Fiktionslek
Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
- Joined
- 23 Aug 2006
- Messages
- 1,422
Vad är kvalitet i ett rollspel för dig?
Spontant är kvalitet följande för min del:
0. Inspirerade äventyr (om spelet bygger på äventyr).
1. Buggfri regelmotor.
2. Genomtänkt *spel*setting.
3. Välredigerad, välkorrad text helt fri från adjektivsjuka, satsradningar, andra meningsbyggnadsfel, problem med de/dem, problem med före/innan, problem med deras/sina, särskrivningar, hopskrivningar och *sjävklart* saknade stycken, felaktiga speldata och icke-fungerande hänvisningar. Det är en plåga att läsa annars tycker jag. Det ska gå att navigera texten lätt också via innehållsförteckning och gärna index.
4. Traditionellt, tonat bokpapper. Jag är så otroligt trött på blank fyrfärg.
5. God layout, formgivning och hållbarhet, samt, om det är ett illustrerat spel, goda (inte nödvändigtvis många) illustrationer.
Jag har säkert glömt en massa uppenbara saker. Men det slår mig att allt det ovanstående kan åstadkommas av en indiespelmakare. Det är inget som kräver ett stort och starkt förlag bakom. Kanske är det så att just kvalitet blir ett sätt att konkurrera med de stora förlagen när dessa växer, blir internationella och måste lägga fokus på tusen saker utöver kvalitet?
Hur som helst: Vad är kvalitet i ett rollspel för dig?
Undrar
Christian
Spontant är kvalitet följande för min del:
0. Inspirerade äventyr (om spelet bygger på äventyr).
1. Buggfri regelmotor.
2. Genomtänkt *spel*setting.
3. Välredigerad, välkorrad text helt fri från adjektivsjuka, satsradningar, andra meningsbyggnadsfel, problem med de/dem, problem med före/innan, problem med deras/sina, särskrivningar, hopskrivningar och *sjävklart* saknade stycken, felaktiga speldata och icke-fungerande hänvisningar. Det är en plåga att läsa annars tycker jag. Det ska gå att navigera texten lätt också via innehållsförteckning och gärna index.
4. Traditionellt, tonat bokpapper. Jag är så otroligt trött på blank fyrfärg.
5. God layout, formgivning och hållbarhet, samt, om det är ett illustrerat spel, goda (inte nödvändigtvis många) illustrationer.
Jag har säkert glömt en massa uppenbara saker. Men det slår mig att allt det ovanstående kan åstadkommas av en indiespelmakare. Det är inget som kräver ett stort och starkt förlag bakom. Kanske är det så att just kvalitet blir ett sätt att konkurrera med de stora förlagen när dessa växer, blir internationella och måste lägga fokus på tusen saker utöver kvalitet?
Hur som helst: Vad är kvalitet i ett rollspel för dig?
Undrar
Christian