sig dock att jag hade fel där. Vi besökte flera av matematiska institutionens ölseminarier, och de var mycket underhållande och fyndiga. Speciellt det som hölls av en forskarstuderande som forskade på brutna derivator och hade döpt sin föreläsning till "Varför svalorna lever i den bästa av alla världar" *. Mycket välfunnet och precis min sorts nörderi.)

* Om ni inte vet varför svalorna lever i den bästa av alla världar, så är det givetvis för att gammafunktionen har poler i de negativa heltalen.
Jag tänker att huvudräkning och matematisk bildning är rätt skilda från varandra. 72/9 räknar jag kvickt, men jag besitter ingen större kunskap inom ämnet – jag bara räknar snabbt. Och jag känner folk som är bra mycket bättre på matte än jag som inte är just bäst på att räkna snabbt i huvudet.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Hjälper gärna till med vad psykologi-färdigheterna skulle kunna innehålla. Tänker du att det ska vara ganska likt på alla tre spel eller ska det vara anpassat efter genre/typ av berättelse osv?
Just nu är jag ju mestadels fokuserad på Luna City Blues eftersom det är vad jag skriver på, men i grunden är det ju typ samma sorts spelande som är tanken: Mordutredande och mysterielösande, fast i olika miljöer. Sedan blir det ju kanske framför allt skillnad (tänker jag mig) i det specifika mellan Kutulu och de andra, där man i Kutulu kanske mer skulle referera till… inte helt uppdaterade teorier/skolor, medan Rotsystem och Mutant Chronicles.

Men om du ger mig lite exempel på framför allt kanske vilken typ av ledtrådar man skulle kunna få ut genom att vara kunnig inom psykologi, så kan ju jag göra ett försök att kontextualisera dem i respektive spelvärld sen =)
 

damogn

Swordsman
Joined
4 Feb 2018
Messages
569
Jag tänker att huvudräkning och matematisk bildning är rätt skilda från varandra. 72/9 räknar jag kvickt, men jag besitter ingen större kunskap inom ämnet – jag bara räknar snabbt. Och jag känner folk som är bra mycket bättre på matte än jag som inte är just bäst på att räkna snabbt i huvudet.
Förstås... detta ska ju vara en tregradig skala som gäller allmänt och då blir det svårt att få med alla nyanser. Det är lätt att ta upp anekdoter som visar motsatsen till något. Huvudräkningspåståendet kommer från att ha haft kontakt med över 100 matematikintresserade studenter per år i 10 år, så det är inte något taget från ingenstans. Det var satt där för att visa stressen många känner när de behöver lösa ett matematiskt problem. Det sker inte på steg 2 eller 3, någon med en master (eller mer) kan sin multiplikationstabell. Ska ta bort påståendet från listan eftersom det skapat så många reaktioner dock.

Denna lista kommer innehålla flera saker som inte alltid stämmer. Om steg 3 t.ex. får färdigheten "avancerad kryptering" innebär det inte att alla matematiker kan kryptering (det finns vissa som aldrig arbetar med datorer, avskyr mail osv.)
 
Last edited:

damogn

Swordsman
Joined
4 Feb 2018
Messages
569
I flera av mina spel (Kutulu, Rotsystem, Luna City Blues) har jag med "expertiser". De är alltså typ kunskapsfärdigheter, som man aldtig slår tärning för. Mekaniken är istället att när man hittat en ledtråd så avgör expertisvärdet hur pass… avancerad information man kan få ut, antar jag. En del ledtrådar är inte så himla komplicerade, så vilken amatör som helst som bara har lite hobbykoll kan få ut all relevant info. I andra fall behövs mer kunskaper.

Jag har använt en tregradig skala:
  • 1: Nybörjare / hobbyist
  • 2: Yrkesmässigt kunnande
  • 3: Expert
För mig känns det som en hyfsat intuitiv skala ändå, även om man väl får ta höjd för att en del faktiska hobbyister definitivt rör sig uppåt en 2 eller rentav 3 i kunskap.

Nå; typ den enda kritik jag fått mot det här är att jag i vissa fall verkar vara felkalibrerad när det gäller vilken information som borde höra till vilkan nivå. Framför allt så i områden där min egen expertis är… begränsad. Där jag så att säga själv nog bara är en etta.

Det här är tråden där jag helt fräckt ber er om hjälp med detta. Jag tänkte helt enkelt att det enklaste och bästa sättet att försöka råda bot på min okunskap är att crowdsourca det här – att lita på att wrnus forumiter dels är hemskt hjälpsamma i allmänhet men också tycker om att förklara saker för folk. =)

Samtidigt tänker jag att det här väl inte bara blir användbart för mig, utan också lärorikt för andra (och säkert användbart i andras systembyggen också)…

I de här tre spelen finns ju ett gäng olika såna här expertiser. Det jag tänker att man kan göra om man vill hjälpa till är väl mest att greppa tag i nån av dem (listor i spoilertaggar nedan) och så ger man så många exempel man känner för på saker man skulle kunna tänkas få reda på eller ha koll på, om man är på de olika nivåerna. Man behöver inte speca alla tre såklart, man kan helt enkelt bara välja en också. Bara skriva "Är man nybörjare på ballistik så man man typ…".

