Nekromanti Vad är en nörd?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har alltid haft en ganska negativ association till ordet "nörd". Det associeras i mitt sinne med social inkompetens, bessewisserattityd och osmickrande yttre, tillsammans med en massa neutrala (gillar Star Trek) och vissa positiva (smart) attribut. Därför tar jag illa vid när folk kallar mig nörd, vare sig det är "icke-nördar" eller folk som identifierar sig som nördar. På senare tid har ju någon form av nerd pride-rörelse tagit fart och det tycker jag är super. Människor tar till sig ett negativt laddat ord och vänder på det. Toppen! Det påverkar även mig och jag har inte en lika negativ bild som jag en gång hade.

Folk säger fortfarande att jag är en nörd. "Du spelar rollspel och gillar vetenskap, klart du är en nörd!" Hm, okej, om det gör mig till nörd så är jag väl det, tänkte jag ett tag. Men när folk såg mig som nörd gjorde de en massa antaganden om mig. Att jag läser scifi- och fantasyböcker. Att jag gillar anime. Att jag spelar dataspel. Att jag läser serietidningar. Att jag äter en massa pizza och aldrig går till gymmet. Inget av det där stämmer. Även här på forumet finns det ett antagande att alla som hänger här är nördar, vilket för mig känns ganska exkluderande, även om jag själv är tillräckligt gammal i gemet för att inte känna mig utanför.

Så nu undrar jag om jag är en nörd bara för att jag gillar rollspel. Vad är en nörd? Vad är kraven? Är alla rollspelare nördar? Kan man gilla rollspel utan att vara en nörd?

Ond bråd död

Swashbuckler
Nerd pride känns som överspelat nu, nu är nördar så accepterade att det dyker upp posers typ. :gremsmile:

Jag tycker din beskrivning passar rätt ok till nördbegreppet. Men en viktig grej i begreppet nörd för mig är att man verkligen seriöst snöar in för saker. Inget hindrar att en nörd snöar in på träning och kost t ex och lever supernyttigt, trots den gängse bilden av pizza-ätar-nörden. Det ligger dessutom i linje med en viss tråkighet som vissa nördar sysslar med. Såna som av någon anledning lär sig allt om långdistanslöpning eller cykling.

Den andra delen av nördandet, för mig, som antagligen är den viktigaste är att fly verkligheten till nån fantasivärld.

Arfert

Facit
Att bara gilla rollspel räcker inte för att få nörd-leg tycker jag. Man bör ha minst tre officiella nördintressen för att få den eftertraktade plastbiten.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
En nörd är smart. Det är ett nödvändigt, men inte tillräckligt villkor för att vara en nörd.

Bart: Good idea, you can speak nerd to them!
Milhouse: I'm not a nerd, Bart. Nerds are smart.

Robban

Hero
Jag har nog mer än så (böcker, rollspel, anime, programmering), men jag vill inte bli kallad nörd ändå. Det är liksom saker jag gör, inte saker som definierar mig. Typ.

Jag gillar inte ordet, men efter att ha skrivit lite om det annorstädes så inser jag att det är för att jag fortfarande anser att nördar är någon sorts socialt inkompetenta geeks. Eller nåt. Fast jag gillar inte att bli kallad geek heller, just för att människor gör antaganden som inte stämmer in på mig.

Recca

Femme Fatale
Jag bär min nördbadge med stolthet. :gremsmile:

Fast det är kanske lättare som tjej? Jag får för mig att som tjej får en en lite mer exklusiv plats på nördkonventen och det är ju inte alltid så himla bra heller. "Åh va kul, en tjej här, undrar vem hon kom hit med?" Eller "Åh men tjena. En brud här på mitt nördhäng. Det finns hopp för mig trots allt. Tack gud."
Alltså, folk är för det mesta glada att se en, men de skulle aldrig gissa att en har kring 15 års spelledarerfarenhet i Drakar och Demoner. :gremtongue:

Jag gillar dock massa nördiga grejer och precis som dig så är jag ju ingen pizza-ätare direkt så när det kommer till en massa andra nördiga subkulturella identifikationsgrejer så är det nog få som skulle plocka mig för en nörd. Not until I open my mouth and all those geeky facts pour out, anyway.

