Tanken var, åtminstone när jag skrev listan, att det inte bara skulle vara teoretiskt militärt kunnande utan att det också skulle innefatta militär kultur – alltså hur militärer pratar med varandra, informella strukturer, jargong osv. Men sånt kanske också kan vikas in under "Military science" genom att man tydliggör det via exempel?Det typiska begreppet för teoretiskt militärt kunnande skulle vara "Military science".
Biologin? Tänker du på "Nature"? Den har jag tänkt ska innefatta en massa typ vildmarkskunskap, djurbeteenden och sådant. "Hard science" hade jag tänkt som samlingsbegrepp på det sätt det används t.ex. här – alltså fysik + kemi + biologi (exkl medicin) + geologi + astronomi. Och kanske matematik, för all del.Jag tycker inte att "hard science" landar rätt språkligt heller. "Science(s)" innebär i sig naturvetenskaperna på engelska (annars får man säga "social sciences"), men här verkar biologin separareras ut över det? I så fall kan det lika gärna bara få heta "Physics & Chemistry", eftersom det är vad som är kvar (eventuellt astronomin också?). Sedan är det väl en öppen fråga hur ofta man behöver checka för fysik över huvud taget i ett undersökande spel?
Det är en väldigt bra poäng. Det kan eventuellt vara så att den fick ingå för att jag försökte skapa symmetri med fem expertiser i varje kategori, men jag vet inte om det spelar nån roll egentligen.Överväg om huruvida rättsmedicinen ska ingå i medicinen eller ej - om den gör det blir det extremt användbart.
Min tanke var nog att det skulle hamna under Bureucracy eller, beroende på sammanhang, under respektive megakorp-expertis eftersom lagarna kan vara olika.Borde det inte finnas en "Law"? Hamnar i så fall också under Academics, om man inte bryter ut en uppsättning polisiära färdigheter.
Jag tror den ligger där för att skapa balans mellan kategorierna. "Military" fick bli lite av ett slaskhål för saker som inte kändes som academics eller culture. Allmän fordonskunskap känns ju inte heller nödvändigtvis enbart militär, även om den säkert är användbar där och säkert en del av det man får lära sig som militär. Kanske ska kategorin byta namn – gärna till något annat än typ "Misc", men jag är ännu så länge öppen för förslag.Det känns inte uppenbart att "Data Analysis" ska hamna under just det militära - det kommer väl också att inbegripa saker som det som i GUMSHOE heter "Forensic Accounting", alltså att spåra pengar och liknande saker? Ett annat element som borde ingå i Data Analysis är det som (också GUMSHOE) kallas "Traffic Analysis", alltså att dra slutsatser kring kommunikationen mellan olika system och organisationer även om man inte kan läsa dem.
Det är en MC-term; det är ordet som används för när megakorparna tog sitt pick och pack och övergav den förstörda och förgiftade jorden till förmån för solsystemets rikedomar.Är "Exodus" en MC-term? För det bibliska Exodus är med all sannolikhet inte en historisk händelse, så det borde man inte referera till.
Då tycker jag "Science" funkar utmärkt!Biologin? Tänker du på "Nature"? Den har jag tänkt ska innefatta en massa typ vildmarkskunskap, djurbeteenden och sådant. "Hard science" hade jag tänkt som samlingsbegrepp på det sätt det används t.ex. här – alltså fysik + kemi + biologi (exkl medicin) + geologi + astronomi. Och kanske matematik, för all del.
Nu fick ett gäng kemielever ha mig som labbassistent istället.Synd! Tänk om jag hade haft Oldtimer som föreläsare i en kurs när jag var student...
Jag tänker att huvudräkning och matematisk bildning är rätt skilda från varandra. 72/9 räknar jag kvickt, men jag besitter ingen större kunskap inom ämnet – jag bara räknar snabbt. Och jag känner folk som är bra mycket bättre på matte än jag som inte är just bäst på att räkna snabbt i huvudet.Det var ett stort hopp från att känna stress över att beräkna 72/9 och att ha en mastersexamen i matematik. Jag inser att varje sådan skala kommer att vara väldigt grov, men jag personligen ser svaret samtidigt som jag tittar på 72/9, men jag har inte ens en kandidatexamen i matematik.