Kultur
  • Design
  • Psykologi
  • Samhällsanalys
  • Subkulturer
Analys
  • Dataanalys
  • Materialanalys
  • Rättsmedicin
  • Signalanalys
Hårdvara
  • Ballistik
  • Cybernetik
  • Teknik
Grönska
  • Abnormal biologi
  • Botanik
  • Zoologi

Referens

Antropologi och etnologi
Historia och arkeologi
Bibliotek och arkiv
Ekonomi och juridik
Konst och hantverk
Kriminalteknik
Medicin
Mekanik
Naturvetenskap
Ockultism
Psykologi
Språk

Military
  • Weapons
  • Technology
  • Data analysis
  • Military knowledge
  • Vehicles
Academics
  • Hard science
  • Psychology
  • Medicine
  • Nature
  • Humanities
Culture
  • Languages
  • Subcultures
  • Art & Media
  • Luna City
  • Bureaucracy
Corpo culture
  • Bauhaus
  • Capitol
  • Imperial
  • Mishima
  • Cybertronic
  • Brotherhood

Jag börjar:

Languages/Språk
1: Kan 1-2 språk hjälpligt utöver modersmålet; kan ta sig fram. Antagligen språk i samma språkfamilj. Har grundläggande grepp om olika språkfamiljer.
2: Kan en handfull språk utöver modersmålet; 1-2 tillräckligt bra för att skriva en uppsats och läsa akademiska texter, göra översättningar.
3: Kan något dussin språk varav typ hälften tillräckligt bra för att läsa och göra översättningar. Har antagligen specialiserat sig inom någon språkgrupp eller specifikt språk; kan med hjälpmedel ta sig igenom flera andra när en översättning ska göras.

Om ni har andra tankar kring Språk; tyck gärna till!

Var ligger ens kunskaper ungefär, om man är nybörjare inom Vapen? Ballistik? Vehicles?
Är Steg 1 en nybörjare eller en hobbyist? För mig låter nybörjare som någon man har störst sannolikhet att plocka ut från en folkhop. Eller är det Steg 0? Hobbyist är i så fall en bättre term för Steg 1.
 
Last edited:

damogn

Swordsman
Joined
4 Feb 2018
Messages
569
Ok. Nu är ett nytt försök klart. I detta är Steg 1 en hobbyist (och Steg 0 är folk som inte bryr sig om matematik). En kollega och jag har försökt anpassa kunskaperna så att de ska passa sci-fi (typ Rotsystem) och vara lite coolare, men ändå ha något med vad matematiker kan att göra. Man kan kapa de färdigheter som är för overpowered eller irrelevanta om man vill, detta är bara ett förslag.


Matematiker

Steg 1 hobbyist
Kan utföra enkel triangulering av position med hjälp av rätt verktyg.
Känner till vilken typ av matematiskt eller logiskt problem den står framför, men kan nödvändigtvis inte lösa det.
Kan skriva ett datorprogram som löser enklare logiska pussel.
Vet hur man krypterar meddelanden givet programvara som existerar, men vet inte ifall det finns någon ny forskning som avslöjar brister i algoritmen som används.
Känner någon med yrkesmässigt kunnande som den kan fråga för att lösa mer avancerade problem.

Steg 2 yrkesmässigt kunnande
Förstår hur algoritmerna på navigationsdatorn på ett rymdskepp fungerar.
Kan räkna kort i blackjack eller odds i hasardspel.
Kan med stor ansträgning och tilltäcklig tid skriva ett program som löser ett matematiskt eller logiskt problem som inte kan lösas utan datorhjälp.
Kan skriva egen kod för att kryptera meddelanden, men kan inte garantera säkerheten i meddelandet utan att använda internet för att dubbelkolla "några saker".
Känner någon på expertnivå som kan lösa de mest komplexa problemen.