Recca

Femme Fatale
Ond bråd död said:
Nerd pride känns som överspelat nu, nu är nördar så accepterade att det dyker upp posers typ. :gremsmile:
Det där har jag också märkt. Folk vill gärna beteckna sina hobbies som nörderier i mycket högre grad nu för tiden tycker jag. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Jag har en enkel syn på det hela: Det är upp till var och en att definera vilka de är och vad de strävar efter. Det är ingenting någon annan har att göra med.

Själv definerar jag mig inte som nörd, men under lång tid i mitt liv gjorde jag det, kanske 13-24 års ålder ungefär, sedan exodus och nytt namn. Jag tänker att det handlar om ifall man känner sig hemma med andra nördar, känner sig hemma i förväntningarna på en nörd, delar nördvärderingar och är intresserad av nördaktiviteter som avgör om man vill definera sig som nörd? Så var det för mig iallafall.

Robban säger det bra:

Robban said:
Jag har nog mer än så (böcker, rollspel, anime, programmering), men jag vill inte bli kallad nörd ändå. Det är liksom saker jag gör, inte saker som definierar mig. Typ.

Tomatalven

Hero
Jag skulle säga att om man är väldigt insatt i något smalt är man en nörd. Att spela rollspel kräver mycket engagemang och det är smalt= rollspelare är nördar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag betraktar nog mig själv som nörd. Jag gillar rollspel, scifi, serietidningar, superhjältar och programmering. Jag gillar att lära mig nya saker och gå in i "nerd mode" och bara totalt gräva ner mig i något. Även om jag blivit mer casual med åren, vad gäller det mesta.

Jag tänker att de där negativa grejerna som hänger med, som svetighet och brist på aocial förmåga, får väl folk märka om de stämmer eller inte.

Men.

Jag är inte helt bekväm med att klistra identitetsmarkörer på andra. Eller, ibland hamnar man väl där, med eller utan humor. men jag tänker att folk egentlige borde få applicera sina markörer själva i ganska hög grad. Inte helt; nånstans finns en poöng i att till exempel kunan se överklass som överklass och arbetarklass som arbetarklass, men i allmänhet. Och framför allt när det gäller folk jag ska umgås och prata med. Typ.

Är jag begriplig? Om inte, suck it uo. jag skriver detta på en mobil, och der betyder att det typ inte går att vå nån överblick över vad fan man skrivit...

Äventyr

Världsbyggare
Jag har en enkel syn på det hela: Det är upp till var och en att definera vilka de är och vad de strävar efter. Det är ingenting någon annan har att göra med.
Pluspoäng!

Eksem

Champion
Nörd = Gillar rollspel, kampsport och filmer från andra länder än amerika.

Jag vet ärligt talat inte riktigt vad en nörd är, exakt, eller vad man kan förvänta sig av en. Jag kallar mig själv nörd och sätter den stämpeln på andra titt som tätt, dock. Det finns något eller några slags drag som jag tycker är gemensamt, men jag kan inte sätta fingret exakt på vad det är, men typ att man har en tendens att bli djupt, djupt intresserad av saker samt har lätt för att bli missnöjd med hur saker och ting utförs. Hygien och kost vet jag inte om jag sett några särskilda mönster för, men däremot finns det ofta en acceptans i intressebaserat umgänge som gör att människor som annars kanske skulle uppfattas som socialt klantiga är välkomna ändå.

I övrigt är det sunkigt som fan när folk hävdar att andra inte är "riktiga nördar" utan någon slags nördposers. Ofta är det dessutom ett uttryck för kvinnoförakt.

Arfert

Facit
Det där med acceptans i intressebaserat umgänge är en viktig del i att vara nörd.

God45

#PrayersForBahakan
Jag måste erkänna att jag bara är en poser och bara låtsas gillar rollspel för statusen, tjejerna och pengarna :gremblush:

rjonas

Hero

Här kan man plotta sin egen position av geekdom. -Coolt, jag är närmast en dweeb.

