Nekromanti Vad är fel?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Vad är fel? OT

Poängen med LaTeX som jag ser det är att det är smidigt att sätta matematik (och kemi etc, men det jag har ingen erfarenhet av). Formler får ett snyggt och standardiserat utseende, något som lär kräva väldigt mycket detaljpill i InDesign, med olika typsnitt och infogande av objekt hela tiden. Annars skulle jag inte drömma om att använda LaTeX i stället för InDesign när det gäller ren text.

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
Hade någon månadsinvänjning, men när jag väl insett att man ska använda CSS till allt som har med placering och utseende att göra och att HTML egentligen bara ska pyssla med innehåll och på sin höjd lite struktur, gick det bättre.
Efter ett halvår får jag fortfarande krupp angående hur Explorer och Firefox tycker angående margin och padding (de ändrar width - arrgh!); angående hur man centerar div-lager eller får dem att ligga intill varandra i sidled medan de ligger i samma höjd (typ simulera en tabell). Sedan vill jag skjuta Firefox angående hur den hanterar float där den tycker att det floatade objektet inte längre finns inom div-taggen som jag prydligt placerat den inom.

/Han som nog fortfarande inte förstår hur man ska tänka med css angående detta

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Å andra sidan brukar ju LaTeX beskrivas som just en typografis våta dröm, i och med att det åtminstone enligt vad jag hört ska fixa allt sånt där själv.

Och jodå, i princip allt går fortfarande att "fixa själv". Det tar lite tid, däremot.

krank

Annars skulle jag inte drömma om att använda LaTeX i stället för InDesign när det gäller ren text.
Varför inte? Typografiskt korrekt, och genom sin automatiserande funktion idealiskt för att kunna uppdatera t.ex en längre text utan att behöva layouta om hela skiten (vilket jag skulle behövt göra i InDesign).

InDesign duger i mina ögon mest till snabba jobb, numera. VIll jag göra något ordentligt skriver jag i LaTeX istället, eftersom det hjälper mig att göra det jag vill göra - dvs fokusera på text och layout separat.

krank

Efter ett halvår får jag fortfarande krupp angående hur Explorer och Firefox tycker angående margin och padding (de ändrar width - arrgh!); angående hur man centerar div-lager eller får dem att ligga intill varandra i sidled medan de ligger i samma höjd (typ simulera en tabell). Sedan vill jag skjuta Firefox angående hur den hanterar float där den tycker att det floatade objektet inte längre finns inom div-taggen som jag prydligt placerat den inom.
Själv använder jag en lysande princip: Om inte Firefox och Explorer tycker lika om något, så hittar jag en annan lösning. Oftast blir det ändå bättre, i och med att jag tvingas skala bort någon av de i princip onödiga grafiska mojängerna jag egentligen inte behövde.

Det ska erkännas att jag ibland faller tillbaks på att använda tables, men det är också det enda.

Arfert

Facit

inga program fixar sånt själv, för det inte finns tillräckligt bra kerning-tabller (och det sannolikt aldrig kommer finnas heller, eftersom bra kerning kräver ögat).

Arfert

Facit

betvivlar faktiskt att Latex har en chans mot en bra typograf beväpnad med InDesign eller Quark när det gäller just typgrafi. Det är ju trots allt bara mallad text. Och även om det är bra mallar så är det ju ändå bara mallar.

Eller ge mig en gammal Monotype-utrustning och en Albion-press så ska ni få se.. ;-)

Däremot mosar det såklart längre dokument gjorda i Openoffice, Word eller liknadem som ser ut som skit typografiskt.

Dimfrost

Special Circumstances

Varför inte? För att jag inte tycker att det är tillnärmelsevis lika smidigt. Nu var det i och för sig fyra år sedan jag använde Latex, så jag skulle behöva läsa in mig på det ordentligt, men jag fick intrycket av att det inte direkt var anpassat till verkligt typografikunniga personer. Man slapp bry sig om detaljerna (i texten, alltså; när det gäller formler och annat var det just det man gjorde) men jag litar inte riktigt på att allt funkar och ser ut så som jag vill ha det.

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Och min. Och alla andras. Alla webbläsare är inte lika förlåtande, och en del grejor ser så olika ut bara mellan IE och Fitrefox att det är löjligt.
Vilket är totalt besides the point.

Poängen är att koden kan få se ut som "hej, kom och hjälp mig!" om den vill, ety jag inte tänker läsa den. Det ska däremot din, min och alla andras webbläsare. Och så länge som sagda webbläsare förstår koden och ritar en sida så som den ska se ut, oavsett om du eller jag eller någon annan har Firefox, MSIE, Opera eller Safari eller nåt annat, så skiter jag fullständigt hur ful koden är.

