Vad är det annars för sorts fiction menar du? Kan vi kalla Game of Thrones fantasy är Odyssén fantasy.Vimes;n231853 said:F.ö. är det helt åt helvete att diskutera Odyssén som fantasy. Då kan man lika gärna skita i att ha ord över huvud taget.
Ja, om vi menar att ord inte har någon som helst förankring till de mänskliga/historiska sammanhang de används i så visst.God45;n231864 said:Vad är det annars för sorts fiction menar du? Kan vi kalla Game of Thrones fantasy är Odyssén fantasy.
Skärp dig Vimes. Det är jävligt okonstruktivt att svara på det sättet.Vimes;n232006 said:Ja, om vi menar att ord inte har någon som helst förankring till de mänskliga/historiska sammanhang de används i så visst.
Edit: det är klart du får kalla Odyssén för fantasy om du vill. Men du gör världen till en lite dummare plats varje gång du gör det.
Ja precis, usage får avgöra. Om folk börjar kalla Christies ABC-morden för fantasy så blir det såVimes;n232067 said:Men då kan vilket verk som helst vara vad som helst.
Och där har du problemet. Du har blandat ihop litteraturhistoria med litteratur. För litteraturhistora säger mer om den period verket produceras ur, inflytande över tid osv osv. Det säger inte så mycket om verket i sig självt. Det säger väldigt lite om vad som egentligen är bra litteratur, om man inte är en sådan person som tycker att bra litteratur måste ha rätt värderingar (bullshit. Häda hela vägen!).Vimes;n232067 said:Ja du, Cybot, om du med deskriptivism menar att vi godtyckligt väljer ut ett gäng variabler och kopplar det till ett begrepp vi plockat ur sitt litteraturhistoriska sammanhang och sedan provar denna godtyckliga kombination av variabler mot verk vars faktiska relation med ursprungsbegreppet är ickeexisterande så kan förstås Odyssén vara fantasy. Men då kan vilket verk som helst vara vad som helst. Visst kan man argumentera för att det går att läsa Homeros som om han var fantasy, men det gör ju knappast vår litteraturhistoriska förståelse större.
Det var mig en väldigt platt och konstig bild du har av litteratur. Men ok, såhär: så fort vi diskuterar hur ett verk förhåller sig till något utanför verket självt (genrer, andra verk, författaren, o.s.v.) diskuterar vi det i ett historiskt sammanhang. Det gör även du när du hävdar att Odyssén är fantasy.Cybot;n232082 said:Du har blandat ihop litteraturhistoria med litteratur. För litteraturhistora säger mer om den period verket produceras ur, inflytande över tid osv osv. Det säger inte så mycket om verket i sig självt.
Men, som redan påpekats, man kan inte ignorera den kontext Odyssén kom till. Eller man kan, men det är att sätta på sig skygglappar i onödan. Att fokusera på att verket innehåller element som vi idag förknippar med fantasy är ett väldigt anakronistiskt sätt att se på litteratur från förr. Det finns dessutom ju betydligt mer som skiljer Odyssén från det vi kallar fantasy, än som förenar.Cybot;n232082 said:Och valet av kriterier är knappast godtyckligt. Stylistiskt, narrativt och tematiskt så faller Odyssén pladask rakt ner i fantasygenren.
Självklart!Tant Ragnar;n232354 said:Tafflig timing, tant Ragnar... Jag ser att moderatorer redan modererat ut detta till en egen tråd. Kan någon vänlig moderator ta bort min tråd eller möjligen merga den också?
Wikipediadefinitionen tar ju upp sci-fi och skräck som närliggande genrer, men jag skulle även vilja skilja fantasy från sagor. Det som skiljer fantasy från sagor är då, i min mening, något vuxnare teman, djupare karaktärer och att man ofta försöker vara aningen mer (pseudo-)realistisk.Tant Ragnar;n232351 said:Hur definierar du en bok, spel eller film som tillhörandes genren "fantasy"?
Wikipedia har en bred definition, men vad tycker DU?
Jag vill gå ett steg längre. Att kalla Odyssén för fantasy minskar vår förståelse för texten, i synnerhet, och antikens kultur i allmänhet.gorillotaur;n232328 said:Jag ser det så här: Att sätta etiketten "fantasy" på Odyssén tillför ingenting. Det ökar inte vår förståelse, varken av texten i fråga eller för genren.
Hej Vimes, kan du förklara lite mer av resonemanget bakom?Vimes;n231853 said:F.ö. är det helt åt helvete att diskutera Odyssén som fantasy. Då kan man lika gärna skita i att ha ord över huvud taget.