Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
En sak jag grunnat lite på; I flera spel (Warhammer 2nd edtion, Dark heresy, Dungeons and Dragons på rak arm) så har man antingen i praktiken eller ordagrant två eller flera handlingar per runda, men med begränsningen att man bara kan använda en av de handlingarna till att attackera. Två halfactions varav bara en för användas till standard attack i warhammer, en standard action och en minor action i DnD där bara standard action får användas till attack..
Massor av spel gör på helt andra sätt så klart, det är långt ifrån alla spel som kör så. Men det slår mig inte direkt som något ovanligt.
Många spel verkar tycka att i grunden ska man bara få göra en attack per stridsrunda. (Sen kan det finnas massa specialförmågor och talanger som ändrar på det så klart, men just grunden är 1 attack).
Och jag grunnade... är det någon som egentligen ser en poäng i detta? Finns det någon anledning till att inte helt enkelt köra med att man har två (eller fler) handlingar per runda och man kan använda dem till precis vad man vill; attackera två gånger, förflytta sig två gånger, förlytta sig och sedan attackera en gång...
Bagrunden är så klart mina egna regler där jag är väldigt sugen på att köra med att man har två handlingar per stridsrunda, så att man kan köra lite schyssta kombinationer och annat. Och min instinktiva tanke var då att "självklart är man begränsad till en attack, om man inte har någon specialförmåga som säger något annat". Men sen har det slagit mig att det känns lite småböktigt. Varför särskilja på handlingarna på detta sätt? Då måste man ju hålla koll på vilken handling man använder till vad och vad man har kvar...
Så frågan är just; varför begränsa vad vissa av handlingarna får användas till? Finns det några tänkvärda anledningar?
Massor av spel gör på helt andra sätt så klart, det är långt ifrån alla spel som kör så. Men det slår mig inte direkt som något ovanligt.
Många spel verkar tycka att i grunden ska man bara få göra en attack per stridsrunda. (Sen kan det finnas massa specialförmågor och talanger som ändrar på det så klart, men just grunden är 1 attack).
Och jag grunnade... är det någon som egentligen ser en poäng i detta? Finns det någon anledning till att inte helt enkelt köra med att man har två (eller fler) handlingar per runda och man kan använda dem till precis vad man vill; attackera två gånger, förflytta sig två gånger, förlytta sig och sedan attackera en gång...
Bagrunden är så klart mina egna regler där jag är väldigt sugen på att köra med att man har två handlingar per stridsrunda, så att man kan köra lite schyssta kombinationer och annat. Och min instinktiva tanke var då att "självklart är man begränsad till en attack, om man inte har någon specialförmåga som säger något annat". Men sen har det slagit mig att det känns lite småböktigt. Varför särskilja på handlingarna på detta sätt? Då måste man ju hålla koll på vilken handling man använder till vad och vad man har kvar...
Så frågan är just; varför begränsa vad vissa av handlingarna får användas till? Finns det några tänkvärda anledningar?