Visserligen hade jag planer på att plugga matematik, men folket på matematiska institutionen på Chalmers verkade alldeles för nördiga för mig, så jag valde Fysik och Kemi istället. Därför skulle jag ha svårt att placera in mig själv på den skalan.
(Det visade sig dock att jag hade fel där. Vi besökte flera av matematiska institutionens ölseminarier, och de var mycket underhållande och fyndiga. Speciellt det som hölls av en forskarstuderande som forskade på brutna derivator och hade döpt sin föreläsning till "Varför svalorna lever i den bästa av alla världar" *. Mycket välfunnet och precis min sorts nörderi.)
* Om ni inte vet varför svalorna lever i den bästa av alla världar, så är det givetvis för att gammafunktionen har poler i de negativa heltalen.
Just nu är jag ju mestadels fokuserad på Luna City Blues eftersom det är vad jag skriver på, men i grunden är det ju typ samma sorts spelande som är tanken: Mordutredande och mysterielösande, fast i olika miljöer. Sedan blir det ju kanske framför allt skillnad (tänker jag mig) i det specifika mellan Kutulu och de andra, där man i Kutulu kanske mer skulle referera till… inte helt uppdaterade teorier/skolor, medan Rotsystem och Mutant Chronicles.Hjälper gärna till med vad psykologi-färdigheterna skulle kunna innehålla. Tänker du att det ska vara ganska likt på alla tre spel eller ska det vara anpassat efter genre/typ av berättelse osv?
Förstås... detta ska ju vara en tregradig skala som gäller allmänt och då blir det svårt att få med alla nyanser. Det är lätt att ta upp anekdoter som visar motsatsen till något. Huvudräkningspåståendet kommer från att ha haft kontakt med över 100 matematikintresserade studenter per år i 10 år, så det är inte något taget från ingenstans. Det var satt där för att visa stressen många känner när de behöver lösa ett matematiskt problem. Det sker inte på steg 2 eller 3, någon med en master (eller mer) kan sin multiplikationstabell. Ska ta bort påståendet från listan eftersom det skapat så många reaktioner dock.Jag tänker att huvudräkning och matematisk bildning är rätt skilda från varandra. 72/9 räknar jag kvickt, men jag besitter ingen större kunskap inom ämnet – jag bara räknar snabbt. Och jag känner folk som är bra mycket bättre på matte än jag som inte är just bäst på att räkna snabbt i huvudet.
Är Steg 1 en nybörjare eller en hobbyist? För mig låter nybörjare som någon man har störst sannolikhet att plocka ut från en folkhop. Eller är det Steg 0? Hobbyist är i så fall en bättre term för Steg 1.I flera av mina spel (Kutulu, Rotsystem, Luna City Blues) har jag med "expertiser". De är alltså typ kunskapsfärdigheter, som man aldtig slår tärning för. Mekaniken är istället att när man hittat en ledtråd så avgör expertisvärdet hur pass… avancerad information man kan få ut, antar jag. En del ledtrådar är inte så himla komplicerade, så vilken amatör som helst som bara har lite hobbykoll kan få ut all relevant info. I andra fall behövs mer kunskaper.
Jag har använt en tregradig skala:
För mig känns det som en hyfsat intuitiv skala ändå, även om man väl får ta höjd för att en del faktiska hobbyister definitivt rör sig uppåt en 2 eller rentav 3 i kunskap.
- 1: Nybörjare / hobbyist
- 2: Yrkesmässigt kunnande
- 3: Expert
Nå; typ den enda kritik jag fått mot det här är att jag i vissa fall verkar vara felkalibrerad när det gäller vilken information som borde höra till vilkan nivå. Framför allt så i områden där min egen expertis är… begränsad. Där jag så att säga själv nog bara är en etta.