Förlåtande webbläsare har inte ett skit med det här att göra.

Nightowl

Champion
Trams (OTiOT)

Nu var det i och för sig fyra år sedan jag använde Latex...
Visst är det kul att citera folk ur sitt sammanhang?

Erik, snart är min kung fu starkare än Trobergs, och då ska jag ta över Si Fan-sällskapet!

Troberg

Sinister eater

Du får visa mig Latex nån gång. Har aldrig fattat hur man ska använda det, det jag sett på webben (som på http://www.latex-project.org) har vart minst sagt svårgreppbart. Fast å andra sidan är jag sjukt snabb på InDesign, så jag har nog inget större behov av det. Och jag msstänker att jag som designer inte har nåt större behov av det, eftersom själva hantverket försvinner.
Största fördelen är att man lätt kan skriva ett program som genererar en färdig layout, eftersom det är lättläslig text. Med andra ord, om man behöver bulkgenerera saker så är det bra. Man skulle tex kunna göra ett program som tar wikitext och genererar en attraktiv utskriftslayout ganska lätt.

krank

Förlåtande webbläsare har inte ett skit med det här att göra.

Jag tror att du missuppfattat. Kod är vacker när den är väl strukturerad och därmed fungerar i många webläsare. Kod är ful när den använder speciallösningar som bara funkar i en specifik webläsare eller när den innehåller en massa extra tecken eller taggar som kan ställa till det för vissa webläsare eller inställningar.

Kodens eststik är inte att den ska göra roliga mönster när man tittar på den. Funktionellt är snyggt.

Arfert

Facit

ja det är ju fiffigt... men kan man snygga till det man vill för hand efteråt?

Troberg

Sinister eater

ja det är ju fiffigt... men kan man snygga till det man vill för hand efteråt?
Ingen aning. Om inte annat så borde väl layoutprogrammen kunna importera det, det är trots allt ett av två hyggligt standardiserade format (LaTeX och Postscript (och postscript är inte mycket att ha om man vill arbeta vidare med materialet))?

I slutänden så tror jag dock att diskussionen är som att diskutera om hammare eller skruvmejsel är bäst. Det beror på vad man ska göra.

Arfert

Facit

mm.. dessutom kan man ju göra helautomatiserade flöden i InDesign också, om man jobbar med xml... så LaTex känns ju lite överflödigt kanske.

Troberg

Sinister eater

mm.. dessutom kan man ju göra helautomatiserade flöden i InDesign också, om man jobbar med xml... så LaTex känns ju lite överflödigt kanske.
Kanske för dig. Jag är programmerare och ingenjör, för mig är LaTeX ett mer naturligt alternativ. Jag gillar att bara kunna skriva några rader kod som talar om "lägg den här texten i en ruta som ligger på de här koordinaterna me det här utseendet". Bäst av allt är att jag inte ens behöver skriva den raden mer än en gång, för sedan har jag antagligen gjort ett program som gör det åt mig.

krank

Kanske för dig. Jag är programmerare och ingenjör, för mig är LaTeX ett mer naturligt alternativ. Jag gillar att bara kunna skriva några rader kod som talar om "lägg den här texten i en ruta som ligger på de här koordinaterna me det här utseendet". Bäst av allt är att jag inte ens behöver skriva den raden mer än en gång, för sedan har jag antagligen gjort ett program som gör det åt mig.
Exakt.

För övrigt är det upprörande få (såvitt jag vet, inga) av de större layoutprogrammen som klarar av att importera LaTeX- formatet, trots att det är såpass fruktansvärt simpelt som det är. Taffligt, tycker jag. Om något borde de väl VILJA att folk testar båda systemen, om de nu anser sin egen mjukvara överlägsen...

Troberg

Sinister eater

För övrigt är det upprörande få (såvitt jag vet, inga) av de större layoutprogrammen som klarar av att importera LaTeX- formatet, trots att det är såpass fruktansvärt simpelt som det är. Taffligt, tycker jag.
Då mailar man dem eller frågar på deras supportforum. Jag gör likadant när det gäller Linuxversioner. Får de frågan från en person så tänker de "Vilken idiot!", men om tio pers frågar så ändras det till "Fan vilket gnälligt anhang!". Om hundra frågar så börjar de dock fundera på om de inte håller på att missa något tåg och gör kanske något åt det.

Troberg

Sinister eater

Det går redan. Om man kan XML då.
Problemet är att XML inte säger så mycket. Det säger lika lite som "kommaseparerad fil" eller "det är information". XML specar bara hur data ska struktureras syntaxmässigt, det säger inget om innehållet och dess logiska struktur. Med LaTeX så är både syntax och innehållets logiska modell specifierat.