Steg 3 expert
Vet hur man använder matematik för att lura folk i hasardspel, eller andra situationer som går ut på att analysera något.
Förstår hur en AI fungerar och kan (med stor ansträngning och tillräckligt med tid) skriva kod som efter en träningsperiod ger upphov till en AI.
Kan skriva komplexa datorprogram som löser problem som någon på Steg 1 eller lägre inte tror går att lösa.
Kan avancerad kryptering. Kan luska fram vilka algoritmer som använts för att kryptera ett givet meddelande och säga huruvida de går att knäcka eller ej.
Har en vän som kan lösa vilka matematiska eller logiska problem som helst utan någon ansträngning och med vilkens hjälp den kan göra allt på Steg 3 eller lägre på mindre än hälften av tiden.
Kan med statistik lura ingenjörer eller fysiker på Steg 1 eller 2 att något falskt är sant. Specifikt kan experten lura fysiker och ingenjörer på Steg 1 eller 2 genom att påvisa orsakssamband som tekniskt sett är sanna, men inte betyder det man tror. Det blir alltså en styrka mot experter i andra vetenskaper. Lurar man någon flera gånger kanske de slutar lyssna, men man kan vilseleda eller förvirra alla minst en gång. Simpsons paradox är ett vapen. Se även Low birth-weight paradox.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Då tycker jag "Science" funkar utmärkt!

Finns det en egen färdighet för att kunna saker om Ondskan (analogt med Cthulhu Mythos), eller ingår det i var och en av de övriga?
Då kör jag på Science.

I Luna City Blues har jag tänkt att ingen vet något om Mörka Legionen från start – de är knappt en konspirationsteori. Så all kunskap byggs genom de erfarenheter man får i spel, och de behöver man ju inte statta för… de kommer man förhoppningsvis ihåg själv.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Vet hur man krypterar meddelanden givet programvara som existerar, men vet inte ifall det finns någon ny forskning som avslöjar brister i algoritmen som används.
Sådant här är ju alltid en spännande sak nu med Wikipedia och Google - man kanske inte följer det, men det tar en trettio sekunder att kolla upp (använd inte SHA-1 längre!).

Tur att sådant inte finns på det viset i MC?

Men det är en god poäng att man på nivå 1 i kunskapsfärdigheter inte nödvändigtvis är up-to-date med läget - det kan ingå som allmän beskrivning kring dem?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Men det är en god poäng att man på nivå 1 i kunskapsfärdigheter inte nödvändigtvis är up-to-date med läget - det kan ingå som allmän beskrivning kring dem?
Det tycker jag låter vettigt. Just nu har jag ingen sån allmän beskrivning, men jag borde kanske skriva en…

(Och nej, det finns inget internet i mitt Chronicles. Det har varit lite inkonsekvent tidigare – i 1e fanns det inte utanför Cybertronic, om man inte läste romanerna som verkar ha varit en ganska fri tolkning. I 3e verkar det ha spillt ut till allmänheten, så det är lite oklart hur spritt och välanvänt det egentligen är… En nackdel med Modiphius' vrid-upp-allt-till-11-designprinciper i 3e är ju att en del av settingens lowtech:iga särart slipades bort lite, med alla rymdflottor, rymdportaler och cyberspaces)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Jag tycker du @krank kan fundera lite över hur mycket just universitetsämnen och kunskapsnivåer utifrån olika examina ska vara vägledande här.

både vad gäller färdigheternas indelning/namn och deras innehåll.

Hur vanligt är högre utbildning på Luna City? Kan vem som helst ”plugga vidare”? Är det ens rimligt att tänka sig en grupp frilansare som alla har teoretiska kunskaper motsvarande en universitetsexamen i olika ämnen? Eller ens motsvande gymnasiet?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Jag kan verkligen tänka mig att det krävs ev viss social klass eller specifik bakgrundshändelse för att låsa upp höga nivåer i vissa färdigheter från start.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Samt om hoppet mellan 2 och 3 är ”femårig forskarutbildning”, så är det lite bisarrt att en rp kan lära sig ny förädighetsnivå från en dag till en annan.

Hur du lägger färdighetsnivåerna i dessa teoretiska ämnen säger mycket om världen. Om ”nybörjare” motsvarar gymnasieutbildning så indikerar det att måste finnas ett fungerande skolväsen.

om nybörjare i matte istället är ”du kan plus och minus, men behöver ibland räkna på dina fingrar” så får du en helt annan värld.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Jag kan verkligen tänka mig att det krävs ev viss social klass eller specifik bakgrundshändelse för att låsa upp höga nivåer i vissa färdigheter från start.
Som det set ut just nu så får man bara skaffa sista steget (under karaktärsskapandet) om man är inne i ett visst yrke eller sysselsättning. Just treorna håller jag med om att det kanske borde vara svårare att få även under spel… Den biten ska jag fundera på. Men om det är svårt under spel utan att ha "okej, nu tar vi fem års paus innan nästa äventyr" så bör det ju snarare vara fullt möjligt, närmast uppmuntrat under själva karaktärsskapandet.


Sedan tycker jag ändå att det finns en viss charm i original-MCs ganska svenska bakgrundsgenerering, där det trots allmän cyberpunkmisär ändå finns typ försäkringskassa, AMF-utbildningar och tillgängliga högre utbildningar…
 
Top