Det här är tråden där jag helt fräckt ber er om hjälp med detta. Jag tänkte helt enkelt att det enklaste och bästa sättet att försöka råda bot på min okunskap är att crowdsourca det här – att lita på att wrnus forumiter dels är hemskt hjälpsamma i allmänhet men också tycker om att förklara saker för folk. =)
Samtidigt tänker jag att det här väl inte bara blir användbart för mig, utan också lärorikt för andra (och säkert användbart i andras systembyggen också)…
I de här tre spelen finns ju ett gäng olika såna här expertiser. Det jag tänker att man kan göra om man vill hjälpa till är väl mest att greppa tag i nån av dem (listor i spoilertaggar nedan) och så ger man så många exempel man känner för på saker man skulle kunna tänkas få reda på eller ha koll på, om man är på de olika nivåerna. Man behöver inte speca alla tre såklart, man kan helt enkelt bara välja en också. Bara skriva "Är man nybörjare på ballistik så man man typ…".
Kultur
Analys
- Design
- Psykologi
- Samhällsanalys
- Subkulturer
Hårdvara
- Dataanalys
- Materialanalys
- Rättsmedicin
- Signalanalys
Grönska
- Ballistik
- Cybernetik
- Teknik
- Abnormal biologi
- Botanik
- Zoologi
Referens
Antropologi och etnologi
Historia och arkeologi
Bibliotek och arkiv
Ekonomi och juridik
Konst och hantverk
Kriminalteknik
Medicin
Mekanik
Naturvetenskap
Ockultism
Psykologi
Språk
Military
Academics
- Weapons
- Technology
- Data analysis
- Military knowledge
- Vehicles
Culture
- Hard science
- Psychology
- Medicine
- Nature
- Humanities
Corpo culture
- Languages
- Subcultures
- Art & Media
- Luna City
- Bureaucracy
- Bauhaus
- Capitol
- Imperial
- Mishima
- Cybertronic
- Brotherhood
Jag börjar:
Languages/Språk
1: Kan 1-2 språk hjälpligt utöver modersmålet; kan ta sig fram. Antagligen språk i samma språkfamilj. Har grundläggande grepp om olika språkfamiljer.
2: Kan en handfull språk utöver modersmålet; 1-2 tillräckligt bra för att skriva en uppsats och läsa akademiska texter, göra översättningar.
3: Kan något dussin språk varav typ hälften tillräckligt bra för att läsa och göra översättningar. Har antagligen specialiserat sig inom någon språkgrupp eller specifikt språk; kan med hjälpmedel ta sig igenom flera andra när en översättning ska göras.
Om ni har andra tankar kring Språk; tyck gärna till!
Var ligger ens kunskaper ungefär, om man är nybörjare inom Vapen? Ballistik? Vehicles?
Då kör jag på Science.Då tycker jag "Science" funkar utmärkt!
Finns det en egen färdighet för att kunna saker om Ondskan (analogt med Cthulhu Mythos), eller ingår det i var och en av de övriga?
Sådant här är ju alltid en spännande sak nu med Wikipedia och Google - man kanske inte följer det, men det tar en trettio sekunder att kolla upp (använd inte SHA-1 längre!).Vet hur man krypterar meddelanden givet programvara som existerar, men vet inte ifall det finns någon ny forskning som avslöjar brister i algoritmen som används.
Det tycker jag låter vettigt. Just nu har jag ingen sån allmän beskrivning, men jag borde kanske skriva en…Men det är en god poäng att man på nivå 1 i kunskapsfärdigheter inte nödvändigtvis är up-to-date med läget - det kan ingå som allmän beskrivning kring dem?
Som det set ut just nu så får man bara skaffa sista steget (under karaktärsskapandet) om man är inne i ett visst yrke eller sysselsättning. Just treorna håller jag med om att det kanske borde vara svårare att få även under spel… Den biten ska jag fundera på. Men om det är svårt under spel utan att ha "okej, nu tar vi fem års paus innan nästa äventyr" så bör det ju snarare vara fullt möjligt, närmast uppmuntrat under själva karaktärsskapandet.Jag kan verkligen tänka mig att det krävs ev viss social klass eller specifik bakgrundshändelse för att låsa upp höga nivåer i vissa färdigheter från start.