Genesis

Ni dés ni maître
Eksem said:
Jag vet ärligt talat inte riktigt vad en nörd är, exakt, eller vad man kan förvänta sig av en. Jag kallar mig själv nörd och sätter den stämpeln på andra titt som tätt, dock.
Haha, ja, jag har märkt det. Det är inte första gången du kallar mig "nörd". :gremsmile:

Det finns något eller några slags drag som jag tycker är gemensamt, men jag kan inte sätta fingret exakt på vad det är, men typ att man har en tendens att bli djupt, djupt intresserad av saker samt har lätt för att bli missnöjd med hur saker och ting utförs.
Det där tycks mig vara en otroligt bred definition. Med den förstår jag inte hur tjejer kan ha svårt att bli accepterade som nördar; många stereotypt tjejiga saker blir ju nördiga om man snöar in sig på dem i så fall. Måste ju finnas massor med shoppingnördar, sminknördar och skvallertidningsnördar. Min flickvän är insnöad på Kalle Anka, så då antar jag att hon också är nörd.

Och jag får också svårt att tyda vad som menas när Vitulv i sin föreslagna omdesign av wrnu döper om en sektion till "Nördkultur". Vad menas med det?

Häri ligger problemet, för mig. Jag är insnöad på främmande språk->jag är nörd->jag gillar "nördkultur"->jag läser serietidningar om superhjältar. Någonstans i den där kedjan blir det fel.

rjonas

Hero
Genesis said:
Eksem said:
Jag vet ärligt talat inte riktigt vad en nörd är, exakt, eller vad man kan förvänta sig av en. Jag kallar mig själv nörd och sätter den stämpeln på andra titt som tätt, dock.
Haha, ja, jag har märkt det. Det är inte första gången du kallar mig "nörd". :gremsmile:

Det finns något eller några slags drag som jag tycker är gemensamt, men jag kan inte sätta fingret exakt på vad det är, men typ att man har en tendens att bli djupt, djupt intresserad av saker samt har lätt för att bli missnöjd med hur saker och ting utförs.
Det där tycks mig vara en otroligt bred definition. Med den förstår jag inte hur tjejer kan ha svårt att bli accepterade som nördar; många stereotypt tjejiga saker blir ju nördiga om man snöar in sig på dem i så fall. Måste ju finnas massor med shoppingnördar, sminknördar och skvallertidningsnördar. Min flickvän är insnöad på Kalle Anka, så då antar jag att hon också är nörd.

Och jag får också svårt att tyda vad som menas när Vitulv i sin föreslagna omdesign av wrnu döper om en sektion till "Nördkultur". Vad menas med det?

Häri ligger problemet, för mig. Jag är insnöad på främmande språk->jag är nörd->jag gillar "nördkultur"->jag läser serietidningar om superhjältar. Någonstans i den där kedjan blir det fel.
Med risk för att bli utskälld... När jag har en stund över brukar jag scrolla ner denna sidan. Den utgör ett avkok av nördkultur även om den lutar sig lite extra mot Dr Who.

http://pinterest.com/all/geek/

Totalt avslappnande, hur som helst.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag ogillar ordet, trotts att det används positivt nuförtiden.

Jag är både socialt svåranpassad, överanalytisk och insnöad, ändå har jag aldrig kallat mig själv för nörd, oavsett modeord eller inte.

I bemärkelsen att man snöat in på något, exempelvis "jag är nörd på stickning", tror jag att nästan varenda svensk med en hobby är nörd. I bemärkelsen "jag gillar allt som anses ingå i nördkultur" så är nästan ingen det. Personligen ogillar jag "roligt dåliga" filmer, (kanske därför) i princip allt som har med skräckfilmer att göra och tycker att TV och dataspel är ett slöseri med tid som jag hellre kunde ägna åt något socialt.

Jag föredrar etiketterna rollspelare, hårdrockare, MMA-fan, hobbydebattör och till och med eventuellt Aspie framför att kalla mig själv för nörd.

När jag var i tjugoårsåldern gick jag ut och söp varje helg, raggade och umgicks i "coola" kretsar, jag gillade rollspel redan då. Nuförtiden har jag slutat supa och festa stup i kvarten, innebär det att jag har blivit nördig eller mogen?

Mundo

Myrmidon
God45 said:
Jag måste erkänna att jag bara är en poser och bara låtsas gillar rollspel för statusen, tjejerna och pengarna :gremblush:
Folk låter mig gå före i kassan på ICA när jag börjar prata högt om vilken klan jag tycker är coolast i vampire.